بارکدQR و کاربردهای آن

اشتراک گذاری :

در زمان مراجعه به فروشگاه ها ، برچسب هایی روی محصولات مشاهده می کنید که به صورت نوارهای باریک و به رنگ سیاه و سفید بوده و به همراه یک سری اعداد می باشند. در واقع این نوارها بارکد می باشند که برای نمایش تصویری اطلاعات محصولات به کار برده می شوند و برای خواندن این اطلاعات از بارکدخوان که حتما دیده اید ، استفاده می گردد. بارکد در اصطلاح یک تصویر رمزگذاری شده است که حاوی اطلاعات است و برای اولین بار در سال 1952 توسط برنارد سیلور و ژوزف وودلند در کارخانه های مواد غذایی سیلور برای کنترل ساخت محصولات با سرعت بالا بر مبنای کدگذاری مورس استفاده شد. در ادامه به توضیح درباره نوع دیگر بارکد یا QR code می پردازیم.

بارکد

بارکد QR یا بارکد دوبعدی چیست؟

بارکد QR  هم یک نوع بارکد است ، اما از نوع دوبعدی آن. با استفاده از بارکد دو بعدی می توان به صورت مستقیم و بدون دردسر به شماره تلفن ، آدرس اینترنتی ، نام ، نشانی ، عکس فیلم و... دسترسی پیدا کرد ، چرا که این کدها می توانند حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به بارکد های معمولی باشند.  QR Code مخفف عبارت  Quick Response Codeاست که معادل فارسی آن رمز پاسخ سریع است و شامل مربع های کوچک سیاه در یک شبکه مربعی با پس زمینه سفید بوده و قابلیت اسکن و خوانده شدن توسط بارکدخوان را دارد. همچنین قابل چاپ بر روی بیلبورد های تبلیغاتی ، وبسایت ها ، فروشگاه ها ، کارت ویزیت و...  می باشد. بارکد دوبعدی برای اولین بار توسط یک محقق ژاپنی در سال 1994 به واسطه شرکت خودرو سازی دنسو در ژاپن ابداع شده است که برای رهگیری خودروهای در حال ساخت بود و دلیل ساخت این کدها هم افزایش سرعت و امنیت در تراکنش ها بود.

بارکد دوبعدی

بارکد QR  در ظاهر شبیه به هم هستند اما تفاوت آنها در تعداد مربع هایی است که در آن استفاده شده هرچه تعداد این مربع ها بیشتر باشد یعنی این بارکد حاوی اطلاعات بیشتری است و بالعکس . همچنین بارکدQR  این قابلیت را دارد که توسط گوشی تلفن همراه و کامپیوتر اسکن شوند و برای اسکن این کدها نیاز به یک گوشی دوربین دار و نرم افزار بارکد خوان دارید تا با استفاده از آن به راحتی بتوانید به محتوای بارکد دسترسی پیدا کنید.

نرم افزار پزشکی

بارکد دوبعدی و بخش پزشکی :

با پیشرفت علم و تکنولوژی وقت آن بود که QR Code   وارد عرصه پزشکی شود ، به دلیل این که این کدها می توانند بسیار کمک کننده باشند، خصوصا در شاخه تصویر برداری پزشکی. ازین رو نرم افزارهایی در این بخش توسط متخصصان طراحی شدند که نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از آن جمله است که در سال 1397 توسط تیم R & D شرکت درمان سپید ابداع شده است. این نرم افزار ، جایگزینی مناسب برای فیلم رادیولوژی ، کلیشه های کاغذی و سی دی می باشد و کمک زیادی در کاهش هزینه های مربوط به تهیه فیلم رادیولوژی و کلیشه و کاغذ دارد . در این نرم افزار از بارکد QR بهره گیری شده است، به این صورت که می توان بارکد دوبعدی حاوی تصاویر بیمار را را توسط نرم افزار بارکد خوان اسکن کرد و به صورت مستقیم به تصاویر حتی جواب آنها دسترسی پیدا کرد می پرسید چگونه ؟؟ در ادامه مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم .

فیلم رادیولوژی

فیلم رادیولوژی PPQ

می دانید که در تصویر برداری پزشکی تصاویر بسیار زیادی از بیمار مورد نظر گرفته می شود حدود 100 تا 500 سکانس ، که تمام این سکانس ها مورد نیاز پزشک مربوطه نبوده و مشاهده تمامی این سکانس ها وقت گیر و حوصله سر بر است. راه حل این مشکل دست ماست. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار بسیار کاربردی و راحت برای مراکز رادیولوژی است که از QR Code  بهره گیری شده و شما با اسکن این کدها فقط تصاویری را مشاهده می کنید که مورد نیاز پزشک است و از قبل توسط تکنسین ها انتخاب شده است. از طرفی این نرم افزار با حذف فیلم رادیولوژی می تواند در کاهش هزینه ها بسیار کمک کننده باشد.

روش کار فیلم رادیولوژی PPQ

پس از تصویربرداری از بیمار ( رادیولوژی ، ام آر آی و سی تی اسکن و ... ) در مراکز تصویربرداری پزشکی و یا کلینیک ها و بیمارستان های که دارای بخش تصویربرداری دیجیتال می باشند ، بهترین تصاویر بیمار که مورد نیاز پزشک معالج به جهت تشخیص بیماری است ، توسط تکنسین مربوطه از مدالیته DICOM  و یا PACS انتخاب شده که البته آماده چاپ هم می باشد ، ولی بر روی فیلم رادیولوژی یا کاغذ چاپ نشده ، بلکه به سیستم ابری نرم افزار ارسال می گردد. سپس در فضای ابری فشرده سازی شده و ذخیره می گردد. در ادامه سیستم ابری یک کد رمزگذاری شده یا بارکد دوبعدی یا QR code را که قابلیت اشتراک گذاری دارد ، به چاپگر شبکه می فرستد و در نهایت این بارکد دوبعدی بر روی کارت مخصوص بیمار چاپ می شود.

در نتیجه این بارکد QR چاپ شده بر روی به بیمار داده شده تا به پزشک ارائه دهد و برای مشاهده تصاویر پزشک و بیمار می توانند در گوشی موبایل خود نرم افزار بارکدخوان را دانلود نموده و با اتصال به اینترنت به راحتی بارکد QR را توسط این نرم افزار اسکن کرده و تصاویر را در گوشی هوشمند یا تبلت و یا کامپیوتر مشاهده نمایند.

مطالب بیشتر در صفحه چگونه از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ استفاده کنیم ؟

مزایای فیلم رادیولوژی PPQ

سرعت نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بسیار بالاست و برای لود شدن تصاویر به مشکل بر نمی خورید. همچنین قابلیت مشاهده تصاویر توسط گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر را دارید و به علت تحت وب بودن این برنامه ، تصاویر رادیولوژی بیمار همیشه و در هر مکان در دسترس است. افزون بر این تصاویر دارای حجم کم و کیفیت بالاست و به دلیل قابلیت بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت به پزشک در تشخیص بهتر بیماری ها کمک می کند ، چرا که پزشک با زوم کردن می تواند کوچکترین و جزئی ترین مشکلات بیمار را در تصاویر ببیند.

از آنجا که بارکد دوبعدی یا QR بر روی کارت مخصوص چاپ می شود که دارای ابعاد کوچک است ، ازین رو برخلاف فیلم رادیولوژی و کلیشه های کاغذی نگهداری و حمل و نقل آن توسط بیماران بسیار راحت است و از آسیب و پارگی در امان می باشد و تصاویر بیماری همیشه در فضای امن برنامه نگهداری شده و سالها در دسترس است. بدین ترتیب با حذف فیلم رادیولوژی به کمک نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ و با استفاده از بارکد QR مراکز تصویربرداری هم از خرید فیلم رادیولوژی ، مشکلات و شرایط خاص نگهداری در دمای و رطوبت مناسب بصورت ایستاده و فضای زیاد برای انبار کردن و ... و هزینه های اضافی رهایی می یابند.

همچنین قابلیت ارسال جواب از طریق QR Code  برای بیمار به واسطه نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  فراهم است این روش علاوه بر کاهش هزینه های مراکز تصویر برداری تا حد زیادی از همهمه و هرج و مرج مراکز برای تحویل جواب جلوگیری می شود.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo