حذف کامل فیلم رادیولوژی بر اساس نامه معاونت درمان وزارت بهداشت

اشتراک گذاری :

بر طبق نامه شماره 400/34895د که در تاریخ 1402/12/24 خطاب به رییس دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد و موضوع آن بخش تصویربرداری پزشکی سطح کشور است که با توجه به اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی دولت در کشور ، فیلم رادیولوژی باید بطور کامل از بخش رادیولوژی حذف شده و سامانه و لینک الکترونیکی تصاویر برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیماران در سطح کشور جایگزین شود.

نامه معاونت درمان وزارت بهداشت مبنی بر حذف فیلم رادیولوژی

متن نامه بدین شرح است :

پیرو ابلاغ اطلاعیه شماره 1 ، اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی این معاونت با موضوع حذف کامل فیلم رادیولوژی و استفاده از سامانه های الکترونیکی به شماره 400/23543د مورخ 1399/12/11 ، به استحضار می رساند بر اساس گام اول پروژه ، مقرر شده بود تا پایان سال 1400 ، موسسات رادیولوژی و مراکز تصویربرداری و بخش های متناظر درمانگاهی و بیمارستانی ، چاپ فیلم رادیولوژی را حذف نموده و در صورت نیاز و تا ایجاد سطح دسترسی پزشکان و ایجاد زیر ساخت های لازم ، از چاپ کاغذی یا لوح فشرده همراه با گزارش پزشکان استفاده نمایند.

مطابق با گام دوم پروژه در سال جاری ، حذف پرینت تصاویر ( فیلم یا کاغذ ) و دستیابی به تصاویر پرتو تشخیصی و درمانی به صورت الکترونیکی همراه با گزارش تکلیف شده بود. لذا با توجه به پایان زمان طرح و الزام اجرا و تکمیل آن با هدف دستیابی به پرونده الکترونیک سلامت ، ضروری می باشد اجرای کامل آن همراه به رعایت موارد ذیل به کلیه ذینفعان تحت پوشش آن دانشگاه ابلاغ گردد.

1- در صورت عدم تامین کامل زیرساخت های لازم به منظور دریافت الکترونیکی تصاویر در بعضی از موسسات و مطب پزشکان ، ارائه تصاویر پرتو تشخیصی و درمانی ، صرفا از طریق لوح فشرده همراه با گزارش پزشکان رادیولوژیست انجام گردد.

2- در صورت موجودی فیلم و کاغذ در مراکز و بخش های تصویربرداری و ارائه آن ، اخذ هر گونه وجه بابت آن غیرمجاز بوده و رعایت تعرفه های مصوب ابلاغی هیئت محترم دولت الزامی است. تخطی ازین موضوع مستوجب اعمال مقررات ماده 4 قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی خواهد بود.

3- اجرای هماهنگ طرح مذکور در کلیه بخش های دولتی و غیر دولتی ، جزو تکالیف موسسات پزشکی و پزشکان می باشد و هر گونه تبلیغات ارائه خدمات تصویربرداری همراه با ارائه چاپ تصاویر  به منظور جذب بیماران مغایر با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی مذکور بوده و تخلف اجرایی محسوب می شود و لازم است مطابق با مقررات اعمال قانون گردد.

4- با توجه به استقرار سامانه PACS ( سیستم آرشیو الکترونیکی و تبادل تصاویر ) مراکز و بخش های رادیولوژی و تصویربرداری و همچنین ضرورت ارتباط پزشکان با آن و انتقال گزارش تصویربرداری های بیماران از سامانه پکس به پرونده الکترونیک بیماران و ارسال لینک تصاویر به پزشکان ، مدت زمان ذخیره سازی و نگهداری تصاویر رادیولوژی در سامانه های پکس 5 سال و بایگانی گزارش تصویربرداری های انجام شده از بیماران ده سال می باشد.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید به منظور اجرای هماهنگ طرح مذکور در کشور ، ضمن ابلاغ این اطلاعیه به کلیه ذینفعان و تاکید بر اجرای دقیق آن و اعمال نظارت های لازم ، گزارشی از نحوه اجرا و به خصوص اجرای موفق پکس استانی را به این معاونت ارسال نمایند.

                                                                                                                                                                                          دکتر سعید کریمی  معاون درمان   

                                                                                            

فیلم رادیولوژیفیلم رادیولوژی

مطالب مرتبط : چرا فیلم رادیولوژی؟

با توجه به متن نامه معاونت درمان که تاکید بر اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی در کشور و حذف فیلم رادیولوژی شده است و نظر به اینکه مراکز تصویربرداری مجاز به انجام چاپ بر روی فیلم رادیولوژی و کلیشه کاغذی نبوده و حق دریافت هیچ گونه وجهی در قبال آن ندارند ، لذا نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی بهترین راهکار برای ارائه تصاویر رادیولوژی به بیماران می باشد که نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از آن جمله است که در ادامه به توضیح درباره آن می پردازیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چیست ؟

فیلم رادیولوژی PPQ ، نرم افزاری جایگزین برای حذف کامل فیلم رادیولوژی می باشد که تصاویر رادیولوژی بیماران را بصورت آنلاین در گوشی هوشمند ، تبلت و کامپیوتر قابل نمایش می سازد که در آن از بارکد دوبعدی یا QR Code بهره گیری شده است. بدین ترتیب که پس از تصویربرداری از بیمار ، بهترین تصاویر بیمار توسط کارشناس مربوطه از مدالیته پکس یا DICOM انتخاب شده و به فضای ابری نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ارسال می شود و این سیستم ابری یک کد رمزگذاری شده را به چاپگر شبکه می دهد که همان بارکد دوبعدی می باشد و این بارکد بر روی کارت مخصوص چاپ می گردد و به بیمار برای ارائه به پزشک داده می شود.

فیلم رادیولوژی

مزایای فیلم رادیولوژی PPQ

یکی از مزایای فیلم رادیولوژی PPQ سرعت بالای لود تصاویر در کمتر از 5 ثانیه است که با توجه به سرعت پایین اینترنت در کشور بسیار حائز اهمیت می باشد. مزیت بعدی کیفیت بالای تصاویر رادیولوژی می باشد که منجر به تشخیص و درمان بهتر به پزشک معالج کمک می کند و البته این نرم افزار بسیار ساده و بدون پیچیدگی بوده و نیاز به آموزش ، ابزار خاص یا صرف زمان زیاد برای مشاهده تصاویر نیاز ندارد. افزون بر این امنیت و دقت بالای برنامه با کیفیت 1024DPI بسیار مورد توجه پزشکان می باشد که تصاویر رادیولوژی بیمار دقیقا مطابق خروجی مدالیته انجام خدمت همچون ام آر آی یا سی تی اسکن می باشد.

بدین ترتیب فیلم رادیولوژی از بخش تصویربرداری حذف شده و نگرانی از آسیب دیدن و خراب شدن تصاویر و مشکلات چاپ بر روی کاغذ با کیفیت پایین مرتفع می گردد. ازین رو حذف فیلم رادیولوژی مساویست با حذف هزینه های گزاف بابت خرید فیلم رادیولوژی ، چرا که از خارج از کشور با هزینه ارز تهیه می شود ، در نتیجه با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، علاوه بر صرفه جویی ارزی ، از وابستگی به بیگانگان در این بخش جلوگیری می شود.

همچنین قابلیت نمایش تصاویر رادیولوژی بیمار با گوشی هوشمند ، تبلت ، لپ تاپ و کامپیوتر با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ مهیا بوده و تنها لازمه استفاده از آن نرم افزار بارکدخوان ( قابل دانلود در اینترنت ) و اتصال به اینترنت می باشد تا تصاویری با حجم کم اما با کیفیت عالی در مدت زمانی کم مشاهده شود. بدین ترتیب فرآیند پیچیده نمایش تصاویر رادیولوژی با استفاده نوآورانه از فناوری موبایل ساده سازی شده است.

از سوی دیگر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با عنوان پرینتر مجازی قابل حمل شناخته می شود ، چرا که با توجه به تحت وب بودن و قابلیت نمایش تصاویر بیمار در گوشی هوشمند و حتی قابلیت اشتراک گذاری بارکد دوبعدی ، همواره و در همه حال برای ارائه به پزشک معالج در دسترس بیمار می باشد و گزینه مناسبی برای پزشکان و جراحان در حین عمل جراحی برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار می باشد که نیاز به نام کاربری و رمز عبور هم ندارد.

از طرفی نظر به نامه معاونت درمان مبنی بر ارسال گزارش بیماران از طریق لینک و سامانه الکترونیکی ، لازم به ذکر است که خوشوقتیم که در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چنین امکانی فراهم شده و گزارش پزشک رادیولوژیست پس از آماده شدن بر روی بارکد دوبعدی بیمار قابل دسترسی می باشد.

مطالب بیشتر : مزایای فیلم رادیولوژی PPQ

لازم به توضیح است که در این نامه به استفاده از لوح های فشرده یا سی دی هم اشاره شده که این لوح ها هم مشکلات خاص خود را دارند ، اعم از لود نشدن تصاویر ، آسیب دیدن ، گم شدن ، از بین رفتن تصاویر که در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چنین مشکلاتی وجود نداشته و تصاویر با کیفیت بسیار بالا سالهای سال بدون ترس از آسیب و گم شدن قابل نمایش است.

برای اطلاع از قیمت فیلم رادیولوژی PPQ و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09115964992 تماس حاصل فرمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo