چگونه در برابر اشعه ایکس از خود محافظت کنیم ؟

اشتراک گذاری :

تشعشعات که عمدتاً از مواد معدنی طبیعی می آیند ، همیشه در اطراف ما هستند و بطور کل تشعشع بخشی از زندگی ماست. خوشبختانه ، موقعیت های بسیار کمی وجود دارد که یک فرد معمولی در معرض منابع کنترل نشده تشعشع قرار گیرد. بدین جهت از آنجا که استفاده کنندگان اشعه ایکس نقش مهمی در کاهش خطرات اشعه ایکس دارند ، لذا سازمان غذا و داروی امریکا مراحل زیر را توصیه می کند :

چگونه در برابر تشعشعات از خود محافظت کنیم ؟

۱- استفاده از محافظ سربی : محافظ سربی به شکل یک پیشبند است که ناحیه قفسه سینه و شکم و لگن و پاهای فرد را در زمان تصویربرداری بخوبی می پوشاند. از این رو کارشناس رادیولوژی به دلیل قرار گرفتن مدام در معرض اشعه ایکس باید همیشه محافظ سربی بر تن داشته باشد. همچنین افرادی که بعنوان همراه برای کمک به بیمارشان به اتاق رادیولوژی می روند نیز باید پیشند سربی را بپوشند.

۲- از پزشک خود درباره اشعه ایکس و چگونگی پیدا کردن بیماری با اشعه ایکس و یا مشخص کردن نوع درمان سوال کنید. همچنین بپرسید که آیا روشهای دیگری که نسبت به رادیولوژی خطر کمتری داشته باشد وجود دارد یا خیر؟ در صورتیکه پزشک توضیح می دهد که انجام تصویربرداری با اشعه ایکس به یافتن مشکل شما کمک می کند ، بنابراین از رادیولوژی امتناع نکنید چرا که ممکنست خطر انجام ندادن رادیولوژی و پیدا نشدن مشکل شما خیلی بیشتر از خطر کوچک ناشی از اشعه ایکس باشد.

۳- در صورتی که پزشک تشخیص داد که نیاز به تصویربرداری با اشعه ایکس ندارید ، اصرار به انجام رادیولوژی نداشته باشید. بعنوان مثال بانوان باردار نباید تصویربرداری با اشعه ایکس انجام دهند ، لذا در صورت باردار بودن حتما به پزشک و تکنسین رادیولوژی اطلاع دهید به دلیل اینکه انجام تصویربرداری با اشعه ایکس برای بانوان باردار ممنوع است.

مقالات دیگر : آشنایی با خطرات و عوارض رادیولوژی

۴- لازم به توضیح است که در رادیولوژی دیجیتال نسبت به آنالوگ دوز کمتری از اشعه ایکس استفاده می شود ، لذا به مراکزی مراجعه کنید که رادیولوژی دیجیتال دارند و از آشکار سازهای تصویربرداری دیجیتال بجای فیلم استفاده می کنند تا از میزان تابش اشعه ایکس بر روی بدن و خطرات احتمالی آن در آینده کاهش یابد.

۵- همیشه فهرست درمان خود شامل تجویز دارو ، انجام تصویربرداری با اشعه ایکس نظیر سی تی اسکن یا رادیولوژی و ... را بصورت لیست یا در نرم افزار پزشکی مخصوص داشته باشید تا بتوانید از تکرار اضافی و غیرضروری خدمات تصویربرداری با اشعه ایکس از همان قسمت از بدن نظیر عکس دندان یا ماموگرافی پرهیز کنید تا از ایجاد آسیبهای احتمالی در آینده پیشگیری نمایید.

در مراکز تصویربرداری برای محافظت از اشعه ایکس چه اقداماتی باید انجام شود :

استفاده از محافظ سربی در مراکز تصویربرداری : در زمان تصویربرداری نیاز به محافظ بستگی به نوع و فعالیت منبع تابش دارد. استفاده در مناطق مجاور، از جمله نواحی بالا و پایین اتاق یا تأسیسات نیز باید در نظر گرفته شود. مواد محافظ قابل حمل یا موقت ( مانند فولاد ضخیم ، سرب یا بلوک های بتنی با چگالی بالا ) گاهی اوقات می توانند در ناحیه بازرسی هنگام انجام رادیوگرافی صنعتی قابل حمل ساخته شوند (به عنوان مثال استفاده از دوربین های رادیوگرافی صنعتی برای بازرسی جوش لوله یا دال های بتنی). 

در مواردی که چنین محافظ های قابل حمل یا موقتی برای محافظت از کارگران ( و عموم مردم ) عملی یا کافی نیست ، کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که رویه های عملیاتی فاصله را از تجهیزات رادیولوژی صنعتی قابل حمل در حین کار به حداکثر می رساند. هنگام کار با ذرات بتا پرانرژی ، از محافظت با مواد با عدد اتمی بالا خودداری کنید چرا که این امر می تواند منجر به تولید اشعه ایکس شود که از تابش بتای اصلی نفوذ پذیر تر است. ذرات بتا باید با استفاده از ضخامت مناسب از مواد با عدد اتمی کم مانند آلومینیوم یا پلاستیک ( مانند پلکسی گلاس ) محافظت شوند.

مقالات دیگر : آیا اشعه ایکس برای بدن مضر است ؟

سیستم اینترلاک ایمنی تابشی دستگاهی است که به طور خودکار میزان انتشار تشعشعات را از تجهیزات تولید کننده تشعشع (تجهیزات گاما یا اشعه ایکس یا شتاب دهنده) خاموش کرده یا کاهش می دهد. هدف از سیستم اینترلاک ایمنی تشعشع ، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه و صدمات کارگران ناشی از سطوح تابش زیاد است. کنترل های اداری به طور کلی مکمل کنترل های مهندسی هستند. نمونه هایی از کنترل های اداری شامل علائم ، سیستم های هشدار و روش های عملیاتی مکتوب برای جلوگیری ، کاهش یا حذف قرار گرفتن در معرض تشعشعات است.

اشعه ایکس چیست؟

اشعه ایکس شکلی از تابش الکترو مغناطیسی شبیه نور مرئی است. با این حال بر خلاف نور ، اشعه ایکس انرژی بالاتری دارد و می تواند از بیشتر اجسام از جمله بدن عبور کند. اشعه ایکس پزشکی برای تولید تصاویری از بافت ها و ساختارهای داخل بدن استفاده می شود. زمانی که اشعه ایکس از بدن عبور می کند ، در صورتی که از یک آشکارساز اشعه ایکس در سمت دیگر بیمار نیز عبور کند ، تصویری تشکیل می شود که نمایانگر سایه های تشکیل شده توسط اجسام داخل بدن است.

یکی از انواع آشکار سازهای اشعه ایکس ، فیلم عکاسی است اما انواع دیگری از آشکار سازها وجود دارند که برای تولید تصاویر دیجیتال استفاده می شوند. تصاویر اشعه ایکس حاصل از این فرآیند رادیوگرافی نامیده می شود.

معرفی نرم افزار : فیلم رادیولوژی PPQ

تمامی تصاویر حاصله از اشعه ایکس جهت درک بهتر پزشک ، پس از اتمام تصویر برداری باید قابل مشاهده شوند که از ابتدا تصاویر پزشکی بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شوند. اما با توجه به افزایش روزانه هزینه ها و بصرفه نبودن استفاده از فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویربرداری ، در ارائه کیفیت تصاویر تاثیر منفی گذاشته است. چنانچه امروزه با توجه به تحریم ها و افزایش هزینه های مراکز تصویر برداری و تحریم ها ، خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز رادیولوژی امری سخت شده ، از این رو تصاویر را بر رو کاغذهای معمولی و یا موارد مشابه چاپ می کردند تا هزینه های مصرفی مراکز را کاهش دهند ، اما این موارد از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و تصاویر چاپ شده بر روی آنها ماندگار نبودند.

از این رو نرم افزاری به نام نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ طراحی شد تا به تمامی مشکلات از جمله هزینه بالای خرید فیلم رادیولوژی ، بی کیفیت بودن تصاویر و مشکلات حمل آن برای بیمار پایان دهد. در این نرم افزار از جدیدترین متدهای روز دنیا استفاده شده تا باعث سهولت در انجام کارها  و صرفه جویی در وقت و هزینه شود. با استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ دیگر نیازی به صرف هزینه های هنگفت نخواهید داشت و می توانید تصاویر بیمار را به صورت بارکد های دوبعدی تحویل دهید و یا لینک آن را برای بیمار ارسال نمایید.

بیشتر بخوانید : راهنمای استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo