آشنایی با خطرات و عوارض رادیولوژی

اشتراک گذاری :

اشعه ایکس نوعی تابش الکترومغناطیسی به منظور تصویربرداری از اندام های داخل بدن بوده که زمانی که ذرات باردار به یک ماده با انرژی کافی برخورد کند ، شکل می گیرد و در رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ماموگرافی و پانورکس بکار گرفته می شود. اگرچه رادیولوژی در تشخیص بیماریها بسیار سودمند و حیاتی می باشد ، اما خطرات و عوارض خود را به همراه دارد که حتی می تواند تغییراتی در DNA ایجاد کند.

سالهاست که دانشمندان نگرانی خود را درباره خطرات و عوارض رادیولوژی و دیگر تصویربرداری های پزشکی با اشعه ایکس ابراز کرده اند. اما آیا مزایای رادیولوژی بیشتر است یا خطرات آن ؟

حقایقی درباره رادیولوژی با اشعه ایکس

اشعه ایکس یک نوع تشعشع طبیعی است که برای انجام تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی و سی تی اسکن از آن استفاده می شود. اگرچه این اشعه بعنوان سرطان زا دسته بندی شده است ، اما فواید آن بسیار بیشتر از عوارض منفی بالقوه آن می باشد. چنانچه در رادیولوژی با اشعه ایکس کمترین میزان اشعه ولی در سی تی اسکن بیشترین دوز اشعه بر روی بیمار در حین تصویربرداری استفاده می شود.

جالب اینجاست که همه ما در طول روز در معرض مقدار کمی از تشعشعات نظیر رادیواکتیو هستیم که در هوا ، آب ، خاک ، سنگ و پوشش گیاهی یافت می شود و بزرگترین منبع تابش رادون می باشد. همچنین زمین مرتبا تحت تاثیر تشعشعات کیهانی شامل اشعه ایکس بمباران می شود که اگرچه بی خطر نیستند اما اجتناب ناپذیر بوده و میزان تابش آنقدر کم است که تاثیرات قابل توجهی نخواهد داشت. حتی خلبانان و فضانوردان به دلیل افزایش قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی در فضا و ارتفاعات بالا ، در معرض دوز بالاتری از اشعه های مختلف از جمله اشعه ایکس قرار دارند.

مقالات دیگر : آیا اشعه ایکس ضرر دارد ؟

خطرات و عوارض اشعه ایکس در رادیولوژی

در زمان انجام رادیولوژی هنگامی که اشعه ایکس در بدن انسان جذب می شود ، می تواند منجر به آسیب مولکولی گردد و به طور بالقوه پتانسیل آسیب را دارد. در دوزهای بسیار بالای تابش اشعه ایکس ، آسیب های سلولی رخ می دهد که عوارضی همچون سوختگی پوست ، ریزش مو و افزایش بروز سرطان ها را به همراه دارد. از آنجایی که دوزهای بالای تابش می تواند منجر به سرطان شود ، بنابراین به طور کلی در نظر گرفته می شود که دوزهای پایین نیز ممکن است باعث سرطان شود. با این حال در حال حاضر هیچ مدرکی مستقیم و قطعی ای در رابطه با این موضوع وجود ندارد و برخی مطالعات نشان می دهند که دوزهای پایینی که در تصویربرداری استفاده می شود ، خطر ابتلا به سرطان را افزایش نخواهند داد.

در حال حاضر تمامی مطالعات در مورد خطر سرطان ناشی از دوزهای پایین پرتو دارای محدودیت هایی هستند. مقالات اخیر در رابطه با سرطان های جدید ناشی از سی تی اسکن و سایر تصویربرداری های مبتنی بر پرتوها را پیش بینی می کنند اما این پیش بینی ها از ضرب تعداد زیادی از روش های تصویربرداری در جمعیت های بزرگ در خطر فرضی ابتلا به سرطان ناشی می شوند. طبق بیانیه ای که انجمن فیزیکدانان پزشکی مبنی بر خطرات تشعشعات صادر کردند ، خطرات تصویربرداری پزشکی در دوزهای موثر زیر 50 mSv و برای روش‌ های منفرد یا mSv 100 برای چندین روش در دوره ‌های زمانی کوتاه بسیار کم است و قابل تشخیص نیست و ممکن است وجود نداشته باشد.

پیش ‌بینی‌ های احتمالی بروز سرطان و مرگ و میر در جمعیت‌ های بیمارانی که در معرض چنین دوزهای پایینی قرار گرفته ‌اند، بسیار گمانه ‌زنی هستند و باید از آن جلوگیری کرد.

مقالات دیگر : امواج رادیولوژی : اشعه ایکس

خطرات رادیولوژی در برابر فواید آن !

در مجموع همه روش ها و آزمایش های پزشکی دارای مضرات و فوایدی هستند و هر گونه در نظر گرفتن خطر تشعشع باید در کنار فواید آن در نظر گرفته شود تا به تعادل برسد. گزارش هایی که در این حوزه منتشر شده عموما در رابطه با خطرات اشعه ایکس هستند ، اما مزایای قابل توجهی در رابطه با این آزمایش ها وجود دارند که باید در هر بحث متعادلی مطرح شود. پس از دوز تشعشع msv10  که نوعی دوز مرتبط با سی تی اسکن است ، خطر تخمین زده شده برای ابتلا به سرطان 1 در 2000 است ، اما این خطر باید در زمینه خوبی که از دریافت یک سرطان ناشی می شود در نظر گرفته شود.

لازم به توضیح است که اضطرابی که در زمینه خطرات ناشی از اشعه ها وجود دارد ، می تواند بیماران را به طور بالقوه در معرض خطرات بیشتری ناشی از تشخیص در زمان نادرست و تاخیری و مدیریت نا به هنگام قرار دهد.

معرفی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

تمامی تصاویر حاصله از اشعه ایکس و سایر تصویربرداری ها ، همانند ام آر آی ، سی تی اسکن ، رادیوگرافی و... روی صفحاتی به نام فیلم رادیولوژی چاپ می شوند. از آنجایی که قیمت این فیلم ها بالاست و در کیفیتی در خور قیمتشان ندارند ، نرم افزاری جهت حذف این گونه فیلم ها و جایگزینی اقتصادی تر با امکاناتی فراتر از آن تولید شده است ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  نرم افزاری جدید و همگام با تکنولوژی است که با استفاده از QR Code  قادر به ارایه تمامی تصاویر به بیمار می باشد. با استفاده از این نرم افزار تمامی پزشکان قادر خواهند بود بدون معطلی تصاویر بیمار را مشاهده کنند و نظر خود را بیان کنند.

تصاویر موجود در این نرم افزار از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و جهت مشاهده تصاویر استفاده کنندگان می توانند از گوشی موبایل و یا کامپیوتر خود استفاده نمایند.

مقالات دیگر : راهنمای استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo