تشخیص بیماری های ریه به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

همانطور که می دانید برای تشخیص بیماری های مربوط به ریه بعنوان اولین گام رادیولوژی ریه تجویز می شود که با اشعه ایکس انجام شده و تصاویری از ریه ، قلب و رگهای خونی و راه های هوایی و استخوان ها و ... ارائه می دهد. از طرفی از دیرباز این تصاویر بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شده اما امروزه با پیشرفت فناوری از نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ برای مشاهده تصاویر رادیولوژی استفاده می شود.

انواع مشکلات و بیماری های ریه

  1. مشکلات قلبی
  2. ذات الریه یا پنومونی
  3. شکستگی دنده ها
  4. آمفیزم یا تخریب پارانشیم ریور
  5. سرطان
  6. عفونت
  7. فیبروز کیستیک

تشخیص بیماری های ریه به کمک رادیولوژی ریه

رادیولوژی ریه یک معاینه معمولی البته از نوع تصویربرداری با اشعه ایکس است که در صورتی که پزشک به بیماریهای قلبی یا ریوی شک کند ، در ابتدا رادیولوژی ریه را تجویز می کند. رادیولوژی ریه با اشعه ایکس تصاویری از قلب ، ریه ، رگها ، استخوانهای جناغ سینه و ستون فقرات ، راه های هوایی ، مایع داخل و اطراف ریه ، هوای اطراف ریه و ... را تهیه می کند. لازم به توضیح است که مشکلات قلب می تواند با تغییرات ثانویه در ریه همراه باشد ، همچون مایع ریوی که نشانگر نارسایی احتقانی قلب است.

همچنین رادیولوژی ریه اندازه ، شکل و نمای کلی قلب را نشان می دهد و در تشخیص نارسایی قلبی و مایع اطراف قلب و مشکلات دریچه قلب کمک می کند. از سوی دیگر رادیولوژی ریه بررسی رگهای بزرگ نزدیگ قلب مانند آئورت و دیگر شریانها و وریدهای ریوری را امکانپذیر می سازد و بدین جهت بیماریهایی مانند آنوریسم آئورت و بیماری مادرزادی قلبی و دیگر مشکلات عروقی تشخیص داده می شود.

از دیگر موارد قابل تشخیص در رادیولوژی ریه ، رسوبات کلسیم در قلب یا عروق است که وجود کلسیم نشان دهنده چربی در عروق ، آسیب به دریچه های قلب ، عضله قلب ، عروق کرونر و ... می باشد. از سوی دیگر گره های کلسیفیه در ریه ناشی از عفونت قدیمی و بهبود یافته در گذشته می باشد.

مقالات دیگر : تشخیص مچ دست با فیلم رادیولوژی PPQ

در چه صورتی رادیولوژی ریه تجویز می شود ؟

  1. درد قفسه سینه
  2. ترومای قفسه سینه
  3. تنگی نفس
  4. بررسی ریه پس از درمان : عموما بعد از جراحی هایی مانند جراحی ریه ، قلب و مری و کارگذاری لوله هایی برای نشت هوا ، پیس میکر یا ضربان ساز قلب ، کاتتر یا دفیبریلاتور برای کنترل ضربان قلب و ... از رادیولوژی ریه برای قرار گرفتن درست این لوله ها و دستگاه های در قفسه سینه استفاده می کنند.

چگونه رادیولوژی ریه انجام می شود ؟

معمولا برای رادیولوژی ریه بیمار باید  به پشت بخوابد مگر در شرایط خاص که بیمار را بر روی شکم می خوابانند. علاوه بر آن از نمای کنار هم عکسبرداری می شود اما اگر نیاز به اطلاعات بیشتری باشد از سایر جهت ها نیز رادیولوژی ریه بیمار انجام می گیرد تا پزشک به قسمت خاصی از ریه دید داشته باشد.

دیگر تصویربرداری های ریه

سی تی سکن ریه : معمولا رادیولوژی ریه با اشعه ایکس به پزشک کمک می کند تا با شناسایی بیماری و محل آن به تشخیص بیماری نزدیک شود و بتواند آزمایش های مفید تری برای بیمار تجویز کند چرا که رادیولوژی ریه اطلاعات کافی را به پزشک نمی دهد. همچنین از دیگر آزمایش هایی که برای تشخیص بیماری ها و نا هنجاری های ریه کاربرد دارد سی تی اسکن ریه است که در این روش با استفاده از اشعه ایکس تصاویر دقیق تری از ریه بیمار تهیه می شود که جزئیات بیشتری را در مقایسه با رادیولوژی ریه با اشعه ایکس ساده به نمایش می گذارد.

در تصویر برداری سی تی اسکن از چندین نما در سطح های مختلف تصویر برداری انجام می شود و سپس تصاویری در نماهای طولی و مقطعی ارائه می دهد. در طی این تصویر برداری گاها از ماده حاجب تزریقی و یا خوراکی برای وضوح بیشتر تصاویر استفاده می شود.

ام آر آی ریه : تصویر برداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی از ناحیه قفسه سینه از تمامی تصویر برداری ها دقیق تر است و هنگامی به کار پزشک می آید که بیمار دچار ناهنجاری هایی در عروق خونی قسمت قفسه سینه مانند آنوریسم آئورت باشد. با این تفاوت که از نظر قیمتی ام آر آی گران قیمت تر است و زمان بیشتری نسبت به سایر تصویر برداری ها می گیرد در نتیجه ام آر آی اغلب برای تصویر برداری ریه انجام نمی شود مگر در شرایط خاص.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات زانو با فیلم رادیولوژی PPQ

معرفی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

لازم به توضیح است که در نهایت تمامی تصاویر رادیولوژی و سی تی اسکن یا ام آر آی ریه بیمار بر روی صفحه ای به نام فیلم رادیولوژی چاپ می شود ، اما با توجه به شرایط امروز و عدم نوسان قیمت دلار ، خرید آن برای مراکز تصویر برداری چندان به صرفه نمی باشد. از طرفی با توجه به دستور وزارت بهداشت ارائه این فیلم ها به بیمار و دریافت هزینه از بیمار ممنوع است ، در نتیجه شرکت نرم افزار پزشکی پارس طب ، نرم افزاری به نام فیلم رادیولوژی PPQ  ابداع کرده تا تنها با استفاده از یک کیو آر کد می تواند تمامی تصاویر رادیولوژی ریه و جواب پزشک رادیولوژیست را ارائه دهد.

جهت مشاهده تصاویر نیز نیاز به هیچ گونه دستگاهی نخواهید داشت و تنها با استفاده از گوشی موبایلی که در دسترس دارید می توانید تمامی تصاویر را با کیفیت بالا و بدون معطلی مشاهده نمایید. به علاوه امکان ارسال جواب در این نرم افزار فراهم است و پس از اسکن بارکد می توانید به تصاویر و جواب دسترسی داشته باشید.

تشخیص بیماری های ریه با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه ذکر شد نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار از جمله رادیولوژی ریه است که امکان مشاهده تصاویر را در موبایل و تبلت بصورت تحت وب فراهم کرده است ، لذا دسترسی به این تصاویر در هر زمان و هر مکان به راحتی امکانپذیر است. بعنوان مثال در صورت ویزیت آنلاین به راحتی با ارسال لینک بارکد دوبعدی بیمار برای پزشک ، تصاویر رادیولوژی ریه بیمار با بالاترین کیفیت در موبایل پزشک نمایش داده می شود.

و یا در زمان عمل جراحی در صورتی که پزشک نیاز به تصاویر رادیولوژی یا سی تی اسکن ریه بیمار داشته باشد ، دیگر نیازی به وجود کلیشه های فیلم در اتاق عمل نبوده و پزشک جراح تنها با گوشی موبایل خود می تواند تصاویر بیمار را در حین عمل بررسی کند. افزون بر این با توجه به کیفیت بالای تصاویر معادل خروجی مدالیته ، کوچکترین و جزئی ترین مشکلات ریه بیمار از دید پزشک مخفی نمی ماند.

مقالات مرتبط : فیلم رادیولوژی PPQ

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توانید از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo