راهنمای نگهداری از دستگاه رادیولوژی

اشتراک گذاری :

رادیولوژی یا همان تصویربرداری پزشکی یکی از رایج ترین فرآیند های تشخیص بیماری ها به شمار می آید که شامل دستگاه رادیولوژی ، سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری ، سونوگرافی و ... می شود و محبوب ترین دستگاه تصویربرداری ، دستگاه رادیولوژی است که باید تجهیزات آن به طور مداوم توسط مهندسین و متخصصین در این رشته بررسی شود که در ادامه این مقاله چند روش را با هم بررسی می کنیم.

روش کار دستگاه رادیولوژی چگونه است ؟

دستگاه رادیولوژی که با اشعه ایکس کار می کنند تشعشعاتی را برای استفاده در تشخیص پزشکی ایجاد کرده تا با کمک آشکار سازها ، تشعشعات ساطع شده به تصاویر پزشکی تبدیل شوند. قطعا دستگاه رادیولوژی برای پزشکان به منظور تشخیص بیمارهای بسیار مفید و کمک کننده است. با توجه به اینکه اشعه ایکس می تواند از اجسام غیر فلزی همچون بافت ، اندام ها و استخوان های انسان عبور کند ، لذا دستگاه رادیولوژی به مانند یک دوربین غول پیکر از اجزای داخلی بدن بیمار تصویر می گیرد بدون اینکه نیاز به عمل جراحی و یا برش باشد.

اگرچه زمان زیادی طول کشید تا اشعه ایکس برای استفاده پزشکی توسط دانشمندان ایمن سازی شود. دستگاه رادیولوژی امروزی جریانی از تابش الکترومغناطیس را که با یک آند در لوله اشعه ایکس برهم کنش دارد ، تولید می کند و سپس اشعه ایکس حاصل از این تعامل به ناحیه مورد نظر از بدن بیمار ارسال می شود که به جهت کاهش قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس باید ، باید دستگاه رادیولوژی تنها در ناحیه هدف متمرکز شود.

بدین ترتیب زمانی که اشعه ایکس از دستگاه رادیولوژی به بافت بدن برخورد کرد ، تصویری بر روی فیلم ایجاد می کند که بافتهای نرم پوست و اندام را به دلیل عدم جذب پرتو پر انرژی اشعه ایکس از آنها عبور می کند اما در مقابل استخوان که بافت متراکمی دارد ، اشعه ایکس را جذب می کند. ازین رو فیلم رادیولوژی نظیر فیلم دوربین عکاسی بوده و تصاویر بر روی آن آشکار می شود که نواحی سیاه آن نشان دهنده بافت نرم و نواحی سفید هم نمایانگر تراکم بیشتر استخوانی است.

چگونه دستگاه رادیولوژی را تمیز نگه داریم ؟

تمیز کردن قسمت بیرونی و داخلی دستگاه رادیولوژی ، بررسی کلی عملکرد دستگاه و بررسی پارامترهای مکانیکی و الکتریکی  کارهای مهمی هستند که باید طی نگهداری و تعمیرات دستگاه رادیولوژی انجام شود. در قدم اول یک دز سنج برای اندازه گیری مقدار تابش و سایر پارامترها آماده کنید ، سپس با قرار دادن سنسور در مرکز کولیماسیون با فاصله یک متری از دستگاه اشعه ایکس ، نوردهی های مختلف با تنظیمات متفاوتی انجام دهید و اعداد را با هم مقایسه کنید و در صورت عدم هماهنگی و تنظیمات درست ، درجه بندی مناسب را انجام دهید.

در قدم بعدی کولیماتور را تراز کنید که می توانید این کار را با قرار دادن چند سکه در چهار طرف آشکار ساز انجام دهید. اعداد کولیماتور را در ناحیه حداکثر به خاطر داشته باشید و برای نتیجه گیری از نور دهی استفاده نمایید. سپس تصویر را بررسی کنید تا مطمئن شوید سکه ها گرفته شده اند و در ادامه تمام ناهماهنگی ها را وارسی نمایید و در صورت عدم هماهنگی درجه بندی های لازم را انجام دهید.

مرحله سوم بررسی تمامی کلیدها و قطعات متحرک دستگاه رادیولوژی است که حتما باید این آیتم ها را چک کنید و از کارکرد درست آنها مطمئن شوید در غیر اینصورت قطعات را تعمیر و یا تعویض کنید. از سوی دیگر تمامی کنتاکت های مغناطیسی دستگاه رادیولوژی باید مداوم تمیز شوند تا از چسبیدن گرد و غبار به آنها جلوگیری شود.

مقالات دیگر : چگونه از خود در برابر اشعه ایکس محافظت کنیم؟

ژنراتور و ترانسفورماتور دستگاه رادیولوژی را تمیز نگهدارید :

از گردگیر آئروسل و پاک کننده حلال برای تمیز کردن بردها ، مدار ، سوییچ ها ، رله ها و سایر تجهیزات دستگاه رادیولوژی استفاده کنید و در هنگام خرید پاک کننده ها حتما دقت کنید که محلول پاک کننده با تمامی اجزای دستگاه رادیولوژی از جمله پلاستیک ها و واشرهای لاستیکی سازگار باشد. لازم به ذکر است که برای اطمینان از ایمنی کار حتما برق را قطع کنید و اگر از محلول های قابل اشتغال استفاده کردید ، قبل از روشن کردن دستگاه رادیولوژی مطمئن شوید که محلول کاملا خشک شده باشد.

تجهیزات پزشکی و تصویربرداری پزشکی خصوصا دستگاه رادیولوژی جزو بخش های تشخیصی و پیشگیری از بیماری ها می باشند که باید با نتایجی مطلوب و قابل اعتماد همراه باشند ، از این رو تعمیر به موقع و نگهداری مناسب از دستگاه های تصویربرداری از اهمیت بالایی برخوردارند.

معرفی نرم افزار :

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

از ابتدای اختراع دستگاه رادیولوژی تمامی تصویر برداری های پزشکی از جمله رادیولوژی ، ام آر آی ، سی تی اسکن بر روی صفحاتی به نام فیلم رادیولوژی چاپ می شدند که امروزه با توجه به افزایش قیمت بسیار بالای فیلم رادیولوژی و نامه معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص حذف این گونه فیلم ها و استفاده از نرم افزار های جایگزین فیلم رادیولوژی ، مفتخریم برنامه نرم افزاری خود را در جهت ارتقاء کیفیت مراکز و کاهش هزینه های مربوطه به نام نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ به شما معرفی نماییم.

نرم فیلم رادیولوژی PPQ با استفاده از بارکد های دو بعدی ( QR Code ) قادر به ارائه تصاویر با کیفیت بسیار عالی و بصورت تحت وب با سرعت قابل توجه در گوشی هوشمند و تببت و لپ تاپ خواهید بود که بر خلاف سایر نرم افزارهای موجود در بازار ، وقت پزشک جهت مشاهده تصاویر اضافی تلف نمی شود.

اطلاعات بیشتر در صفحه : فیلم رادیولوژی PPQ

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas9

مقالات مشابه


logo