بارکد تصاویر پزشکی

اشتراک گذاری :

تصاویر پزشکی شامل تصاویر انواع تصویربرداری های پزشکی اعم از رادیولوژی ساده ، سی تی اسکن ، ام آر آی ، ماموگرافی ، عکس دندان و ... می باشد که از گذشته پس از اتمام تصویربرداری برای مشاهده بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شد. اما با دیجیتالی شدن رادیولوژی و بالارفتن قیمت فیلم رادیولوژی ، نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی ابداع شدند که بصورت بارکد دوبعدی یا همان بارکد تصاویر پزشکی ارائه می شوند. در ادامه مقاله داده شده همراهمان باشید.

بارکد تصاویر پزشکی چیست ؟

بارکد تصاویر پزشکی یک کد رمزگذاری یا QR Code شده است که دارای اطلاعات تصاویر رادیولوژی بیمار می باشد و از مربع های مشکی با پس زمینه سفید تشکیل شده است و قابلیت نگهداری حجم بالایی از اطلاعات را دارد نظیر تصاویر رادیولوژی که حجم زیادی دارد. این بارکدها نسل جدید بارکدهای خطی فروشگاهی هستند و در زمینه های مختلف کاربرد دارند و از نکات جالب توجهی که در مورد کیو آر کد می توان به آن اشاره کرد ، خواندن سریع و بی وقفه پیکسل ها و نمایش اطلاعات درون آن است. در واقع بارکد تصاویر پزشکی از طریق نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ برای هر بیمار ساخته می شود و یک جایگزینی اقتصادی برای فیلم رادیولوژی می باشد.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چیست ؟

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری کاربردی برای نمایش تصاویر رادیولوژی بیمار به منظور حذف فیلم رادیولوژی می باشد که از کیو آر کد یا بارکد دوبعدی جهت ارتقا خدمات مراکز تصویربرداری پزشکی استفاده می نماید تا کیفیت را با قیمتی معقول و بسیار بصرفه تر ، ارائه دهد. در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  ، بهترین تصاویر پس از ثبت توسط دستگاه های مربوطه نظیر سی تی اسکن یا ام آر آی و ... ، توسط کارشناس مربوطه انتخاب شده و به بارکد بیمار ارسال می گردد. از این رو از ورود تصاویر هجو و بیهوده به بارکد جلوگیری شده و تنها تصاویر مورد نیاز پزشک در آن وجود دارد.

پس از چاپ بارکد تصاویر پزشکی ، تنها به کمک یک گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر می توانید به تمامی تصاویر با کیفیت بالا در کمترین زمان دسترسی داشته باشید فقط کافیست بارکد را اسکن نموده و وارد لینک تصاویر شوید. از مزایای قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژی ، قابلیت ارسال جواب برای بیمار از طریق بارکد تصاویر پزشکی بیمار است که کار را برای بیمار و مراکز راحت تر از گذشته می کند چرا که دیگر مراکز تصویر برداری برای ارائه جواب نیاز به کاغذ و پاکت نامه و مکانی برای نگهداری جواب ها ندارند ، از طرفی بیماران تنها با اسکن بارکد پس از موعد مقرر می توانند به راحتی به تصاویر و جواب دسترسی داشته باشند.

مقالات دیگر : لینک سازی تصاویر رادیولوژی

چگونه بارکد تصاویر پزشکی ایجاد می شود ؟

در ابتدا تصویربرداری از بیمار انجام می شود و پس از اتمام ، کارشناس تصاویر مورد نیاز پزشک کلینیسین را که بهترین و مناسب ترین سکانس ها برای تشخیص بیماری است ، انتخاب کرده و به فضای ابری نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  ارسال می نماید. سیستم ابری نرم افزار یک کد رمز گذاری شده یا همان بارکد تصاویر پزشکی را به چاپگر شبکه ارسال می کند که می توان بر روی کارت مخصوص یا حتی کاغذ برای ارائه به بیمار چاپ کرد. اما از آنجا که قابلیت اشتراک گذاری نیز دارد ، بنابراین بدون نیاز به چاپ می توان لینک بارکد تصاویر پزشکی بیمار را بصورت پیامک ارسال کرد.

چگونه از بارکد تصاویر پزشکی استفاده کنیم ؟

برای مشاهده تصاویر رادیولوژی با استفاده از بارکد تصاویر پزشکی نیاز به گوشی هوشمند ، تبلت یا کامپیوتر و یا لپ تاپ است که متصل به اینترنت باشد و همچنین نیاز به نرم افزار بارکد خوان یا بارکد اسکنر که در موبایل های نسل جدید در دوربین موبایل این قابلیت تعبیه شده اما در صورت عدم وجود در گوشی های قدیمی باید از اینترنت بصورت رایگان دانلود نمایید. پس از دانلود وارد فضای نرم افزار بارکد اسکنر شوید و بارکد دوبعدی تصاویر پزشکی بیمار را مقابل دوربین قرار دهید تا به سرعت تصاویر بیمار در مرورگر موبایل به نمایش در آید. البته برای مشاهده با کامپیوتر و لپ تاپ نیاز به بارکد خوان فروشگاهی از نوع دوبعدی دارید.

مقالات دیگر : کارت هوشمند تصاویر پزشکی

توضیحاتی درباره فیلم رادیولوژی قدیمی و مشکلات استفاده از آن و لزوم حذف فیلم رادیولوژی

فیلم رادیولوژی

فیلم رادیولوژی وسیله ای برای چاپ تصاویر پزشکی بیماران می باشد که به واسطه اشعه ایکس ، جزئیات داخل بدن بیمار و مشکلات آن را به نمایش می گذارد. فیلم رادیولوژی یکی از ملزومات مهم مراکز تصویر برداری به شمار می آید که برای تشخیص و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.  فیلم رادیولوژی از چندین لایه تشکیل شده از جمله لایه پایه که اولین لایه تشکیل دهنده فیلم رادیولوژی به شمار می آید و جنس آن از پلی استر است که این لایه به لایه نگهدارنده در فیلم رادیولوژی معروف است و در واقع از آسیب دیدن لایه امولسیون جلوگیری می کند.

لایه چسبنده ، دومین لایه از فیلم رادیولوژی است که باعث چسبیدن لایه های پایه و امولسیون به همدیگر می شود و لایه امولسیون به عنوان سومین و مهم ترین لایه از فیلم رادیولوژی شناخته می شود که در آن از بلورهای هالید نقره استفاده شده و یکی از دلایل قیمت بالای فیلم رادیولوژی به شمار می آید. آخرین لایه از فیلم رادیولوژی محافظ نام دارد که جنس آن از ژلاتین بوده و از وارد شدن خراش و آلودگی به فیلم رادیولوژی جلوگیری می کند.

مشکلات استفاده از فیلم رادیولوژی قدیمی

فیلم رادیولوژی قدیمی دارای مشکلاتی همچون فضای زیاد برای انبار کردن ، پاره شدن ، گم کردن ، تا خوردن ، احتمال مه گرفتگی و ایجاد آرتیفکت ، مشکلات نگهداری در شرایط خاص شامل دما و رطوبت مناسب ، نگهداری در محیط تاریک و بصورت ایستاده ، قیمت بالای فیلم رادیولوژی به دلیل عدم تولید در داخل کشور و خرید آن با قیمت دلار و همچنین افزایش قیمت این فیلم ها به دلیل افزایش جهانی فلز نقره که در آن به کار رفته و ... می باشد.

در نتیجه با مشکلات ذکر شده در بالا ، فیلم رادیولوژی دیگر گزینه مناسبی برای نمایش تصاویر رادیولوژی بیمار نبوده و نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ را می توان بهترین نرم افزار برای مشاهده تصاویر پزشکی بیمار برشمرد که تصاویر رادیولوژی را به صورت بارکد تصاویر پزشکی ارائه می دهد و برای مراکز رادیولوژی قیمت چندانی نداشته و تنها یکبار هزینه خرید دارد و هزینه پشتیبانی آن سالیانه و مبلغی ناچیز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo