بیماری های مچ دست و تشخیص آن به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

مچ دست مفصلی است که قسمت ساعد دست را به کف دست متصل می کند و شامل چندین مفصل کوچک می باشد که باعث افزایش انعطاف پذیری دست ها و سهولت در حرکت دادن آن می شود. مچ دست دارای 2 استخوان بزرگ ساعد و 8 استخوان کوچک به نام  کارپال است و همچنین بافت ها و تاندون هایی دارد که جزو بافت همبند محسوب می شوند. وظیفه تاندون مچ دست متصل کردن ماهیچه به استخوان بوده و رباط مچ دست استخوان ها را به یکدیگر وصل می کند.

انواع اختلالات و بیماری های مچ دست

سندرم کارپال تونل :

هنگامی که عصب متصل به مچ دست شامل ساعد و کف دست فشرده شود ، سندروم تونل کارپال رخ می دهد و باعث اختلالات حسی و حرکتی نظیر بی حسی و سوزن سوزن شدن و درد در انگشتان و انگشت شست ضعیف می گردد. علائم سندرم کارپال تونل عموما به آرامی شروع شده و در شبها بدتر می شود و گاهی از بین می رود و در عرض چند ماه ( خصوصا در صورت ایجاد شدن در دوران بارداری ) بطور خود بخود بهبود می یابد.

تشخیص این سندرم با انواع تصویربرداری رادیولوژی و سونوگرافی و ام آر آی و یا انجام آزمایشات الکتروفیزیولوژیکال و نوار عصب EMG انجام می شود و از انواع درمانهای سندرم کارپال تونل مچ دست می توان به آتل ، داروهای مسکن برای رفع درد و تمرینات دست اشاره کرد.

کیست گانگلیون :

توده های غیر سرطانی بدون درد بر روی مچ دست هستند که درون آنها از مایع مملو شده و اندازه آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است توده ای سفت و بعضا نرم باشد. تصویربرداری هایی مانند سونوگرافی ، رادیولوژی و ام آر آی در تشخیص کیست گانگلیون مچ دست کمک کننده است. کیست گانگلیون معمولا نیاز به درمان ندارد اما در صورت ایجاد درد و یا جلوگیری از حرکت مفصل ، پزشک از درمانهایی مانند آتل و بریس برای ثابت نگهداشتن مفصل استفاده می کند.

مقالات دیگر : بررسی مشکلات زانو با فیلم رادیولوژی PPQ

از طرفی تخلیه کیست با سوزن انجام می شود که ممکنست مجددا کیست عود کند و در نهایت جراحی مچ دست برای برداشتن کیست گانگلیون که علاوه بر آن ساقه متصل به مفصل یا تاندون نیز برداشته می شود اگرچه می تواند پس از جراحی نیز کیست برگشت داده باشد.

نقرس :

نوعی آرتریت ناشی از تجمع اسید اوریک در مفاصل است که با درد و بازداشتن از فعالیتها و کارهای روزمره همراه است و زمانی رخ می دهد که در بدن اسید اوریک ( مواد زائد بدن در اثر تجزیه پورین ها ) بیش از حد تولید شود. پورین ها در انواع غذاهای دریایی ، الکل و گوشت قرمز وجود دارد و لذا پس از مصرف زیاد این نوع غذاها ، اسید اوریک در بدن انباشته شده و کریستالهایی در مفاصل از جمله مفصل مچ دست ایجاد می کند که با خود درد و التهاب به همراه دارد.

عموما نقرس بصورت ناگهانی با درد شدید و تورم و حساسیت در مفاصل حتی گرم بنظر رسیدن در لمس مچ دست شروع می شود و باعث قرمز و متورم شدن مچ دست و همچنین تب و لرز می شود. نقرس می تواند باعث درد شدید و عدم توانایی در استفاده از مچ دست شود و حتی در موارد شدید منجر به تغییر شکل مفصل می شود. برای تشخیص نقرص معاینات فیزیکی و آزمایش خون و تصویربرداری پزشکی از جمله رادیولوژی ، ام آر آی و سونوگرافی تجویز می شود.

درد نقرس پس از چند روز بطور خودبخود برطرف می شود اگرچه ممکنست مجددا عود کند ، لذا مهم است که درمان مناسب با نقرس انجام گیرد تا از تعداد دفعات و نیز شدت حملات نقرس کاسته شود. از درمانهای نقرس می توان به احتیاط کردن در مصرف گوشت قرمز ، عدم مصرف الکل ، کمپرس سرد مفصل مچ دست ، کاهش وزن ، مصرف زیاد مایعات و دارودرمانی با تجویز پزشک همچون داروهای مسکن برای کاهش درد و داروهای کاهنده اسید اوریک نظیر آلوپورینول اشاره کرد.

استئو آرتریت :

نوعی بیماری مفصلی است که در صورت از بین رفتن غضروف ها به وجود می آید و باعث سایش و رشد استخوان ها می گردد.

رگ به رگ شدن و کشیدگی :

یکی از مشکلاتی که پس از آسیب رسیدن به رباط ، عضلات یا تاندون ها به وجود می آید.

چه کسانی بیشتر در معرض آسیب رسیدن به مچ دست هستند ؟

برخی از فعالیت های روزانه می تواند فرد را بیشتر در معرض آسیب قرار دهد از جمله :

انجام برخی از ورزش ها و یا آسیب دیدگی حین ورزش برای مثال ورزش ژیمناستیک و یا بدن سازی که به صورت مستقیم مچ دست ها در آن درگیر است و یا ممکن است در حال انجام ورزشی غیر مرتبط با مچ دست باشید اما در اثر افتادن به مچ دست شما آسیب وارد شود. همچنین انجام حرکات مکرر مانند تایپ کردن ، فعالیت بر روی خط مونتاژ ، استفاده از ابزار های برقی و ... می تواند به مچ دست فرد فشار وارد کند. از سوی دیگر بیماری هایی نظیر آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های مرتبط نیز می تواند باعث درد و ناراحتی در ناحیه مچ دست گردد.

آسیب مچ دست چه علائمی دارد ؟

علائم مچ دست بسته به نوع مشکل و بیماری در فرد ممکن است متفاوت باشد اما علائم احتمالی و مشترک در بیماری ها ، درد مچ دست ، تورم در آن ناحیه ، کاهش قدرت مچ دست ، بی حسی ، سوزن سوزن شدن ناگهانی و ... را می توان نام برد.

برای تشخیص آسیب ها و اختلالات در ناحیه مچ دست از چه روش هایی استفاده می شود ؟

پزشک متخصص ممکن است برای تشخیص بیماری و شناسایی مشکلات شما روش های متفاوتی همچون پرسش سابقه پزشکی و علائم شما ، معاینه فیزیکی مانند بررسی قدرت مچ دست ، دامنه حرکتی ، تصویر برداری به کمک اشعه ایکس و گاها آزمایش خون را تجویز نماید.

مقالات دیگر : بررسی مشکلات لگن با فیلم رادیولوژی PPQ

رادیولوژی مچ دست با اشعه ایکس

از بهترین و ابتدایی ترین روشهای تصویربرداری مچ دست ، رادیولوژی با اشعه ایکس ( امواج الکترومغناطیسی ) است که ساختار داخلی  مچ دست را بصورت سیاه و سفید دو استخوان ساعد دست ، رادیوس و اولنا و هشت استخوان مچ دست مشخص می کند. با ارسال اشعه ایکس به مچ دست ، کلسیم موجود در استخوان مچ دست میزان بیشتری از اشعه ایکس را بخود جذب کرده و استخوان را به رنگ سفید نشان می دهد. اما بافت ها با جذب کمتر تابش در سایه های مختلف رنگ خاکستری دیده می شود.

با انجام رادیولوژی مچ دست ، انواع شکستگی های استخوانی در اثر تروما یا تخریب استخوان در بیماریهایی مانند آرتریت روماتوئید ، در رفتگی مفصل مچ دست ، سندرم کارپال تونل ، گانگلیون کیست و دیگر کیستهای استخوانی ، استئومیلیت یا عفونت استخوانی ، سرطان استخوان و ... تشخیص داده می شود.

ام آر آی مچ دست با امواج مغناطیسی

ام آر آی مچ دست به منظور بررسی درد مچ دست ، کاهش محدوده حرکتی مفصل ، تورم ، بی حسی ، التهاب ، تروما و ... تجویز می شود و با بررسی استخوانهای مچ و کف و انگشتان دست ، تاندون ، رباط ، غضروف ، ماهیچه و دیگر بافتهای داخلی مشکلاتی مانند آرتروز ، گانگیلون کیست ، بیماری کین باخ ، آسیبها و شکستگی های  در اثر تروما ، سندرم کارپال تونل و ... تشخیص داده می شود.

معرفی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

همانطور که مستحضرید تمامی تصاویر پزشکی نظیر رادیولوژی و ام آر آی که در بالا ذکر شد بر روی صفحه ای به نام فیلم رادیولوژی چاپ می گردد تا قابل ارائه به پزشک و بیماران باشد اما با توجه به پیشرفت فناوری در حوزه تصویربرداری پزشکی و ظهور نرم افزارهای نمایش تصاویر رادیولوژی ، نرم افزاری به نام  فیلم رادیولوژی PPQ ابداع شده تا به راحتی و با سرعت بالا و کیفیت عالی ، تصاویر رادیولوژی بیمار در کسری از ثانیه بصورت تحت وب در مرورگر موبایل یا تبلت به نمایش در آید.

در این نرم افزار از بارکد دوبعدی یا QR Code بهره گیری شده و تصاویر بیمار بصورت بارکد دوبعدی چاپ شده بر روی کارت مخصوص یا ارسال لینک دارای بارکد به گوشی بیمار ارائه می شود تا با اسکن بارکد دوبعدی بیمار ، تصاویر در گوشی موبایل قابل دسترس باشد. البته این برنامه تحت وب بوده و نیاز به نصب در موبایل و یا نیاز به نام کاربری و رمز عبور ندارد ، لذا استفاده از آن برای عموم آسان است و آموزش خاصی نیاز ندارد و از سوی دیگر به دلیل تحت وب بودن ، فضای داخلی موبایل را اشغال نمی کند.

اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص مشکلات و بیماریهای مچ دست با فیلم رادیولوژی PPQ

با توجه به آنچه در متن بالا توضیح داده شد ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ برای نمایش تصاویر رادیولوژی و سی تی اسکن و ام آر آی بیماران از جمله تصاویر مچ دست بکار برده می شود و با توجه به کیفیت بالای تصاویر مطابق مدالیته انجام خدمت می تواند تمامی جزئیات مشکلات مچ دست بیمار را بخوبی نشان دهد. همچنین دسترسی به تصاویر در هر مکان و هر زمان حتی در اتاق جراحی توسط پزشک با گوشی هوشمند می تواند از دیگر فواید استفاده از این نرم افزار باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با شماره 09111366703 تماس حاصل نمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

 https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo