کاربردهای فیلم رادیولوژی

اشتراک گذاری :

از زمان کشف اشعه ایکس توسط رونتگن و ثبت تصاویر رادیولوژی بیماران ، چندین نوع فیلم رادیولوژی برای چاپ تصاویر رادیولوژی به منظور ارائه به پزشک معالج ساخته شد تا نوع امروزی آن که دارای 4 لایه بوده و از جنس پلی استر و بلورهای هالید نقره می باشد و از آن برای چاپ تصاویر پزشکی استفاده می شود. از کاربردهای فیلم رادیولوژی می توان به چاپ تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ام آر آی ، ماموگرافی ، پانورکس و ... اشاره کرد. در ادامه به توضیح درباره فیلم رادیولوژی و کاربردهای آن می پردازیم.

فیلم رادیولوژی چیست ؟

رادیولوژی شاخه ای از علم پزشکی است که با بهره گیری از انرژی تابشی در درمان و تشخیص بیماری ها کمک بسزایی می کند و با استفاده از این علم که به علم تصویربرداری پزشکی نیز معروف است ، می توان به اجزای داخلی بدن که با چشم غیر مسلح امکان پذیر نیست ، با استفاده از اشعه ایکس دسترسی پیدا کرد. در واقع هدف علم رادیولوژی تشخیص به موقع بیماری و درمان مشکلات داخلی بدون ایجاد درد یا صدمه به بدن می باشد. پس از تصویربرداری از بیمار به کمک دستگاه رادیولوژی ، این تصاویر باید به گونه ای برای دیگران قابل درک و مشاهده باشد که از این  جهت برای مشاهده تصاویر و ارائه آنها از فیلم رادیولوژی استفاده می شود.

فیلم رادیولوژی امروزی از چهار جزء تشکیل شده اند به نام لایه های پایه ، چسبنده ، امولسیون و در آخر هم لایه محافظ که ابتدایی ترین لایه فیلم رادیولوژی لایه پایه نام داشته و جنس آن از پلی استر است که به عنوان لایه نگهدارنده مواد اولیه فیلم شناخته می شود و از آسیب دیدن لایه اصلی یا امولسیون در برابر ضربه و خراش جلوگیری می کند. لایه بعدی لایه چسبنده نامیده می شود که با استفاده از لایه بسیار نازکی از چسب باعث چسبیده شدن لایه پایه و امولسیون می گردد.

لایه سوم که امولسیون نام دارد ، یکی از اصلی ترین لایه از فیلم رادیولوژی شناخته شده که در آن از بلور های هالید نقره استفاده می شود که نسبت به اشعه ی ایکس حساس بوده و واکنش نشان می دهد که در واقع واکنش این بلورها به اشعه ایکس نشان دهنده سرعت و کیفیت در فیلم رادیولوژی می باشد و آخرین مورد لایه محافظ است که جنس آن از ژلاتین بوده و از فیلم رادیولوژی در برابر آلودگی و خراش جلوگیری می کند.

کاربردهای فیلم رادیولوژی

از فیلم رادیولوژی می توان برای چاپ تصاویر انواع تصویربرداری پزشکی استفاده کرد که از آن جمله رادیولوژی ، سی تی اسکن  ، ام آر آی ، ماموگرافی ، عکس دندان و ... می باشد. تصویربرداری رادیولوژی یا رادیوگرافی با اشعه ایکس به منظور بررسی وضعیت استخوان ها و بافت های داخلی نظیر ریه و شکم و ... بوده که برای مشاهده تصاویر مربوطه نیاز به چاپ  بر روی فیلم رادیولوژی می باشد. همچنین تصویربرداری سی تی اسکن با اشعه ایکس به جهت بررسی استخون ها ، عضلات و بافتها و امحاء و احشاء داخلی بدن همچون ریه ، شکم و لگن و ... انجام می شود که بیشتر در خونریزی های داخلی ، لخته شدن خون و سکته مغزی ، شکستگی استخوانها و جمجمه یا مغز در اثر تروما ، پارگی آپاندیس و بررسی وضعیت بافتهای داخلی بدن در بیماری کنسر مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویربرداری ام آر آی هم نوعی تصویربرداری پزشکی با امواج مغناطیسی برای بررسی بافتها و عضلات مغز و بدن است که تصاویر در آن از دقت و وضوح بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی وضعیت امحاء و احشاء داخلی بدن در بیماران کنسری هم بخوبی بررسی می گردد که برای مشاهده این تصاویر هم باید از فیلم رادیولوژی استفاده کرد.

مشکلات فیلم رادیولوژی

اولین و اصلی ترین مشکلات فیلم رادیولوژی هزینه بالای خرید فیلم رادیولوژی است چرا که اولا فیلم رادیولوژی از خارج از کشور تهیه می شود و امکان تولید داخلی ندارد ، در نتیجه باید با نرخ هیمشه در نوسان ارز خریداری شود به علاوه هزینه های ترانزیت ، گمرک و مالیات و ... هم بر قیمت نهایی فیلم رادیولوژی تاثیر می گذارد. ثانیا فیلم رادیولوژی از مواد مصرفی نظیر کریستالهای هالید نقره تولید می شود که با توجه به بالا رفتن قیمت جهانی نقره ، قیمت جهانی فیلم رادیولوژی نیز بالا رفته است. با این اوصاف خرید فیلم رادیولوژی به نفع مراکز رادیولوژی نمی باشد.

از طرف دیگر فیلم رادیولوژی دارای مشکلاتی همچون خراب شدن ، آسب دیدن ، گم شدن ، مه آلودگی ، ایجاد آرتیفکت ، شرایط نگهداری در محیط تاریک بصورت ایستاده در دما و رطوبت مناسب و ... است که استفاده از فیلم رادیولوژی را برای مراکز رادیولوژی غیر ممکن ساخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مشکلات فیلم رادیولوژی مراجعه نمایید.

بدین جهت مراکز رادیولوژی به دنبال جایگزین هایی برای فیلم رادیولوژی هستند تا بتوان بدون نیاز به این فیلم ها در گوشی هوشمند یا تبلت بتوان تصاویر رادیولوژی بیمار را مشاهده نمود که نظر به پیشرفت علم و تکنولوژی نرم افزارهایی در این حوزه معرفی و استفاده می شوند که یکی از این نرم افزارهای کاربردی ، فیلم رادیولوژی PPQ  می باشد در ادامه به معرفی این نرم افزار کاربردی می پردازیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چیست ؟

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یک برنامه دیجیتال برای ارائه تصاویر پزشکی و رادیولوژی بیماران می باشد به طوریکه پس از تهیه نرم افزار از خرید فیلم رادیولوژی بی نیاز می شوید و می توانید تصاویر بیمار را با کمترین قیمت و البته بالاترین کیفیت با بیماران و پزشکان ارائه دهید. در این نرم افزار بارکد های دو بعدی یا  QR Code  ها جایگزین فیلم رادیولوژی شده به این صورت که پس از تهیه تصاویر از بیمار ، تصاویر مورد نیاز پزشک توسط تکنسین ها انتخاب و بر روی بارکد ارسال می گردد.

حال برای مشاهده تصاویر می توانید از گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر متصل به اینترنت استفاده کنید. قابل ذکر است که این نرم افزار در سرعت کم اینترنت هم به راحتی تصاویر را نمایش می دهد چرا که حجم تصاویر به گونه ای می باشد که باعث معطلی نشود و از دیگر نقاط قوت نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  امکان ارسال جواب برای بیمار بر روی بارکد دو بعدی مهیا است و بدین ترتیب با استفاده از این قابلیت تا حد زیادی از شلوغی و هم همه مراکز تصویر برداری جلوگیری به عمل می آید و مراکز قابلیت ارائه خدمات با کیفیت بسیار بیشتری را به مراجعه کنندگان خواهند داشت .

کیو آر کد چیست ؟

کیو آر کد ها نوعی کد رمز گذاری شده هستند که نخستین بار در سال 1994 توسط یک شرکت قطعات خودرو ابداع شد. کیو آر کد ها دارای پیکسل های ریز مشکی در کنار هم هستند که در یک قالب مربعی با پس زمینه سفید مرتب شده اند و دارای نشانگر هایی هستند که به واسطه دوربین موبایل و یا دستگاه های مخصوص اسکن شده و تمامی اطلاعات درون آن بدون معطلی به نمایش گذاشته می شود. جالب است بدانید کیو آر کد ها در مقایسه با بارکد های قدیمی قابلیت ذخیره اطلاعات بیشتری داشته و در کسری از ثانیه اطلاعات موجود در آن نمایش داده می شود.

استفاده از کیو آر کد در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

همانگونه که ذکر شد از کیو آر کد در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بهره گیری شده و اطلاعات مربوط به تصاویر پزشکی هر بیمار بصورت یک بارکد دوبعدی ارائه می شود. جهت اسکن کیو آر کد ها می توانید از گوشی موبایل هوشمندی که همگی در اختیار داریم استفاده نماییم. کافی است وارد دوربین موبایل شده و بارکد را در راستای دوربین قرار دهید تا بلافاصله پس از اسکن کیو آر کد ، اطلاعات داخل آن در مرورگر موبایل به نمایش گذاشته شود. در صورتی که دوربین موبایل شما فاقد بارکد اسکنر بود می توانید بطور جداگانه و رایگان نرم افزار بارکد خوان را از اینترنت دانلود نمایید و از طریق آن بارکد دوبعدی بیمار را رمزگشایی نمایید.

از مزایای قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یک جایگزین فیلم رادیولوژی است که از نظر اقتصادی برای مراکز تصویربرداری مقرون به صرفه است.
  • بارکد حاوی تصاویر بیمار قابل اسکن با تمامی دستگاه های هوشمند متصل به اینترنت می باشد.
  • محیط داخلی نرم افزار فیلم رادیولوژیPPQ  بسیار ساده و روان و قابل استفاده عموم است.
  • نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  دارای سرعت و امنیت بالا برای حفظ اطلاعات می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 09111366703 تماس حاصل فرمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo