مشکلات کیسه صفرا و تشخیص آن با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

کیسه صفرا یک اندام در حدود 10 سانتی متری به شکل گلابی است که محل قرار گرفتن آن در قسمت سمت راست بالای شکم و در زیر کبد می باشد. کیسه صفرا می تواند با مشکلاتی نظیر سنگ همراه باشد که نیاز به تشخیص با انواع تصویربرداری پزشکی همچون ام آر آی و سی تی اسکن دارد و عکسهای این نوع تصویربرداری بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود. اما با پیشرفت فناوری و ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان تمامی تصاویر رادیولوژی بیمار را با کیفیت بالا در موبایل به راحتی مشاهده نمود.

کوتاه درباره کیسه صفرا

کیسه صفرا محل ذخیره مایع صفراوی بوده و در هضم چربی غذا موثر است. پس از مصرف غذا خصوصا چربی ، کیسه صفرا با فشرده شدن ، مایع صفراوی را به روده کوچک وارد کرده و باعث تجزیه چربی غذا در روده می گردد. همچنین کمک می کند تا ویتامین ها و مواد مغذی محلول در چربی جذب خون شود.

علائم کیسه صفرا

  1. درد خفیف ، متناوب و یا شدید و مکرر در قسمت میانی و سمت راست بالای شکم و سپس بصورت درد ارجاعی به سمت پشت و سینه که شایع ترین علامت مشکل کیسه صفرا می باشد.
  2. تب و لرز که نشان دهنده عفونت در بدن است.
  3. تهوع و استفراع که نشان دهنده بیماری مزمن کیسه صفرا بوده و باعث مشکلات ثانویه گوارشی نظیر ریفلکس معده ( بازگشت غذا از معده به مری ) یا گاز معده می گردد.
  4. اسهال مزمن که بیش از سه بار در روز و در مدت بیشتر از یک ماه اتفاق بیفتد.
  5. زردی رنگ پوست که نشان دهنده سنگ مجاری صفراوی می باشد.
  6. رنگ مدفوع روشن نشانگر بلوک مجاری صفراوی مشترک است.
  7. ادرار تیره نشانه بلوک مجاری صفراوی می باشد.

انواع بیماری ها و مشکلات کیسه صفرا

کوله سیستیت

بیماری کوله سیستیت Cholecystitis یا التهاب کیسه صفرا می تواند به دو شکل بروز کند ، حاد یا کوتاه مدت و مزمن یا بلند مدت. این بیماری بر اثر سنگ کیسه صفرا ، انسداد ، ابتلا به دیابت و کاهش خون رسانی به کیسه صفرا ، تجمع کلسترول در کیسه صفرا نظیر دوران بارداری و یا در اثر کاهش وزن و یا عفونت شدید ، تومور کبدی یا پانکراس یا کیسه صفرا رخ می دهد که از علائم اصلی آن درد شدید و یا گرفتگی مبهم شکم است. لازم به توضیح است که کوله سیستیت مزمن می تواند چندین هفته یا چند ماه ادامه پیدا کند و فرد حملات مکرر التهاب کیسه صفرا را تجربه کند.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات کبد با فیلم رادیولوژی PPQ

کیسه صفرا چینی

در این بیماری رسوبات کلسیم دیواره های کیسه صفرا را سفت کرده و در اثر التهاب مزمن کیسه صفرا می تواند رخ دهد. حتی برخی از انواع کلسیفیکاسیون باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا می گردد.

عفونت مجاری صفراوی مشترک

عفونت مجاری صفراوی مشترک می تواند در اثر انسداد این مجاری ایجاد شود که عموما این انسداد به دلیل سنگ کیسه صفرا بوده اگرچه می تواند دلایلی مانند التهاب مجاری صفراوی ، تروما ، کیست ، انگل ، بزرگ شدن غدد لنفاوی ، باریک شدن مجاری صفراوی بصورت غیر طبیعی ، پانکراتیت یا التهاب پانکراس ، آسیب کبدی نظیر سیروز یا زخم کبدی ، عفونت مانند هپاتیت ، توده هایی که به کبد یا کیسه صفرا و یا پانکراس و مجاری صفراوی رسیده اند ، داشته باشد.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا بصورت رسوبات کوچک و سفت در کیسه صفرا تشکیل شده و حتی برای سالها بدون علائم باقی می مانند بطوریکه حتی برخی افراد از ابتلا به سنگ کیسه صفرا خود بی اطلاع هستند. اما در نهایت سنگ کیسه صفرا با مشکلاتی نظیر التهاب و درد و عفونت همراه شده و با عوارضی همچون سنگ مجاری صفراوی مشترک ، ایلئوس سنگ کیسه صفرا ( انسداد روده کوچک در اثر سنگ صفرا ) ، سوراخ شدن کیسه صفرا ، آبسه کیسه صفرا ایجاد کند.

لازم به توضیح است که در برخی افراد تنها یک سنگ کیسه صفرا ایجاد می شود و در برخی دیگر چندین سنگ. همچنین برخی سنگ های کیسه صفرا تا چند سانتی متر رشد می کند و باعث مسدود شدن کانال هایی که از کیسه صفرا خارج شده یا مجاری صفراوی می شوند. عموما سنگ کیسه صفرا از کلسترول صفراوی تولید می شود و یا یک نوع سنگ دیگر از بیلی روبینات کلسیم ( ماده شیمیایی تولید شده در اثر تجزیه گلبول قرمز خون ) تشکیل می گردد.

سنگ مجاری صفراوی

سنگ مجاری صفراوی یا Choledocholithiasis  زمانی ایجاد می شود که سنگ کیسه صفرا در مجاری صفراوی تشکیل شود بدین ترتیب که زمانی که مایع صفراوی از کیسه صفرا خارج شده ، در مجاری صفراوی رسوب می کند و پس از آن وارد روده کوچک می شود. زمانی که سنگ در مجاری صفراوی مشترک ایجاد شود به آن سنگ مجاری صفراوی اولیه گویند که اگرچه نادر بوده اما عفونت بیشتری ایجاد می کند. از طرفی بیشتر مواقع سنگ در کیسه صفرا تشکیل شده و سپس به مجاری صفراوی منتقل می شود که به آن سنگ مجاری صفراوی مشترک ثانویه گفته می شود.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات ریه با فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص مشکلات کیسه صفرا

در هنگام مراجعه به پزشک در ابتدا سوابق پزشکی و سابقه بیماری های خانوادگی ، رژیم غذایی ، سبک زندگی و .. شما توسط پزشک بررسی می شود و سپس پزشک با انجام معاینه فیزیکی محل درد در شکم را تشخیص می دهد و سپس با شک به مشکلات کیسه صفرا موارد زیر را تجویز می کند.

  1. آزمایش خون :  نتایج آزمایش خون که می تواند نشان دهنده عفونت یا التهاب در کیسه صفرا یا مجاری صفراوی و یا پانکراس و کبد باشد ، بعنوان یک منبع مطمئن برای پزشک محسوب می شود.
  2. سونوگرافی : سونوگرافی کیسه صفرا در تشخیص سنگهای کیسه صفرا موثر است.
  3. سی تی اسکن : در این نوع آزمایش تصویربرداری از اشعه ایکس و کامپیوتر استفاده شده و علاوه بر سنگهای صفراوی ، انسداد کیسه صفرا و یا مجاری صفراوی مشاهده می شود.
  4. ام آر آی : در این نوع تصویربرداری از میدان مغناطیسی یا آهنربای قوی و امواج رادیویی استفاده شده تا تصاویر دقیقی از اندام های داخل شکم نظیر کیسه صفرا و مشکلاتی مانند سنگ صفرا و یا سنگ مجاری صفراوی را نشان می دهد.
  5. کوله سیستوگرافی : با استفاده از اشعه ایکس و یک ماده رادیوپک می توان ناهنجاری های کیسه صفرا و انسداد مجاری صفراوی را تشخیص داد.
  6. ERCP  : یا کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی ترکیبی از آندوسکوپی و رادیولوژی است که تهاجمی بوده و برای بررسی سنگ کیسه صفرا که در مجاری صفراوی گیر افتاده بکار می رود.
  7. EUS : یا آندوسونوگرافی در بررسی سنگهای کوچک صفراوی بکار می رود که از لوله اندوسکوپ دهانی و دستگاه سونوگرافی کوچک مبدل استفاده می شود.

درمان کیسه صفرا

جراحی کیسه صفرا و برداشتن آن از عمده ترین درمان کیسه صفرا بوده که می تواند با عوارضی همچون نشت صفراوی ( البته نادر است ) ، ایجاد عفونت و نیاز به آنتی بیوتیک ، آسیب به روده و عروق خونی و مجاری صفراوی و امکان انجام جراحی ثانویه همراه باشد. از دیگر درمان های کیسه صفرا می توان به داروهای OTC ضد درد نظیر ایبوپروفن ، رژیم غذایی کیسه صفرا ، جراحی برداشتن سنگ صفرا و سنگ شکنی یا لیتوتریپسی اشاره کرد.

معرفی یک نرم افزار

همانطور که اطلاع دارید انواع تصاویر پزشکی نظیر سی تی اسکن و رادیولوژی و ام آر آی بر روی صفحه سیاه و سفید به نام فیلم رادیولوژی چاپ می شود که علاوه بر قیمت بالا مشکلات خاص نظیر شرایط خاص نگهداری و کیفیت پایین فیلم و مه گرفتگی و ایجاد آرتیفکت و پاره شدن و خراب شدن و ... را دارد. ازین رو با پیشرفت علوم و فنون نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی ابداع شده که در ادامه به توضیح درباره آن می پردازیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری تحت وب برای مشاهده تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی است که از طریق بارکد دو بعدی ، تصاویر بیمار را ارائه می دهد. به گونه ای که پس از تصویربرداری از بیمار ، تصاویر منتخب که شامل بهترین تصاویر و سکانسهای بیمار است به سیستم ابری نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ارسال شده و پس از آن سیستم ابری نرم افزار ، کد رمزگذاری شده ( یا همان بارکد دوبعدی ) به چاپگر شبکه ارائه می دهد که علاوه بر قابلیت چاپ بر روی کارت مخصوص یا کاغذ ، قابل اشتراک گذاری بصورت لینک پیامکی و یا در فضای مجازی می باشد.

مطالب بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

در نهایت برای مشاهده تصاویر بیمار باید بارکد دوبعدی بیمار را با دوربین موبایل اسکن کرد اما در صورتیکه دوربین موبایل فاقد بارکد اسکنر بود می توانید نرم افزار بارکدخوان را از اینترنت دانلود نمایید و سپس با ورود به این نرم افزار و اسکن بارکد دوبعدی بیمار ، تمامی تصاویر رادیولوژی در مرورگر موبایل به نمایش در می آید. در عین حالیکه فرمت تصاویر رادیولوژی پیچیده و پرحجم است اما در این نرم افزار این تصاویر ساده سازی شده و با تبدیل به فرمت JPEG عکس بدون افت کیفیت شاهد تصاویر بیمار با کیفیت اصلی مطابق خروجی مدالیته انجام خدمت می باشید.

تشخیص مشکلات کیسه صفرا با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه ذکر شد تصاویر رادیولوژی در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نمایش داده می شود و می توان برای تشخیص مشکلات کیسه صفرا تصاویر سی تی اسکن ، سونوگرافی و رادیولوژی و ام آر آی بیمار را به کمک این نرم افزار مشاهده نمود بطوریکه تمامی تصاویر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به تشخیص پزشکی کمک می کنند. از سوی دیگر حجم پایین تصاویر باعث افزایش سرعت لود تصاویر در اینترنت شده و با سرعت پایین اینترنت می توان به راحتی تصاویر رادیولوژی بیمار را مشاهده کرد.

همچنین از آنجا که این نرم افزار تحت وب است ، بنابراین می توان در هر زمان و هر مکان به تصاویر کیسه صفرا بیمار دسترسی پیدا کرد و حتی با اشتراک گذاری بارکد دوبعدی بیمار برای پزشک در شهر یا کشور دیگر از نظرات و مشاوره وی برای درمان کیسه صفرا استفاده نمود. از سوی دیگر تصاویر کیسه صفرای بیمار را حتی می توان در اتاق جراحی نیز تنها با موبایل متصل به اینترنت مشاهده نمود و دیگر نیازی به کلیشه های فیلم رادیولوژی بزرگ و جاگیر نمی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09111366703 تماس حاصل فرمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo