تفاوت سالنامه سلامت الکترونیک با پرونده پزشکی دیجیتال

اشتراک گذاری :

دنیای مدرن امروز با فناوری در هم آمیخته تا جایی که بدون بهره گیری از فناوری دیجیتال زندگی سخت بنظر می رسد. در این میان پزشکان و دنیای پزشکی از این قاعده مستثنی نیستند ، بطوریکه هر راه حل و سیستم نرم افزاری که بتواند به بخش پزشکی کمک کند بسیار مغتنم می باشد. در این مقاله به بررسی دو نرم افزار آنلاین مخصوص پزشکان می پردازیم. با امید به آنکه گام مهمی در کمک به بخش درمان نهاده باشیم.

سالنامه الکترونیک سلامت چیست ؟

سالنامه الکترونیک سلامت  یک نرم افزار جدید ، همان سالنامه یا سررسید یا دفتر نوبتدهی روی میز منشی مطب می باشد اما از نوع دیجیتال آن . بدین ترتیب که استفاده از کامپیوتر حتی موبایل و تبلت و با دسترسی به اینترنت به راحتی می توان نوبت بیماران مراجعه کننده به مطب یا مراجعان تلفنی را ثبت کرد و علاوه بر مطب ، در درمانگاه ها ، کلینیک ها ، مراکز تصویربرداری ، بیمارستان ها ، کلینیک های زیبایی و هر نوع مرکزی که نیاز به نوبتدهی دارد قابلیت استفاده دارد. از این گذشته نرم افزار سالنامه الکترونیک ، قابلیت جابجایی و لغو نوبت ها ، تعیین روزهای تعطیل و غیر تعطیل و نوبتدهی به تعداد بی نهایت حتی در سال آینده را نیز دارد.

سالنامه الکترونیک سلامت

از مزایای نرم افزار سالنامه الکترونیک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

بدون محدودیت زمانی و مکانی : از مزایای این سالنامه الکترونیک با توجه به تحت وب بودن آن ، می توان به استفاده بدون محدودیت در هر زمان و مکان اشاره داشت. بطور مثال در صورتی که در منزل باشید یا در مسیر مطب و یا حتی در هر شهر دیگری ، به راحتی می توانید با استفاده از موبایل شخصی خود و با اتصال به اینترنت به این نرم افزار مطب نوبتهای ثبت شده در آن دسترسی پیدا کنید و نوبت جدید ثبت کرده و یا نوبت قبلی را حذف کنید.

* در اینجا می توان به این مثال توجه کرد. در صورتی که نیاز به استراحت دارید یا کار فوری برای همان روز یا روز بعد داشته باشید و نمی توانید در مطب حاضر شوید، در حالی که منشی در منزل و یا بیرون از منزل جایی دور از مطب به سر می برد و نمی تواند به دفتر نوبتدهی برای تماس با بیماران دسترسی داشته و نوبتشان را لغو کند. راهکار چیست ؟ راه حل در این است که از قابلیت های این نرم افزار که همان دسترسی با گوشی شخصی در هر زمان و مکان بوده ، استفاده کرد. بدین جهت می توانید با منشی تماس گرفته و به ایشان اطلاع دهید که با استفاده از سالنامه الکترونیک سلامت در موبایل خود ، با ارسال پیامک نوبتها را تغییر دهد.

سالنامه الکترونیک سلامت

ارسال پیامک : از مزایای دیگر این سالنامه الکترونیک سلامت می توان به ارسال پیامک به بیماران در زمان نوبتدهی اشاره داشت. از این رو فایده پیامک در این است که اولاً بیماران نوبتهای خود را به صورت پیامک ثبت شده در موبایل شخصی دارند و در صورت فراموش کردن نوبت خود ، می توانند با پیامک نوبت خود را مشاهده کنند ، ثانیاً شما را از تماس گرفتن و صرف هزینه اضافی برای تماس تلفنی جهت اطلاع نوبت به بیماران رها می سازد. حتی در صورت نیاز به تغییر نوبت بیماران در یک روز ، با ثبت نوبت بیمار ، پیامک هم به وی ارسال می شود و دیگر نیازی به تماس تلفنی نخواهد بود.

نوبتدهی بی نهایت : مزیت بعدی این سالنامه ، قابلیت نوبتدهی به بیماران به تعداد بی نهایت می باشد. خصوصاً برای پزشکان پرتردد و دارای مشتریان همیشگی که نیاز دارند چند ماه بعد یا حتی سال بعد به مطب مراجعه کنند ، این توانایی و امکان را فراهم می سازد که بتوان در آینده دور نیز نوبتدهی نمود. از طرفی با این برنامه منسجم می توانید از دست یک دفتر شلوغ نوبتدهی راحت شوید که گاهاً به دلیل لغو مکرر نوبتها ، خط خطی هم شده باشد. چرا که یک برنامه بسیار تمیز دارای انسجام کافی با قابلیت نوبتدهی بینهایت می باشد.

سالنامه الکترونیک سلامت

استفاده همزمان توسط چند کاربر : از فواید دیگر نرم افزار سالنامه الکترونیک سلامت می توان به استفاده کاربران مختلف در مکان های متفاوت اشاره داشت. به طور مثال شما به عنوان پزشک می خواهید در مکانی خارج از مطب به نرم افزار نوبت دسترسی داشته باشید و همزمان در مطب منشی نیز می تواند در حال نوبت دادن به بیماران باشد. یا اینکه دارای دو مطب در دو مکان مختلف با چند منشی باشید ، هر منشی می تواند با نام کاربری خود وارد برنامه سالنامه الکترونیک شده و نوبتدهی نماید. بدین لحاظ ، این قابلیت نرم افزار سالنامه الکترونیک سلامت دو مزیت خواهد داشت ، اولاً هر کاربر منشی دارای نام کاربری مخصوص به خود است و ثانیاً در زمان ثبت نوبت نام کاربر منشی ثبت می شود ، لذا در صورت نیاز مشخص می گردد که چه کسی نوبت داده است؟

ارسال پیامک لینک پرداخت : از آنجا که امروزه بیشتر کارها ، بسیاری از خریدها ، ثبت نام ها ، پرداختها و ... اینترنتی انجام می شود ، در صورت تمایل برای پرداخت اینترنتی وجه مطب ، از طریق نرم افزار سالنامه الکترونیک سلامت این قابلیت فراهم شده که با ارسال لینک پرداخت ، به بیمار این امکان داده می شود که قبل از مراجعه به مطب ، پرداخت آنلاین انجام دهد و بدین طریق می توان در وقت و زمان هم شما و هم بیمار صرفه جویی کرد. چرا که بیمار دیگر نیازی به پرداخت حضوری نداشته و بلافاصله بعد از کار پذیرش ، ویزیت می شود و این یعنی مدیریت زمان در دنیای پرهیاهوی امروز.

پرونده دیجیتال پزشکی

پرونده پزشکی دیجیتال چیست ؟

از قدیم الایام به یاد داریم که پزشکان برای مراجعه کنندگانی که نیاز به ادامه درمان دارند ، پرونده های کاغذی در کشوهای بایگانی مطب خود گردآوری کرده اند. اما این پرونده ها که جاگیر بوده و پیدا کردن و بررسی آنها زمان زیادی به طول می انجامد ، می تواند با یک پرونده الکترونیک پزشکی EMR جایگزین گردد. بدین منظور پرونده الکترونیک پزشکی به پزشکان در سرتاسر کشور این توانایی را می دهد که به پرونده بیمار ، نوع بیماری ، داروهای تجویز شده ، حساسیت های دارویی و بطور کل خلاصه پرونده بایگانی شده بیمار دست پیدا کنند.

همچنین پرونده دیجیتال پزشکی به پزشکان این اجازه را می دهد تا داده های دقیق ، واقعی و قابل اعتمادی از تاریخچه سلامت بیماران را در دست داشته باشند و بدین ترتیب این پرونده دیجیتال فرآیندها را آسان تر کرده و بسیار به نفع بیمار و پزشک می باشد.

پرونده الکترونیک پزشکی

در صورت مراجعه به یک مطب یا کلینیک ، چندین نوع بیمار می توانیم داشته باشیم ، یک دسته بیماران مطلع از وضعیت بیماری خود و دارای بینش و آگاهی نسبت به داروهای مصرفی و ... می باشند ، دسته دیگر بیمارانی هستند که باسوادند ، اما از بیماری یا داروهای خود به دلایل مختلف نظیر فراموشی ، بی حالی و بدحالی و... اطلاعی ندارند ، یا دسته دیگر شامل افرادی که کلاً بی سواد بوده و هیچ اطلاع و آگاهی از بیماری و درمان و داروی خود ندارند، دسته دیگر بیماران اورژانس هستند که هوشیار نیستند و توانایی انتقال اطلاعات بیماری خود نیستند و این زمانی است که پرونده الکترونیک بیمار به کمک می آید و با وارد کردن شماره ملی ، تمامی اطلاعات و سوابق پزشکی بیمار به همراه داروهای مصرفی به دست پزشک معالج و یا پزشک اورژانس می رسد.

از آنجا که تمام تلاش پزشکان و بخش پزشکی در کل کشور به نفع سلامت بیمار می باشد ، گاهی برخی از نکات درباره سابقه بیماری افراد بسیار مهم است که برای مثال می توان به انواع حساسیت های دارویی یا بیماری های زمینه ای اعم از دیابت و فشار اشاره کرد که یک تجویز اشتباه در این افراد بسیار پر خطر و زمیه ساز مشکلات بعدی می گردد . لذا در صورت استفاده از نرم افزار پرونده دیجیتال پزشکی به سادگی می توان با اطلاع از سوابق و اطلاعات پزشکی بیمار از ایجاد مشکلات و خطرات و تجویزهای پرخطر جلوگیری بعمل آورد.  

پرونده دیجیتال پزشکی

پرونده الکترونیک پزشکی بخش مهم فناوری اطلاعات سلامت ، بدین منظور ابداع شده است که فراتر از داده های بالینی استاندارد گردآوری شده در مطب ، شامل دید وسیع تری از مراقبت و درمان بیمار باشد که حاوی تاریخچه پزشکی بیمار ، تشخیص ها ، داروها ، برنامه های درمانی ، تاریخ ایمن سازی ، آلرژی ها ، تصاویر رادیولوژی و نتایج آزمایشگاهی و ... می باشد. در نتیجه ، با استفاده از پرونده الکترونیک پزشکی می توان گامی مهم در راستای سلامت کشور نهاد.

تفاوت سالنامه الکترونیک سلامت و پرونده دیجیتال پزشکی

با توجه به توضیحاتی که درباره هر دو نرم افزار داده شد ، به عنوان جمع بندی می توان گفت که سالنامه الکترونیک سلامت یک برنامه نوبتدهی مخصوص پزشک و منشی می باشد که بعنوان یک نرم افزار مطب تنها در دسترس پزشک و منشی مطب می باشد و دیگران به آن دسترسی ندارند و از قابلیت های این نرم افزار می توان استفاده با گوشی موبایل و تبلت و یا کامپیوتر ، تحت وب بودن ، در هر مکان و زمان در دسترس است ، قابلیت ارسال پیامک نوبت و ارسال پیامک لینک پرداخت ، استفاده همزمان توسط چند کاربر ، نوبت دهی بینهایت حتی در سال آینده ، قابلیت مشخص کردن روزهای تعطیل و غیر تعطیل و ... را نام برد.

تفاوت سالنامه الکترونیک سلامت با پرونده دیجیتال پزشکی

در مقابل نرم افزار پرونده دیجیتال پزشکی هم برنامه ای مخصوص پزشکان می باشد که اطلاعات پزشکی هر بیمار اعم از نوع بیماری ، سوابق بیماری های قبلی و بیماریهای زمینه ای ، داروهای مصرفی ، داروهای تجویز شده جدید و ... را با کد ملی بیمار تحت وب ثبت می کند و لذا در مراجعه بعدی یا ویزیت توسط پزشک دیگر ، تنها با زدن یک کد ملی ، مشخصات و اطلاعات پزشکی بیمار برای پزشک درهر مکان و هر زمان با گوشی موبایل و تبلت و کامپیوتر و تحت وب قابل مشاهده است.

همچنین از شباهت این دو نرم افزار تحت وب بودن آن ، استفاده با گوشی موبایل و تبلت و دارای امنیت بالای SSL ، دسترسی در هر مکان و زمان و ... می باشد.

آیا تهیه سالنامه الکترونیک سلامت برای مطب به صرفه است ؟

از سالنامه های دفتری به منظور نوبتدهی در مطب ها ، کلینیک ها و درمانگاه و ... استفاده می شود که خود دارای مشکلاتی می باشد ، نظیر قطع درختان که منجر به آسیب به محیط زیست با تولید دی اکسید کربن بیشتر و کاهش اکسیژن و افزایش گازهای گلخانه ای و ... می شود ، تهیه کاغذ و آلودگی هایی که از طریق کارخانه به محیط زیست وارد می شود ، هزینه های خرید سالنامه های دفتری و ... . لذا با توجه به اینترنتی شدن همه کسب و کارها و مشاغل ، باید به دنبال یک جایگزین مناسب برای سالنامه دفتری بود که تحت وب باشد و بعلاوه ضرری به محیط زیست وارد نکند.

 نرم افزار سالنامه الکترونیک سلامت با توجه به ویژگی های خاصی که دارد ، چه بسا از وارد کردن ضرر به محیط جلوگیری بعمل می آورد ، چرا که نرم افزار سالنامه الکترونیک سلامت تحت وب بوده و از کاغذ استفاده نمی شود  و تمامی امور مربوط به نوبت دهی ، درون برنامه  به توسط گوشی موبایل ، تبلت و کامپیوتر قابل انجام است . به واسطه نرم افزار سالنامه الکترونیک سلامت ، دیگر نیاز نیست که حتماً برای ثبت نوبت در محل کار حضور داشته باشید ، لذا با تهیه این نرم افزار به صورت دور کاری حتی در خانه هم قادر به ثبت نوبت برای مراجعه کنندگان خواهید بود.

سالنامه الکترونیک سلامت

یکی از ویژگی های نرم افزار سالنامه الکترونیک سلامت این است که نه تنها مخصوص مطب هاست بلکه مناسب تمامی مشاغلی است که برای مراجعه کنندگان نوبت ثبت می کنند ، مانند مطب پزشکان ، آرایشگاه ها ، کلینیک های زیبایی ، بیمارستان ها ، درمانگاه ها و ... همچنین از دیگر مزایای نرم افزار سالنامه الکترونیک سلامت می توان به ساخت پروفایل اختصاصی برای هر منشی به صورت جداگانه یاد کرد تا پس از ثبت نوبت ، نام فرد ثبت کننده در ردیف نام مراجعه کننده نمایش داده شود. زین پس تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگی بیمار ، شماره تماس و علت مراجعه و تعیین ساعت مراجعه ، با فشردن دکمه ثبت ، بلافاصله پس از ثبت نوبت برای مراجعه کننده پیامک بفرستید تا مراجعه کننده روز و ساعت نوبت بعدی را به صورت مکتوب درون گوشی موبایل خود داشته باشد .

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام :     https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo