تشخیص شکستگی استخوان با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

بسیاری از افراد در طول زندگی خود با شکستگی استخوان مواجه شده اند. در واقع شکستگی استخوان نوعی آسیب رایج به شمار می آید که در تمامی سنین قابل تجربه است از کودکان گرفته تا افراد مسن. اما می توان گفت که افزایش سن با افزایش پوکی و شکننده تر شدن استخوان همراه است و با وارد آوردن فشار کمی به استخوانها ممکنست شکستگی ایجاد شود. بدین لحاظ تصویر برداری پزشکی روشی برای کمک به تشخیص این آسیب است که توسط پزشکان برای بیمار تجویز می شود.

از دیرباز تصاویر پزشکی بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود که به دلایل متعدد اعم از قیمت بالای فیلم رادیولوژی ، مشکلات استفاده از آن و شیوه نگهداری این فیلم ها و ... و نیز با دیجیتالی شدن تصویربرداری های پزشکی ، استفاده از فیلم رادیولوژی کاهش یافته و از نرم افزارهای مشاهده تصاویر رادیولوژی نظیر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ کمک گرفته می شود. در ادامه به توضیح درباره شکستگی و تشخیص آن با انواع تصویربرداری پزشکی بهکمک فیلم رادیولوژی می پردازیم.

شکستگی استخوان چیست ؟

زمانی که نیرویی قویتر از آنکه برای استخوان قابل تحمل باشد ، بر استخوان وارد شود ، شکستگی استخوان رخ می دهد که با اختلال در ساختار و استحکام استخوان ، درد ، دررفتگی ، تورم ، تغییر شکل ، از کار افتادن استخوان ، خونریزی و آسیب همراه است. شکستگی استخوان انواع مختلفی دارد که به عواملی نظیر قدرت و جهت نیرو یا ضربه وارد شده به استخوان ، نوع استخوان ، سن فرد ، وضعیت عمومی سلامت فرد و ... بستگی دارد.

از شکستگی های رایج می توان به شکستگی مچ دست ، مچ پا ، زانو و لگن اشاره کرد که عموما شکستگی لگن در افراد مسن تر بیشتر دیدده می شود. لازم به ذکر است که بهبودی استخوان شکسته در حدود یک تا دو ماه طول می کشد که البته بستگی به سن فرد و سلامت عمومی وی و نوع شکستگی نیز دارد. بعنوان مثال در افراد مسن و یا در افراد با بیماریهای خاص شکستگی ها دیرتر بهبود می یابد.

دلایل ایجاد شکستگی استخوان

  1. تروما : آسیب های ورزشی ، تصادفات و سقوط از ارتفاع
  2. پوکی استخوان : ممکنست فرد مبتلا به پوکی استخوان به راحتی با کوچکترین ضربه دچار شکستگی استخوان شود.
  3. ابتلا به سرطان

مقالات دیگر : تشخیص بیماریهای پروستات با فیلم رادیولوژی PPQ

انواع شکستگی استخوان

  • شکستگی جابجا شده : استخوان حداقل در دو ناحیه می شکند و شکاف ایجاد می شود که عموما نیاز به جراحی دارد.
  • شکستگی بدون جابجایی یا جزئی : استخوان دچار یک ترک کامل یا جزئی می گردد و جابجایی استخوان در آن دیده نمی شود.
  • شکستگی بسته یا ساده : در این نوع شکستگی اثری از شکستگی بر روی پوست ظاهر نمی شود نظیر شکستگی ساکروم که بدون علامت بر روی پوست می باشد.
  • شکستگی باز یا مرکب : پوست و استخوان هر دو با هم دچار شکستگی و جراحت می شوند و استخوان شکسته از پوست بیرون می زند که با عفونت و زخم و خونریزی همراه است.
  • شکستگی گرین استیک یا ترکه ای : یک ترک کوچک و باریک در استخوان بوجود می آید که اغلب در بین کودکان که استخوانی انعطاف پذیر دارند دیده می شود.
  • شکستگی خط مو : این نوع شکستگی در ساق یا کف پا دیده می شود که در اثر استرس مکرر ناشی از دویدن رخ می دهد و شایع ترین شکل شکستگی از نوع استرسی است.
  • شکستگی پیچیده : زمانی که شکستگی باعث آسیب به ساختارهای اطراف استخوان نظیر عروق خونی و یا اعصاب و نیز منجر آسیب به پوشش استخوان یا پریوستوم گردد ، شکستگی پیچیده نامیده می شود.
  • شکستگی خرد شده : در این نوع شکستگی استخوان آسیب دیده به قطعات کوچک خرد شده و نسبت به دیگر انواع شکستگی دیرتر بهبود می یابد.
  • شکستگی بیرون زدگی : این نوع شکستگی با بیرون زدگی یا در رفتن مفاصلی همچون زانو و شانه همراه است که به علت انقباضات قوی عضلانی است که تاندون را آزاد کرده و استخوان را بیرون می کشد.
  • شکستگی فشاری : شکستگی که در اثر فشار دو استخوان به هم بوجود آید نظیر استخوان های ستون فقرات را شکستگی فشاری نامند که در افراد مسن خصوصا افراد مبتلا به پوکی استخوان بیشتر دیده می شود.

لازم به توضیح است که شکستگی های جمجمه یا دنده می تواند در اثر ضربه به سر ، ستون فقرات ، لگن و یا قفسه سینه رخ دهد که این شکستگی ها با ساختار زیرین بدن که استخوان از آن محافظت می کند ، پیچیده تر شده و نیاز به اصول کمک های اولیه دارد که بسیار دشوار است و نشان دهنده آسیب های تهدید کننده زندگی است. از سوی دیگر شکستگی استخوان می تواند عوارضی همچون عفونت ، آسیب به عروق خونی ، اعصاب و بافت های اطراف شود که تصویر برداری پزشکی می تواند به تعیین میزان آسیب کمک کند.

مقالات دیگر : تشخیص انواع بیماریها با فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص شکستگی استخوان

شکستگی ها تقریبا در اکثر مواقع نیاز به درمان اورژانسی دارند و برای تشخیص این شکستگی ها پزشک ممکن است از یکی از فناوری های تصویر برداری زیر را تجویز نماید :

رادیولوژی با اشعه ایکس 

از ابتدایی ترین نوع تصویربرداری که پس از تروما یا درد شدید یا مزمن توسط پزشک تجویز می شود می توان به رادیولوژی با اشعه ایکس اشاره کرد که اگرچه در بسیاری موارد در تشخیص شکستگی استخوان کمک کننده است اما گاها برخی شکستگی های استرسی ( که در اثر فعالیت زیاد و فشار تمرین رخ می دهد ) بلافاصله پس از شروع درد ، در این نوع تصویربرداری دیده نمی شود و ممکنست پس از چند هفته نشان داده شود.

 اسکن استخوان یا Bone scan  

 در این نوع تصویربرداری از اشعه گاما استفاده شده که به صورت مواد رادیواکتیو داخل وریدی چند ساعت قبل از انجام اسکن به فرد تزریق می شود که این ماده رادیواکتیو توسط استخوانی که در حال بازسازی است جذب شده و در تصویر به شکل نقاط سفید و روشن نمایش داده می شود. از آنجا که بسیاری از مشکلات استخوان در Bone scan شبیه به هم می باشد ، لذا برای تشخیص شکستگی های استرسی ممکنست مناسب نباشد.

سی تی اسکن

در موارد خاص از جمله شکستگی های مچ  ، لگن و ... رادیولوژی با اشعه ایکس ممکن است به خوبی شکستگی را نشان ندهد از این رو در صورت احساس درد و ناراحتی پزشک ممکن است تصویر برداری سی تی اسکن را برای شما تجویز نماید که از اشعه ایکس برای تصویربرداری استفاده می کند. سپس تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس توسط کامپیوتر سی تی اسکن بازسازی شده و به تصویر قابل تفسیر برای پزشک تبدیل می شود. سی تی اسکن وجود شکستگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان و همچنین شکستگی های پیچیده تر مانند شکستگی جمجمه را به خوبی نمایش می دهد.

ام آر آی

تصویر برداری ام آر آی یا تشدید مغناطیسی برای تشخیص شکستگی های کوچک ، کبودی استخوان ، نخاع ، آسیب های مفصلی می تواند مفید تر واقع شود که در این روش از امواج رادیویی و امواج مغناطیسی قوی نظیر آهنربا استفاده می شود. بدین جهت تصویر برداری ام آر آی جزئیات بیشتری از استخوان ها و بافت های نرم نسبت به سایر روش ها ارائه می دهد و این دستگاه به قدری دقیق است که می تواند درد ناشی از کوفتگی یا شکستگی را تشخیص دهد. همچنین این روش بهترین راه تشخیص شکستگی استرسی بوده که حتی شکستگی استرسی درجه پایین را قبل از تشخیص با رادیولوژی با اشعه ایکس نشان می دهد.

معرفی یک نرم افزار

تمامی تصاویر حاصله از تصویر برداری هایی مانند اشعه ایکس ، ام آر آی و یا سی تی اسکن باید بر روی صفحه ای به نام فیلم رادیولوژی چاپ شود اما با توجه به تورم امروز و مشکل واردات فیلم های با کیفیت تر آیا وقت آن نرسیده که به فکر یک جایگزین برای فیلم رادیولوژی باشیم ؟ در ادامه به توضیح درباره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می پردازیم که یک نرم افزار برای مشاهده تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی بیماران می باشد.

 نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

 نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار کاربردی مختص مراکز تصاویر برداری پزشکی است که با تهیه این نرم افزار می توانند تمامی تصاویر بیمار را به صورت یک کیو آر کد به بیمار ارائه دهند بطوریکه با رمزگشایی کیو آر کد تصاویر بیمار در گوشی موبایل به نمایش در آید. در این نرم افزار تمامی تصاویر مورد نیاز پزشک همچون گذشته ثبت می شود و به جای چاپ بر روی فیلم رادیولوژی یا کاغذ به کیو آر کد ارسال می گردد. در واقع کیو آر کد جایگزین فیلم رادیولوژی می شود و به راحتی می توان تصاویر رادیولوژی بیمار را در گوشی موبایل یا تبلت بصورت تحت وب مشاهده نمود.

نا گفته نماند که علاوه بر تصاویر بیمار ، ریپورت پزشک رادیولوژیست نیز از طریق کیو آر کد به بیمار قابل ارسال است که از این جهت نیز از بسیاری هزینه ها صرفه جویی شده و مراکز تصویر برداری می توانند خدمات را با کیفیتی بالاتر به بیماران ارائه دهند.

مطالب بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص شکستگی استخوان با فیلم رادیولوژی PPQ

همانگونه که ذکر شد ، شکستگی استخوانی توسط انواع تصویربرداری پزشکی همچون رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی قابل تشخیص است و با توجه به وجود نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان این تصاویر را در گوشی موبایل یا تبلت مشاهده نمود. در این صورت با توجه به کیفیت بالای تصاویر در این نرم افزار مطابق مدالیته خروجی انجام خدمت ، کوچکترین و جزئی ترین مشکلات نظیر شکستگی های ریز یا ترک جزئی و خط مو را به راحتی تشخیص داد چرا که این نرم افزار قابلیت زوم یا بزرگنمایی بدون افت کیفیت نیز دارد و پزشک می تواند با توجه به قابلیت بزرگنمایی به خوبی شکستگی استخوان را تشخیص دهد.

از سوی دیگر این نرم افزار تحت وب بوده و در موبایل و تبلت متصل به اینترنت در هر لحظه و هر مکان قابلیت دسترسی دارد ، در نتیجه پزشک حتی در اتاق عمل نیز می تواند تصاویر بیمار را به راحتی بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور مشاهده نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید نرم افزار فیلم رادیولوژی از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo