بیماری لوپوس

اشتراک گذاری :

لوپوس آریتماتوز سیستمیک یک بیماری خود ایمنی مزمن که با علائمی همچون درد مفاصل خستگی و بثورات پوستی همراه است. در ابتدای امر سیر این بیماری خفیف بوده و عدم درمان به موقع می تواند در رشد و شدت بیماری تاثیرگذار باشد . در حال حاضر هیچ روشی برای درمان قطعی بیماری شناخته نشده و موارد پیشنهادی فقط برای کاهش علائم و التهاب استفاده می شود.

بیماری لوپوس

بیماری لوپوس که با علائم درد مفاصل و خستگی و بثورات پوستی همراه است ، یک بیماری خود ایمنی بوده که در آن سیستم ایمنی به نواحی مختلف بدن حمله می کند. لازم به توضیح است که عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدین گونه است که میکروب ها و سلولهایی که ممکنست به سرطان تبدیل شود ، از بین می برد ، اما در بیماریهای خود ایمنی این اتفاق برعکس بوده و سیستم ایمنی ، به سلولهای سالم بدن حمله کرده و با توجه به پاسخ خود ایمنی به قسمت های خاصی از بدن ، بروز هر یک از علائم در همان قسمت رخ می دهد.

علائم بیماری لوپوس چیست؟

از علائم و نشانه های بیماری لوپوس می توان به احساس ضعف و خستگی ، تب ، کاهش یا افزایش وزن ، سردرد ، سفتی و درد مفاصل ، مشکل تنفسی ، درد قفسه سینه ، قرمز شدن پوست مخصوصا در ناحیه بینی و گونه بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب زخم دهان ، تورم دست پا شکم یا اطراف چشم ، سردی و رنگ پریدگی انگشتان ، اختلال در تفکر ، اضطراب ، راش های ملتهب و قرمز بر روی صورت و بدن به شکل پروانه ، تغییر رنگ سر انگشتان به آبی یا سفید در زمان استرس یا سرما ، ریزش مو در قسمتهای درگیر زخم آلوپسی آره آتا و ... اشاره داشت.

لوپوس

علت بیماری لوپوس :

این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن حمله ور شود چرا که یک بیماری خود ایمنی شناخته شده و یک بیماری ترکیبی ژنتیکی ، محیطی است. از این لحاظ افرادی که زمینه بیماری را دارند ممکن است در مواجهه با عوامل محیطی، به بیماری لوپوس مبتلا شوند . البته محرک های محیطی که می توانند در ایجاد بیماری کمک کننده باشند شامل نور خورشید ، ابتلا به برخی عفونت ها و  حساسیت به یکسری داروها  مانند داروهای ضد تشنج، آنتی بیوتیک ها و نوع خاصی از دارو های فشار خون می باشند .

عوامل خطر:

عواملی که می توانند در ابتلا به این بیماری کمک کننده باشند شامل جنسیت ، سن و نژاد و سابقه خانوادگی است. بر طبق آمار بدست آمده ، موارد ابتلا به بیماری  لوپوس در زنان بیشتر از مردان است و در هر سنی فرد را مبتلا می کند ، اما اغلب مبتلایان در رنج سنی 15 تا 45 سال هستند . در این میان لوپوس یک بیماری شایع در سیاه پوستان و آسیایی هاست و اگر شخصی در خانواده به این بیماری مبتلا باشد درصد ابتلای فرد به این بیماری نیز بالا می رود . همچنین داشتن این فاکتور ها به معنی ابتلای 100 درصدی شما به این بیماری نیست و این عوامل می توانند نشان دهنده خطر مبتلا شدن فرد به بیماری لوپوس نسبت سایر افرادی که این فاکتورها را ندارند باشد .

تشخیص بیماری لوپوس :

تشخیص بیماری لوپوس کار ساده ای نیست ، به دلیل اینکه علائم آن مشابه با بیماری های دیگر می باشد، بطوریکه علائم این بیماری شامل التهاب ریه ، قلب ، کبد ، کلیه و مفاصل بوده و  برای تشخیص دقیق تر این بیماری نیاز به آزمایش خون است تا پزشک مربوطه با بررسی سطح برخی آنتی بادی ها در بدن قادر به تشخیص بیماری شود. همچنین آزمایش شمارش گلبول خون  RBCکه در بیماران مبتلا به لوپوس به دلیل وجود آنمی یا کم خونی ، که تعداد گلبولهای قرمز را کمتر نشان می دهد و پایین بودن گلبول سفید یا پلاکت هم دیده می شود. از طرف دیگر آزمایش رسوب گلبول قرمز ESR هم سرعت رسوب گلولهای قرمز را مشخص می کند و هر چه سرعت این  رسوب بیشتر باشد ، نشانه بیماری سیستمیک نظیر لوپوس می باشد.

آزمایش خون به منظور بررسی کبد و کلیه هم از موارد دیگر تشخیص بیماری لوپوس است ، چرا که این بیماری کبد و کلیه ها را نیز درگیر می کند و در نهایت آزمایش ادرار برای بررسی بالا رفتن سطح پروتئین یا گلبول قرمز خون در ادرار هم نشان دهنده درگیری کلیه ها می باشد. اما به منظور تشخیص دقیق تر بیماری نیاز به تصویر برداری از قفسه سینه به صورت عکس یا سی تی اسکن و همچنین اسکن قلب و کلیه می باشد و اکوکاردیوگرافی نیز که با امواج صوتی انجام می شود ، برای مشاهده تصاویر واقعی ضربان قلب و مشخص کردن مشکلات دریچه های قلب می باشد.

برای تشخیص و درمان سریعتر و به موقع بیماری لوپوس ، تازه ترین نرم افزاری که به دنیای تصویربرداری پزشکی معرفی شده ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می باشد که در آن تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی مربوط به بیمار بدون نیاز به کلیشه و تنها با یک گوشی موبایل با کیفیت بالا بدون محدودیت زمانی و مکانی و امکان ارسال تصاویر با QR کد در آن ارائه شده است. برای آشنایی با این نرم افزار می توانید به صفحه نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ مراجعه نمایید.

درمان بیماری لوپوس :

درمان قطعی برای بیماری لوپوس وجود ندارد و این درمان ها تنها جهت کنترل و مدیریت علائم و پیشگیری از تشدید آن مورد استفاده قرار می گیرد . لذا برای جلوگیری از تشدید بیماری ، فرد حتما باید تحت نظر پزشک باشد تا با مشاهده وضعیت و سیر یسماری بهترین روش درمانی را در نظر بگیرد. در این راستا تجویز داروهایی مانند ایبوپروفن برای کاهش التهابات ناشی از بیماری ، هیدروکسی کلروکین ، داروهای استروئیدی و داروهایی که در کاهش آنتی بادی خون تاثیر گذارند ، صورت می پذیرد .

استفاده از داروها به صورت منظم می توانند در کاهش علائم بیماری کمک کننده باشد . همچنین عدم استفاده از دخانیات و سیگار ، استفاده مداوم از ضد آفتاب ها با SPF بالای 50 ، کنترل استرس و اضطراب ، داشتن رژیم غذایی سالم شامل ویتامینD و کلسیم عاملی در کنترل علائم بیماری لوپوس می باشد.

برای کنترل بیماری لوپوس چه کارهایی می توانیم انجام دهیم ؟

مصرف به موقع و منظم داروها در کنترل بیماری لوپوس بسیار مهم هستند و رعایت یک سری نکات ساده می تواند جلوی پیشرفت بیماری را گرفته و از وخامت اوضاع جلوگیری کند .

عدم استفاده از سیگار در افراد مبتلا به لوپوس بسیار مهم است .

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب همچنین قرار گرفتن طولانی مدت زیر چراغ ها فلورسنت برای افراد مبتلا به لوپوس مضر است .

استفاده از ضد آفتاب با SPF  بالای 50 ضروری است .

استرس شرایط افراد مبتلا به لوپوس را بدتر می کند .

رعایت رژیم غذایی سالم و دارای ویتامین D  و کلسیم بالا برای کنترل بیماری بسیار مهم است .

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo