تفاوت ام آر آی و رادیولوژی

اشتراک گذاری :

زمانی که پزشکان نیاز دارند تا ببینند که در بدن بیمار چه اتفاقی می افتد ، اغلب از بیمار می خواهند که یک تصویربرداری تشخیصی نظیر رادیولوژی ، سی تی اسکن یا ام آر آی انجام دهد تا به پزشک کمک کند که تشخیص دقیقی داشته باشد و طرح درمانی ایده آلی را انتخاب کند. بدین جهت رادیولوژی و ام آر آی هر دو از روش های تصویربرداری پزشکی هستند که با کمک آنها می توان بدون انجام جراحت و عمل اجزای داخلی بدن فرد را مشاهده کرد تا به تشخیص بیماریها و درمان فرد بیمار کمک شود. البته هر کدام از این دو روش ، کاربرد خاص و منحصر به فردی دارند و در نوع پرتونگاری رادیولوژی از اشعه ایکس و در MRI از امواج بی خطر مغناطیسی استفاده می شود. در ادامه به تفاوت این دو روش می پردازیم .

فیلم رادیولوژی

تفاوت رادیولوژی و ام آر آی

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا ، تفاوت تصویربرداری رادیولوژی و ام آر آی در نوع پرتونگاری آن است که در رادیولوژی از اشعه ایکس ولی در ام آر آی از امواج مغناطیسی استفاده می شود. بدین لحاظ می توان گفت که امواج مغناطیسی همان آهنربا بوده که یکی واقعیت فیزیکی است و هیچگونه خطری ندارد. در صورتیکه اشعه ایکس ، تنها در زمان انجام دوز اشعه پایینی را وارد بدن بیمار کرده و عوارض پایینی خواهد داشت. همچنین رادیولوژی برای تشخیص مشکلات استخوانها ، دندانها و شکستگی بیشتر بکار می رود، اما ام آر آی بافت های بدن و اندام ها را بخوبی نمایش داده و در تشخیص انواع بیماریهای مربوط به مغز ، شکم ، لگن ، استخوانها ، سرطانها و ... کاربرد دارد.

تفاوت ام ار ای و رادیولوژی

همچنین تفاوت دیگر این است که در هنگام تصویر برداری ام آر آی از همراه داشتن اجسام فلزی مانند جواهرات ، کارت اعتباری ، گوشی موبایل ، گیره مو ، کلید ، سکه ، ساعت ، کفش یا کمربند ، سمعک به دلیل ایجاد خطر اجتناب باید کرد و افراد دارای باطری قلبی ، ضربان ساز قلب و کلیپس آنوریسم مغزی نمی توانند از تصویربرداری MRI استفاده کنند. در صورتی که در رادیولوژی اینچنین نبوده و تنها اشیاء فلزی امکان ایجاد آرتیفکت روی تصاویر وجود دارد و خطری برای بیمار ایجاد نخواهد کرد.

از طرف دیگر در رادیولوژی با اشعه ایکس ، بیمار نباید حامله باشد ، چرا که اشعه ایکس برای جنین خطر ساز است. اما در مقابل ام آر آی برای بانوان باردار 3 ماه به بالا هیچگونه عوارضی ایجاد نخواهد کرد.

دستگاه رادیولوژی

رادیولوژی

تصویربرداری رادیولوژی با اشعه ایکس که پرکاربردترین نوع آزمایش تصویربرداری تشخیصی محسوب می شود و بطور گسترده در دسترس است و حتی اگر بیمار نیاز به سی تی اسکن هم داشته باشد احتمالا برای تشخیص اولیه پزشک یک عکس رادیولوژی تجویز خواهد کرد. رادیولوژی نوعی تصویربرداری از قسمت های داخلی بدن است که مقدار کمی از اشعه ایکس از بدن بیمار عبور کرده و عکسبرداری از قسمت های مختلف بدن انجام می شود. در نتیجه مشکلات داخلی بدن مانند شکستگی ها یا  صدماتی مانند در رفتگی استخوان ها ، پوکی استخوان ، عفونت و تومورها قابل مشاهده است.

رادیولوژی با اشعه ایکس از موثرترین روشهای تصویربرداری پزشکی برای شکستگیها می باشد اما با این حال به منظور تشخیص انواع سرطان ، ذات الریه ، کرونا و ... نیز استفاده می شود. در تصویربرداری رادیولوژی با اشعه X قسمت های متراکم تر به رنگ سفید نمایش داده می شوند، مانند استخوان ها و بافت های کم تراکم به سختی دیده می شوند و به رنگ خاکستری در می آیند. لازم به ذکر است که در زمان تابش اشعه ایکس در حین تصویربرداری باید بیمار بدون حرکت بماند. گرچه قرار گرفتن در محدوده در معرض تابش اشعه ایکس مضر نیست اما بانوان باردار نمی توانند رادیولوژی با اشعه ایکس انجام دهند.

افزون بر این ممکنست رادیولوژی برای مقایسه و تشخیص دو اندام تجویز شود بعنوان مثال اگر یک دست فرد شکسته باشد ، ممکنست پزشک بخواهد تا از هر دو شما عکس گرفته شود تا با هم مقایسه کند. همچنین رادیولوژی به پزشک امکان کسب اطلاعات داخلی بدن با کمترین عارضه را می دهد که قبل از اختراع این نوع تصویربرداری این کار فقط با روش های جراحی قابل انجام بود. شایان ذکر است به کمک رادیولوژی، پزشک می تواند خیلی سریع تر فقط با مشاهده چند عکس به مشکل بیمار پی ببرد و سریعاً اقدام به درمان کند. بدین ترتیب یکی از بزرگترین و مهم ترین مزایای رادیولوژی تشخیص سرطانها و بیماری های قلبی است.

اگرچه تصاویر حاصل از رادیولوژی با اشعه ایکس ممکنست به اندازه تصاویری روشهای پیچیده تر نظیر سی تی اسکن یا ام آر آی دقیق نباشند ، اما با این حال از پرکاربردترین ابزار برای ارزیابی ارتوپدی و شکستگیها برای پزشکان می باشد. شایان ذکر است که انجام رادیولوژی بسیار سریع بوده و تصاویر هم بسرعت آماده می شوند و یا بر روی فیلم رادیولوژی یا کاغذ چاپ شده و یا بر روی سی دی رایت می گردند که البته با ابداع نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی به راحتی در گوشی هوشمند قابل رویت هستند.

ام آر آی

ام آر آی (Magnetic Resonance) یا تصویر برداری با تشدید مغناطیسی ، یکی از روشهای پیشرفته و پر قدرت تصویربرداری پزشکی است که با کمک آن می توان به بافت های داخلی بدن دسترسی داشت. بر این اساس امواجی که در این نوع تصویربرداری مورد استفاده قرار می گیرد، بی ضرر بوده و بیمار به داخل دستگاه رفته و در یک میدان مغناطیسی ( نظیر آهن ربا ) قوی قرار می گیرد. سپس امواج رادیویی به بدن بیمار تابانده می شود و توسط گیرنده های دستگاه ام آر آی دریافت شده و به کامپیوتر ارسال می شود. بدین ترتیب پزشک مربوطه آنها را مشاهده و در صورت لزوم چاپ می شود.

پزشک تصاویر بیمار را به صورت برش یا مقطعی از قسمت اسکن شده بدن می بیند و برخلاف رادیولوژی با اشعه ایکس هیچ نوع تشعشی در تصویربرداری ام آر آی در کار نبوده و کاملا ایمن است ، حتی برای مادران باردار. اغلب پزشکان برای تشخیص مشکلات مفصلی و استخوانی و ارزیابی پیشرفت درمانی در بیماران مبتلا به کنسر یا ناهنجاریهای مغزی و بررسی درد لگن و مشکلات نازایی تصویربرداری ام آر آی را تجویز می کنند.

دستگاه ام آر آی

 

مشاهده تصاویر رادیولوژی و ام آر آی با فیلم رادیولوژی PPQ

از دیرباز برای مشاهده تصاویر رادیولوژی و ام آر آی از فیلم رادیولوژی استفاده می شود اما با پیشرفت فناوری و دیجیتالی شدن تصاویر ، امکان نمایش تصاویر در کامپیوتر و یا رایت عکسهای بیمار در سی دی هم فراهم گردید. از آنجا که هر کدام از این روشها اعم از فیلم رادیولوژی ، کاغذ یا سی دی همراه با مشکلات خاص خود نظیر کیفیت پایین یا امکان از دست دادن عکسها وجود دارد ، نرم افزاری در این راستا طراحی و تولید شده به نام  نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ . از آنجا که این نرم افزار به طور اختصاصی برای مراکز رادیولوژی سازماندهی شده ، ازین رو باعث حذف فیلم رادیولوژی و حذف هزینه های مربوط به خرید فیلم رادیولوژی و استفاده از آن می گردد.

حذف فیلم رادیولوژی

همچنین با توجه به تحت وب بودن نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، شما قادر خواهید بود تصاویر رادیولوژی بیمار را بر روی کامپیوتر ، لپ تاپ و حتی گوشی هوشمند مشاهده کنید. از طرف دیگر این نرم افزار با کمک QR Code  تصاویر را نمایش می دهد، بدین صورت که با اسکن بارکد مربوطه ، تصاویر بیمار با کیفیت بالا قابل مشاهده باشد که البته با توجه به کیفیت بالای تصاویر، از حجم کمی برخوردار بوده و این خود منفعت بزرگی به حساب می آید. چرا که با این روش مراکز رادیولوژی قادر خواهند بود استورج مرکز را 3 تا 5 سال ارتقاء دهند. علاوه بر اینها نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ ، از مزیت های دیگری نیز برخوردار است از جمله :

* تصاویر با کیفیت اصلی جهت تشخیص درست ارائه می شود.

* جایگزینی مناسب برای چاپ کلیشه و فیلم رادیولوژی و حذف هزینه های بالای آن .

* قابلیت ارائه گزارش رادیولوژی بیمار توسط نرم افزار و ارسال آن به  QR Code  مربوطه .

* قابلیت کار با سرعت پایین اینترنت .

* حل مشکل چاپ های کاغذی و کیفیت پایین .

* امکان استفاده از پرینتر مجازی بدین ترتیب که تمامی کلیشه های مربوط به بیمار انتخاب شده و برای چاپ موجود می باشند.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo