فیلم رادیولوژی چگونه تولید می شود ؟

اشتراک گذاری :

امروزه اگر به دنبال نامی گسترده بر صنعت رادیولوژی باشیم ، تصویربرداری پزشکی یک گزینه مناسب است. رادیولوژی در حوزه سلامت و بهداشت یکی از مهم ترین و کار آمدترین ابزارها در رابطه با تشخیص و کمک به درمان به موقع بیماری هاست و فیلم رادیولوژی نیز وسیله ای برای ثبت و انتقال تصاویر بدست آمده از دستگاه های تصویربرداری است و یکی از ارکان اساسی در این زمینه شناخته می شود. در این بین با توجه به دستور وزارت بهداشت برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست نرم افزارهایی در این زمینه ابداع شده که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

فیلم رادیولوژی از چه موادی تشکیل شده است ؟

فیلم رادیولوژی همانند فیلم عکاسی از چهار لایه به نام لایه های پایه ، لایه چسبنده ، لایه امولسیون و لایه محافظ تشکیل شده و دارای ضخامت 0.25 میلی متر است. لایه اول از فیلم رادیولوژی ، لایه پایه از جنس پلاستیک پلی استر یا تری استات سلولز بوده و به عنوان لایه نگهدارنده فیلم رادیولوژی می باشد و از شکنندگی لایه امولسیون جلوگیری می کند. لایه دوم لایه چسبنده است و متشکل از لایه نازکی چسب شامل ژلاتین و حلال بوده که این لایه نازک ارتباط محکمی بین لایه پایه و امولسیون ایجاد می کند.

لایه امولسیون سومین لایه و اصلی ترین لایه از فیلم رادیولوژی است که دارای بلورهای هالید نقره و ژلاتین است که ژلاتین برای نگهداری از کریستال های نقره مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه این بلورهای نقره نسبت به اشعه ایکس ، نور مرئی ، اشعه گاما ، گرما ، رطوبت و فشار حساس بوده و پس از برخورد با آنها دچار تغییرات شیمیایی می شود و تصویر بر روی آن شکل می گیرد. این لایه در فیلم رادیولوژی نشان دهنده سرعت و کیفیت فیلم هاست. و آخرین لایه از فیلم رادیولوژی لایه محافظ نام دارد که این لایه ژلاتینی بوده و از فیلم نسبت به آلودگی و خراش مراقبت می کند.

موردی که در تولید فیلم رادیولوژی حائز اهمیت است تولید ماده حساس به اشعه ایکس می باشد که در فرآیند تولید باید عاری از هرگونه آلودگی نوری و گرد و غبار باشد. ماده حساس مورد استفاده در فیلم رادیولوژی به صورتی است که دانه های هالید نقره پس از تابیده شدن اشعه ایکس به نقره فلزی تبدیل می شود و هالیدهایی که اشعه به آنها تابیده نشده تغییری نمی کنند. تمامی این موارد باعث تاثیر مستقیم بر روی قیمت فیلم رادیولوژی شده است.

همانگونه که گفته شد ، لایه امولسیون از فیلم رادیولوژی از کریستال های هالید نقره تشکیل شده که ذاتا به نور آبی و فرابنفش حساس هستند ، اما با افزودن رنگ های دیگر به آن ها ، بلورهای نقره می توانند نسبت به طیف های دیگر نور همچون سبز و قرمز هم حساس شوند. لازم به توضیح است که نقره موجود در فیلم رادیولوژی در فرایندی به نام بازیابی نقره قابل بازیافت می باشد ، به گونه ای که در زمان قرارگیری فیلم رادیولوژی در معرض نور ، نقره تولید می شود.

مقالات دیگر : خرید و فروش فیلم رادیولوژی

سرعت فیلم رادیولوژی

سرعت فیلم رادیولوژی به حساسیت نسبی به مقدار مشخصی از تابش اشعه بستگی دارد و بر خلاف فیلم های عکاسی هیچ عددی برای نشان دادن سرعت فیلم رادیولوژی ارائه نمی شود و بطور کل فیلم رادیولوژی بر اساس سرعت آن به سه دسته استاندارد ، سریع یا فوق سریع دسته بندی می شود.

شرایط نگهداری فیلم رادیولوژی

در صورتی که فیلم رادیولوژی به مدت طولانی در مکانی نامناسب و در معرض نور قرار گیرد ، مه آلوده خواهد شد و کیفیت آنها کاهش می یابد. ازین رو این فیلم ها به دلیل داشتن ترکیبات حساس به نور باید در اتاق خشک و خنک نگهداری شوند که دیوار آن با سرب به ضخامت 105 میلی متر ، برای ولتاژ تا 100 کیلو ولت پوشانده شود. همچنین در آب و هوای گرمسیری که هوا گرم و مرطوب است ، بهترین حالت نگهداری از فیلم رادیولوژی البته تا زمانی که در جعبه است ، نگهداری از آنها در سردخانه است. اما در صورت باز کردن درب جعبه دیگر نباید داخل سردخانه قرار گیرد.

از طرفی لایه امولسیون فیلم رادیولوژی به فشار حساس بوده و در صورت ایجاد فشار و ضربه آسیب می بیند ، لذا این فیلم ها باید در انبار با فاصله و بدون هر گونه فشاری بخوبی چیده شوند. همچنین در صورت قدیمی بودن فیلم رادیولوژی دیگر نباید از آن استفاده کرد ، چرا که ممکنست مه آلوده شود و کیفیت تشخیص پزشکی را کاهش دهد که به نفع بیمار نیست.

امروزه با توجه به قیمت بالای خرید فیلم رادیولوژی همچنین دیگر مشکلاتی نظیر خرابی فیلم ها ، ایجاد آرتیفکت روی آنها و... باعث شده ، اکثر رادیولوژی مراکز به فکر جایگزینی برای این فیلم ها می باشند. در ادامه با همراهمان باشید .

فیلم رادیولوژی PPQ  چیست ؟

فیلم رادیولوژی PPQ  یک نرم افزار جدید و تحت وب به عنوان جایگزینی جدید و دیجیتال برای فیلم های رادیولوژی قدیمی ابداع شده که تصاویر بیمار پس از ثبت با استفاده از بارکد دو بعدی یا همان QR Code  قابل ارائه به بیماران می باشد. روش کار فیلم رادیولوژی PPQ بدینگونه است که پس از تصویربرداری از بیمار تمامی تصاویر مورد نیاز پزشک توسط کارشناس مربوطه از مدالیته های PACS  یا DICOM  انتخاب شده که آماده چاپ می باشند اما به جای چاپ ، فشرده سازی شده و پس از آن در فضای ابری ذخیره می گردد ، حال فضای ابری یک کد رمزگذاری شده با قابلیت اشتراک را به چاپگر شبکه می فرستد و بارکد دو بعدی تصاویر پزشکی بیمار آماده می شود.

بارکد بیمار قابل چاپ بر روی کارت PVC  و یا لینک آن قابل ارسال از طریق پیامک می باشد که این بارکد با نرم افزار بارکد اسکنر رمزگشایی شده و تصاویر مربوط به آن در گوشی موبایل ، تبلت یا کامپیوتر بصورت تحت وب نمایش داده می شود. لازم به توضیح است که نرم افزار بارکد اسکنر را می توان در اینترنت دانلود نمود.

مقالات بیشتر: نمایندگی فروش فیلم رادیولوژی PPQ

از مزایای قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می توان به ارسال ریپورت پس از آماده شدن از طریق بارکد به بیمار اشاره نمود که این یک روش نوین و کاربردی برای کاهش هزینه های مراکز تصویر برداری و عدم هرج و مرج می باشد. همچنین امکان مشاهده تصاویر به واسطه گوشی موبایل و یا کامپیوتر یک امتیاز ارزنده برای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می باشد که با استفاده از نرم افزار بارکد اسکنر تمامی تصاویر در کسری از ثانیه بدون معطلی و با کیفیت بالا قابل مشاهده می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo