تشخیص آلزایمر به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

بیماری آلزایمر یک بیماری شایع مغزی عصبی است که مسئول 60 تا 80 درصد تمامی زوال عقل هاست و بار قابل توجهی را بر کشور های توسعه یافته تحمیل می کند. این بیماری با تجمع آمیلوئید بتا مغزی همراه است. قابل ذکر است که در گذشته بیماری آلزایمر تنها پس از مرگ با نگاه کردن به مغز فرد مرده با میکروسکوپ قابل تشخیص بود اما امروزه با پیشرفت علم و اختراع انواع روشهای تصویربرداری پزشکی به راحتی این بیماری تشخیص داده می شود که تصاویر آنها با چاپ بر روی فیلم رادیولوژی قابل مشاهده می شود که در ادامه به توضیح در این باره می پردازیم.

بیماری آلزایمر چیست ؟

بیماری آلزایمر یک نوع اختلال در مغز است که در اثر تغییراتی در مغز باعث رسوب پروتئین های خاصی می شوند که نتیجه آن کوچک شدن مغز و مرگ سلولهای مغزی است که با گذشت زمان پیشرفت می کند. از علائم آلزایمر می توان به زوال عقل ، فراموشی ، تغییر در تفکر ، رفتار ، گفتار ، توانایی ها و دیگر مهارت های اجتماعی اشاره کرد. آمارها نشان داده 55 میلیون نفر در دنیا که به زوال عقل مبتلا هستند که بیش از 60 درصد آنها درگیر بیماری آلزایمر می باشند و چیزی در حدود بیشتر از 6 میلیون نفر از افراد بالای 65 سال در امریکا مبتلا به آلزایمر می باشند.

پیشرفت بیماری آلزایمر بدین صورت است که در ابتدا با فراموشی امور روزمره نظیر مکالمات یا کارهای اخیر شروع می شود اما با گذشت زمان به مشکلات جدی فراموشی و از دست دادن توانایی حتی برای انجام کارهای ساده روزمره مبدل می گردد. اگرچه دارودرمانی در کاهش پیشرفت علائم آلزایمر موثر است و برنامه ها و خدمات درمانی مرتبط با این بیماری به مبتلایان کمک بسزایی می کند اما بطور کل بیماری آلزایمر با هیچ دارویی درمان پذیر نمی باشد و در مراحل پیشرفته بیماری با از بین رفتن عملکرد مغز ، عفونت و سوء تغذیه و کم آبی منجر به مرگ می شود.

مقالات دیگر : تشخیص سکته مغزی با فیلم رادیولوژی PPQ

علائم بیماری آلزایمر در ابتدا چگونه است ؟

بیماری آلزایمر در ابتدا با نقص حافظه اپیزودیک نا پایدار مراجعه می کند. با گذشت زمان بیماری پیشرفت می کند و در نهایت فرایند های توجه و اجرایی ، حافظه معنایی و توانایی های بینایی درگیر می شوند که شامل بی تفاوتی ، افسردگی ، اضطراب ، پرخاشگری و روان پریشی است.

ریسک ابتلا به آلزایمر در چه افرادی بیشتر است ؟

  • افراد با سن بالاتر در خطر بیشتری هستند.
  • بیماری آلزایمر در جنس مونث بیشتر دیده می شود.
  • عامل وراثت یک فاکتور مهم در این بیماری به شمار می آید.
  • فشار خون بالا می تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.
  • عدم تحرک بدن می تواند خطر آفرین باشد.
  • از دیگر عوامل می توان به مصرف سیگار ، ضربه به سر ، جهش پروتئین پیش ساز آمیلوئید و سندرم داون اشاره کرد.

انواع معاینات و تست ها برای تشخیص آلزایمر

در تشخیص آلزایمر انواع آزمایشهای خون و تصویربرداری می تواند در شناخت بیماری مرتبط با زوال عقل کمک کننده بوده و دیگر علل بالقوه را رد کند. با انجام آزمایش های نشانگر زیستی یا بیومارکرها شامل PET scan و دیگر آزمایشات می توان پروتئین آمیلوئید و تاو را در قسمت مایع خون و مایع نخاع مغزی اندازه گیری کرد و پلاک ها و گره ها را تشخیص داد. از انواع تستهای تشخیصی بیماری آلزایمر می توان به معاینات فیزیکی و عصبی اشاره کرد که شامل ریفلکس ها ، حس بینایی و شنوایی ، هماهنگی بین اعضای بدن ، قدرت عضلات ، توانایی بلند شدن و راه رفتن و ... می باشد.

از دیگر تستهای عصبی و روانشناختی ، آزمایش وضعیت ذهنی برای ارزیابی حافظه و مهارت های مربوط به مغز مانند تفکر یا عملکرد ذهنی را می توان نام برد که پزشک متخصص نورولوژی این موارد را برای تشخیص بیماری آلزایمر انجام می دهد. از آزمایشات نیز می توان به اختلالات تیروئید یا بررسی سطوح خیلی پایین برخی ویتامین ها به رد سایل علل در زوال عقل کمک کرد. و آزمایش خون نیز سطوح پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو  را اندازه گیری می کند اگرچه ممکنست این آزمایشها بطور گسترده در دسترس نباشند.

مقالات دیگر : تشخیص آسیبهای ورزشی با فیلم رادیولوژی PPQ

بیماری آلزایمر چگونه تشخیص داده می شود ؟

سی تی اسکن مغز

برای تشخیص بیماری آلزایمر سی تی اسکن با اشعه ایکس و کامپیوتر توسط پزشک تجویز می شود که تصاویر مقطعی از مغز ایجاد کرده و در رد سایر علل نظیر تومور ، سکته مغزی و دیگر آسیبهای مغزی موثر است. بدین جهت بیماری آلزایمر توسط تصویر برداری هایی همچون سی تی اسکن قابل شناسایی است و سی تی اسکن می تواند الگوهای مشخصه آتروفی مغز را به خوبی نشان دهد و اگرچه تکنیک های تصویربرداری جدید در سی تی اسکن در شناسایی تغییرات خاص مغز ناشی از بیماری آلزایمر کمک کننده باشد اما ام آر آی نسبت به این تغییرات حساس تر است و دقیق تر می تواند سایر علل زوال عقل همچون بیماری زوال عقل چند انفارکتی را رد کند ، از این رو روش مطلوب تری برای تشخیص آلزایمر به شمار می آید.

ام آر آی مغز

ام آر آی یا تصویربرداری تشخیص مغناطیسی از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای ایجاد تصویر از مغز کمک می گیرد و در صورت بروز کوچک شدن برخی از نواحی مغز در تصاویر ام آر آی مغز می تواند با بیماری آلزایمر مرتبط باشد. لذا نقش اصلی ام آر آی در تشخیص بیماری آلزایمر ، ارزیابی تغییر حجم در مکان های مشخص است که می تواند دقت تشخیصی را بسیار بالا ببرد. ازین رو تشخیص با دو ویژگی انجام می شود : 1- آتروفی لوب تمپورال 2 آتروفی قشر گیجگاهی.

پت اسکن مغز

انواع تحقیقات پزشکی هسته ای در ارزیابی بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف و مشکوک به آلزایمر کاربرد دارند که به عنوان مثال  PET اسکن یا توموگرافی گسیل پوزیترون می تواند روش خوبی برای تشخیص آلزایمر باشد که تصاویری از روند بیماری آلزایمر با آشکارسازی ویژگی خاصی از مغز را با یک ردیاب رادیواکتیو که به خون تزریق می شود مشخص می کند.

معرفی یک نرم افزار

همانطور که می دانید پس از اتمام تصویر برداری توسط دستگاه های رادیولوژی همچون سی تی اسکن یا ام آر آی ، تمامی تصاویر مورد نیاز پزشک بر روی صفحه ای به نام فیلم رادیولوژی چاپ می شود اما با توجه به رشد فناوری در دنیای امروز ، آیا خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویر برداری بصرفه است ؟ از آنجا که فیلم رادیولوژی ساده از خارج از کشور تهیه می شود قیمت آن با توجه به نوسانات نرخ ارز و هزینه هایی نظیر گمرک و حمل و نقل و ... بسیار بالاست. بدین جهت خرید فیلم رادیولوژی به صرفه نبوده و مراکز رادیولوژی به دنبال جایگزین نرم افزاری برای فیلم رادیولوژی می باشند که یکی از این نرم افزارها ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نام دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار کاربردی برای مراکز تصویر برداری است که توسط شرکت پارس طب طراحی شده است. در این نرم افزار کیو آر کد جایگزین فیلم رادیولوژی شده از این رو تمامی تصاویر بیمار به واسطه یک گوشی موبایل پس از اسکن بارکد به سرعت نمایش داده می شوند. جالب است بدانید نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تولید داخلی است از این رو پس از تهیه آن می توانید از پشتیبانی دائمی کارشناسان بهره ببرید.

مطالب بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص آلزایمر با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه در بالا توضیح داده شد به منظور تشخیص بیماری آلزایمر از انواع روشهای تصویربرداری نظیر سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده می شود که تصاویر حاصله از این روشها از دیرباز بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شد اما با ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ به راحتی می توان به تصاویر مغز بیماران آلزایمری در گوشی موبایل و یا تبلت دست یافت و چنانچه نرم افزار تحت وب می باشد ، ازین رو تصاویر بیمار در هر لحظه و هر مکان بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور قابل دستیابی است.

از سوی دیگر در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ کیفیت تصاویر بسیار بالا و معادل مدالیته خروجی انجام خدمت است ، بدین جهت هر چه تصاویر مغز با کیفیت تر ، تشخیص دقیق علت زوال مغز و بیمار آلزایمر راحت تر صورت می پذیرد و به پزشک و بیمار کمک بسزایی می کند تا هر چه زودتر درمانهای مربوطه انجام شود.

از مزایای قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان به :

  • دسترسی آسان و سریع به تمامی تصاویر
  • کیفیت بالای تصاویر پس از اسکن
  • قابلیت مشاهده تصاویر به کمک گوشی موبایل ، کامپیوتر و تبلت
  • امکان ارسال تصاویر بیمار از طریق نرم افزار در کمترین زمان ممکن برای سایر پزشکان
  • ساده بودن محیط داخلی نرم افزار بدون نیاز به آموزش خاص
  • امکان ارسال ریپورت تصاویر به کیو آر کد بیمار ، بدون نیاز به حضور فیزیکی بیمار در مراکز تصویر برداری جهت ارائه جواب
  • صرفه جویی در هزینه های مصرفی مراکز تصویر برداری همچون خرید فیلم رادیولوژی ، خرید کاغذ و پاکت نامه ، عدم نیاز به پرینتر و چاپگر های گران قیمت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo