تشخیص خون ریزی مغزی به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

خونریزی مغزی می تواند بر اثر عواملی مانند تروما یا ضربه با سر نیز ایجاد شود که همانند نوعی سکته مغزی باعث خون ریزی در سر می شود. از آنجایی که مغز نمی تواند اکسیژن در خود ذخیره کند ، لذا برای تامین اکسیژن و مواد مغذی به یک سری رگ های خونی متکی است و هنگامی که خون ریزی مغزی رخ می دهد معمولا یک رگ خونی دچار نشتی یا پارگی شده ، سپس خون در اطراف مغز و جمجمه جمع می شود بطوریکه که این خون ریزی به مغز فشار وارد می کند و مانع از رسیدن اکسیژن و مواد مغزی به مغز می گردد.

در این میان انواع تصویربرداری پزشکی نظیر سی تی اسکن یا ام آر آی به تشخیص و علل خونریزی و به تبع درمان درست و به موقع آن کمک بسزایی می کند که باید بر روی فیلم رادیولوژی چاپ شود. اما با توجه به دیجیتالی شدن رادیولوژی و قیمت بالای فیلم رادیولوژی ساده ، نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی ابداع شده که در ادامه به توضیح در این باره و تشخیص خونریزی مغزی با فیلم رادیولوژی PPQ می پردازیم.

علائم خون ریزی مغزی چیست ؟

خونریزی مغزی نظیر سکته مغزی ایسکمیک با شروع سریع نقص عصبی کانونی در ناحیه درگیر ایجاد شده و احتمال کاهش هوشیاری در آن نسبت به سکته مغزی ایسکمیک بیشتر است. اکثر افرادی که خون ریزی مغزی را تجربه می کنند معمولا از سر درد های ناگهانی و دردناک شکایت دارند و از دیگر علائم خونریزی مغزی می توان به تشنج و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

خونریزی مغزی در چه نواحی از مغز رخ می دهد؟

  1. خونریزی مغزی لوبار : در لوب های نیمکره های مغزی رخ می دهد.
  2. خونریزی مغزی غیر لوبار : در محل عمقی نیمکره deep hemispheric یا زیر مغزی infratentorial location که خود به سه دسته deep hemispheric ( بازال گانگلیا ، تالاموس و اینترنال کپسول ) ، دسته دورم brainstem ( pons, midbrain , medulla ) و دسته سوم cerebellum یا مخچه تقسیم بندی می شود.

مقالات دیگر : تشخیص آلزایمر به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

دلایل خونریزی مغزی

  1. تروما
  2. میکروآنژیوپاتی فشار خون بالا
  3. آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی
  4. خونریزی داخل مغزی ثانویه
  5. تبدیل هموراژیک انفارکتوس ( سکته مغزی ایسکمیک)
  6. ناهنجاری شریانی وریدی عروقی
  7. تومور (گلیوبلاستوما ، متاستاز )
  8. ترومبوز ورید مغزی

آیا خون ریزی مغزی می تواند تهدید کننده زندگی باشد ؟

خون ریزی مغزی معمولا بر اثر تصادف ، ضربه شدید به مغز و یا در افرادی که فشار خون بالا دارند رخ می دهد که می تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد و باعث آسیب دائمی مغز شود. شدت و نتیجه خونریزی مغزی به علت آن ، محل خون ریزی ، مقدار خون ریزی و مدت زمانی که برای درمان گذاشته می شود بستگی دارد. سلول های مغزی وقتی از بین می روند ، دیگر ترمیم نشده و این خود می تواند منجر به ناتوانی های جسمی ، ذهنی و ... پس از درمان فرد شود.

از چه روش های تصویربرداری پزشکی برای تشخیص خون ریزی مغزی استفاده می شود ؟

سی تی اسکن

سی تی اسکن تقریبا جزو اولین روشهای تصویر برداری پزشکی است که برای بررسی مغز بیماران مشکوک به خونریزی مغزی تجویز می شود. سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس و کامپیوتر ، تصاویر مغز بیمار را تهیه و پردازش می کند بطوریکه با این روش به راحتی می توان تجمع خون داخل جمجمه و اطراف مغز و ادم هیپودنس اطراف مغز را مشاهده کرد. از سوی دیگر سی تی آنژیوگرافی مغز به منظور بررسی شریانهای مغزی و زمینه عروقی خونریزی مغزی انجام می شود که تزریقی بوده و نیاز به آزمایش و ناشتایی و داروی تزریقی ماده حاجب دارد. همچنین سی تی ونوگرام نیز برای بررسی سینوس های وریدی دورال کاربرد دارد.


ام آر آی

ام آر آی روشی دقیق تر برای تشخیص بیماری ها خصوصا مشکلات مغزی است که با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویویی ، اطلاعاتی از داخل بدن بیمار به پزشکان می دهد. در این روش می توان سر نخ هایی همچون علت خون ریزی مغزی ، بیماری های عروق کوچک مغزی همچون میکروآنژیوپاتی فشار خون بالا ، آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی و یا تومورهای مغزی را بررسی کرد. از طرفی ام آر آنژیوگرافی مغز برای بررسی ناهنجاریهای شریانی مغز و ام آر ونوگرافی برای مشکلات وریدی مغز صورت می گیرد.

مقالات دیگر : تشخیص سکته مغزی با فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص خون ریزی مغزی با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه مستحضرید پس از انجام تصویربرداری های پزشکی از جمله سی تی اسکن و ام آر آی ، تصاویر حاصله بر روی ورق های بزرگی به نام فیلم رادیولوژی چاپ می شود که کم و بیش به دلیل گرانی و دلایل دیگر جای خود را به کاغذ داده اند که هر دوی این روشها مشکلات خاص خود را به همراه داشته اند. بعنوان مثال فیلم رادیولوژی از خارج از کشور تهیه می شود و هزینه بسیار بالایی دارد که به نفع مراکز رادیولوژی نمی باشد و یا نحوه نگهداری از آن باید در دما و رطوبت مناسب و محیط تاریک باشد و یا کاغذ مشکلاتی مانند عدم کیفیت بالای را به همراه دارد.

بدین ترتیب با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه ها علی الخصوص پزشکی ، وقت آن رسیده که به دنبال جایگزینی برای فیلم رادیولوژی ساده و گران قیمت باشیم. امروزه که تمامی کار ها همچون کارهای بانکی ، نوبتدهی و ... با گوشی موبایل انجام می شود چرا به دنبال راهی برای نمایش تصاویر رادیولوژی بیمار به واسطه گوشی موبایلی که تمامی افراد به آن دسترسی دارند نباشیم ؟

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار کاربردی در حوزه تصویر برداری است ، که بر خلاف فیلم رادیولوژی ، تولید داخل کشور بوده و دسترسی به آن بسیار راحت است. در این نرم افزار با استفاده از کیو آر کد ها ، تمامی تصاویر با کیفیت بالا درون یک کارت کوچک به بیمار ارائه داده می شود و یا لینک آن به صورت پیامک برای بیمار ارسال می گردد. مزایایی که نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ دارد در مقایسه با فیلم رادیولوژی بسیار ارزشمند است و با هزینه ای بسیار ناچیز تمامی تصاویر به بیمار تحویل داده می شود.  

علاوه بر تمامی اینها ، جالب است بدانید که با تهیه نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ زین پس می توانید جواب تصاویر را بدون نیاز به حضور فیزیکی بیماران به مراکز تصویر برداری ، از طریق بارکد برایشان ارسال نمایید تا در تمامی هزینه های مراکز تصویر برداری صرفه جویی شده و کیفیت بالا را با قیمت مناسب به بیماران ارائه دهید.

تشخیص خون ریزی مغزی با فیلم رادیولوژی PPQ مزایای زیر را به همراه دارد :

  1. کیفیت بالای تصاویر رادیولوژی مطابق با مدالیته انجام خدمت که باعث بهبود تشخیص پزشکی خونریزی مغزی می شود و از آنجا که خونریزی مغزی بسیار مهم است لذا با تشخیص سریع و به موقع می توان به نجات جان بیمار و درمان وی کمک بسزایی کرد.
  2. نظر به اینکه نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تحت وب است لذا در هر لحظه و هر مکان قابلیت دسترسی در گوشی موبایل دارد و می توان لینک تصاویر بیمار را برای مشاوره با پزشکان و ویزیت آنلاین در فضای مجازی برای پزشک مربوطه به اشتراک گذاشت تا نظر خود را اعلام نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo