تشخیص آسیب های ورزشی با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

اگرچه ورزش برای بدن مفید است اما آسیب های ورزشی بسته به نوع ورزش می تواند در هر قسمتی از بدن اعم از استخوان ، رباط ، تاندون ، ماهیچه و ... اتفاق بیفتد. بعنوان مثال در ورزش فوتبال شکستگی های و دیگر مشکلات مربوط به ران ، زانو و مچ پا مشهود است و یا در ورزش والیبال مشکلات مربوط به در رفتگی شانه وکتف و مچ دست و ... . اگرچه آسیب های جزئی را می توان در منزل با یخ و استراحت و مسکن و امثالهم درمان کرد اما عموما آسیب های ورزشی نیاز به تشخیص درست و درمان به موقع دارند اعم از فیزیوتراپی و جراحی و ... .

تشخیص آسیب در ورزشکاران

در دنیای پزشکی ورزشی ، تشخیص دقیق و به موقع و دقیق آسیب ها برای ورزشکاران بسیار مهم است تا بتوانند دوباره روی پای خود بایستند و بهترین عملکرد را داشته باشند. در میان ابزارهای مختلف تشخیصی موجود ، رادیولوژی با اشعه ایکس از دیر باز ابزاری ضروری در ارزیابی آسیب های اسکلتی عضلانی بوده است. اشعه ایکس یک روش غیر تهاجمی و کم هزینه برای تجسم ساختار های استخوانی و تشخیص شکستگی ها ، در رفتگی ها و سایر شرایط مرتبط با استخوان در اثر آسیب های ورزشی ارائه می دهد.

تاندون آشیل ، مچ پا ، آرنج ، سر ، زانو  و شانه از جمله قسمتهایی از بدن هستند که بیشتر در معرض آسیبهای ورزشی قرار دارند. همچنین آسیب های ورزشی می تواند به دو شکل حاد یا مزمن ایجاد شود که آسیبهای ورزشی حاد بطور ناگهانی رخ می دهد مانند پیچ خوردن مچ پا اما آسیبهای مزمن در طول زمان اتفاق می افتد.

چه افرادی دچار آسیب ورزشی می شوند ؟

اگرچه آسیبهای ورزشی در هر ورزشکاری ممکنست رخ دهد اما در افرادی مانند زیر بیشتر اتفاق می افتد :

  1. کسانی که بدون گرم کردن بدن ورزش کنند.
  2. افرادی که از فرم طبیعی ورزشی خود خارج شده اند.
  3. کسانی که از وسایل محافظتی مناسب در طول ورزش استفاده نکنند مانند کتانی مناسب برای فوتبالیستها
  4. ورزشهای تماسی مانند تکل زدن یا برخورد در فوتبال
  5. ورزشهایی شامل پریدن ، چرخیدن و دویدن و تغییر جهت سریع

آشنایی با رادیولوژی در تشخیص آسیبهای ورزشی

رادیولوژی تصویربرداری از بیمار با اشعه ایکس است که در آن اشعه ایکس درست مانند نور مرئی نوعی تابش الکترومغناطیسی بوده اما با انرژی ای بالاتر که می تواند به بافت های بدن نفوذ کند. در زمان انجام رادیولوژی هنگامی که اشعه ایکس از بدن عبور می کند توسط بافت های مختلف جذب می شود بطوریکه بافت های متراکم همچون استخوان ها اشعه بیشتری جذب می کنند و به رنگ سفید دیده می شوند و قسمتهای دیگر به رنگ سایه های خاکستری دیده می شوند. در نتیجه نوردهی در آشکار ساز اشعه ایکس یا تصاویر دیجیتال ظاهر می شود.

در پزشکی ورزشی ، اشعه ایکس در درجه اول برای بررسی استخوان ها و مفاصل استفاده می شود و آنها را به ابزاری ارزشمند برای تشخیص شکستگی ها ، در رفتگی ها و ناهنجاری های مفصلی تبدیل می کند.

مقالات دیگر : تشخیص شکستگی استخوان با فیلم رادیولوژی PPQ

فواید رادیولوژی با اشعه ایکس در پزشکی ورزشی

  • سریع و غیر تهاجمی : رادیولوژی با اشعه ایکس نسبتا سریع انجام می شود و یک فرایند غیر تهاجمی است که برای تشخیص آسیب دیدگی ورزشکاران ضروری است.
  • تشخیص دقیق شکستگی : رادیولوژی با اشعه ایکس تصاویر واضحی از ساختار های استخوان ارائه داده و به پزشکان این امکان را می دهد که محل دقیق شکستگی و میزان آسیب را به دقت شناسایی و ارزیابی کنند.
  • راهنمای طرح های درمانی : اطلاعات بدست آمده از اشعه ایکس به متخصصان پزشکی ورزشی در ایجاد برنامه های درمانی شخصی که ممکن است شامل بی حرکتی ، جراحی و یا تمرین های توانبخشی باشد کمک می کند.
  • پیگیری پیشرفت ریکاوری : وضعیت ورزشکاران را می توان از طریق رادیولوژی با اشعه ایکس پیگیری کرد تا متوجه شوند که آنها آماده تمرین و یا مسابقه هستند یا خیر.
  • مقرون به صرفه : در مقایسه با برخی تکنیک های تصویر برداری ، رادیولوژی با اشعه ایکس عموما مقرون بصرفه تر است و آن را برای طیف وسیع تری از ورزشکاران قابل دسترس تر می کند.

چه آسیب های ورزشی به کمک رادیولوژی اشعه ایکس قابل تشخیص اند ؟

  1. شکستگی : شکستگی استخوانی یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی است که به واسطه رادیولوژی با اشعه ایکس تشخیص داده می شود.
  2. در رفتگی : در رفتگی مفاصل هنگامی اتفاق می افتد که انتهای دو استخوانی که یک مفصل را تشکیل می دهند از موقعیت  طبیعی خود خارج می شوند. رادیولوژی با اشعه ایکس در تائید در رفتگی و ارزیابی میزان آسیب به ساختار های اطراف مانند رباط ها و غضروف ها کمک می کند.
  3. شکستگی های استرسی : شکستگی های استرسی شامل ترک های ریز در استخوان می شوند که توسط استرس های مکرر به مرور زمان بر روی استخوان ها پدید می آید و در ورزشکاران رشته هایی همچون ژیمناستیک ، دو میدانی و بسکتبال رایج است.
  4. استئوآرتریت : وضعیتی که با تجزیه غضروف در مفاصل مشخص می شود که در رادیولوژی با اشعه ایکس می تواند از طریق باریک شدن فضای مفصلی ، خار های استخوانی و یا تغییر در تراکم استخوان مشخص شود.

معرفی یک نرم افزار

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

تمامی تصاویر حاصله از رادیولوژی بر روی صفحه ای به نام فیلم رادیولوژی چاپ می گردد که امروزه با توجه به قیمت بالایی که دارد و دردسر های نگهداری و حمل آن ، وقت آن رسیده که به دنبال یک جایگزین اقتصادی و کاربردی برای آنها باشیم. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با استفاده از جدید ترین متد های دنیا ، کیو آر کد را جایگزین فیلم های قدیمی و بزرگ کرده تا زین پس برای تحویل و مشاهده تصاویر بیمار نیازی به فیلم رادیولوژی نداشته باشید و تنها با در اختیار داشتن بارکد دوبعدی می توانید به تصاویر بیمار دسترسی پیدا کنید.

اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص آسیب های ورزشی با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه ذکر شد انواع آسیبهای ورزشی همچون شکستگی و در رفتگی با رادیولوژی با اشعه ایکس قابل تشخیص است و با توجه به اینکه تصاویر رادیولوژی باید به گونه ای برای پزشک قابل رویت باشد لذا طبق آخرین فناوریهای ابداع شده این تصاویر را بصورت بارکد دوبعدی به بیمار ارائه می دهند و یا به صورت لینک سازی تصاویر به موبایل بیمار پیامک می کنند که در هر دو صورت تصاویر رادیولوژی بیمار در گوشی موبایل و تبلت بصورت تحت وب قابل دسترسی است.

از مزایای تشخیص آسیبهای ورزشی با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان به کیفیت بالای تصاویر معادل مدالیته انجام خدمت اشاره کرد که تشخیص را برای پزشک آسان می سازد و با قابلیت بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت پزشک کوچکترین و جزئی ترین مشکلات و شکستگی های ورزشکار را شناسایی خواهد کرد. از سوی دیگر برای تشخیص سریع و درمان به موقع برخی ورزشکاران که دچار آسیب حاد شده اند ، به دلیل تحت وب بودن این نرم افزار پزشک می تواند به سرعت تصاویر گرفته شده از بیمار را به صورت لینک یا بارکد دوبعدی در گوشی موبایل مشاهده نماید و نوع درمان را مشخص کند.

مقالات دیگر : آیا بارکد تصاویر پزشکی به صرفه است ؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo