چگونه می توانیم قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس را کاهش دهیم ؟

اشتراک گذاری :

نظر به افزایش تجویز انواع تصویربرداری با اشعه ایکس نظیر رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ماموگرافی ، پانورکس و ... در پزشکی بالینی برای آسان ساختن تشخیص پزشکی ، نگرانی عمومی در مورد آسیب های احتمالی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس بیشتر می شود.

تصویربرداری با اشعه ایکس : آری یا خیر ؟

جالب است بدانید که با شناخت اشعه ایکس و ابداع رادیولوژی با اشعه ایکس پزشکان بدون اینکه در بدن بیمار جراحتی ایجاد کنند ، توانایی دیدن تصاویر داخل بدن انسان را پیدا کردند که این به نوبه خود یک انقلاب در بخش پزشکی محسوب می شد. از طرفی با پیشرفت علم و ظهور انواع تصویربرداری نظیر اشعه ایکس که با بازسازی های سه بعدی توانایی مشاهده تصاویر بصورت 360 درجه را فراهم ساخت ، اما از آنجا که این دستگاه ها طول موج نور متفاوتی از اشعه ایکس را به بافت های بدن وارد می کنند ازین رو ممکنست برای بدن مشکلاتی ایجاد کنند.

مطالعات نشان داده که باید در انجام تصویربرداری پزشکی با اشعه ایکس کمترین دوز اشعه ایکش تابیده شود یا در صورت امکان روشهای جایگزین نظیر ام آر آی انتخاب شود اما در صورت لزوم به منظور تشخیص بیماری و یا پیگیری درمانی باید نسبت خطرات اشعه ایکس نسبت به فایده انجام آن بررسی و سپس انجام شود. ازین رو بیشترین محافظت باید بر روی غدد حساس بدن صورت گیرد ، خصوصا کاهش خطرات اشعه ایکس در کودکان باید توجه زیادی شود.

مقالات دیگر : چگونه از خود در برابر اشعه ایکس محافظت کنیم ؟

لازم به توضیح است که در پیرامون ما تشعشعات از جمله اشعه ایکس بسیار است و در این میان میزان تابش ناشی از رادیولوژی با اشعه ایکس معادل چند روز یا حتی چند سال در معرض تشعشعات طبیعی محیطی می باشد. اما در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن می تواند منجر به سرطان در چند ده سال آینده باشد که بدین منظور پیشنهاد متخصصان بر استفاده از روش های محافظتی از جمله لباس سربی می باشد.

نکاتی برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس

مصرف کنندگان از جمله کادر درمان و بیماران نقش مهمی در کاهش خطرات تشعشعات ناشی از اشعه ایکس دارند. بدین منظور سازمان غذا و داروی امریکا برای کاهش خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس توصیه می کند :

* در مرحله اول با متخصص خود مشورت کنید و از او بپرسید که چگونه اشعه ایکس می تواند به شما کمک کند و اینکه چگونه در پیدا کردن مشکل و یا تعیین درمان شما موثر است ؟ همچنین سوال کنید که آیا روش های دیگری وجود دارد که ممکن است خطر کمتری نسبت به تصویربرداری اشعه ایکس داشته باشند و امکان ارزیابی یا درمان مناسب برای وضعیت پزشکی شما را فراهم می کنند ؟

* از تصویربرداری با اشعه ایکس امتناع نکنید. اگر پزشکتان تشخیص داد که نیاز به انجام تصویربرداری با اشعه ایکس دارید حتما به توصیه او عمل کنید چرا که ممکنست خطر انجام ندادن توصیه پزشک بیشتر از خطر ناچیز ناشی از اشعه ایکس باشد. از سوی دیگر اصرار به تصویربرداری با اشعه ایکس نداشته باشید به این دلیل که اگر پزشک متخصص صلاح دانست برایتان تجویز می کند.

* تشدید کننده تصویر باید تا حد امکان نزدیک به بیمار قرار گیرد. همچنین حرکت ندادن لوله اشعه ایکس تا حد امکان و استفاده از فلوروسکوپی پالس همگی راه هایی برای کمک به کاهش دوز تابش اشعه ایکس هستند. کولیماسیون باعث بهبود کیفیت تصویر شده و در عین حال از کمترین دوز اشعه ایکس استفاده می کند و بدون استفاده از فلوروسکوپی قابل دسترسی است. افزون بر این ، سه مورد موثر در کاهش قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس می توان به صرف زمان کمتر ، مسافت بیشتر و استفاده از محافظ سربی اشاره کرد.

* بهترین دفاع در برابر آسیب ناشی از تشعشع برای بیماران و بخصوص کارکنان بخش رادیولوژی ، به حداقل رساندن زمان کل فلوروسکوپی ، نزدیک نگه داشتن تشدید کننده تصویر به بیمار ، تطابق با ناحیه مورد نظر و استفاده از محافظ پرتو و نظارت مناسب است که در مراکز تصویربرداری باید لحاظ شود.

* در مجموع قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس طبق باورهای قدیمی برای بدن انسان خطری ایجاد نمی کند و منجر به سرطان نمی شود چرا که دوز آن بسیار ناچیز و کنترل شده است اما خطراتی وجود دارد که خوب است بدانید.

مقالات دیگر : آشنایی با خطرات و عوارض رادیولوژی

خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس چیست ؟

قرار گرفتن در معرض تابش بیش از حد قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در طول زمان می تواند برای سلامتی شما مضر باشد ، اما گاهی اوقات دوزهای کمی برای سلامتی شما ضروری است. خطر اصلی مرتبط با تشعشع ، توانایی آن برای یونیزاسیون است. اگر در مدت زمان کوتاهی در معرض مقدار زیادی تابش قرار بگیرید ، یونیزاسیون می تواند به DNA شما آسیب برساند و می تواند منجر به سرطان شود. با این حال ، این تنها در بازماندگان بمباران اتمی ، سوانح هسته ای و اشعه ایکس اولیه که در آن مقدار زیادی تشعشع در مدت زمان کمی جذب شده است ، مشاهده شده است.

از جمله افرادی که ممکنست بیشتر تحت تاثیر خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس باشند می توان به تکنسین رادیولوژی ، کودکان ، بانوان باردار ، بیماران سرطانی ، بیماران با مشکلات خاص پوستی ، افراد در سنین بالا و ... اشاره کرد.

معرفی نرم افزار : فیلم رادیولوژی PPQ

تمامی تصاویر حاصله از اشعه ایکس چه در رادیولوژی چه در سی تی اسکن و ... باید پس از دریافت تصویر از طریق گیرنده های تصویر به نوعی قابل مشاهده شوند که در گذشته بدین منظور فیلم رادیولوژی بکار گرفته می شد و به نوعی تصاویر را برای پزشک قابل درک و مشاهده می ساخت ، اما امروزه با توجه به دستور وزارت بهداشت بنا بر عدم استفاده از فیلم رادیولوژی به جهت عدم آسیب رساندن به محیط زیست و طبیعت و عدم دریافت هرگونه وجه از بیماران برای ارائه تصاویر به آنها ، مفتخریم که نرم افزار رادیولوژی خود را در جهت حذف فیلم رادیولوژی و امکان ارائه تصاویر به صورت تحت وب به بیماران و پزشک را در اختیارتان قرار دهیم :  

در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ پس از ثبت تصاویر کارشناس مربوطه تصاویری را که در گذشته برای چاپ انتخاب می کرد و بر روی فیلم رادیولوژی ظاهر می کرد را وارد نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می کند و سپس این نرم افزار یک بارکد دوبعدی با قابلیت چاپ و اشتراک گذاری ارائه می دهد که می توان بر روی کارت مخصوص چاپ کرده و یا بصورت لینک به شماره شخصی بیمار ارسال کرد.

مقالات دیگر : راهنمای استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo