نسل جدید فیلم رادیولوژی

اشتراک گذاری :

فیلم رادیولوژی ، فیلم رادیوگرافی یا فیلم اشعه ایکس ، که در مراکز تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد ، فیلمی است که برای چاپ تصاویر حاصله از اشعه ایکس بکار برده می شود تا بدین ترتیب تصاویر رادیولوژی بیمار بصورت فیلم رادیولوژی برای پزشک معالج قابل تشخیص گردد. با گذشت سالها پس از دیجیتالی شدن رادیولوژی ، این روزها سخن از نسل جدید فیلم رادیولوژی است که همان نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی می باشد.

فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم رادیولوژی امروزی که از جنس پلی اتیلن ترفتالات رزین است از در دهه 1960 پایه استاندارد فیلم رادیولوژی معرفی شد. این نوع فیلم در ابتدا به دلیل شباهت بسیار زیاد آن به فیلم عکاسی در تاریکخانه چاپ می شود اما با پیشرفت های بعدی ، با قرار دادن صفحه ای در زیر بیمار ، تصاویر ایجاد شده را بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می کردند. بدین لحاظ فیلم رادیولوژی از نظر ساختار شبیه فیلم عکاسی بوده اما از نظر استفاده از پرتو با هم متفاوت می باشد چرا که در فیلم عکاسی پرتوهای نور منعکس شده از جسم فیلم را برای تولید تصویر در معرض دید قرار می دهد اما در رادیولوژی اشعه ایکس از جسم عبور می کند و فیلم رادیولوژی را برای تولید تصویر در معرض دید قرار می دهد.

فیلم رادیولوژی از چهار لایه اصلی تشکیل شده اند که شامل لایه پایه ، لایه چسبنده ، لایه امولسیون و لایه محافظ می باشد.

لایه پایه : اولین لایه از فیلم رادیولوژی است که به عنوان لایه نگهدارنده مواد فیلم رادیولوژی کاربرد دارد و از آسیب رسیدن به لایه امولسیون جلوگیری می کند.

لایه چسبنده : دومین لایه از فیلم رادیولوژی است و همانطور که از نامش پیداست به چسبیدن لایه پایه و امولسیون کمک می کند.

لایه امولسیون : مهم ترین لایه از فیلم رادیولوژی است که با دارا بودن بلور هالید نقره حساس به اشعه ایکس باعث به وجود آمدن تغییرات شیمیایی در فیلم رادیولوژی می شوند و تشکیل تصاویر بر روی فیلم می گردد.

لایه محافظ : آخرین لایه از فیلم رادیولوژی است که یک لایه ژلاتینی بوده و بعنوان یک محافظ از وارد شدن خراش و آلودگی به فیلم رادیولوژی جلوگیری می کند.

مقالات دیگر : کیفیت فیلم رادیولوژی به چه عواملی بستگی دارد؟

برای تولید فیلم رادیولوژی تمامی لایه های بالا باید بخوبی با کیفیت و دقت بالا ساخته شود تا تصاویر رادیولوژی و یا سایر خدمات تصویربرداری برای پزشک با کیفیت عالی قابل مشاهده شود. اما هم اکنون به دلیل افزایش روز افزون تورم حاکم بر جامعه ، خرید فیلم رادیولوژی ساده و قدیمی به صلاح مراکز تصویر برداری نمی باشد و با توجه به نامه معاونت درمان مبنی بر حذف فیلم رادیولوژی از مراکز تصویر برداری و عدم دریافت هرگونه وجه بابت ارائه این تصاویر لذا مراکز تصویربرداری ملزم به استفاده از محصولات نرم افزاری با هزینه ای کمتر شده اند که در مقابل آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. از این رو شرکت پارس طب نرم افزاری جهت ارائه تصاویر پزشکی تولید و عرضه کرده که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید.

نسل جدید فیلم رادیولوژی

پس از پیشرفت فناوری در زمینه رادیولوژی و دیجیتالی شدن آن ، به جرات می توان گفت که نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی نسل جدید فیلم رادیولوژی قدیمی می باشد چرا که بدون نیاز به ابزار و وسایل خاصی تصاویر رادیولوژی بیمار را در گوشی هوشمند یا تبلت قابل مشاهده می سازد. یکی از جدیدترین و بهترین این نرم افزارها نرم افزار فیلم رادیولوژی   PPQمی باشد که در آن از کیو آر کد یا بارکد دوبعدی استفاده می شود.

بارکد دوبعدی یک کد پاسخ سریع است که نمونه یک بعدی آن در فروشگاه های بزرگ بکار گرفته می شود که در نرم افزار فیلم رادیولوژی   PPQبعنوان یک کد رمز گذاری شده برای حفظ اطلاعات مربوط به تصاویر بیمار کاربرد دارد به گونه ای که تصاویر بیمار پس از اتمام تصویربرداری به فضای نرم افزار فیلم رادیولوژی   PPQفرستاده می شود تا در فضای ابری نرم افزار به صورت یک کد رمزگذاری شده یعنی همان بارکد دوبعدی به چاپگر شبکه ارسال گردد. این بارکد قابل چاپ بر روی کارت مخصوص یا کاغذ بوده و هم می توان آن را به صورت لینک به اشتراک گذاشت.

برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تنها نیاز به بارکد دوبعدی بیمار ، گوشی هوشمند یا تبلت متصل به اینترنت و نرم افزار بارکد اسکنر است که امروزه بیشتر افراد به موبایل و نرم افزار بارکد اسکنر دسترسی دارند. حتی در صورت نبود نرم افزار بارکد اسکنر در گوشی هوشمند بصورت رایگان از اینترنت قابل دانلود است. برای مشاهده تصاویر باید وارد نرم افزار بارکد اسکنر شوید ، دوربین موبایل را در راستای بارکد دوبعدی بیمار قرار دهید تا با سرعت فوق العاده بالا تصاویر بیمار بصورت پشت سر هم در مرورگر موبایل نمایش داده شود.

مقالات دیگر : راهنمای استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ

مزایای فیلم رادیولوژی  PPQ

* نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار تحت وب است که استفاده از آن برای عموم بسیار آسان می باشد چرا که برای مشاهده تصاویر نیازی به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نمی باشد و تصاویر پس از اسکن بارکد دوبعدی بیمار در مرورگر موبایل قابل مشاهده است.

* فیلم رادیولوژی  PPQقابل نمایش در گوشی هوشمند ، تبلت ، لپ تاپ و کامپیوتر می باشد که تصاویری با کیفیت عالی مطابق مدالیته خروجی انجام خدمت با سرعت بالای لود شدن تصاویر و حجم کم ارائه می دهد.

* فیلم رادیولوژی  PPQمزایایی همچون حذف هزینه های مربوط به خرید فیلم رادیولوژی ، حذف مشکلات نگهداری این فیلم ها در شرایط خاص ، چاپگر فیلم و کاغذ ، حذف کاغذ و کلیشه و پرینتر کاغذ و ... برای مراکز رادیولوژی بهمراه دارد.

* ارتقا تشخیص پزشکی به دلیل کیفیت بالای تصاویر که با قابلیت هایی نظیر بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت به پزشک در مشاهده کوچکترین مشکلات بیمار کمک می کند که از جهت دیگر به نفع بیمار به جهت تشخیص درست و درمان مناسب می باشد.

* عدم نیاز پزشک معالج به نگاتوسکوپ برای مشاهده فیلم رادیولوژی چرا که با فیلم رادیولوژی PPQ به راحتی می توان تصاویر رادیولوژی بیمار را در گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود مشاهده نماید.

* ارسال ریپورت پزشک رادیولوژیست بر روی بارکد دوبعدی بیمار : بدین ترتیب علاوه بر اینکه از هزینه های خرید کاغذ و پرینتر کاغذ برای چاپ ریپورت پزشک خبری نیست ، بلکه نیازی به حضور فیزیکی بیمار یا همراه وی در مراکز تصویربرداری برای گرفتن جواب نمی باشد و از بار شلوغی این مراکز تا حد زیادی کاسته می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا تهیه نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo