بیماری ام اس

اشتراک گذاری :

ام اس بیماری است که مربوط به سیستم عصبی بوده و می تواند نخاع و مغز را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکلاتی مثل بینایی ، ایجاد اختلال در حرکت دست و پا و مشکلات احساسی شود و مخفف مولتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis) است که به اختصار به آن MS گفته می شود. ام اس بیشتر در افراد بین 20 تا 30 سال شایع است ، اما تمامی سنین را می تواند در بر بگیرد که در این بین زنان 2 تا 3 برابر بیشتر در خطر ابتلا هستند. از آنجائیکه ام اس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است ، علائم خاصی در سراسر بدن ایجاد می کند و اکثر متخصصان معتقدند که این بیماری عارضه خود ایمنی در بدن است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های طبیعی خود حمله می کند.

در بیماری ام اس سیستم ایمنی غلاف میلین را هدف قرار می دهد و با توجه به اینکه غلاف میلین از فیبر های عصبی مغز ، نخاع ، عصب بینایی محافظت می کند ، در نتیجه در این بیماری فیبرهای عصبی زیرین در این حمله آسیب می بینند و از بین می روند و از طرفی با پیشرفت بیماری و حمله های بیشتر غلاف میلین ملتهب شده و کم کم از بین رفته و مناطقی از بافت اسکار از خود باقی می گذارد. افزون بر این التهاب غلاف میلین تکانه های الکتریکی بین مغز و سایر قسمت های بدن فرد را مختل می کند.

فیلم رادیولوژی

علائم ام اس چیست ؟

علائم ام اس بسته به اینکه کدام قسمت از سیستم عصبی مرکزی مورد حمله قرار گیرد متفاوت است و آسیب ها گاهی موقت و گاهی دائمی هستند. نظر به اینکه ام اس توانایی حمله به مناطق متعددی از مغز ، نخاع و عصب بینایی  را دارد ، ازین رو علائم شایع ام اس شامل مشکلات بینایی ، مشکل در حفظ تعادل ، اضطراب ، اختلال عملکرد مثانه و روده ، بی حسی و سوزن سوزن شدن ، عدم تحمل گرما ، افسردگی ، خستگی ، سرگیجه ، درد بدنی ، اسپاسم عضلانی ، مشکلات تفکر و حافظه ، مشکلات خواب ، ضعف می باشد.

علائم غیر معمول ام اس شامل این موارد می باشد : مشکلات تنفسی ، مشکل در خواندن حالات صورت ، مشکل در حرکت دادن بازوها ، کاهش کنترل در دست ها ، کاهش حس چشایی و بویایی ، از دست دادن شنوایی ، سردرد ، حساسیت بیش از حد به لمس ، خارش پوست یا تغییر احساسات ، بی ثباتی عاطفی ، تشنج ، حساسیت به سرما ، مشکل در بلع ، مشکل تکلم ، رعشه ، درد عصب سه قلو .

علت بیماری ام اس چیست ؟

علت بیماری ام اس هنوز ناشناخته مانده اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که یک محرک بیرونی باعث برانگیختن  سیستم ایمنی بر علیه سلولهای نخاع و مغز می شود و آسیبهای وارد شده به میلین سیگنالهای ورودی و خروجی مغز را مختل می کند. محققان علت حمله سیستم ایمنی به بدن را انواع خاصی از عفونت های ویروسی می دانند و برخی دیگر از محققین علت ام اس را به پایین بودن سطح ویتامین D  در بدن ربط می دهند. همچنین کشیدن سیگار خطر ابتلا به ام اس را بالا می برد.

انواع بیماری ام اس:

بیماری ام اس بر سه دسته تقسیم می شود : ام اس عود کننده بهبودیابنده ، عود کننده پیشرونده اولیه و عود کننده پیشرونده ثانویه

ام اس عود کننده فروکش کننده یا بهبود یابنده :

شایعترین و خوش خیم ترین نوع ام اس است که متوسط سن شروع در آن حدود ۳۰ سال است و تا حدود 85 تا 90 درصد ابتلا به بیماری را شامل می شود که درمان دارویی در بیماران مبتلا به این نوع ام اس بهتر از موارد دیگر است. در این نوع ام اس بیماری دارای حملات یا عودهای مکرر با بهبودی کامل یا ناقص پس از حمله همراه است که البته بیماری در بین این حملات پیشرفت چندانی نداشته ، اما می تواند آسیب های غیر قابل جبرانی داشته باشد.

ام اس پیشرونده اولیه :

این نوع از ام اس که در 10 درصد از بیماران مشهود است و متوسط سن شروع آن از سن ۴۰ سال است ، دارای پیشرفت تدریجی در طول زمان به همراه افزایش ناتوانی در بیمار است که بدون حملات مکرر می باشد که تنها تفاوت ام اس پیشرونده اولیه با ام اس فروکش کننده در همین عدم وجود حملات و عود مکرر است که هیچ آزمایش یا تصویربرداری پزشکی این موضوع را نشان نمی دهد.

ام اس پیشرونده ثانویه :

این نوع ام اس بدخیم ترین نوع بیماری ام اس است که در ابتدای بیماری به صورت ام اس فروکش کننده خود را نشان می دهد ، اما شیوع بسیار کمتری نسبت به آن داشته و تفاوت در اینجاست که پس از چندین حمله ، عموما حمله ای رخ نداده و بیماری بصورت تدریجی پیشرفت می کند که حتی ممکنست بین 10 تا 20 سال پس از اولین حمله طول بکشد. لازم به توضیح است که بیماری ام اس پیشرونده ثانویه همانند پیشرونده اولیه همواره در حال پیشرفت بوده و همراه با حملات و عود می باشد.

البته در سالهای اخیر طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان بر این باورند که اینها انواع متفاوتی از بیماری ام اس نیستند ، بلکه در امتداد یک زنجیر هستند و در برخی مناطق ، التهاب به وجود آمده مشخصه غالب این بیماری می باشد ، در صورتی که در برخی دیگر از آنها  تخریب عصبی که در آسیب های قدیمی به مغز و نخاع وارد شده شدید تر می شود غالب است .

عوامل افزایش دهنده ابتلا  به ام اس کدامند ؟

اکثر افراد مبتلا فاکتور شناخته شده ای ندارند ، اما در 20 درصد افراد عامل ژنتیکی دخیل بوده و عامل ژنتیکی این مفهوم را می رساند که یکی از اعضای خانواده فرد سابقه این بیماری را داشته باشد. اگرچه داشتن سابقه خانوادگی تا حدودی خطر ابتلا را افزایش می دهد ، اما ام اس یک بیماری کاملا ژنتیکی یا ارثی نیست .

آیا ام اس کشنده است؟

ام اس به ندرت کشنده است ، اما ممکن است برخی عوارض ناشی از آن مانند عفونت سینه یا مثانه ، و مشکلات بلع در برخی از مبتلایان مشکل ایجاد کند. ام اس بیماری چالش برانگیزی است که خوشبختانه درمان های جدیدی در طی 20 سال گذشته در نظر گرفته شده که به صورت قابل توجهی کیفیت زندگی افراد مبتلا را بهبود بخشیده است.

برای تشخیص ام اس از چه آزمایشاتی استفاده می شود ؟

یک آزمایش قطعی و واحد برای تشخیص این بیماری وجود ندارد ، اما پزشکان اغلب با تشخیص افتراقی یعنی با رد سایر بیماری ها که علائم و نشانه های مشابهی ایجاد می کند به وجود بیماری ام اس پی می برند و آزمایشاتی را تجویز می کنند مانند آزمایش خون ، نمونه برداری از مایع نخاعی ، MRI  ، نوار عصب و عضله. در تصویربرداری ام آر آی از مغز و نخاع تصاویری با کیفیت گرفته می شود که در صورت وجود این بیماری به صورت پلاک هایی در مغز و نخاع گردن دیده می شود.

فیلم رادیولوژی

چه عواملی در پیش آگهی ام اس موثر است ؟

از مواردی که در پیش اگهی ام اس می توان نام برد : شروع بیماری در سن بالای 40 سال ، شجره قومی ، تظاهرات اولیه با علائم حرکتی مخچه ای یا چند ناحیه ای ، حملات مکرر در سالهای اول بیماری ، بهبودی ناقص از حملات اولیه ، پیشرفت سریع بیماری در سالهای اول فاصله کوتاه بین دو حمله ، پیش رونده بودن بیماری از ابتدای تشخیص ، وجود ایمونوگلوبولین های خود ایمن در مایع مغزی نخاعی ، و اختلالات ذهنی حافظه ای از ابتدای بیماری .

درمان بیماری MS

نشانه های ام اس در برخی بیماران به اندازه ای کم است که نیازی به درمان ندارد. چنانچه می دانید بیماری ام اس درمان قطعی نداشته ، اما پزشکان با تجویز داروهایی برای کنترل نظیر پردنیزولون ، علائم آن را بهبود می بخشند یا از عود علائم جدید و بدتر شدن جلوگیری می کنند ، به طوریکه سه نوع دسته بندی در درمان این بیماری وجود دارد : درمان دوره های عود و حملات بیماری ، کنترل کردن علائم بیماری و درمان کنترلی سیر بیماری.

معرفی یک نرم افزار : نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

به منظور مشاهده تصاویر ام آر آی از فیلم رادیولوژی استفاده می شود که در این بین می توان از نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی استفاده کرد که یکی از بهترین این نرم افزارها ، نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ  است که بیمار و پزشک می توانند به تصاویر با کیفیت و سرعت بالا و حجم کم به تشخیص درست و درمان اصولی برسند. این نرم افزار تصاویر بیمار را به صورت یک بارکد دوبعدی QR روی کارت ارائه می دهد که پزشک یا حتی خود بیمار می تواند با اسکن کردن کد دوبعدی بوسیله بارکد اسکنر موجود در همه وبسایت ها که به راحتی رانلود می شود ، به تصاویر رادیولوژی و ام آر آی دسترسی پیدا کنند.

 نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تنها با اتصال بودن به اینترنت و با استفاده از یک گوشی هوشمند تصاویر بیمار را قابل مشاهده می کند و این یعنی عدم وابستگی به زمان و مکان. حتی با ارسال این بارکد به پزشک دیگری ساکن سایر شهرها یا خارج از کشور می توان از مشاوره و تخصص پزشکان متبحر دیگر برای تشخیص بهتر نیز بهره برد.

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام sepas92

مقالات مشابه


logo