تشخیص بیماری اوتیسم با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

 

اختلال طیف اوتیسم نوعی بیماری عصبی و رشدی است که می تواند ریشه در وراثت داشته باشد و شامل سندرم آسپرگر و اختلال دژنراتیو دوران کودکی می باشد که سندرم آسپرگر در طیف خفیف آن است. در گذشته بیماری اوتیسم به راحتی قابل تشخیص نبود اما با اختراع دستگاه ام آر آی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی در سال 1970 مواردی از اختلالات عصبی در بیماران نظیر اوتیسم شناسایی شد.

بیماری اوتیسم

بیماری اوتیسم می تواند به اشکال مختلف بر روی بیمار تاثیر بگذارد و از دوران کودکی آغاز می شود و اگرچه ممکنست در ابتدا کودک رشد طبیعی داشته باشد اما پس از آن در 18 تا 24 ماهگی ممکنست پسرفت داشته باشد. علائم اولیه بیماری اوتیسم می تواند کاهش تماس چشمی با دیگان ، بی تفاوتی نسبت به اطرافیان و عدم پاسخ دادن به سوالات دیگران باشد. اما در صورتی که علائم در مراحل بعدی دوران کودکی ایجاد شود ، می تواند کودک را پرخاشگر یا حتی منزوی و گوشه گیر کرده و باعث شود تا کودک مهارت های زبانی خود را از دست بدهد.

جالب است بدانید که هر بیمار اوتیسم می تواند الگوهای رفتاری مخصوص به خود و منحصر به فرد داشته باشد. از سوی دیگر یک بیمار اوتیسم با انواع انگها یا برچسب های اجتماعی رو به رو می شود که تاثیر عمیق و بسیار بدی بر روی آنها می گذارد که ناشی از عدم درک نیازها و خواسته های این افراد است. لازم به ذکر است که اطلاعات متناقضی در جامعه و بین مردم دیده می شود که به تحریف بیشتر این برچسب ها بر روی کودک اوتیسمی اثر می گذارد.

مقالات دیگر : تشخیص بیماریهای رحم با فیلم رادیولوژی PPQ

علائم بیماری اوتیسم

علائم اصلی بیماری اوتیسم مشکل در ارتباطات اجتماعی ، ارتباطات غیر کلامی ، ناهنجاری های حسی و اصرار بر یکسانی را شامل می شود. از علائم محیطی بیماری اوتیسم هم بیماری های رفتاری از جمله بیش فعالی ، تکانشگری ، استرس ، بیماریهای شناختی شامل اختلالات زبانی و ناتوانی های ذهنی و بیماریهای مانند یبوست ، تشنج ، ماسکروسفالی رشدی و هیپرسروتونمی را می توان نام برد.

استفاده از ام آر آی برای تشخیص بیماری اوتیسم

با اختراع دستگاه ام آر آی بسیاری از بیماران خصوصا بیماران مغزی یا عصبی از تشخیص های دقیق پزشکی با استفاده از این نوع تصویربرداری استفاده کرده اند چرا که تصاویر ام آر آی دارای جزئیات بیشتری است و باعث افزایش درک شرایط متعددی می شود که بر روی مغز تاثیر گذار است. ازین رو کودکان اوتیسم نیز از این تشخیص با دستگاه ام آر آی بی نصیب نمانده اند و با تصویربرداری ام آر آی و تشخیص اوتیسم ، درمان بر روی آنها آغاز می شود.

با توجه به اینکه مشکل اوتیسم پایه عصبی دارد ، در نتیجه روشهایی مانند ام آر آی می تواند تصاویر آسیب دیده مغز را بخوبی و وضوح بالا ارائه دهد. بدین ترتیب با تشخیص سریع و به موقع بیماری اوتیسم با ام آر آی ، درمان و مراقبت ها خیلی سریعتر صورت می گیرد. تحقیقات در سال 2017 ( در Nature ) که به بررسی تغییرات مغزی کودکانی که سابقه خانوادگی ابتلا به طیف اوتیسم داشته اند پرداخته و مطالعات تغییرات مغزی را در این کودکان که در معرض خطم کم ابتلا به این بیماری هستند ، نشان داده است.

بدین جهت تیمی از دانشگاه کارولینای شمالی ، نیویورک و مینه سوتا به رهبری هدر کودی هازلت تشکیل  شد تا از داده های تصویربرداری ام آر آی بر روی مغز نوزادان IBIS استفاده شود که در آن داده های 106 کودک پرخطر و 42 کودک کم خطر مورد مطالعه و آنالیز قرار گرفت تا ارتباط بین تشخیص طیف اوتیسم در دو سالگی و ظهور علائم بالینی در اوایل دوران نوزادی مورد بررسی قرار گیرند.

در این تحقیق مشخص شد که 15 نوزاد که بعدا دچار اوتیسم شدند ، تغییرات مغزی قابل توجهی در ام آر آی آنها دیده شده بود که گسترش سطح قشر قرمز در سنین 6 تا 12 ماهگی و رشد بیش از اندازه مغز در یک تا دو سالگی را نشان داده بود. همچنین تحقیقات نشان داد که تفاوتی در رشد حجم کل مغز در  6 تا 12 ماهگی در کودکان پرخطر و کم خطر وجود ندارد.

نتیجه این تحقیقات نشان دهنده تغییرات اولیه مغز در دورانی که برای اولین بار علائم اوتیسم در نوزادان ظاهر شده ، دیده می شود و گسترش بیش از حد اولیه مناطق سطح قشر مغز از مشخصه های کلیدی رشد مغز در کودکان اوتیسمی می باشد. در نهایت مطالعه انجام شده بطور مثبت ثابت کرد که ام آر آی بطور بالقوه در تشخیص سریع نوزادان مبتلا به اوتیسم مفید و کمک کننده است.

البته کماکان مطالعات بیشتری زمینه طیف اوتیسم و استفاده از تصویربرداری ام آر برای تشخیص هر چه زودتر این بیماری حتی قبل از شروع علائم ادامه دارد چرا که این تشخیص به موقع و درمان مناسب در کودکان اوتیسم در طول زندگی بسیار ارزشمند می باشد.

دیگر نوشته ها : بارکد تصاویر پزشکی

تشخیص بیماری اوتیسم با فیلم رادیولوژی PPQ

از آنجا که تصاویر ام آر آی باید به گونه برای پزشک قابل ارائه باشد که از ابتدای ابداع دستگاه ام آر آی نظیر دستگاه رادیولوژی از چاپ بر روی فیلم رادیولوژی استفاده می شود. اما گذشته از تمام فواید فیلم رادیولوژی که در تشخیص پزشکی نظیر بیماری اوتیسم دارد ، امروزه به دلیل افزایش قیمت فیلم رادیولوژی به دلایل مختلف از جمله افزایش جهانی فلز نقره که در تولیدات آن بکار رفته و افزایش نرخ ارز چرا که فیلم رادیولوژی با نرخ ارز از خارج از کشور تهیه می شود ، مراکز رادیولوژی توان خرید فیلم رادیولوژی را ندارند.

گذشته از آن فیلم رادیولوژی دارای مشکلات خاص نگهداری در محیط تاریک و دما و رطوبت مناسب و نگهداری بصورت ایستاده و ... دارد که هر گونه بی توجهی و عدم رعایت این نکات باعث ایجاد آرتیفکت یا مه گرفتگی بر روی فیلم ها می شود که آنها را غیر قابل استفاده می سازد.

ازین رو با گسترش علوم و فنون نرم افزاهای دیجیتال برای مشاهده تصاویر ام آر آی و ... ابداع شده است که یکی از این نرم افزارها فیلم رادیولوژی PPQ است و به دلیل کیفیت بالای تصاویر در آن در تشخیص بیماریها از جمله بیماری اوتیسم کاربرد زیادی دارد.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری تحت وب ، بدون نیاز به نصب در موبایل یا کامپیوتر برای مشاهده تصاویر رادیولوژی و ام آر آی و دیگر تصاویر پزشکی است که این امکان را فراهم می سازد که تصاویر بیمار بصورت آنلاین بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور تنها با اسکن کردن بارکد دوبعدی بیمار در موبایل ، تبلت و لپ تاپ یا کامپیوتر نمایش داده شود. قابل ذکر است که بارکد دوبعدی یا QR Code ، کدهای رمزگذاری شده است که نوع ساده یا خطی آن در فروشگاه ها بر روی کالاهای خریداری شده قابل مشاهده است که توسط یک دستگاه بارکد خوان اطلاعات رمزگشایی شده و اطلاعات کالای مورد نظر در کامپیوتر نمایش داده می شود.

امروزه از بارکد دوبعدی در طیف وسیعی از خدمات از جمله تصویربرداری پزشکی بکار گرفته می شود به صورتی که در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نیز از این بارکدهای دوبعدی استفاده شده است. پس از اتمام تصویربرداری ام آر آی بر روی بیمار تمامی تصاویر مهم و مورد نیاز پزشک کلینیسین توسط کارشناس انتخاب شده و به فضای ابری نرم افزار ارسال می شود که پس از آن فضای ابری یک کد رمزگذاری شده یا همان بارکد دوبعدی بیمار را به چاپگر شبکه برای چاپ بر روی کارت یا کاغذ ارائه می دهد. البته این بارکدها قابلیت اشتراک گذاری بصورت لینک را دارند که قابل ارسال از طریق پیامک یا فضای مجازی می باشد.

برای مشاهده تصاویر ام آر آی و رادیولوژی بیماران از طریق نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ در ابتدا باید بارکد دوبعدی بیمار با دوربین موبایل یا با نرم افزار بارکد اسکنر رمزگشایی شود و سپس تمامی تصاویر بیمار در مرورگر موبایل بصورت تحت وب با کیفیت ، سرعت و دقت بالا قابل مشاهده است.

مطالعه بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo