تجهیزات مراکز رادیولوژی

اشتراک گذاری :

تجهیزات مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی شامل دستگاه هایی هستند که با استفاده از آنها از قسمت های مختلف بدن با کمک اشعه های مختلف مانند اشعه ایکس تصاویری بدست می آید تا مطالعه و تشخیص بسیاری از بیماری ها را امکان پذیر سازد. بدین جهت این روش ها در شرایطی بکار می روند که بیماری با ابزارهای معاینات معمولی قابل تشخیص نیستند و نیاز به جزییات بیشتری از آن است که پزشک بدون آن نمی تواند به تشخیص و درمان بیماری بپردازد.

انواع تجهیزات مراکز رادیولوژی 

رادیولوژی تشخیصی شامل سی تی اسکن ، ام آر آی ، رادیولوژی ساده ، ماموگرافی ، سونوگرافی ، پانورکس و ... بدین جهت در رشته پزشکی اهمیت دارد که با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مختلف به بررسی انواع بیماری ها و علل علائم یک بیماری ، اقدامات جراحی ، تروما ، روند درمان در بیماری هایی نظیر کنسر به منظور بررسی واکنش بدن در تاثیر دارو و روشهای درمانی مختلف در بیمار و ... کمک بسزایی می کند.

برای تصویربرداری از بدن دستگاه های مختلفی برای تشخیص بیماریهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

دستگاه سی تی اسکن :

سی تی اسکن که نام دیگر آن توموگرافی یا مقطع نگاری کامپیوتری است یکی از پر کاربردترین تجهیزات مراکز تصویربرداری پزشکی است که از اشعه ایکس برای تصویربرداری کمک می گیرد و به منظور مشاهده بافت های نرم و استخوان های بدن مورد استفاده قرار می گیرد. ازین رو تشخیص انواع شکستگی استخوانی ، سکته مغزی ، انواع تروما و ... با دستگاه سی تی اسکن به خوبی نمایش داده می شود و در صورتی که تومور در بدن فردی وجود داشته باشد با استفاده از این نوع تصویر برداری ، اندازه و اطلاعات دقیق مربوط به آن ، در اختیار پزشک قرار داده می شود.

مقالات بیشتر : سی تی اسکن برای تشخیص چه بیماریهایی کاربرد دارد؟

دستگاه ام آر آی :

در تصویر برداری ام آر آی ، امواج مغناطیسی برای تولید تصاویر مورد استفاده قرار می گیرند که این امواج بر خلاف اشعه ایکس هیچ خطری برای بیمار ندارد و حتی می تواند در مدت زمان طولانی تحت امواج مغناطیسی قرار گیرد. عملکرد دستگاه ام آر آی به این صورت است که با قرار گرفتن بدن در دستگاه و میدان مغناطیسی قوی ، پروتون های هسته های بافت های بدن می چرخند و محور چرخش آن در امتداد خطوط میدان مغناطیسی دستگاه قرار می گیرند. سپس امواج رادیویی به بدن تابانده می شود که محور چرخش این پروتون ها را تا حدی تغییر می دهند و در نهایت این امواج به کامپیوتر رسیده و پس از پردازش تصاویر مناسبی از بدن ارائه می شود.

از آنجا که دستگاه ام آر آی بافتهای بدن را بخوبی نمایش می دهد لذا برای تشخیص بسیاری از بیماریها ، تومورها ، مشکلات رحم در بانوان و مشکلات پروستات در آقایان و فیستول آنال و ... بکار گرفته می شود. اگرچه درتشخیص مشکلات استخوان هم موثر می باشد.

دستگاه سونوگرافی :

دستگاه سونوگرافی از دیگر دستگاه های مهم مراکز تصویر برداری است که با استفاده از امواج بی خطر فراصوت  تصویربرداری از بدن انجام می گیرد. این نوع تصویر برداری برای مشاهده مجاری ادراری ، غدد تیروئید ، سنگ کلیه ، گرفتگی عروق ، مشاهده بخش های شکمی و بررسی رشد جنین از ابتدای بارداری تا روز زایمان و ... مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه سونوگرافی روشی تشخیصی است که در زمان انجام آن نیاز به تشخیص پزشک دارد لذا توسط خود پزشک انجام شده و تفسیر می گردد.

دستگاه رادیولوژی :

رادیولوژی نوعی تصویربرداری است که با استفاده از اشعه ایکس برای تشخیص و مشاهده اجزای داخلی بدن بکار می رود. دستگاه های رادیولوژی از قسمت هایی به نام منبع اشعه ایکس و آشکار ساز ساخته شده اند که در منبع اشعه ایکس آن ، اشعه ایکس تولید می شود ، به این صورت که جریان الکتریکی با سرعت زیاد به هدف می خورد و پس از از دست دادن شتاب خود تبدیل به انرژی شده و در آخر اشعه ایکس را تولید می کند. در قسمت آشکار ساز هم با برخورد اشعه ایکس تولید شده ، تصویر مربوطه از بیمار تولید می شود.

انواع دیگر تجهیزات مراکز رادیولوژی چیست ؟

تمامی خدمات رادیولوژی که در بالا ذکر شد ، پس از ثبت تصویر نیاز به روشی برای ارائه به پزشک دارند که در گذشته تمامی تصاویر بدست آمده از بیمار روی فیلم های رادیولوژی چاپ می شدند و لذا فیلم رادیولوژی یکی از مهم ترین تجهیزات مربوط به مراکز رادیولوژی بشمار می رود. اما هم اکنون با توجه به افزایش هزینه های مراکز تصویربرداری و قیمت بالای فیلم رادیولوژی ، خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویربرداری مناسب نمی باشد و از سوی دیگر وزارت بهداشت استفاده از فیلم رادیولوژی را برای مراکز تصویربرداری ممنوع کرده و به این مراکز توصیه به استفاده از نرم افزارهای جایگزین  فیلم رادیولوژی نموده است. در این راستا با توجه به تمامی مشکلات مربوط به فیلم رادیولوژی و دستور معاونت درمان وزارت بهداشت ، مفتخریم که محصول نرم افزاری خود را در راستای حذف فیلم رادیولوژی و ارائه آن به واسطه QR Code  را به شما معرفی نماییم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  

فیلم رادیولوژی PPQ  یک نرم افزار کاربردی در راستای ارائه تصاویر رادیولوژی بصورت دیجیتالی و تحت وب به بیمار و پزشک بوده که با استفاده از بارکد های دوبعدی تمامی تصاویر بیمار را با کیفیت عالی ارائه می دهد. لازم به ذکر است که تمامی تصاویر بدون معطلی در گوشی موبایل و یا کامپیوتر قابل مشاهده  است و به دلیل آسان بودن و بدون نیاز به نام کاربری یا رمز عبور و ... استفاده از آن برای عموم به راحتی صورت می گیرد. یکی از مزایای مهم نرم افزار امکان ارسال جواب برای بیمار از طریق بارکد می باشد . با استفاده از این روش از هزینه های اضافی مراکز تصویر برداری اعم از تهیه کاغذ ، خرید فیلم رادیولوژی و کلیشه آن جلوگیری می شود.

مقالات بیشتر : هدف از ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo