آرتریت روماتوئید

اشتراک گذاری :

آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که در آن ، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت ها و مفاصل بدن حمله کرده و به دنبال آن تخریب و التهاب مزمن مفاصل بوجود می آید و درد ، تورم و کاهش انعطاف پذیری مفاصل را در پی دارد البته علائم این بیماری در افراد ، متفاوت بوده و در ابتدا علائم جزئی داشته و آهسته شروع می شود و سپس در طی چند ماه پیشرفت می کند. علت دقیق بیماری آرتریت روماتوئید تا کنون ناشناخته است و در وهله اول مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد اما توانایی درگیری دیگر اندام های بدن را نیز دارد.

علائم بیماری آرتریت روماتوئید

از علائم بیماری آرتریت روماتوئید می توان ضعف و خستگی غیر عادی و بیش از حد ، عدم انعطاف پذیری مفاصل در صبح ، خشکی مفصلی ، احساس درد در مفاصل ، تورم مفاصل ، تب ، بی حسی و سوزن سوزن شدن ، کاهش دامنه حرکتی ، کاهش وزن و بی اشتهایی را نام برد. این بیماری اکثرا مفصل ها را درگیر کرده و باعث به وجود آمدن ضایعاتی در استخوان ها و انهدام غضروف ها می شود. این نوع از روماتیسم معمولا به شکل قرینه است بدین معنا که اگر به عنوان مثال زانوی چپ درگیر باشد به احتمال قوی زانوی راست هم درگیر است و روند این بیماری در هر بیمار ، متفاوت و تقریبا غیر قابل پیش بینی و سخت است.

فیلم رادیولوژی

 عوامل ایجاد کننده این بیماری شامل :

سن : سن یکی از فاکتور های احتمالی ابتلا به این بیماری است که تقریبا محدوده خطر ابتلا به بیماری 50 سالگی به بعد است.

جنسیت : احتمال ابتلا به این بیماری در زنان تقریبا دو برابر مردان است .

ژنتیک : سابقه ابتلای خانواده به بیماری ریسک درگیری شما را بالا می برد .

چند عامل درصد ابتلا به بیماری روماتوئید را افزایش می دهد از جمله :

عفونت ، مصرف سیگار ، استرس ، اضافه وزن ، آسیب های ورزشی

تشخیص آرتریت روماتوئید :

در صورتی که فرد علائمی همچون خشکی صبحگاهی مفاصل و یا تورم و بطور همزمان جمع شدن مایع اطراف مفاصل مچ دست ، دست و انگشتان بصورت متقارن و دو طرفه داشته باشد و یا ندول روماتوئيد در بیمار ایجاد شده باشد ، برای تشخیص بیماری باید به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه کرد که در ابتدا پزشک آزمایش خون ( RF و  anti-CCP) برای بررسی التهاب در بدن تجویز می کند. اغلب آزمایش بیماران نشان دهنده میزان بالای رسوب گلبولهای قرمز ESR با عنوان sed rate است که وجود فرایند التهابی در بدن را تایید می کند.

از طرفی تشخیص بیماری ممکن است زمان زیادی ببرد چرا که این بیماری علائمی مشابه با دیگر بیماری ها داشته و برای تشخیص بهتر و دقیق تر بیماری تصویر برداری پزشکی با استفاده از اشعه ایکس را تجویز می کنند که انجام این مورد می تواند به تشخیص بیماری و رد بیماری های مشابه کمک کند. از سوی دیگر تصویربرداری MRI هم می تواند در تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید و سنجش میزان آسیب مفصلی کمک کند.

حذف فیلم رادیولوژی

در این راستا جدیدترین نرم افزاری که در حوزه تصویربرداری پزشکی و رادیولوژی ابداع شده ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بوده که نرم افزاری جهت مشاهده تصاویر رادیولوژی و ام آر آی است که دارای کیفیت بالای تصاویر برای تشخیص بهتر بیماری ها می باشد. با این نرم افزار دیگر به کلیشه و فیلم رادیولوژی و سی دی نیازی نبوده و تنها با استفاده از یک نرم افزار بارکد اسکنر ، بارکد داده شده از طرف مرکز رادیولوژی که حاوی تصاویر رادیولوژی بیمار است را در گوشی موبایل ، تبلت یا کامپیوتر با بالاترین کیفیت و حجم پایین و در عین حال سرعت بالا می توان مشاهده نمود. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می تواند نقش مهمی در تشخیص درست و اصولی و درمان به موقع بیماران با ارائه تصاویر با کیفیت اصلی مدالیته های انجام خدمت داشته باشد.

بیماری آرتریت روماتوئید چه تاثیری بر روی بدن می گذارد ؟

بیماری آرتریت روماتوئید باعث از بین رفتن استخوان و غضروف و همچنین تغییر شکل در مفاصل شده و البته می تواند بر بقیه اعضای بدن هم تاثیر بگذارد که از آن جمله کم خونی و کاهش گلبولهای قرمز و سندرم felty یا کاهش سلولهای سفید خون که مرتبط با بزرگ شدن طحال می باشد ، است. افزون بر این آرتریت روماتوئید می تواند ندول روماتوئید یا همان توده های سفت را ایجاد کند که محل آن در زیر پوست و اعضای داخلی بدن می باشد. همچنین بیماری آرتریت روماتوئید می تواند باعث ابتلا به سندرم شوگرن نیز که منجر به التهاب و آسیب غدد چشم ها و دهان می گردد ، شود. از موارد دیگر واسکولیت یا التهاب رگهای خوبی با مختل کردن جریان خون به بافت ها ، پلوریت یا التهاب مخاط ریه و پریکاردیت یا التهاب پوشش اطراف قلب بوده که از دیگر بیماریهایی هستند که ممکنست فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید را درگیر کنند.

درمان آرتریت روماتوئید :

برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید مراجعه زودهنگام به پزشک بسیار حائز اهمیت است ، به دلیل اینکه این بیماری با تشخیص به موقع و درمان زود هنگام قابل کنترل است اگرچه معمولا نیاز به مراقبت دائمی دارد و هدف از درمان ، جلوگیری از آسیب مفاصل ، کاهش درد و جلوگیری از بیماری هایی که با آرتریت روماتوئید همراه است مثل پوکی استخوان و بیماری قلبی . درمان بیماری آرتریت روماتوئید نیاز به پیگیری داشته و نباید از آن غافل شد ، چرا که آرتریت روماتوئید یک بیماری پیش رونده است و درمان زودهنگام و به موقع می تواند از آسیب های جدی پیشگیری کند.

برای درمان آرتریت روماتوئید فعالیت بسیار مهم است و کم بودن فعالیت بدنی برای این بیماری بد است و روز به روز می تواند اوضاع را بدتر کند ، چرا که این بیماری ماهیچه ها را تضعیف کرده و انعطاف مفاصل را کاهش می دهد. همچنین رژیم غذایی مناسب و سالم خوری یک قدم مثبت برای این بیماری است ، به دلیل اینکه افراد مبتلا به روماتوئید در معرض بیماری قلبی هستند ، در نتیجه باید از مصرف غذاهای چرب خودداری کنند و میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم خود جای دهند.

با توجه به اینکه تاکنون درمان شناخته شده و ثابت شده ای برای بیماری آرتریت روماتوئید وجود ندارد اما برای کم کردن درد و خشکی مفاصل افراد مبتلا به این بیماری می توان از دارودرمانی ، ورزش و فیزیوتراپی استفاده کرد تا از التهاب و درد و آسیب پیشگیری بعمل آورد. درمان با فیزیوتراپی همراه با الکتروتراپی است و برای کاهش درد و التهاب ، ماساژ بدن ، نرمش و حرکات کششی و تقویتی مفاصل و ... موثر می باشد. با انجام فیزیوتراپی ، درد این بیماران کاهش یافته ، انعطافت پذیری عضلاتشان بیشتر شده و از خشک شدن مفاصل جلوگیری به عمل می آید که البته در موارد پیشرفته با توجه به سن و شرایط بیمار جراحی هم برای درمان انجام می گردد.

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام : sepas92

مقالات مشابه


logo