بارکد سازی تصاویر رادیولوژی

اشتراک گذاری :

این روزها استفاده از بارکدها افزایش یافته و علاوه بر فروشگاه ها که از بارکد خطی استفاده می شود نسل بارکدهای دوبعدی را در بسیاری از بخشها همچون بر روی محصولات همچون کتاب برای ورود به سایت مورد نظر ، منوی رستوران برای مشاهده قیمتها ، برای ورود به سایت یک محصول و ... مشاهده می کنیم. اما در کنار این موارد استفاده از بارکد برای حوزه های حرفه ای تر نظیر بخش پزشکی نیز استفاده می شود که از آن جمله بارکد سازی تصاویر رادیولوژی می باشد.

کیو آر کد یا کد پاسخ سریع چیست ؟

کیو آر کد یا بارکد دوبعدی ، نسل جدید بارکد هاست که می تواند به راحتی و بدون معطلی توسط یک دستگاه دیجیتال مانند گوشی موبایل و یا بارکد خوان های فروشگاهی خوانده شود و اطلاعات آن بر روی دستگاه قابل مشاهده می شود و اکثراً برای ردیابی اطلاعات مربوط به محصولات فروشگاهی ، تبلیغات ، بازاریابی و...  استفاده می شوند. در این نوع بارکد ها ، اطلاعات به صورت مجموعه ای از پیکسل ها در یک شبکه مربعی با پس زمینه سفید ، ذخیره می شود که قابلیت انتقال سریع اطلاعات را دارد. در واقع کیو آر کد ها ، نسل پیشرفته بارکدهای قدیمی هستند که در سال 2000 توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO)  به عنوان یک استاندارد بین المللی تایید شدند.

نکته حائز اهمیت در کیو آر کد ها ، ذخیره اطلاعات بسیار بیشتر نسبت به بارکدهای قدیمی است که قابلیت استفاده در برنامه های گسترده تری از جمله بخش پزشکی و تصویربرداری پزشکی را در آن فراهم می سازد. کیو آر کد ها بر خلاف بارکد های معمولی که به صورت خطی بودند ، نیاز به پرتوی نوری ندارند تا از خطوط موازی منعکس شوند بلکه به راحتی توسط دستگاه های دیجیتالی مانند گوشی موبایل که در دسترس همگان است ، قابل نمایش است.

حال در بخش تصویربرداری پزشکی ، شرکت پارس طب در راهی جدیدتر ، با استفاده از تکنولوژی روز دنیا ، از این بارکد های دوبعدی استفاده کرده و به بارکد سازی تصاویر رادیولوژی پرداخته تا بتواند در کاهش هزینه های تصویر برداری پزشکی تاثیر گذار باشد. از سوی دیگر همانطور که می دانید ، قیمت فیلم رادیولوژی بسیار افزایش پیدا کرده و تهیه آنها نیازمند زمان و هزینه بسیار زیادی است. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می تواند به عنوان یک جایگزین اقتصادی برای فیلم رادیولوژی قدیمی باشد که از قیمت بسیار ناچیزی در مقایسه با فیلم های قدیمی برخوردار است.

 نرم افزار بارکد سازی تصاویر رادیولوژی یا فیلم رادیولوژی PPQ   

نرم افزار بارکد سازی تصاویر رادیولوژی یا فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری است که با استفاده از بارکد دو بعدی یا همان کیو آر کد تصاویر بیمار را نمایش می دهد ، از این رو می توان تمامی تصاویر مورد نیاز بیمار را از جمله ام آر آی ، سی تی اسکن ، ماموگرافی ، سونوگرافی و... را از طریق این نوع بارکد ها به بیماران ارائه داد. حسن تمایز کیو آر کد ها نسبت به فیلم رادیولوژی قدیمی ، تعداد کم تصاویر ، قابلیت حمل راحت آنها ، نمایش سریع تصاویر بدون نیاز به دستگاه خاصی تنها با در اختیار داشتن یک گوشی هوشمند امکان پذیر است.

بارکد سازی تصاویر رادیولوژی چگونه انجام می گیرد ؟

در واقع بارکد سازی تصاویر رادیولوژی توسط نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ انجام می گیرد بدین صورت که پس از اتمام تصویربرداری ، تمامی کات های مورد نیاز پزشک توسط کارشناس رادیولوژی انتخاب شده و به محیط ابری نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ارسال می شود. سپس محیط ابری نرم افزار یک کد رمزگذاری شده یا همان بارکد دوبعدی را که قابلیت به اشتراک گذاشتن هم دارد به چاپگر شبکه ارسال می کند تا بر روی کارت مخصوص یا کاغذ چاپ برای ارائه به بیمار شود و یا لینک آن برای بیمار ارسال گردد.

مقالات دیگر : دانلود نرم افزار مشاهده عکس رادیولوژی

چگونه تصاویر رادیولوژی را از بارکد دوبعدی مشاهده کنیم ؟

جهت مشاهده تصاویر می توانید از گوشی موبایل هوشمندی که در دست دارید استفاده نمایید. کافیست وارد دوربین موبایل شوید و با قرار گیری بارکد در راستای دوربین موبایل ، تمامی تصاویر و جواب را بدون معطلی و با کیفیت بالا مشاهده نمایید. اما در صورتی که گوشی قدیمی در اختیار دارید ، نیاز است برای مشاهده تصاویر از نرم افزار بارکد خوان که به صورت رایگان قابل دانلود و نصب است استفاده نمایید و جهت مشاهده تصاویر در کامپیوتر نیاز به بارکد خوانهای فروشگاهی دارید که می توانید به صورت جداگانه به کامپیوتر متصل نمایید.

مزایای بارکد سازی تصاویر رادیولوژی

1- از آنجا که تنها تصاویری که توسط کارشناس رادیولوژی انتخاب شده و به صورت بارکد ارائه می شود ، بهترین تصاویر در کاتهای مختلف است که مورد نیاز پزشک کلینیسین می باشد از این رو تعداد تصاویر کم بوده و از ارسال تصاویر هجو به بارکد بیمار جلوگیری می گردد که می تواند در وقت پزشک برای مشاهده تصاویر بسیار تاثیر گذار باشد.

2- با بارکد سازی تصاویر رادیولوژی ، این امکان فراهم شده تا جواب به بارکد دوبعدی بیمار ارسال شود که با این قابلیت از هرج و مرج مراکز تصویر برداری جهت تهیه جواب جلوگیری می شود چرا که دیگر نیازی به حضور بیمار یا همراه وی برای دریافت ریپورت رادیولوژیست نمی باشد. از طرفی از صرف ریز هزینه های اضافی برای ارائه جواب همانند پاکت نامه و کاغذ ها و پرینتر کاغذ جلوگیری می شود.

مقالات دیگر : روشی ارزان تر از سی دی برای ارائه تصاویر رادیولوژی به پزشکان

3- با بارکد سازی تصاویر رادیولوژی دیگر نیازی به استفاده از فیلم رادیولوژی و تهیه آن با قیمت بالا نمی باشد چرا که قیمت فیلم رادیولوژی به دلیل وجود فلز نقره در آن از قیمت بالایی برخوردار بوده و باید از خارج از کشور و با نرخ ارز تهیه شود که با توجه به تحریم های اخیر کشور ، قیمت آن دو چندان بالا می رود

4- از سوی دیگر با بارکد سازی تصاویر رادیولوژی و عدم نیاز به فیلم رادیولوژی ، مشکلات استفاده از این فیلم ها نیز مرتفع می شود همانند شرایط خاص نگهداری در دما و رطوبت مناسب ، در محیط تاریک ، فضای  زیاد برای انبار کردن ، تاب برداشتن تصاویر در صورت نگهداری بصورت افقی و بر روی هم و ... .

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo