کیفیت فیلم رادیولوژی به چه عواملی بستگی دارد ؟

اشتراک گذاری :

فیلم رادیولوژی یکی از ملزومات اصلی مراکز تصویر برداری بوده که برای چاپ تصاویر حاصله از اشعه ایکس از آن استفاده می شود تا در تشخیص علت بیماری به پزشک و انتخاب بهترین درمان کمک کند. فیلم رادیولوژی صفحه ای ژلاتینی بوده که از چهار لایه اصلی تشکیل شده است که هر کدام از این لایه ها وظیفه خاصی دارند و مهم ترین لایه در فیلم رادیولوژی که باعث نمایش تصاویر می شود لایه امولسیون نام دارد. این لایه ابتدا تصویر نهفته را تولید و سپس طی پردازش به یک فیلم رادیولوژی قابل مشاهده تبدیل می کند.

عوامل موثر بر کیفیت فیلم رادیولوژی

قابل ذکر است که فیلم رادیولوژی باید کیفیت بالایی داشته باشد تا پزشک بتواند به کمک آن تشخیص درستی از بیماری داشته باشد. در این میان عوامل مختلفی بر کیفیت فیلم رادیولوژی تاثیرگذار است که در ادامه به توضیح درباره آن می پردازیم :

عوامل بیمار در کیفیت فیلم رادیولوژی :

  1. سایز بیمار : برای تولید تصویر رادیولوژی باکیفیت در بیماران با سایز بزرگتر نیاز به دوز بالاتری از اشعه ایکس و آشکارسازهای بزرگتر می باشد تا کیفیت تصاویر به مانند بیماران با سایز کوچکتر مطلوب باشد. لذا در زمان تصویربرداری مهم است که تاثیر اندازه بیمار و توانایی دستگاه تصویربرداری بر کیفیت تصویر بر روی فیلم رادیولوژی در نظر گرفته شود. بعلاوه بیماران بزرگتر نیاز به زمان بیشتر و میدان دید بزرگتری برای تصویربرداری دارند تا کیفیت تصویر افزایش یابد.
  2. آناتومی بیمار : با توجه به شکل ، ترکیب کلی بدن و آناتومی بیمار نیازست که تکنیک های تصویربرداری اضافی برای دستیابی به یک تصویر با کیفیت برای تشخیص بهتر انجام گیرد چرا که همگی این موارد بر کیفیت تصویر چاپ شده بر روی فیلم رادیولوژی موثر می باشد. لازم به ذکر است که آناتومی مختلف بیمار می تواند باعث مشکلاتی همچون تنظیم تجهیزات تصویربرداری یا موقعیت قرار گرفتن درست بیمار گردد و باعث شود که بیمار بیشتر در معرض تابش اشعه قرار گیرد. بعنوان مثال سینه های بزرگ به علت افزایش تراکم بافت منجر به افت کیفیت تصویر رادیولوژی می گردد ، ازین رو کارشناس رادیولوژی باید اقدامات لازم در جهت بهترین تصویر رادیولوژی انجام دهد.
  3. تنفس : در برخی از رادیولوژی ها نظیر رادیولوژی گردن باید بیمار نفس خود را حبس کند ، لذا تنفس در طول زمان تصویربرداری باعث افت کیفیت فیلم رادیولوژی و خراب شدن تصویر می گردد. مطالعات در این باره نشان داده که حرکات دیواره قفسه سینه در اثر نفس کشیدن باعث افت کیفیت تصاویر بر روی فیلم رادیولوژی می گردد که این موارد می تواند باعث تشخیص نادرست بیماری و به تبع درمان غلط گردد. ازین رو حبس تنفس در کاهش اثرات تنفس بر افزایش کیفیت تصویر رادیولوژی تاثیر بسزایی دارد.
  4. توانایی بیمار برای ثابت ماندن در طول انجام رادیولوژی : در صورتی که بیمار در زمان تصویربرداری حرکت کند ، تصویر حاصله کیفیت مناسبی برای تشخیص بیماری نخواهد داشت.

مقالات دیگر : مراحل ظهور و ثبوت فیلم رادیولوژی

عوامل تکنیکی در کیفیت فیلم رادیولوژی :

  1. پارامترهای نوردهی : مانند mAs, kVp و زمان نوردهی در کیفیت تصویر ظاهر شده بر فیلم رادیولوژی موثر است و باید نوردهی بصورت درست و اصولی انجام گیرد.
  2. روش تصویربرداری : تکنیک تصویربرداری باید صحیح صورت گیرد ، نظیر ام آر آی یا سی تی اسکن که هر کدام روشهای مخصوص به خود را دارند.
  3. عوامل کنتراست : استفاده از عوامل کنتراست باعث افزایش ارزش تشخیصی فیلم رادیولوژی می گردد.
  4. محدوده دینامیکی : شدت های مختلف اشعه ایکس را محدوده دینامیکی گویند.
  5. نویز : تغییرات تصادفی یا ساختار یافته درون یک تصویر را نویز رادیولوژی نامند.
  6. نسبت سیگنال به نویز : نسبت سیگنال به نویز یک معیار مهم در کیفیت فیلم رادیولوژی است که اثرات کنتراست ، نویز و وضوح تصویر را ترکیب می کند. بدین ترتیب هرچه مقدار سیگنال بالاتر و نویز کمتر باشد ، تصویر با کیفیت تری بر روی فیلم رادیولوژی نقش می بندد.
  7. مصنوعات : مصنوعات به عواملی دیگر غیر از موارد گفته شده مربوط می شود مانند بزرگنمایی نابرابر ، عناصر نا مناسب آشکار ساز ، تصویر غیر یکنواخت و استفاده نادرست از شبکه ها.
  8. وضوح فضایی : وضوح فضایی توانایی سیستم تصویر برداری برای تشخیص ساختار های مجاور جدا از یکدیگر است.

مقالات دیگر : تفاوت امواج رادیولوژی با گاما اسکن

لازم به توضیح است که تمامی موارد فوق باید به درستی طی شود تا به یک فیلم رادیولوژی با کیفیت دست یابیم اما امروزه با توجه با افزایش روز افزون نرخ ارز و تورم حاکم بر جامعه و عدم تولید فیلم رادیولوژی در داخل کشور ، خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویر برداری پزشکی بصرفه نمی باشد. با توجه به نامه معاونت درمان کشور مبنی بر حذف فیلم رادیولوژی و جایگزین شدن نرم افزارهای مشابه ، مفتخریم محصول نرم افزاری خود را در راستای حذف فیلم رادیولوژی معرفی نماییم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار کاربردی به منظور جایگزین کردن فیلم رادیولوژی می باشد تا بتوان با این نرم افزار تصاویر رادیولوژی بیمار را با کیفیت عالی در گوشی هوشمند و تبلت مشاهده نمود. در فیلم رادیولوژی PPQ از کیو آر کد یا بارکد دو بعدی کمک گرفته می شود و تصاویر گرفته شده از بیمار به صورت بارکد دوبعدی  قابل ارائه است تا با اسکن کردن این بارکد با موبایل یا تبلت و یا کامپیوتر بتوان تصاویر مورد نظر را بصورت تحت وب مشاهده کرد. ازین رو برای مشاهده تصاویر در فیلم رادیولوژی PPQ تنها به بارکد دوبعدی بیمار ، موبایل یا کامیوتر متصل به اینترنت و نرم افزار بارکد خوان می باشد.

مقالات مرتبط: راهنمای استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo