مراحل ثبوت و ظهور فیلم رادیولوژی

اشتراک گذاری :

رادیولوژی نوعی تصویربرداری پزشکی است که از اشعه ایکس برای آشکار ساختن اندام ها ، استخوانها و بافتهای داخل بدن استفاده می کند و در پایان تصویربرداری از فیلم رادیولوژی که یک نوع صفحه سیاه و سفید مخصوص است برای ثبت تصاویر حاصل از رادیولوژی به منظور ارائه آن تصاویر به بیماران استفاده می شود. ازین رو فیلم رادیولوژی ابزاری برای ثبت تصاویر رادیولوژی بیماران از قسمتهای داخلی بدن به منظور تشخیص درست و درمان به موقع انواع بیماری یا حتی وجود جسم خارجی و هر گونه ناهنجاری می باشد.

مراحل پردازش فیلم رادیولوژی چگونه است ؟

برای انجام رادیولوژی پرتو اشعه ایکس از دستگاه رادیولوژی به بدن بیمار ارسال شده و از آن عبور می کند که در این میان مقداری از اشعه توسط سلول های بدن در ناحیه مدنظر جذب شده و قسمتی از آن به آشکار ساز منتقل می شود تا تصویر را برای ارزیابی بدن بیمار به ثبت برساند. بدین ترتیب در برگشت اشعه ایکس از بدن بیمار ، پرتو فوتون ( کمترین مقدار قابل اندازه گیری ) از بدن بیمار خارج می شود که با ذرات هالید نقره حساس به نور در لایه سوم یا امولسیون فیلم رادیولوژی برخورد می کند و فیلم رادیولوژی را از لحاظ شیمیایی تغییر می دهد و در واقع تغییر برمید نقره ، تصویر نهفته فیلم رادیولوژی را تشکیل می دهد.

پردازش فیلم رادیولوژی شامل مراحل زیر است :

بطور خلاصه در ابتدا فیلم رادیولوژی اکسپوز شده در مایعی به نام محلول توسعه دهنده غوطه ور شده و سپس در حمام آب شستشو می شود. پس از آن فیلم رادیولوژی وارد فیکسر شده و مجددا آن را در حمام آب می شوند و در نهایت فیلم را خشک می کنند.

در توضیح باید گفت که محلول توسعه دهنده ( هیدروکینون یا فنیدون ) تمامی یون های موجود نقره را به دانه های ( اتم ) نقره فلزی کاهش می دهد و خود محلول توسعه دهنده اکسید می شود. از آنجا که زمان توسعه بسیار طولانی است ، لذا بقیه دانه های نقره در معرض نور قرار نگرفته هم در زمان دیرتر ایجاد می شود و زمان توقف توسعه بستگی به ایجاد مقدار دانه های نقره در معرض رشد بیشتری دارد ، اگرچه برخی دانه های در معرض دید دست نخورده می مانند.

به منظور ثبوت فیلم رادیولوژی از تیوسولفات سدیم یا تیوسولفات آمونیوم استفاده می کنند تا کریستال های هالید نقره واکنش نداده را حذف کنیم. بدین ترتیب یون های نقره کاهش می یابد و باید تعداد یون های هالید افزایش یابد که این کار با چسبیدن تیوسولفات به یون نقره انجام می شود و یون نقره اضافی را از محلول خارج می کند. افزون بر این ترکیبات کروم یا آلومینیوم نیز در ماده ثبوت فیلم رادیولوژی وجود دارد که باعث سخت شدن ژلاتین فیلم رادیولوژی و مقاوم تر کردن آن در برابر سایش می شود. بدین ترتیب فیلم رادیولوژی که پراکندگی نور توسط بلور کوچک یدوبرومید نقره دارد ، یک فیلم ناقص محسوب می شود که رنگ آن شیری یا کدر است.

مقالات دیگر : راهنمای نگهداری از دستگاه رادیولوژی

پس از توسعه ، امولسیون فیلم دچار تورم شده و با توسعه دهنده اشباع می شود که در این مرحله فیلم 30 ثانیه پیش از قرار گرفتن در فیکسر در آب شسته شده چرا که این کار باعث رقیق شدن توسعه دهنده و حذف فعال کننده قلیایی می شود و از خنثی شدن فیکس کننده اسید جلوگیری بعمل می آورد. از طرفی شستشوی فیلم رادیولوژی فرآیند حذف مواد ثابت باقی مانده است و در صورتی که این شستشو بصورت ناقص صورت گیرد ، فیلم رادیولوژی پس از مدت طولانی به رنگ قهوه ای در می آید چرا که ماده ثابت باقیمانده با اتم نقره واکنش داده و سولفید نقره ای قهوه ای رنگ را تشکیل می دهد.

در نهایت خشک کردن فیلم رادیولوژی به منظور حذف آب اضافی می باشد. لازم به ذکر است که تمامی این مراحل باید برای تک به تک فیلم های رادیولوژی اجرا شود تا تصویر آن برای بیننده قابل درک باشد که البته با توجه به قیمت بالای آن و بصرفه نبودن این هزینه برای مراکز تصویر برداری پزشکی ، چندان گزینه مناسبی به شمار نمی آید.

مقالات دیگر : آشنایی با خطرات و عوارض رادیولوژی

معرفی یک نرم افزار جدید :

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

با پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه ها و نرم افزارهای جدید در بخش تصویربرداری پزشکی با هدف تسریع و سهولت در انجام کارها نرم افزارهایی تولید شده تا جایگزین فیلم رادیولوژی شود و نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یکی از این موارد است که یک جایگزین اقتصادی فیلم رادیولوژی با امکانات جدید است که در آن از  بارکد دوبعدی برای مشاهده تصاویر رادیولوژی در گوشی هوشمند و تبلت بصورت تحت وب و با کیفیت فوق العاده استفاده می شود.

بدین ترتیب با کمک فیلم رادیولوژی PPQ تا حد زیادی از هزینه های گزاف مراکز تصویر برداری همچون خرید فیلم رادیولوژی و مشکلات استفاده از آن ، تهیه کلیشه ، تهیه کاغذ و پاکت برای ارائه جواب به بیماران جلوگیری می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کافی است از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید .

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo