تشخیص مشکلات زانو به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

همانطور که می دانید پاها یکی از اندام های مهم حرکتی در بدن ما انسان ها به شمار می آید که بروز هر گونه درد و یا اختلال در این ناحیه می تواند کیفیت زندگی ما را کاهش دهد. زانو در واقع دارای یک مفصل چرخشی گوی و کاسه ایست که ساق پا را به ران متصل می کند و باعث حرکت راحت آنها می شود. حال فکر کنید که در قسمت زانو دچار مشکل شده اید ، آیا می توانید همچون گذشته به فعالیت روزمره خود ادامه دهید ؟

در ادامه به توضیح درباره آناتومی زانو ، مشکلات و بیماری های مربوط به زانو ، تشخیص مشکلات زانو با انواع تصویربرداری های پزشکی و معرفی فیلم رادیولوژی PPQ برای تشخیص بیماری های زانو می پردازیم.

آناتومی زانو

مفصل زانو از قسمتهای زیر تشکیل می شود :

  1. تیبیا : استخوان ساق پا
  2. استخوان ساق بلند که توسط ماهیچه ها ، رباط ها و تاندون ها به هم متصل می شوند.
  3. استخوان ران
  4. کشک یا کاسه زانو
  5. ماهیچه های درگیر زانو شامل عضلات چهار سران ران در جلوی ران که پاها را صاف کرده و عضلات همسترینگ در پشت ران می باشد.
  6. تاندون زانو تارهای سختی از بافت هستند که ماهیچه را به استخوان وصل می کند.
  7. رباط زانو که نوار الاستیک بافتی بوده که دو استخوان را به هم متصل می کند و برخی از این رباطها وظیفه محافظت از مفصل زانو را به عهده دارند و دیگر رباطها وظیفه حرکت به جلو و عقب ساق پا را محدود می کنند.

انواع مشکلات زانو

لازم به توضیح است که برخی مشکلات زانو در اثر افزایش سن و ساییده شدن و فشار مداوم بر روی زانو ایجاد می شود که از آن جمله می توان به آرتریت اشاره کرد و برخی دیگر در اثر آسیب و تروما یا حرکت ناگهانی رخ می دهد.

  1. کشیدگی رباط یا عضلات زانو یا رگ به رگ شدن : عموما پس از ترومای زانو یا چرخش ناگهانی زانو کشیدگی رخ می دهد که با درد و تورم و سختی در راه رفتن همراه است.
  2. پاره شدن غضروف : ترومای زانو ممکنست منیسک یا غضروف را پاره کند که می تواند با رگ به رگ شدن اتفاق بیفتد که درمان آن با پوشیدن بریس زانو و یا جراحی امکانپذیر است.
  3. تاندونیت : یا التهاب تاندون در اثر استفاده طولانی مدت و بیش از اندازه از زانو در اثر ورزشهایی مانند دوچرخه سواری و دویدن و یا پریدن رخ دهد. همچنین تاندونیت تاندون کشکک به نام زانوی جامپر معروف است و در ورزش هایی مانند بسکتبال اتفاق می افتد که نیروی جاذبه زمین بعد از پریدن منجر به کشیدگی تاندون می شود.
  4. آرتروز : استئوآرتریت یک فرایند دژنراتیو از بین برنده غضروف زانو است که در اثر افزایش سن ، فشار زیاد بر روی مفصل در اثر آسیب یا حتی اضافه وزن اتفاق می افتد. همچنین آرتریت روماتوئید باعث التهاب مفصل و از بین بردن غضرف زانو می شود.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات پستان با فیلم رادیولوژی PPQ

انواع روشهای تصویربرداری برای تشخیص مشکلات زانو

در ابتدا پزشک متخصص شرح کاملی از بیمار درباره سابقه پزشکی ، سبک زندگی و ... می گیرد و سپس به انجام معاینات فیزیکی و سایر آزمایشات زانو می پردازد. از جمله تصویربرداری های تشخیصی مشکلات زانو در ادامه آمده است.

  1. رادیولوژی زانو : تصویربرداری با اشعه ایکس است که از بافت های داخلی ، اندام ها و استخوان ها تصاویر تهیه می کند. رادیولوژی زانو در تشخیص شکستگی زانو و دیگر مشکلات مربوط به زانو جزو اولین تصویربرداری های تجویزی توسط پزشک می باشد.
  2. ام آر آی زانو : تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا MRI استفاده از امواج مغناطیسی یا آهنربای بزرگ و امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها ، استخوان ها و بافتهای داخل بدن می باشد و ام آر آی زانو در تشخیص شکستگی های استخوان زانو و آسیب و بیماری های رباط زانو و عضله اطراف آن کاربرد دارد.
  3. سی تی اسکن زانو : اسکن توموگرافی کامپیوتری یا CT scan استفاده از اشعه ایکس و کامپیوتر  برای ایجاد تصاویر محوری یا برش های تصویری می باشد که تصاویر دقیقی از استخوان ، اندام و ماهیچه ها ارائه می دهد. سی تی اسکن زانو در مقابل رادیولوژی ساده جزئیات بیشتری را از زانو ارائه می دهد.
  4. اسکن استخوان : اسکن استخوان رادیونوکلئید تصویربرداری هسته است که میزان ناچیز ماده رادیواکتیو به خون بیمار تزریق شده تا توسط اسکنر مشکل بیمار از جمله مشکلات استخوان زانو  و فعالیت سلولی درون استخوان شناسایی شود.
  5. آرتروسکوپی زانو :  روشی در تصویربرداری زانو است که کم تهاجمی بوده و برای تعیین شرایط مفصل ، مشکلات استخوان زانو و تومورها ، تغییرات ژنراتیو ، آرتروز و بررسی علل درد و التهاب استخوانی کاربرد دارد. در آرتروسکوپی زانو از یک لوله نوری کوچک یا آرتروسکوپ استفاده می شود که با ایجاد برش کوچک در مفصل زانو وارد مفصل شده و تصاویر داخل مفصل را بر روی صفجه نمایش نشان می دهد.

علت تجویز ام آر آی زانو توسط پزشک چیست ؟

تصویر برداری ام آر آی یکی از انواع تصویر برداری های تشخیصی برای درد های مکرر زانو شناخته می شود که با ارائه تصاویر با وضوح بالا از ناحیه زانو می تواند علت درد را به خوبی نمایان کند و به پزشک برای درمان بهتر و سریعتر آن یاری رساند. ام آر آی به دلیل استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی می تواند تصاویر جامعی از بافت ها ، استخوان و دیگر ساختارهای بدن منتشر کند.

اگر درد به صورت مداوم و غیر قابل توصیف باشد و یا به دیگر درمان ها پاسخ ندهد در آن زمان ام آر آی می تواند به فریاد شما برسد و تصویر واضحی از آنچه که در زانوی شما اتفاق می افتد تهیه کند. بدین جهت آسیب هایی مانند پارگی رباط ها ، تاندون ها و غضروف که از دلایل اصلی درد زانو به شمار می آید به راحتی توسط ام آر آی قابل تشخیص است.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات لگن با فیلم رادیولوژی PPQ

ام آر آی زانو چه نوع بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد ؟

ام آر آی زانو در تشخیص پارگی غضروف بین استخوان ها ران و ساق پا ، رباط ها و تاندون و ... بسیار موثر است همچنین ام آر آی زانو برای تشخیص بیماری هایی مانند آرتریت که مفصل ها را تحت تاثیر قرار می دهد و یا بورسیت که کیسه هایی پر از مایع در اطراف مفاصل به وجود می آید و باعث کاهش اصطکاک بین دیگر ساختار ها می شود ، مفید است.

در رابطه با شکستگی استخوان ، تصویر برداری ام آر آی می تواند جزئیات بسیار بیشتری را در اختیار پزشک قرار دهد که ممکن است در انواع دیگر تصویر برداری ها واضح نباشد و این دقیقا حسن تمایز ام آر آی با سایر تصویر برداری هاست.

قبل از انجام ام آر آی به یک سری نکات دقت کنید :

قبل از انجام ام آر آی لازم است کارشناس را در جریان یک سری نکات از جمله ابتلا به بیماری ها ، حساسیت به مواد حاجب ، وجود ایمپلنت هایی در بدن مانند ضربان ساز ها ، گیره های فلزی ، مفاصل مصنوعی و ... بگذارید تا مراقبت های لازم را انجام دهند .

درمان مشکلات زانو

درمانهای مشکلات زانو بسته به نوع مشکل بیمار فرق می کند از دارو درمانی گرفته تا انجام ورزشهای خاص مفصل زانو اما در صورتی که مفصل زانو بطور کل تخریب شده باشد ، جایگزین کردن مفصل زانو با جراحی توسط پزشک توصیه می شود.

معرفی یک نرم افزار : فیلم رادیولوژی PPQ

از آنجا که تمامی تصاویر پزشکی نظیر رادیولوژی یا ام آر آی پس از ثبت باید به نوعی قابل درک و مشاهده شود در گذشته تصاویر پزشکی را بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می کردند اما با توجه به ممنوعیت استفاده از آن ، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ است. در این نرم افزار تمامی تصاویر پس از ثبت ، به کیو آر کد ارسال می گردد و سپس تحویل بیمار می شود. بنابراین کیو آر کد جایگزین فیلم رادیولوژی شده که با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و قیمت بالای فیلم رادیولوژی ، یک نرم افزار کاربردی و بصرفه برای مراکز تصویر برداری کشور به شمار می آید.

برای مشاهده تصاویر به دستگاه خاصی نیاز ندارید و تنها با یک گوشی موبایل هوشمند که امروزه در اختیار همگی است می توانید استفاده نمایید. بارکد دوبعدی بیمار را اسکن کنید و تمامی تصاویر را با کیفیت بالا بصورت تحت وب در مرورگر موبایل بدون معطلی مشاهده نمایید.

مطالب بیشتر در صفحه : فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص مشکلات زانو به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

بدین جهت استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ در تشخیص مشکلات زانو نیز کمک کننده است و تمامی تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن و یا ام آر آی بیمار را می توان با استفاده از این نرم افزار با بالاترین کیفیت در موبایل خود مشاهده نمایید.

  1. کیفیت بالای تصاویر ، امکان بزرگنمایی بدون افت کیفیت و بررسی جزئیات زانو و به تبع ارتقا تشخیص پزشکی در مشکلات زانو
  2. سرعت لود بالای تصاویر
  3. مشاهده در موبایل و تبلت و کامپیوتر
  4. نرم افزاری تحت وب
  5. دسترسی در هر زمان و هر مکان و ...

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فیلم رادیولوژی  PPQبا شماره 09111366703 تماس حاصل فرمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo