ضایعات فیلم رادیولوژی

اشتراک گذاری :

امروزه مسئله بازیافت ضایعات نظیر پلاستیک یکی از عوامل مهم در بخش زیست محیطی بوده و باید تمامی ضایعات اعم از پلاستیک ، شیشه ، کارتن ، کاغذ ، فلز و ... جداسازی شوند و نظر به اینکه تجزیه برخی مواد همچون پلاستیک 400 سال در آب و 800 سال در خاک طول می کشد و باعث تخریب محیط زیست می گردد ، ازین رو باید ترتیبی اتخاذ شود که ضایعات مختلف تفکیک و هر کدام در بخش خاص خود بازیافت شوند که یکی ازین مواد ضایعات فیلم رادیولوژی می باشد. در نتیجه با بازیافت ضایعات می توان علاوه بر ایجاد اشتغال برای افراد به دوستی با محیط زیست کمک کرد. در ادامه با فیلم رادیولوژی و بازیافت ضایعات آن بیشتر آشنا می شویم.

فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم رادیولوژی یکی از لوازم اصلی و مورد نیاز مراکز تصویربرداری بوده که برای چاپ تصاویر پزشکی همچون رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی مورد استفاده قرار می گیرد و مانند فیلم های عکاسی از ۴ لایه اصلی تشکیل شده است.

لایه پایه : این لایه از اولین لایه های سازنده فیلم رادیولوژی بوده که به عنوان لایه نگهدارنده مواد اولیه فیلم رادیولوژی شناخته می شود و جنس این لایه از پلی استر است که از شکنندگی لایه سوم که لایه امولسیون نام دارد ، جلوگیری می کند.

لایه چسبنده : همانطور که از نامش پیداست با لایه نازکی از چسب باعث ارتباطی محکم بین لایه پایه و امولسیون می شود.

لایه امولسیون : یکی از اصلی ترین لایه های فیلم رادیولوژی امولسیون نام دارد که این لایه دارای مقداری بلور هالید نقره بوده که نسبت به اشعه ایکس حساس است و پس از برخورد با الکترون های پر سرعت دچار تغییرات شیمیایی می شود. این لایه نشان دهنده سرعت و کیفیت فیلم رادیولوژی می باشد.

لایه محافظ : این لایه آخرین لایه از فیلم رادیولوژی است که جنس آن ژلاتینی بوده و از ایجاد خراش به فیلم جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید : خرید و فروش فیلم رادیولوژی

ضایعات فیلم رادیولوژی

در گذشته فیلم رادیولوژی پس از استفاده دور ریخته می شد و با توجه به وجود ترکیبات آن سالیان سال طول می کشید تا فیلم رادیولوژی تجزیه شود و در نتیجه به محیط زیست آسیب می رسید. اما امروزه از آنجا که در لایه امولوسیون فیلم رادیولوژی از فلز نقره استفاده شده ، لذا می توان پس از دور ریختن آنها را بازیافت کرد. بدین ترتیب بسیاری افراد اقدام به خرید فیلم رادیولوژی باطله می کنند و با استخراج نقره از آنها به کسب درآمد می پردازند. میزان نقره قابل بازیافت در ضایعات فیلم رادیولوژی بستگی به سال تولید ، ضخامت فیلم و کاربرد دقیق فیلم رادیولوژی بستگی دارد که باعث کم یا زیاد شدن میزان نقره بازیافتی می گردد.

در فرایند استخراج نقره از فیلم رادیولوژی ، در ابتدا ضایعات فیلم ها خرد شده و به اندازه 1.5*1.5cm تکه تکه می شوند. سپس خرده های فیلم ها را در مخزن حاوی محلول کلراید آهن ریخته و پس از 15 دقیقه نقره موجود در فیلم ها به کلرید نقره تبدیل شده و از فیلم رادیولوژی جدا می گردند. در ادامه ذرات کلرید نقره بعد از جداسازی با آب شسته و تمیز شده و به روشهای معمول به فلز نقره تبدیل می شوند و در نهایت پودر نقره ذوب شده به صورت شمش یا ساچمه به بازار عرضه می  شود.

معرفی یک نرم افزار

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در تمامی حوزه ها علی الخصوص پزشکی و تصویربرداری پزشکی ، نرم افزارهایی ابداع شده اند تا جایگزین فیلم رادیولوژی گران قیمت شوند. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یکی از نرم افزارهای کاربردی در این حوزه است که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

فیلم رادیولوژی PPQ  چیست ؟

فیلم رادیولوژی PPQ  نرم افزاری است که یک جایگزین تمام و کمال برای فیلم رادیولوژی قدیمی بوده و به منظور حذف کامل فیلم رادیولوژی از دنیای تصویربرداری پزشکی و کاهش هزینه های مربوط به این مراکز ابداع شده است. بدین ترتیب پس از استفاده از نرم افزار PPQ  نیازی به خرید فیلم رادیولوژی نخواهید داشت چرا که تمامی تصاویر گرفته شده از بیمار به صورت یک بارکد دو بعدی ( QR Code ) ارائه داده می شود که برای مشاهده تصاویر با کیفیت بالا کافیست.

با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  امکان مشاهده تصاویر به واسطه گوشی موبایل هوشمند ، تبلت و یا کامپیوتر فراهم است که البته باید متصل به اینترنت باشد و برای رویت تصاویر رادیولوژی در این نرم افزار نیاز به بارکد اسکنر است که در اینترنت قابل دانلود می باشد. بدین جهت در ابتدا باید بارکد بیمار را اسکن کرده تا به راحتی وارد فضای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  شوید و تمامی تصاویر را با کیفیت بالا و تحت وب مشاهده نمایید.

مطالب بیشتر: نمایندگی فروش فیلم رادیولوژی PPQ

یکی از مزیت های مهم و قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  امکان ارسال جواب برای بیمار پس از آماده شدن به بارکد فرد است با این روش نوین از ایجاد هرج و مرج و شلوغی مراکز ، همچنین از هزینه های اضافی برای تحویل جواب همانند کاغذ ، چاپگر و کلیشه جلوگیری می شود.

از مزایای دیگر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دارای سرعت بالا در نمایش تصاویر حتی با سرعت پایین اینترنت .
  • قابلیت نمایش تصاویر بیمار در گوشی موبایل ، کامپیوتر و سایر دستگاه های هوشمند.
  • دارای امنیت بالای SSL  ، سرعت و دقت قابل توجه .
  • امکان بزرگنمایی تصاویر حتی جواب بدون افت کیفیت و کاهش رزولوشن .
  • محیط داخلی برنامه بدون پیچیدگی و قابل استفاده برای عموم .
  • امکان ارسال ریپورت برای بیمار پس از آماده شدن از طریق QR Code  .

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo