حذف فیلم رادیولوژی

اشتراک گذاری :

امروزه کمتر کسی است که با رادیولوژی آشنایی نداشته باشد. چنانچه در صورت بروز تروما یا حادثه و یا دردهای استخوانی ، زمانی که به پزشک مراجعه کنیم ، پزشک با تجویز عکسبرداری با اشعه X اقدام به تشخیص می کند و تصاویری که بوسیله اشعه X گرفته می شود ، روی فیلم رادیولوژی ، سی دی و کلیشه کاغذی چاپ می شود که همگی هزینه بر بوده و فاقد کیفیت عالی برای تشخیص است. علاوه بر این آلودگی های زیست محیطی را نیز شامل می گردد ، در نتیجه این روزها همه مراکز تصویربرداری در حال جایگزین کردن فیلم رادیولوژی با نرم افزارهای جایگزین می باشند که در این مقاله به معرفی برنامه PPQ ، نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی و کلیشه کاغذی می پردازیم .

نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ :

به منظور حذف کامل فیلم از رادیولوژی ، در سال 1397 نرم افزاری نوین با عنوان نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی در واحد R & D شرکت تصویر درمان سپید به سرپرستی مهندس شیخی نژاد طراحی و ابداع شد که قابلیت ذخیره تصاویر رادیولوژی اعم از سی تی ، ام آر ، رادیوگرافی ، ماموگرافی و ... با استفاده از QR  کد را دارد و از مزیت های آن به دسترسی سریع به عکسهای رادیولوژی بیمار می توان اشاره کرد. لازم به توضیح است که QR کد یا کد پاسخ سریع quick response ، بارکدی است که فرد می تواند با استفاده از آن از طریق گوشی هوشمند و نرم افزار مخصوص کد QR  به طور مستقیم به متن ، ایمیل ، عکس و ... متصل شود و بدین ترتیب با نظریه مهندس شیخی نژاد و ورود این کد به دنیای پزشکی ، راهکاری عالی برای نمایش تصاویر رادیولوژی با کیفیت بالا بدون ترس از گم شدن و آسیب دیدن با توجه به سرعت محدود اینترنت ارائه می شود.

این نرم افزار ویژه مراکز رادیولوژی طراحی شده و در حذف چاپ کلیشه ، با هدفمندی اقتصادی ، حذف هزینه های اضافی چاپ کلیشه ، فیلم رادیولوژی و سی دی ، دارای کیفیت و تکنولوژی بالا می باشد. از طرفی استفاده از نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ نیز بسیار راحت و آسان و سرعت لود شدن بالا توسط پزشکان کلینیسین در مطب ها ، کلینیکها و بیمارستان ها حتی در حین انجام عمل جراحی روی بیمار می باشد. در مراکز و کلینیک های پزشکی مجهز به نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ ، بعد از انجام تصویربرداری ، یک کارت QR به همراه ریپورت پزشک به بیمار داده می شود که این کارت دارای کدی است که با استفاده از یک سیستم بارکدخوان ، می توان تصاویر اخذ شده از بیمار را با یک گوشی هوشمند و مجهز بودن به اینترنت مشاهده نمود.

مزایای نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ 

  • نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ دارای سرعت بالای لود تصاویر با توجه به سرعت کم اینترنت در کشور می باشد که بسیار قابل توجه است و در زمانی بسیار کوتاه ( کمتر از 5 ثانیه ) تصاویر رادیولوژی با کیفیت عالی قابل رویت است.
  • این نرم افزار بسیار ساده بوده ، بطوریکه بدون نیاز به ابزار و صرف وقت زیاد ، تنها با استفاده از یک گوشی هوشمند  ( اندروید  یا IOS ) و اتصال به اینترنت ، رویت تصاویر رادیولوژی بیمار در زمانی کوتاه را امکانپذیر می سازد.
  • در نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ تصاویر رادیولوژی دارای حجم کم اما بهترین کیفیت معادل 1024 DPI می باشد که این کیفیت بالای تصاویر پزشکی منجر به ارتقاء تشخیص بیماری توسط پزشکان کلینیسین می گردد که همراه با ارتقاء بخش پزشکی در کشور می باشد.
  • با نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ دیگر نگرانی از پاره شدن عکس یا گم شدن تصاویر وجود ندارد و تصاویر برای سالهای سال در فضای ابری بایگانی می شود و در هر زمان و هر مکان با گوشی هوشمند بصورت تحت وب در دسترس می باشد.
  • نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ به منظور صرفه جویی ارزی طراحی شده و با حذف کلیشه های چاپی ، کم شدن وابستگی به بیگانه و انحصارات موجود در این بخش کاملاً مشهود است.
  • این نرم افزار جایگزینی بسیار مناسب برای چاپ فیلم رادیولوژی و حذف هزینه های بالای مربوط به آن و همچنین پرینتر چاپ کلیشه می باشد.
  • با نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی ، مشکلات چاپ روی کلیشه های کاغذی و کیفیت بسیار پایین تصاویر رادیولوژی برطرف می گردد.
  • با نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ قابلیت رویت تصاویر رادیولوژی با تمامی تلفن های هوشمند ، لپ تاپ ، تبلت امکانپذیر است.
  • قابلیت خواندن توسط نرم افزار بارکد خوان دو بعدی
  • نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ ، امکان استفاده از پرینتر مجازی را به ما می دهد ، بدین ترتیب که تمامی کلیشه های مربوط به بیمار و انتخاب شده جهت چاپ موجود می باشد و در هر زمان با گوشی هوشمند و آنلاین و تنها با استفاده از نرم افزار بارکدخوان قابل مشاهده است.

در ادامه به توضیح درباره رادیولوژی و فیلم رادیولوژی می پردازیم تا بیشتر با این عناوین آشنا شویم.

رادیولوژی چیست ؟

رادیولوژی یا همان علم تصویربرداری ، یک شاخه از رشته پزشکی است که با انرژی تابشی اشعه X ( به عنوان یک روش غیرتهاجمی ) در تشخیص بیماری ها و در ادامه درمان آن کاربرد دارد و البته می تواند به تنهایی تصویربرداری تشخیصی گفته شود ، به دلیل اینکه پس از عکسبرداری ، پزشک متخصص رادیولوژیست با رویت تصاویر اقدام به گزارش تصاویر می کند ، که در اصل همان تشخیص از روی عکس رادیولوژی می باشد. همچنین این تصاویر برای ارائه به پزشک معالج روی فیلم رادیولوژی یا کلیشه کاغذی چاپ می گردد که دارای کیفیت پایین تشخیص می باشد.

از آنجائیکه تا قبل از اختراع روش رادیولوژی ، در صورت مرگ بیمار ، پزشکان ارگانهای داخلی بیمار را بررسی می کردند ، لذا تصویربرداری رادیولوژی به تشخیص پزشکان و نجات جان بیماران کمک بسزایی کرده است که از کابردهای رادیولوژی می توان به تشخیص برای عارضه هایی مانند سرطان و درمان آن از طریق پرتو درمانی یا رادیوتراپی و درمان لخته خون در رگها اشاره کرد.

تاریخچه رادیولوژی :

رادیولوژی با استفاده از اشعه X که در 8 نوامبر 1895 توسط ویلهلم کنراد رونتگن آلمانی کشف شد . وی اولین بار این تکنیک را روی دست همسر خود استفاده کرد و این کشف را به انجمن فیزیکی پزشکی و فیزیکدانان دیگر معرفی کرد و در ژانویه 1896 X-Ray در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت. لازم به ذکر است که جهان قبل از سال 1895 با فناوری های بسیار ناچیز بدون کامپیوتر و دستگاه های تصویربرداری و ... سپری می شد و تشخیص های پزشکی با تست فیزیکی و حدس پزشک انجام می گرفت. در ابتدا اشعه  برای بخش صنعتی بود و سپس در ژوئن 1896 و فقط پس از گذشت 6 ماه از کشف رونتگن ، پزشکان در جنگ از اشعه ایکس برای تعیین محل گلوله در بدن مجروحان جنگی استفاده کردند.

این پروفسور آلمانی ، ابتدا یک لوله شبیه لامپ فلورسنت را برداشته و از هوا خالی کرد و با گازی مخصوص پر نمود و در زمان عبور ولتاژ الکتریکی از آن ، لوله درخشش فلورسنت بیرون داد و سپس لوله را با کاغذ سیاه پوشاند و دوباره همان کار را تکرار کرد ، یعنی الکتریسیته را از آن عبور داد. در این زمان وی متوجه شد یک صفحه نمایش با پوشش باریم در آزمایشگاه شد که شروع به درخشش کرد و به این نتیجه رسید که نور نامرئی ( اشعه ایکس ) از سطح کاغذ سیاه دور لوله رد شده است و سپس به آزمایشات و کسب تجربه های بیشتری در این زمینه پرداخت که نام این کشف را به دلیل ناشناس بودن آن X ( که در ریاضی مقادیر ناشناخته با آن نامگذاری می شوند ) گذاشت. وی در سال 1901 اولین جایزه نوبل فیزیک را برنده شد.

فیلم رادیولوژی :

انجام تصویربرداری با اشعه ایکس با چاپ تصویر رادیولوژی بر روی فیلم رادیولوژِ همراه است و در اوایل تاریخ رادیو گرافی ، فیلم رادیولوژی اولیه به شکل صفحه های شیشه ای بودند که امولوسیون روی آنها کشیده می شد و پس از اکسپوز شدن توسط اشعه X ظاهر و ثبت شده و سپس تفسیر و گزارش توسط پزشک صورت می گرفت . بعد از مدتی پس از منع صفحات شیشه ای به ماده جدیدی به نام نیترات سلولوز روی آوردند که ماده خطرناکی بود که باعث آتش سوزی می شد . پس از زیان ها و آزمون و خطاهای بسیار در دهه 1960 میلادی ، پایه ای از جنس پلی اتیلن ترفنالات رزین توسط Du Pont  معرفی شد و به عنوان پایه استاندارد فیلم رادیولوژی استفاده شد که در ابتدا این فیلم ها مانند صفحه های عکاسی بوده و در تاریک خانه چاپ می شدند ، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی در زیر افراد صفحه هایی قرار داده می شد که نسبت به اشعه ایکس حساس بود که بعد از عکسبرداری تصاویر ایجاد شده روی فیلم ها را ظاهر می کردند .

امروزه از فیلم های لیتوگرافی با پوشش نقره ( ماده معدنی کمیاب  و گران ) استفاده می گردد. البته با توجه به اینکه این فیلم ها آثار مخربی روی محیط زیست دارند ، استفاده از این فیلم ها در کشورهای پیشرفته منسوخ شده و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز در حال جایگزین شدن است. این فیلم ها بدلیل وجود نقره در آن قیمت بالایی داشته و هزینه چاپ روی آن زیاد می شود و البته امروزه بازیافت نقره از فیلم های قدیمی رادیولوژی در حال انجام می باشد.

جایگزین کردن فیلم رادیولوژی با کلیشه کاغذی و سی دی : در روزهای کنونی ، جایگزین فیلم رادیولوژی ، کلیشه های کاغذی می باشد که مورد اقبال خوبی قرار نگرفت. چون صرف نظر از هزینه چاپ و کیفیت پایین عکسها ، امکان آسیب دیدن و از بین رفتن آن بالاست. لذا در سالهای اخیر و با ظهور تصویربرداری دیجیتال ، انتقال و ذخیره تصاویر روی سی دی نیز توسعه یافته است که سی دی هم گزینه مناسبی به علت آسیب دیدن و خراب شدن نمی باشد.

جایگزین کردن فیلم رادیولوژی با نام افزارهای مشابه : در مراکز رادیولوژی ، سیستم هایی برای رویت تصاویر رادیولوژی به نام PACS برای بایگانی تصاویر و استفاده پزشک رادیولوژیست برای ریپورت تحت شبکه داخلی و اینترنتی استفاده می شود و با توجه به اینکه در این سیستم ها تمامی کات های گرفته شده از بیمار ، شاید بین 100 تا 500 کات و بیشتر وجود دارد ، لذا همه این تصاویر مناسب پزشک کلینیسین نبوده و همچنین همه افراد به علت عدم دسترسی نمی توانند از این سیستم ها استفاده کنند.

جایگزین کردن فیلم رادیولوژی با نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی : در این زمان جای خالی نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی بخوبی و کامل لمس می شود و با ابداع نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ با بهره گیری از بارکد دوبعدی به راحتی می توان فیلم های رادیولوژی را کنار گذاشت که هم فواید صرفه جویی ارزی ، کم شدن هزینه ها و هم فواید کمک به حفظ محیط زیست را دارد. کسب اطلاعات بیشتر در صفحه نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی و کلیشه

فیلم رادیولوژی و نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ    چه تفاوتی با هم دارند ؟

با توجه به قیمت ارز و تورم شدید حاکم بر کشور ، امروزه خرید فیلم رادیولوژی کار چندان بصرفه ای برای مراکز تصویر برداری پزشکی نمی باشد ، چرا که با توجه به افزایش قیمت مواد مصرفی در تولید فیلم رادیولوژی ، قیمت تمام شده این فیلم نیز افزایش می یابد. حال شرکت تصویر درمان سپید با ابداع نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ ، قدم بزرگی در کاهش هزینه های مربوط به خرید فیلم رادیولوژی و مشکلات مربوط به چاپ آن برداشته است و تفاوت شایان بین فیلم رادیولوژی و نرم افزار  PPQ  در تحت وب بودن آن است ، به دلیل اینکه با این روش دیگر خبری از فیلم رادیولوژی ، کاغذ و سی دی نیست و تمامی تصاویر با یک اسکن ساده در گوشی همراه ، کامپیوتر و تبلت  قابل مشاهده است.

پس از تهیه اشتراک نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ ، می توانید تصاویر بیمار را به صورت یک کارت حاوی  QR Code به مراجعه کنندگان تحویل دهید تا برای مشاهده تصاویر از طریق نرم افزار بارکد خوان اقدام نمایند . ناگفته نماند که با این روش هزینه ای بالغ بر3 هزار تومان برای هر کارت متقبل می شوید اما برای ارائه فیلم رادیولوژی و کلیشه آن هزینه های بسیار بالاتری را باید پرداخت نمایید.

محصول مشترک گروه مهندسی پارس طب و تصویر درمان سپید

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo