میکروب معده

اشتراک گذاری :

تاکنون برای بسیاری از افراد پیش آمده که احساس سوزش معده داشته اند و یا حالت تهوع بی دلیل. یا اینکه مدام از نفخ و آروغ زدن رنج می برند که همگی این علائم می تواند مربوط به میکروب معده باشد که به هلیکوباکترپیلوری مشهور است. این مشکل شایع ترین مشکل در دستگاه گوارش است که نیمی از افراد جهان و بیشتر از 60% مردم کشورمان آلوده به این بیماری هستند. از طرفی این باکتری می تواند به بافت معده آسیب برساند و هضم و جذب غذا را مشکل ساز کند.

میکروب معده چیست

هلیکوباکتر پیلوری یا میکروب معده نوعی باکتری است به نام اچ پیلوری که در دوران کودکی وارد بدن فرد شده و دستگاه گوارش فرد را درگیر می کند. در واقع این باکتری وارد مخاط معده شده و اسید معده به این باکتری اثر نمی کند، ازین رو پس از گذشت زمان تکثیر شده و در بخش بالایی روده و یا دیواره معده باعث ایجاد عفونت و زخم معده می شود که دلیل اصلی 80 درصد از سرطان معده در بین افراد می باشد.

میکروب معده

علت ابتلا به میکروب معده

گرچه راه انتقال این باکتری ، هنوز از نظر علمی مشخص نشده است ، اما از نظر تجربی از طریق آب یا غذای آلوده و یا تماس با بزاق فرد آلوده ، رعایت نکردن بهداشت فردی و عدم شستن کامل دستها وارد بدن افراد می شود و از آنجائیکه این باکتری قابل انتقال به دیگران است ، بیش از 50 درصد مردم جهان را بی آنکه بدانند ، مبتلا کرده است. لازم به ذکر است که میکروب معده در صورت عدم پیشگیری به زخم معده تبدیل می شود.

همچنین از عوامل دیگر ایجاد میکروب معده ، مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها و مقاوم شدن بدن به این دارو می باسد که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فلور میکروبی خوب معده را از بین می برد ، در نتیجه بیماری میکروب معده تشدید می شود.

علائم میکروب معده  

عموماً میکروب معده بدون نشانه بوده و یا با علائم اندکی همچون حس ناخوشایند در معده و مشکلات گوارشی نامحسوس همراه است و در صورتی که هر یک از افراد با علائم سوء هاضمه ، آزمایش خون هلیکوباکترپیلوری انجام دهند ، میکروب معده تشخیص داده خواهد شد. همچنین از شایع ترین علائم میکروب معده می توان به درد معده در زیر دنده و بالای ناف، زخم و سوزش معده ، نفخ شکم ، کم اشتهایی ، آروغ زدن غیر عادی و پشت هم ، کاهش وزن و استفراغ اشاره کرد که این نشانه ها می توانند شدیدتر شده و حتی فرد دچار خون ریزی معده گردد. لذا در صورتی که فرد بیمار دچار رنگ پریدگی ، سرگیجه ، استفراغ خونی و خون در مدفوع شد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

همچنین هلیکوباکتری می تواند فرد را دچار زخم معده کند که با درد و سوزش شکم همراه بوده که این درد زمانی که معده خالی باشد ، بیشتر است ، اما بعد از خوردن غذا یا شیر یا حتی داروی ضد اسید ، رفع می شود. از آن گذشته میکروب معده در اطفال هم دارای علائم ورم معده شامل استفراع ، شکم درد و تهوع می باشد که اگر بیمار دچار زخم معده شود با استفراغ خونی و یا مدفوع سیاه همراه می شود.

افرادی که به میکروب معده مبتلا می شوند چه غذاهایی بخورند ؟

  • سلنیوم : مواد غذایی که حاوی سلنیوم برای افراد مبتلا به میکروب معده مناسب هستند همانند مغزهایی مثل بادام هندی ، غذاهای دریایی ، گوشت گوسفند و جگر برای سلامت معده مفید می باشند.
  • پروبیوتیک : غذاهایی که حاوی پروبیوتیک هستند مانند میسو ، ماست ، کیمچی ، کلم ترش و... سرشار از باکتری های خوب پروبیوتیک هستند که می توانند به خوبی با هلیکو باکترپیلوری معده مبارزه کنند و علائم میکروب معده را بطور قابل توجهی کاهش داده و حتی به مرور زمان آن را درمان کنند.
  • فیبر : غذاهایی که حاوی فیبر هستند مانند نان ، سیب ، گلابی ، بلغور و... به دلیل کاهش اسید معده و نفخ می توانند در کاهش درد ناشی از میکروب معده مفید باشند. همچنین مطالعات نشان داده که وجود مقادیر زیادی فیبر در غذا می تواند از ابتلا به زخم معده جلوگیری کند.
  • ویتامین A : سیب زمینی شیرین به دلیل وجود مقدار زیاد ویتامین آ می تواند در درمان زخم معده موثر باشد. همچنین غذاهایی مانند اسفناج ، هویج ، طالبی و جگر گاو سرشار از ویتامین آ هستند که می توانند به درمان میکروب معده و زخم معده کمک کنند.
  • ویتامین C : وجود ویتامین C میتواند در برابر زخم معده و میکروب معده از بدنتان محافظت کند. همچنین این ویتامین را می توانید از مواد غذایی همچون فلفل دلمه ای قرمز ، توت فرنگی ، کیوی و کلم بروکلی دریافت کنید.

در توضیح درباره غذا خوردن افرادی که به میکروب معده مبتلا هستند باید گفت که بسیار مهم است که معده آنها به مدت طولانی خالی نماند ، ازین رو باید از وعده هایی با حجم کم و مکرر در طول روز استفاده نمایند. همچنین این افراد باید وعده های غذایی شان را به خوبی بجوند به دلیل اینکه غذای خوب نجویده کار هضم کردن غذا در معده را سخت تر می کند. از طرفی مصرف وعده های غذایی سبک چند ساعت قبل از خواب می تواند در بهبود علائم افراد بسیار کمک کننده باشد.

آندوسکوپی معده

تشخیص میکروب معده

در درجه اول سوابق و علائم بیمار به طور کامل بررسی می شود و سپس پزشک معاینات فیزیکی انجام می دهد که در این معاینات با وارد کردن فشار به ناحیه شکم، میزان درد و تورم را در فرد اندازه گیری می کند و در صورت مشاهده علائم ، جهت بررسی دقیق تر آزمایشات زیر را تجویز خواهد کرد :

- آزمایش تنفس اوره : در این آزمایش مایع خاصی حاوی اوره به بیمار داده می شود و پس از آن باید بیمار در کیسه آزمایش نفس بکشد که به عنوان نمونه برای آزمایشگاه ارسال خواهد شد. در این آزمایش ، در صورت وجود هلیکوباکتر پیلوری معده ، باکتری اوره در بدن به کربن دی اکسید تغییر پیدا می کند و نشان دهنده این است که تنفس بیمار ، دارای گاز بیش از حد طبیعی می باشد.

- آزمایش خون و مدفوع : آزمایش خون جهت بررسی کم خونی انجام می شود و در صورتیکه فرد در اثر بروز زخم معده دچار خونریزی شده باشد ، آزمایش خون به پزشک این امکان را می دهد تا از طریق اندازه گیری گلبولهای قرمز در بدن بیمار ، میکروب معده زودتر تشخیص داده شود، چرا که در این زمان بدن بیمار ، گلبول قرمز کافی نخواهد داشت. همچنین با بررسی آزمایش مدفوع می توان به وجود خون در آن مطلع شد ، به این دلیل که گاهاً ممکن است خونریزی با چشم غیر مسلح دیده نشود .

- آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی و نمونه برداری : آندوسکوپ لوله ایست که سر آن دارای دوربین می باشد و به کمک آن گلو ، معده و قسمت بالای روده کوچک قابل مشاهده است و در صورت نیاز می توان بوسیله لوله آندوسکوپی از بافت های داخلی معده نمونه برداری تهیه کرد و برای تشخیص بیماری به آزمایشگاه ارسال کرد.

تشخیص میکروب معده با سی تی اسکن

- تصویربرداری پزشکی : در مراحل بعد از آزمایش تصویربرداری پزشکی شامل سی تی اسکن و ام آر آی تجویز می شود که در سی تی اسکن اشعه ایکس ، تصاویر دقیقی از بدن بیمار ثبت می شود و در ام آر آی هم میدان مغناطیسی ، از بدن فرد تصویربرداری می کند که این موارد پزشک را قادر می سازد تا در صورت مشاهده باکتری در معده ، به وجود توده یا سرطان معده پی ببرد.

معرفی یک نرم افزار :

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

از آنجا که مشاهده تصاویر پزشکی بر روی فیلم های رادیولوژی و کلیشه های کاغذی امکانپذیر است ، اما دارای محدودیت ها و کیفیت پایین چاپ و صرف هزینه های گزاف می باشد ، بدین منظور نرم افزاری کاربردی برای حذف کامل فیلم از رادیولوژی ( اعم از سی تی اسکن ، ام آر آی ، ماموگرافی ، رادیوگرافی و ... ) طراحی شده است که در آن از بارکد دوبعدی استفاده می شود. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می تواند تصاویر رادیولوژی بیمار را تنها با در اختیار داشتن نرم افزار بارکدخوان در گوشی هوشمند، تبلت ، کامپیوتر مشاهده کرد که دارای کیفیت بالا ، قابلیت بزرگنمایی تصاویر بدون پایین آمدن کیفیت آن و حجم کم می باشد.

تشخیص میکروب معده با ام آر آی

از دیگر مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان به سرعت بالا در نمایش تصاویر ، ساده بودن محیط نرم افزار ، قابل استفاده برای تمامی کاربران ، حذف فیلم رادیولوژی و مشکلات مربوط به نگهداری آن و نیز حذف کلیشه کاغذی ، حذف چاپ و هزینه های مربوط به آن ، حذف مشکلات مربوط به چاپ فیلم و کیفیت پایین و آسیب دیدن ، امنیت بالای نرم افزار و... اشاره کرد. لازم به ذکر است مهمترین مزیت نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  برای بیمار ، تشخیص بهتر بیماری از جمله میکروب معده به دلیل کیفیت عالی تصاویر می باشد که در درمان به موقع و درست اثرگذار است.

میکروب معده چگونه درمان می شود ؟

سریع ترین و مناسب ترین راه برای درمان میکروب معده استفاده از داروهای مناسب است که دوره معمول استفاده از اینگونه داروها دو هفته می باشد ، اما خودسرانه از آنها استفاده نکرده و حتماً با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید. از جمله این داروها :

آنتی بیوتیک ها : آموکسی سیلین ، کلاریتررومایسین ، مترونیدازول ، تتراسایکلین ، تینیدازول .

داروهای کاهش دهنده اسید معده : امپرازول ، پنتوپرازول

داروهای مسدود کننده هیستامین شیمیایی که باعث می شوند معده اسید بیشتری تولید کند : سایمیتدین ، فاموتیدین ، نیزاتیدین ، راینیتیدین

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo