تشخیص بیماری های رحم با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

رحم عضوی از بدن یک زن است که محل رشد جنین در زمان بارداری است که ممکنست درگیری مشکلات و بیماریهای مختلفی شود که از آن جمله تومورهای خوش خیم یا بدخیم رحمی ، آندومتریوز و ... را می توان نام برد. از علائم مشکلات رحمی خونریزی بین قاعدگی و یا بعد از رابطه جنسی و یا حتی در دوران یائسگی نام برد که می تواند دلایل مختلفی نظیر مشکلات هورمونی ، تیروئید ، فیبروم رحم ، پولیپ رحم ، سرطان و یا عفونت داشته باشد.

درمان مشکلات رحمی بستگی به علت ایجاد آن دارد ، بعنوان مثال قرص ضد بارداری باعث بهبود مشکلات هورمونی می شود و یا در صورت اختلالات تیروئیدی ، درمان آن باعث قطع خونریزی می شود و یا سرطان یا هیپرپلازی ممکنست برای درمان نیاز به جراحی داشته باشد. همچنین برای درمان آندومتریوز ( زمانی که بافت رحم در خارج از رحم و در دیواره های بیرونی و محوطه لگن بیمار رشد می کند ) ، داروهای ضد درد می تواند کمک کننده باشد. از سوی دیگر از دیگر درمانهای مشکلات رحم می توان به هورمون درمانی و جراحی رحم اشاره کرد.

عموما بیماریهای رحم با انواع تصویربرداری های پزشکی مانند سونوگرافی ، سی تی اسکن یا ام آر آی تشخیص داده می شود.

ام آر آی رحم چه بیماری هایی را تشخیص می دهد ؟

ام آر آی ( تصویر برداری تشدید مغناطیسی ) یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی و غیر جراحی با امواج بی خطر مغناطیسی و رادیویی است که به پزشک در تشخیص و درمانی سرطان رحم ، دهانه رحم یا تخمدان ، فیبروم ، بررسی مشکلات ناباروری ، بیماریهای التهابی ، آندومتریوز ، مشکلات مثانه ، ناهنجاری های عروق خونی لگن و ... کمک می کند. در زمان ام آر آی ، اتم های هیدروژن در بدن تحت تاثیر میدان مغناطیسی و امواج رادیویی ، انرژی امواج رادیویی را جذب کرده و آزاد می کند. در ادامه دستگاه ام آر آی سیگنال های دریافتی از بدن بیمار را پردازش کرده و تبدیل به تصویر قابل تفسیر می کند.

ام آر آی فوایدی همچون تصاویر دقیق و با وضوح و کنتراست بالا دارد که باعث می شود تا تشخیص پزشکی ارتقا یابد. از طرفی امواج ام آر آی بسیار ایمن بوده بطوریکه در زنان بارداری که مشکل تومور لگن دارند و نیاز به ام آر آی رحم دارند ، نیز قابل انجام می باشد. از سوی دیگر ام آر آی رحم در تشخیص بیماریهای خوش خیم رحم نظیر ضایعات آندومتر ، لیومیوم و آندومیوز بسیار دقیق عمل می کند و به طبقه بندی بیماران به روش های مختلف درمانی نظیر جراحی ، آمبولیزاسیون شریان های رحمی و ... کمک می کند.

لازم به ذکر است که عموما ام آر آی رحم با تزریق کنتراست وریدی برای کیفیت بالاتر و تشخیص بهتر انجام می گیرد که در آن از ماده تزریقی گادلونیوم استفاده می شود.

نوشته های دیگر : رهایی از هزینه های گزاف خرید فیلم رادیولوژی ppq

سی تی اسکن رحم چه بیماری هایی را تشخیص می دهد ؟

سی تی اسکن رحم روشی در تصویربرداری پزشکی است که از اشعه ایکس استفاده می کند و در بررسی مشکلات رحم خصوصا سرطان و تومورهای رحمی و دهانه رحم و تخمدان موثر است. همچنین سی تی اسکن رحم در بررسی های بعد از درمان مشکلات رحم نیز کاربرد دارد که آیا رحم به درمان پاسخ داده و تا چه اندازه این درمان مفید بوده است. از سوی دیگر از سی تی اسکن برای بررسی گسترش سرطان رحم به سایر نواحی بدن از جمله کبد و غدد لنفاوی نیز استفاده می شود ( یا متاستاز ).

لازم به توضیح است که سی تی اسکن رحم نظیر ام آر آی رحم باید با تزریق ماده حاجب برای وضوح تصویر انجام می گیرد که البته نوع داروی تزریقی با داروی ام آر ی متفاوت بوده و حتی داروی خوراکی نیز به بیمار قبل از انجام سی تی اسکن داده می شود.

سونوگرافی رحم

سونوگرافی یکی از راه های تصویربرداری تشخیصی پزشکی است که غیرتهاجمی بوده و با استفاده از امواج اولتراسوند به اجزای داخلی شکم بیمار دسترسی داده می شود و دارای یک پروب برای انجام می باشد ، بدین صورت که تصاویر قسمتی از بدن که پروب سونوگرافی بر روی آن قرار دارد ، بر روی مانیتور دستگاه سونو نمایش داده می شود تا ارزیابی اندام های داخلی بدن صورت گیرد. بدین جهت سونوگرافی رحم برای مشاهده اندام های زنانه همچون رحم ، دهانه رحم ، واژن ، لوله های فالوپ و تخمدان ها انجام می شود.

در صورتی که فردی به بیماری های رحمی مشکوک باشد از چه روش تشخیصی با کمک دستگاه اولتراسوند می توان برای او استفاده کرد ؟

اگر فردی به بیماری های رحمی مبتلا باشد می توان برای او از سونوگرافی واژینال استفاده کرد که در این روش مثانه فرد مبتلا باید خالی باشد تا ساختار لگن در وی به خوبی مشاهده شود. ازین رو در سونوگرافی ترانس واژینال مثانه خالی به دستگاه اجازه می دهد تا پزشک قدرت تجسم بهتری از رحم داشته باشد.

برای تشخیص نا هنجاری های رحمی از چه روش های تشخیصی ای می توان بهره برد ؟

ناهنجاری های رحمی به کمک اسکن دو بعدی ، سونوگرافی معمولی ، ام آر آی و جراحی های کم تهاجمی مانند هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی قابل شناسایی ست اما با این حال به طور کلی ثابت شده است که سونوگرافی سه بعدی روش خوبی برای تشخیص ناهنجاری های رحمی است.

آیا به کمک سونوگرافی می توان متوجه التهابات رحم شد ؟

سونوگرافی یکی از رایج ترین آزمایش ها برای تشخیص التهاب رحم است البته که سونوگرافی رحم از روی شکم می تواند در نمایش وسعت بیماری دخیل باشد و سونوگرافی ترانس واژینال در صورتی که لوله ها یا تخمدان ها درگیر باشد و دچار ناهنجاری هایی باشند آنها را نمایش می دهد. از شایع ترین مشکلات و بیماری های رحمی می توان به فیبروم ، آندومتریوز ، افتادگی رحم و کیست ها اشاره کرد که با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

فواید سونوگرافی رحم نسبت به دیگر روشهای تصویربرداری

سونوگرافی می تواند بسیار سریع تر از ام آر آی و سی تی اسکن انجام شود و جواب آن نیز در همان روز قابل دریافت است. همچنین یکی از مزایای سونوگرافی عدم استفاده از اشعه ها است به همین جهت آن را یک دستگاه ایمن برای مادران باردار می شناسند و از سونوگرافی معمولا برای اندازه گیری جنین و سن دقیق آن استفاده می شود.

نوشته های دیگر : بارکد تصاویر پزشکی 

تشخیص مشکلات رحم با فیلم رادیولوژی PPQ

تصویر برداری تشخیصی نظیر سی تی اسکن ، ام آر آی و یا سونوگرافی یک موهبت بزرگ برای ما انسان ها به شمار می آید که به واسطه آن بدون نیاز به شکاف و جراحی ، قادر به مشاهده اجزای داخلی بدن و تشخیص و درمان بیماری ها خواهیم بود. پس از انجام این خدمات برای چاپ تصاویر نیاز به کاغذ سونوگرافی و فیلم رادیولوژی می باشد که از ملزومات مراکز تصویربرداری تشخیصی به شمار می آیند ، اما امروزه با توجه به تحریم ها و قیمت ارز ، خرید آنها برای مراکز رادیولوژی بصرفه نیست.

بدین جهت بعنوان جدیدترین تکنولوژی ها از نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی برای مشاهده تصاویر ام آر آی و سی تی اسکن استفاده می شود که در ادامه به یکی از این نرم افزارها به نام فیلم رادیولوژی PPQ خواهیم پرداخت.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  

فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری تحت وب جهت مشاهده تصاویر ام آر آی و سی تی اسکن و سونوگرافی در موبایل و تبلت می باشد که یک جایگزین اقتصادی برای فیلم های قدیمی است و تولید داخل کشور است. در این نرم افزار کیو آر کد یا بارکد دوبعدی جایگزین فیلم های گران قیمت رادیولوژی شده و تصاویر بیماران با کیفیت بالا و در فرمت JPEG عکس ارائه می شود ، ازین رو مراکز رادیولوژی می توانند کیفیت بالای این نرم افزار را با قیمتی معقول تهیه کنند.  

یکی از مهم ترین مزایای فیلم رادیولوژی  PPQکیفیت تصاویر مطابق با خروجی مدالیته انجام خدمت است که باعث تشخیص بهتر پزشک می شود. ازین رو با  فیلم رادیولوژی  PPQمی توان تصاویر ام آر آی رحم و یا سی تی اسکن رحم را با دقت و کیفیت بسیار بالا مشاهده نمود و به تشخیص بهتر مشکلات رحم و درمان بیماریهای رحمی کمک کرد. از سوی دیگر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری تحت وب است لذا پزشک یا بیمار در هر زمان و هر مکان حتی در زمان جراحی به تصاویر بیمار دسترسی خواهد داشت.

از طرفی تعداد تصاویر در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ به نسبت سایر نرم افزارهای مشابه بسیار کمتر بوده و از وجود تصاویر هجو در این نرم افزار جلوگیری شده است. به غیر از مشاهده تصاویر در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، امکان بزرگنمایی تصاویر بیمار ، قابلیت ارسال ریپورت برای بیمار و اشتراک تصاویر فراهم است که می توانید از آنها بهره ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo