نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی و کاربردهای آن

اشتراک گذاری :

این روزها کمتر کسی است که با تصویربرداری پزشکی اعم از رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و ... آشنایی نداشته باشد و هر فردی حداقل یکبار در عمر خود یکی از این موارد را انجام داده است که البته هر یک از آنها کاربردهای تشخیصی خاص خود را دارند. بدین منظور برای مشاهده تصاویر پزشکی از فیلم رادیولوژی استفاده می شود که این روزها همه مراکز رادیولوژی در سراسر کشور و جهان در حال جایگزین کردن این فیلم ها با نرم افزارهای حذف فیلم رادیولوژی می باشند.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چیست ؟

با ورود پیشرفت فناوری در حوزه تصویربرداری پزشکی ، نرم افزاری به منظور حذف کامل فیلم از رادیولوژی ابداع شده ، به نام نرم افزار فیلم رادیولوژی  PPQ که برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بکار گرفته می شود. ازین رو نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی با استفاده از بارکد دوبعدی ، تصاویر رادیولوژی را در گوشی اندروید ، تبلت و لپ تاپ تحت وب قابل مشاهده می سازد و مشکلات مربوط به چاپ فیلم و کلیشه را بطور کل از بین می برد. به دلیل اینکه نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی به عنوان یک پرینتر مجازی عمل کرده و هر لحظه و در هر مکانی ، تحت وب ، رویت تصاویر پزشکی را با گوشی اندروید امکانپذیر می سازد.

جایگزین فیلم رادیولوژی

کاربردهای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ به منظور نمایش تصاویر رادیولوژی ابداع شده است، لذا برای مشاهده تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ام آر آی ، ماموگرافی ، پانورکس و ... کاربرد دارد که به دلیل نمایش تصاویر با کیفیت بالا و در نتیجه به تشخیص بهتر بیماریها کمک بسزایی می کند که به نفع بیمار می باشد. همچنین از کاربردهای دیگر این نرم افزار ، مشاهده تصاویر در اتاق عمل و در حین جراحی است که به جراح این امکان را می دهد به تصاویر بیمار با کیفیت بالا دسترسی پیدا کند. همچنین این نرم افزار برای مراکز رادیولوژی و ام آر آی ، بیمارستانها ، کلینیک ها و درمانگاه های مجهز به بخش رادیولوژی طراحی شده است.

از کاربردهای دیگر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان به مشاوره پزشکی برای تشخیص بهتر اشاره کرد که به عنوان مثال بدون ارسال سی دی می توان تحت وب با این نرم افزار ، تنها با ارائه بارکد دوبعدی بیمار به پزشکی که در شهر یا حتی کشور دیگری ساکن است ، تصاویر بیمار را با کیفیت اصلی قابل مشاهده ساخت. در صورتی که قبل از ابداع این نرم افزار ، بیماران باید سی دی تصاویر مربوطه را به پزشک ارسال می کردند تا مشاوره و نظردهی انجام شود.

فیلم رادیولوژی

مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ برای مراکز رادیولوژی با توجه به حذف فیلم از رادیولوژی ، مفید و مقرون به صرفه است ، چرا که مواردی اعم از طولانی بودن پروسه چاپ فیلم و صرف هزینه های گزاف بابت خرید فیلم رادیولوژی از روی دوش مراکز رادیولوژی و ام آر آی در این اوضاع بد اقتصادی برداشته می شود. همچنین به دلیل کیفیت بالای تصاویر برای تشخیص بهتر ، به نفع بیمار در جهت پروسه تشخیص و درمان بیماری می باشد. از مزایای دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

* حذف کامل فیلم از رادیولوژی و مشکلات مربوط به آن

* حذف هزینه های مربوط به فیلم رادیولوژی ، کلیشه کاغذی و هزینه های چاپ تصاویر

* مشاهده تصاویر رادیولوژی تحت وب با گوشی موبایل در هر لحظه و هر جا ، بدون وابستگی زمانی یا مکانی

* نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  دارای سرعت بالا و در عین حال حجم کم برای نمایش تصاویر بیمار می باشد.

* محیط نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  بسیار ساده است ،  پیچیدگی خاصی ندارد و مناسب استفاده عموم می باشد.

* قابلیت نمایش تصاویر رادیولوژی بیمار از طریق موبایل هوشمند ، لپ تاپ ، تبلت

* جایگزین مناسبی برای فیلم رادیولوژی ، سی دی ها ، کاغذ و...

* نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک پرینتر مجازی است که به صورت دائمی قابل دسترسی می باشد .

* امکان ارسال جواب رادیولوژی بیمار پس از آماده شدن گزارش توسط پزشک رادیولوژیست

حذف فیلم رادیولوژی

چرا نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ؟

امروزه تکنولوژی نقش بسیار مهم و پر رنگی در زندگی ما پیدا کرده ، به طوری که گویی زندگی بدون وجود تکنولوژی برایمان بی معنی و تقریباً نشدنی است. چنانچه علم پزشکی از این قائده نیز مستثنا نیست. حال با دسترسی به تکنولوژی ، دستگاه ها و حتی نرم افزار هایی طراحی شدند تا انجام کارها را برایمان راحت تر کنند و در بخش های تشخیصی حتی درمانی ، این دستگاه ها و نرم افزارها بسیار کاربردی می باشند.

به عنوان مثال در گذشته برای اینکه بیماری فردی را ریشه یابی کنند ، حتماً باید بدن فرد را با انجام عمل جراحی می شکافتند یا فرد را پس از مرگ کالبد شکافی می کردند تا به مشکل وی پی ببرند. در صورتی که امروزه با پیشرفت تکنولوژی این کار راه حلی دارد تا بدون وارد کردن صدمه به بدن بیمار ، تنها با انجام تصویربرداری پزشکی نسبت به درمان او اقدام کرد. حال در این زمینه برای مشاهده تصاویر رادیولوژی ، نرم افزاری طراحی شده که علاوه بر اینکه مراکز تصویر برداری پزشکی را از تهیه فیلم رادیولوژی بی نیاز می کند ، برای تشخیص بیماریها هم مفید و کمک کننده است.

در واقع نرم افزار PPQ  ، جایگزین فیلم رادیولوژی می شود که در بخش های سی تی اسکن ، ام آر آی ، ماموگرافی ، رادیوگرافی و OPG  کاربرد دارد که در حقیقت هدف از طراحی این نرم افزار ، حذف فیلم رادیولوژی از بخش پزشکی بوده که با QR   Code  جایگزین شده است. بدین صورت که پس از انجام تصویربرداری از بیمار و انتخاب تصاویر توسط کارشناسان ، تصاویر به صورت  QR Code  نمایش داده می شود و برای مشاهده تصاویر کافیست بارکد دوبعدی مربوطه را توسط بارکد خوان اسکن کنید. حال مراکز رادیولوژی به جای فیلم رادیولوژی ، می توانند  QR Code  را به بیمار ارائه دهند .

در ادامه به توضیح درباره فیلم رادیولوژی می پردازیم :

فیلم رادیولوژی چیست ؟

استفاده از فیلم‌ های رادیولوژی یکی از اصلی ‌ترین ابزارها در زمینه تشخیص و پیگیری بیماری‌ ها و مشکلات پزشکی است و نقش بسیار مهمی در علم پزشکی ایفا می ‌کند. بدین جهت فیلم رادیولوژی به عنوان یک اصطلاح ، عموماً به فیلم‌ های تصویربرداری پزشکی اشاره دارد که با استفاده از اشعه‌ های X یا سایر روش‌ های تصویربرداری پزشکی نظیر ام آر آی گرفته می ‌شوند. فیلم رادیولوژی به عنوان ابزار مهمی در تشخیص و پیگیری بیماری ‌ها و مشکلات پزشکی استفاده می‌ شوند. در زیر توضیحات بیشتری در مورد فیلم رادیولوژی آورده شده است :

 از منظر عمومی ، رادیولوژی یک تصویر است که از داخل بدن فرد گرفته شده است و اجزای مختلف ساختارهای داخلی را نشان می‌ دهد که این تصاویر معمولاً با استفاده از اشعه X یا سایر منابع تشعشعی ایجاد می ‌شوند و بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شوند. از فیلم رادیولوژی برای استفاده در تشخیص انواع بیماری ها کمک گرفته می شود چرا که تصاویر رادیولوژی به پزشکان اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌ دهد تا در تشخیص بیماری‌ ها ، شکستگی‌ ها ، تغییرات ساختاری و مسائل دیگر در داخل بدن بیماران به پزشک کمک کند تا بتوانند با تشخیص درست بیماری ، برنامه درمانی مناسبی برای بیمار داشته باشند.

کاربردهای فیلم‌ رادیولوژی :

از کاربردهای فیلم‌ رادیولوژی می توان به چاپ تصاویر رادیوگرافی  ( X-ray )، تصاویر اسکن CT ( توموگرافی کامپیوتری ) ، تصاویر MRI ( تصویربرداری تشدید مغناطیسی ) ، تصاویر ماموگرافی ، عکس دندان یا پانورکس و غیره را نام برد تا بدین ترتیب با چاپ تصاویر ، پزشک بتواند به راحتی مشکلات بیمار را تشخیص دهد. همچنین از دیگر کاربردهای فیلم رادیولوژی استفاده در بخش جراحی می باشد چرا که تصاویر رادیولوژی ممکن است قبل از عمل جراحی به پزشکان کمک کند تا محل و جزئیات دقیق ‌تری از بدن بیمار را مشاهده کنند و برنامه ‌ریزی مناسب ‌تری برای عمل انجام دهند.

از طرفی تصاویر چاپ شده بر روی فیلم رادیولوژی در پیگیری و مانیتورینگ بیماری به منظور پیگیری پیشرفت درمان بیماران یا تغییرات در وضعیت سلامت مورد استفاده قرار گیرند.

محدودیت ‌ها و موارد احتمالی رادیولوژی :

هر چند که انجام تصویربرداری با اشعه ایکس یا رادیولوژی مهم و مفید است ، اما نیاز به استفاده متداول و توجه به میزان تشعشع در طول زمان دارند. بنابراین ، استفاده متعادل و با دقت از این تصاویر ضروری است.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo