حل مشکلات فیلم رادیولوژی با نرم افزار PPQ

اشتراک گذاری :

رادیولوژی شاخه ای از علم تصویربرداری است که با استفاده از اشعه ایکس به اجزای داخلی بدن فرد بدون ایجاد جراحت دسترسی پیدا می کنند و تصاویر بدست آمده از بدن بیمار بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود. فیلم رادیولوژی در واقع صفحه هایی از جنس پلی استر هستند و همانند فیلم عکاسی از 4 لایه تشکیل شده اند ، اما شرایط نگهداری این فیلم ها کمی سخت است و نیاز به دما و رطوبت مناسب و فضای زیاد برای انبار کردن دارد. در ادامه به مشکلات فیلم رادیولوژی و حل مشکلات آن با نرم افزار جایگزین به نام PPQ می پردازیم.

مشکلات فیلم رادیولوژی

از مشکلات فیلم رادیولوژی می توان به حساس بودن به دمای بالاتر از 20 درجه سانتی گراد اشاره کرد که افزایش دما بیش از حد استاندارد باعث به وجود آمدن حالت مه گرفتگی بر روی فیلم می شود. همچنین رطوبت از دیگر مواردی است که برای نگهداری فیلم رادیولوژی باید به آن توجه کرد ، به دلیل اینکه رطوبت بالای 60 درصد برای فیلم ها مضر بوده و باعث کاهش کنتراست تصاویر می شود. از طرفی رطوبت زیر 40 درصد نیز باعث ایجاد آرتیفکت بر روی فیلم رادیولوژی می گردد ، در نتیجه برای نگهداری فیلم رادیولوژی باید شرایط را به خوبی مهیا نماییم تا به آنها آسیبی نرسد.

افزون بر این فیلم رادیولوژی نسبت به فشار زیاد حساس بوده و برخورد فیلم ها با جسم نوک تیز و یا حمل و نقل نامناسب آنها باعث ایجاد آرتیفکت می گردد. مورد دیگری که حائز اهمیت است فیلم ها باید به صورت عمودی در کنار هم نگهداری شوند و قرار دادن فیلم ها بر روی هم و به صورت خوابیده باعث تاب برداشتن و به هم چسبیدن فیلم رادیولوژی می شود. از طرفی خرید فیلم رادیولوژی به دلیل قیمت بالای آن برای مراکز تصویربرداری به صرفه نمی باشد ، چرا که تولید داخلی نبوده و باید با قیمت ارز با نوسانات پیش آمده از خارج از کشور تهیه گردد که از دیگر مشکلات مربوط به فیلم رادیولوژی است.

لذا تمامی این موارد و محدودیت ها برای نگهداری از فیلم رادیولوژی و از طرف دیگر با دیجیتالی شدن رادیولوژی و پیشرفت فناوری و وجود گوشی های هوشمند و همچنین با توجه به اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی برای حذف کامل فیلم رادیولوژی که در دستور کار دولت قرار دارد ، همه و همه باعث شده تا متخصصین به فکر طراحی نرم افزارهایی باشند تا جایگزین فیلم رادیولوژی شوند. ازین رو نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یکی از نرم افزارهای کاربردی در حوزه تصویربرداری پزشکی به شمار می آید که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید.

فیلم رادیولوژی

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  چیست ؟

با توجه به مشکلات فیلم رادیولوژی و دقت لازم در نگهداری از آنها و البته قیمت بالای خرید فیلم رادیولوژی همه و همه باعث طراحی نرم افزارهایی شدند تا فیلم رادیولوژی از بخش تصویربرداری پزشکی حذف شود و نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  هم یکی از نرم افزارهای کاربردی در حوزه رادیولوژی است که در انواع تصویربرداری ها نظیر ام آر آی ، سی تی اسکن ، رادیوگرافی ، مامو گرافی و... کاربرد دارد و قابلیت نمایش تصاویر رادیولوژی بیمار را در گوشی موبایل هوشمند و تبلت و کامپیوتر بصورت تحت وب داشته که در آن از بارکد دوبعدی استفاده می شود.

روش کار فیلم رادیولوژی PPQ

روش کار نرم افزار به این صورت است که در ابتدا تصویر برداری از بیمار انجام شده ، سپس تکنسین تصاویر مورد نیاز پزشک را انتخاب می کند و بجای چاپ تصاویر بر روی فیلم رادیولوژی ، بر روی بارکد دوبعدی یا QR Code  ارسال شده و با چاپ بر روی کارت مخصوص به بیمار تحویل داده می شود که جهت مشاهده تصاویر در ابتدا نیاز به نرم افزار بارکد اسکنر خواهید داشت که قابل دانلود بصورت رایگان در اینترنت است. حال با استفاده از گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر می توانید تصاویر رادیولوژی بیمار را با کیفیت بالا و بدون معطلی مشاهده نمایید.

بدین ترتیب با استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با حذف فیلم رادیولوژی ، مشکلات استفاده از آن نیز مرتفع خواهد شد که هم به نفع مراکز رادیولوژی از نظر اقتصادی و شرایط نگهداری و هم به نفع بیمار و پزشک از نظر کیفیت تصاویر رادیولوژی برای ارتقا تشخیص بیماری می باشد.

چگونه مشکلات فیلم رادیولوژی با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ کنیم ؟

با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ دیگر نیازی به خرید فیلم رادیولوژی قدیمی گران قیمت نیست و مراکز رادیولوژی از صرف هزینه های اضافی مربوط به آن با نرخ ارز و هزینه های گمرک و ... رهایی می یابند. با توجه به اینکه فیلم رادیولوژی قدیمی به دلیل استفاده از فلز نقره در آن دارای قیمت بسیار بالایی است کما اینکه افزایش جهانی فلز نقره بر قیمت این فیلم ها نیز اثر گذاشته و از سوی دیگر به دلیل عدم تولید داخلی فیلم رادیولوژی ، باید با قیمت ارز از خارج از کشور به سختی تهیه شود ، لذا هزینه فیلم رادیولوژی ساده در طول سال برای یک مرکز رادیولوژی بسیار بالا می باشد و استفاده از این فیلم ها به صرفه نیست. اما با استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ به دلیل داخلی بودن تولید آن ، با قیمت ریالی تهیه می شود و تنها یک بار هزینه دارد و تنها هزینه ناچیز پشتیبانی در طول سال خواهد داشت که برای مراکز رادیولوژی بسیار به صرفه خواهد بود.

بر خلاف فیلم رادیولوژی قدیمی که تصاویر به دلیل مه گرفتگی و یا ایجاد آرتیفکت با کیفیت چندانی همراه نیست ، با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تصاویر بیمار مطابق خروج مدالیته انجام خدمت بوده و با کیفیت بسیار بالا می باشد.

با استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ با توجه به تحت وب بودن آن ، تصاویر رادیولوژی بیمار در هر زمان و هر مکان حتی در اتاق جراحی و در حین عمل قابل دسترسی است. بدین جهت دیگر نیازی به استفاده از فیلم رادیولوژی نخواهد بود.

بر خلاف فیلم رادیولوژی که با مشکلاتی همچون پاره شدن ، خراب شدن ، گم کردن و ... همراه است ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با چنین مشکلاتی همراه نبوده و تصاویر بیمار به صورت بارکد دوبعدی چاپ شده بر روی کارت مخصوص ارائه می شود و حتی می توان به صورت لینک ، بارکد را برای بیمار پیامک کرد و یا در فضای مجازی به اشتراک گذاشت.

فیلم رادیولوژی ساده نیاز به فضای زیاد برای انبار کردن در محیط تاریک ، نگهداری بصورت ایستاده در دما و رطوبت مناسب دارد اما فیلم رادیولوژی PPQ چنین مشکلاتی نداشته و تنها یک نرم افزار تحت وب است که حتی نیاز به نصب نرم افزار در گوشی موبایل نخواهد داشت و با اسکن بارکد دوبعدی توسط موبایل به راحتی تصاویر در مرورگر گوشی به نمایش در می آید.

فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری تحت وب است و نیازی به نصب در موبایل و کامپیوتر نبوده و حتی برای اسکن کردن و مشاهده تصاویر نیازی به نام کاربری و رمز عبور نمی باشد.

مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  چیست ؟

  • نمایش تصاویر بیمار به سرعت و بدون معطلی یکی از حسن های نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می باشد که با توجه به سرعت پایین اینترنت داخلی جهت مشاهده تصاویر مشکلی به وجود نمی آورد.
  • امکان مشاهده تصاویر به واسطه گوشی موبایل ، تبلت و کامپیوتر کار را برای پزشک و یا بیمار بسیار راحت کرده و جهت مشاهده تصاویر نیاز به ابزار خاصی نظیر نگاتوسکوپ نخواهند داشت.
  • محیط داخلی نرم افزار بدون پیچیدگی و کاربردی بوده و استفاده از آن برای عموم راحت است.
  • یکی از مزیت های قابل ذکر نرم افزار PPQ  امکان ارسال جواب بر روی بارکد بیمار است که با استفاده از این قابلیت تا حد زیادی از هرج و مرج و شلوغی مراکز جهت تحویل ریپورت جلوگیری می شود و از طرفی تا حد زیادی در هزینه های مصرفی مراکز تصویر برداری صرفه جویی خواهد شد.

اطلاعات بیشتر در صفحه معایب فیلم رادیولوژی و مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo