اهداف و کاربردهای تجهیزات رادیولوژی چیست‌؟

اشتراک گذاری :

رادیولوژی یکی از بخش های مهم تصویربرداری پزشکی است که از فناوری تصویربرداری استفاده می کند و سهم مهمی در تشخیص بیماری و درمان بیمار دارد و شامل تجهیزات بسیاری از جمله رادیولوژی ساده ، سی تی اسکن ، ام آر آی ، ماموگرافی ، پانورکس و ... می باشد. رادیولوژی شامل دو دسته تشخیصی و مداخله ای می باشد.

رادیولوژی تشخیصی

رادیولوژی تشخیصی شامل تصویربرداری از ساختارها و بافت های داخل بدن است تا به تشخیص بیماری های کمک کند و پزشک تفسیر کننده این تصاویر را رادیولوژیست تشخیصی نامند. رادیولوژیست های تشخیصی در این تصاویر به بررسی علائم بیماری ، وضعیت بدن نسبت به درمان ، غربالگری بیماریها از جمله انواع سرطان و ... می پردازند. از انواع رادیولوژی تشخیصی می توان به رادیولوژی ساده با اشعه ایکس ، سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری ، سی تی آنژیوگرافی ، PET SCAN ، ام آر آی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و MRA آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی ، ماموگرافی ، پانورکس ، فلوروسکوپی دستگاه گوارش فوقانی و تنقیه باریم و پزشکی هسته ای نظیر اسکن استخوان و تیرویید یا قلب اشاره کرد.

رادیولوژی مداخله ای

این نوع رادیولوژی شامل تصویربرداری با سی تی اسکن ، ام آر آی و یا سونوگرافی با استفاده از ورود کاتتر ، سیم و سایر ابزارهای کوچک به داخل بدن برای تصویربرداری بهتر می باشد که در آن بر روی بدن بیمار برش کوچک ایجاد می شود و پزشکانی که این روشها را انجام می دهند به رادیولوژیست مداخله ای معروف اند. عموما این روش رادیولوژی بجای ایجاد برش های بزرگ بر روی بدن بیمار ، مشاهده با دوربین مستقیم به داخل بدن بیمار و یا جراحی های باز برای تشخیص بیماری کاربرد دارد.

رادیولوژی مداخله ای در تشخیص و درمان بیمارهایی همچون سرطان ، فیبروم رحمی ، کمرددرد ، انسداد شریانی ، مشکلات کلیوی و یا کبدی و ... نقش مهمی دارند و تنها با ایجاد یک برش خیلی کوچک بر روی محل مورد نظر انجام می شود و نیاز به مراقبتهای ویژه نداشته و بیمار پس از انجام می تواند به منزل برگردد. از انواع رادیولوژی مداخله ای ، آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی ، قرار دادن استنت ، آمبولیزاسیون تومور با مواد شیمیایی یا رادیوامبولیزاسیون در درمان سرطان ، فرسایش تومور با فرکانس رادیویی ، کرایوآبلیشن یا فرسایش مایکروویو ، آمبولیزاسیون به منظور کنترل خونریزی در ضربه یا سکته مغزی و امثالهم ، ورتبروپلاستی ، کیفوپلاستی ، بیوپسی سوزنی از ریه یا تیروئید ، بیوپسی پستان با سونوگرافی یا استروتاکتیک ، آمبولیزاسیون شریان رحم ، قرار دادن کاتتر وریدی نظیر پورت ، قرار دادن لوله تغذیه را می توان نام برد.

مقالات دیگر : چگونه هزینه های لوازم مصرفی رادیولوژی را کاهش دهیم ؟

انواع تجهیزات رادیولوژی و اهداف و کاربردهای آنها

سی تی اسکن

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری نوعی تصویربرداری پزشکی با اشعه ایکس است که تصاویر حاصله را به کامپیوتر ارسال می کند که در کامپیوتر تصاویر قابلیت بازسازی بصورت کرونال ، ساژیتال و سه بعدی را دارد. از سی تی اسکن در تشخیص انواع بیماریها شامل انواع تروما ، ضربه به سر ، سکته مغزی ، شکستگی های استخوانی ، انواع مشکلات شکم ، ریه ، لگن شامل رحم یا پروستات و ... بکار گرفته می شود. همچنین در پیگیری های بیماریهای سرطان به منظور بررسی میزان تاثیر درمان ارائه شده هم نقش بسزایی دارد.

رادیولوژی ساده

رادیولوژی ساده نوعی تصویربرداری پزشکی با اشعه ایکس است که نسبت به سی تی اسکن دارای محدودیت های تشخیصی کمتری است اما به عنوان اولین و مهم ترین راه های تشخیص بسیاری از بیماری ها و شکستگی ها و مشکلات ریه یا قلب و ... بکار گرفته می شود. نوعی از رادیولوژی هم با بلع باریم انجام می گیرد که در تشخیص مشکلات و بیماریهای مربوط به مری ، معده ، روده باریک و ... کاربرد دارد.

ام آر آی

ام آر آی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی کار می کند و تصاویر داخل بدن بیمار از جمله در بررسی بافتها ، تاندونها ، استخوانها ، شکم و لگن ، سینه ، پرینه ، بررسی مغز ، بررسی غدد هیپوفیز و دیگر بافتهای داخلی بدن موثر است.

فیلم رادیولوژی ساده

پس از انجام تصویربرداری پزشکی حال رادیولوژی ساده و یا سی تی اسکن و یا ام آر آی ، تصاویر گرفته شده بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود. اما فیلم های رادیولوژی به دلیل وجود فلز نقره در آن قیمت بالایی دارد و از آنجا که از خارج از کشور تهیه  می شود بر قیمت نهایی آن افزوده می شود در نتیجه خرید این فیلم ها به نفع مراکز رادیولوژی نمی باشد. همچنین استفاده از فیلم رادیولوژی دارای شرایط خاص نگهداری در دما و رطوبت مناسب ، نگهداری در محیط تاریک دارد و امکان مه گرفتگی یا ایجاد آرتیفکت بر روی فیلم رادیولوژی در صورت عدم نگهداری درست بالا می رود و غیر قابل استفاده می گردد.ازین رو متخصصان نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی را تولید کرده اند تا مشکلات فوق برطرف گردد.

مقالات دیگر : لینک سازی تصاویر رادیولوژی

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار است که جایگزین فیلم رادیولوژی قدیمی می باشد و رویت تصاویر بیمار در موبایل ، تبلت ، کامپیوتر و یا لپ تاپ را بصورت تحت وب امکانپذیر می سازد که در آن از بارکد دوبعدی یا QR code استفاده می شود. بارکدهای دوبعدی ، کدهای رمزگذاری شده هستند که قابلیت حفظ اطلاعات زیادی از جمله تصاویر رادیولوژی را در خود دارند که در این نرم افزار استفاده می شود.

روش کار نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بدینگونه است که پس از پایان تصویربرداری ، کارشناس مربوطه تصاویر مورد نیاز پزشک کلینیسین را همانند گذشته برای چاپ انتخاب کرده ، اما بجای چاپ تصاویر را به فضای ابری نرم افزار ارسال می کند. فضای ابری هم یک کد رمزگذاری شده یا همان بارکد دوبعدی بیمار را به چاپگر شبکه ارسال می کند که قابل چاپ بر روی کارت مخصوص ، کاغذ و یا قابل ارسال به صورت لینک می باشد.

به منظور مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار باید از نرم افزار بارکد اسکنر کمک بگیرید ( که به صورت رایگان در اینترنت دانلود می شود ) و پس از اسکن کردن بارکد دوبعدی بیمار توسط این نرم افزار مستقیما تصاویر رادیولوژی بیمار بصورت آنلاین در مرورگر موبایل قابل رویت می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 09111366703 تماس حاصل فرمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo