تفاوت فیلم رادیولوژی با نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

زمانی که مشکلی برای هر کداممان پیش بیاید ، سردرد ، تروما و ... به دکتر متخصص مراجعه می کنیم. پزشک با معاینه بالینی دستور انجام رادیولوژی ، سی تی اسکن و یا MRI مربوطه را می دهد. با انجام این خدمات ، تصاویری به صورت فیلم رادیولوژی از طرف مرکز رادیوگرافی به ما ارائه می شود که با رویت توسط پزشک مورد نظر ، تشخیص نهایی توسط وی انجام شده و اقدامات لازم برای درمان صورت می پذیرد. گذشته از همه جنبه های مثبت فیلم رادیولوژی که به تشخیص و درمان کمک می کند ، روش جدیدی بدون نیاز به فیلم ها و کلیشه ها ابداع شده است که با نام نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ شناخته می شود.  

آیا می خواهید کیفیت تصاویر مرکز ام آر ای و رادیولوژی خود را برای تشخیص بهتر ارتقا دهید ؟ آیا می خواهید هزینه های مربوط به فیلم ،کلیشه ، چاپ و پرینتر مرکز رادیولوژی خود را حذف کنید ؟ پس با ما همراه باشید. در ادامه به توضیح درباره فیلم های رادیولوژی و نرم افزار حذف فیلم از رادیولوژی و کلیشه کاغذی می پردازیم.

فیلم رادیولوژی 

فیلم رادیولوژی فیلمی است برای چاپ تصاویر رادیولوژی بیمار . بدین صورت که اشعهX  از بدن عبور کرده و آن را به فیلم می تاباند ، در این حالت تصویر پنهانی بر اساس مقدار نور تابیده شده تشکیل می شود ولی تصویر با چشم قابل مشاهده نیست بدین منظور اطلاعات بدست آمده از بدن باید در فرایند ظهور و ثبوت به صورت یک تصویر قابل مشاهده و دائمی تبدیل شود ، که امروزه این عملیات توسط دستگاه های کاملاً اتوماتیک و به صورت دیجیتال انجام می شود.

فیلم رادیولوژی از دو قسمت پایه و امولسیون تشکیل شده است . فیلم با امولسیون دو طرفه فیلمی است که هر دو طرف آن با امولسیون پوشانده شده است . یک لایه نازک بین پایه و امولسیون وجود دارد که معروف به لایه چسبنده است و باعث یکنواختی چسبندگی مایه امولسیون به پایه می گردد . همچنین امولسیون با لایه ای محافظت کننده از جنس ژلاتین احاطه شده است . این لایه مسئول نگهداری و حفظ امولسیون نسبت به ضربه و خراش یا هر نوع آسیب می باشد.

رادیولوژی چیست ؟

رادیولوژی متشکل از دو بخش رادیو به معنی اشعه یا موج تابش و لوژی یا logus به معنی بیان می باشد . در حقیقت رادیولوژی بیان مفاهیم بدست آمده از اشعه و یا تصاویر حاصل از اشعه ایکس می باشد که این اشعه بدون درد و ایجاد مشکل از تمامی نواحی بدن انسان عبور می کند . اطلاعات بدست آمده از آن باید به گونه ای باشد که برای انسان قابل درک باشد . گیرنده های تصویر این تبدیل را انجام می دهند . گیرنده های تصویر در رادیولوژی شامل انواع گوناگونی هستند مثل فیلم رادیوگرافی ، صفحات فلوروسکوپی ، تقویت کننده های تصویر ، دوربین و...

نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی

انواع رادیولوژی که نیاز به چاپ روی فیلم یا کلیشه کاغذی دارد :

رادیوگرافی : این تکنیک دارای دو نوع ساده و رنگی بوده . در رادیوگرافی ساده مواد خارجی و تزریقی وارد بدن نمی شود ولی نمی توان به راحتی فاصله ی اعضا بدن را از همدیگر تشخیص داد و رادیوگرافی با مواد کنتراست تزریقی ، که با استفاده از مواد مختلف به بررسی بیشتر اندام های بدن می پردازد .

CT Scan : در این روش تصاویر با تابش اشعه ایکس به بدن گرفته می شود و از وضوح بالایی برخوردار می باشد . از روش سی تی اسکن در مواردی مثل خونریزی های داخلی ، لخته شدن خون ، و پارگی آپاندیس مورد استفاده قرار می گیرد و در دو نوع ساده یا بدون تزریق و رنگی یا با تزریق خوراکی و وریدی می باشد.

MRI  : در این روش با استفاده از میدان مغناطیسی عکسبرداری انجام می شود که از دقت و وضوح کافی برخوردار است و هنگامی که بخواهند بدن را از تمامی جهات بررسی کنند ، از این تکنیک استفاده می کنند. مشکلات عصبی و اختلالات عضلانی و ... با این روش تشخیص داده می شود .

از انواع رادیوگرافی های دیگر نیز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

سونوگرافی : در این روش امواج صوتی وارد قسمت های مختلف بدن مانند کبد و دستگاه گوارش می شود و تصاویر بدست آمده بر روی مانیتور قابل مشاهده است . این روش یکی از بی خطرترین روش های رادیولوژی می باشد ، در نتیجه بهترین روش برای بررسی جنین در بارداری است .

پزشکی هسته ای : برای درمان بیماری های سرطانی این تکنیک مورد استفاده قرار می گیرد که با تزریق ماده رادیواکتیو به بیمار ، عملکرد قلب و جریان خون را بررسی می کند .

فلوروسکوپی : در این تکنیک برای مشاهده تصاویر روی مانیتور ، بیمار باید ماده ی رادیواکتیو مصرف کند . از این روش برای معاینه و بررسی اعضا بدن همچون قلب ، روده ، مشاهده رگ های خونی و توده های غیر عادی در بافت ها و دستگاه ادراری استفاده می شود .

نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی

نرم افزارحذف فیلم رادیولوژی PPQ

استفاده از QR  کد روشی نوین در علم پزشکی است که در نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی مورد استفاده قرار گرفته است . عملکرد این نرم افزار بدین صورت است که دیگر نیاز به چاپ تصاویر رادیولوژی روی کاغذ یا فیلم و سی دی نیست و تنها با داشتن بارکد دوبعدی بیمار و یک گوشی اندروید ساده و اسکن بارکد توسط بارکد اسکنر تمامی تصاویر مورد نیاز رادیولوژی بیمار که توسط کارشناس رادیولوژی انتخاب شده ، با کیفیت بالا در دسترس قرار می گیرد .

PPQ  از عبارت Paper print in QR  چاپ کاغذی در QR  کد گرفته شده است. QR کدها نوعی بارکد دوبعدی است که می توان با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های اختصاصی بارکد خوان خوانده شود که به طور مستقیم به وب سایت ایمیل و... مرتبط می شود .

چگونه یک کد QR  را اسکن کنیم ؟

این کد توسط تمامی گوشی های هوشمند از جمله اندروید ، آیفون و بلک بری توسط بارکد اسکنر قابل خواندن است مانند نرم افزار Red Scanner  ، Barcode Scanner  اسکنر  QR  قادر به خواندن و رمز گشایی داده ها از یک کد QR  است . این نرم افزارها کاملاً رایگان بوده و شما برای استفاده از آنها کافیست یکبار آن را دانلود و نصب کنید و با استفاده از دوربین موبایل QR  کد را اسکن کنید تا داده های گوشی شما به طور خودکار کد را رمزگشایی کند .

استفاده از QR  در نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی نیز به همین گونه است . تصاویر رادیولوژی بیماران به صورت بارکد دو بعدی چاپ شده روی یک کارت به بیمار داده می شود و پزشک یا حتی خود بیمار با اسکن کردن بارکد توسط بارکد اسکنر ، به راحتی به تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ام ار آی و ... دسترسی پیدا کرده که مهم ترین فایده آن برای بیماران صرفه جویی در وقت و هزینه و برای پزشکان تشخیص و درمان بهتر به دلیل کیفیت بالای تصاویر و برای مراکز رادیولوژی صرفه جویی در وقت ، مکان و هزینه های مربوط به فیلم و چاپ کلیشه و ... می باشد.

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo