تشخیص سکته مغزی به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

سکته مغزی که به تصادف عروق مغزی نیز معروف است نوعی آسیب حاد سیستم عصبی مرکزی به شمار می آید و یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. تحقیقات نشان می دهد که هر سال حدودا 795000 نفر در جهان دچار سکته مغزی می شوند که 140000 نفر از آنها می میرند. در میان سکته هایی که رخ می دهد 87% آنها ایسکمیک ، 10% هموراژیک و 3% آنها خون ریزی زیر عنکبوتی آنوریسمال هستند.

تصویر برداری پزشکی در بیماران سکته مغزی ایسکمیک حاد ، نقش اساسی دارد و تشخیص زود هنگام سکته مغزی هموراژیک ، تشخیص بافت های انفارکتوس و ... می تواند به نجات جان بیمار کمک کند.

آگاهی از آناتومی مغز و توزیع شریانی در مدیریت سکته مغزی حاد ضروری است. سه جفت شریان اصلی در مغز وجود دارد که شامل شریان مغزی قدامی ، شریان مغزی میانی و شریان مغزی خلفی. جریان خون مغزی خود به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود که شامل گردش خون قدامی و گردش خون خلفی است.

  1. شریان گردش خون قدامی : این شریان خود از شریان کاروتید داخلی منشعب می شود و ضایعات سکته مغزی ایسکمیک در این ناحیه باعث نقص حرکتی و حسی اندام تحتانی ، فلج طرف مقابل بدن ، بی حسی در اندام تحتانی و بی اختیاری ادرار می شود.
  2. شریان گردش خون خلفی : این شریان از شریان بازیلار منشا می گیرد و می تواند باعث آسیب به قشر بینایی ، همیانوپی طرف مقابل با اسپرینگ ماکولا شود.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی به دو دسته کلی تقسیم می شود :

1- سکته مغزی ایسکمیک :

این نوع سکته در اثر انسداد شریان یا در موارد نادر بسته شدن ورید رخ دهد و 87 درصد از کل سکته های مغزی را شامل می شود. با بسته شدن شریانی که خون مغز را تامین می کند ، جریان خون در بخشی از مغز قطع شده و سلولها و بافتهای مغز در این ناحیه می میرند. سکته مغزی ایسکمیک خود به دو نوع سکته آمبولیک و سکته ترومبوتیک تقسیم بندی می شود :

  1. سکته آمبولیک : در اثر لخته خون یا بقایای پلاک در قسمت دیگری از بدن ایجاد شده و توسط جریان خون به عروق خونی مغز می رسد. عموما سکته آمبولیک در اثر بیماری قلبی یا جراحی قلب بدون علامت خاص و خیلی سریع رخ می دهد و در بین بیماران با سکته آمبولیک حدود 15 درصد در مبتلایان فیبریلاسیون دهلیزی ( ریتم غیر طبیعی قلب در حفره های فوقانی قلب ) دیده می شود.
  2. سکته ترومبوتیک : در اثر لخته شدن خون عروق داخل مغزی رخ می دهد که در افراد مسن ، مبتلایان به دیابت ، تصلب شرایین ( انباشته شدن چربی در داخل دیواره عروق خونی ) و کلسترول بالا اتفاق می افتد که می تواند در چند ساعت یا چند روز یا در زمان خواب یا در اول صبح و یا  بصورت خیلی ناگهانی رخ دهد. از سوی دیگر سکته ترومبوتیک ممکنست بصورت یک یا چند سکته کوچک و خفیف و گذرا اتفاق بیفتد که حملات ایسکمیک گذرا TIA نام دارد که علائم آن بین چند دقیقه تا 24 ساعت طول می کشد.

افزون بر این نوع دیگر سکته مغزی در عروق کوچک مغز اتفاق می افتد که انفارکتوس لاکونار نامیده می شود که در بیماران دیابتی یا با فشار خون بالا دیده می شود و نام آن از کلمه لاتین lacunar به معنای حفره گرفته شده است.

مقالات دیگر : بررسی آسیب های ورزشی با فیلم رادیولوژی PPQ

2- سکته هموراژیک :

این نوع سکته در اثر خونریزی مغزی اتفاق می افتد و 13 درصد بقیه سکته ها جزو سکته هموراژیک می باشند.

تشخیص سکته مغزی

  1. معاینه فیزیکی : پزشک متخصص مغز و اعصاب با انجام معاینات فیزیکی نظیر بررسی فشار خون ، گوش دادن به صدای قلب و ... و معاینه عصبی به بررسی تاثیر سکته احتمالی بر سیستم اعصاب بیمار می پردازد.
  2. آزمایش خون : آزمایش خون همچون بررسی میزان قند خون و یا بررسی سرعت لخته شدن خون و یا عفونت احتمالی توسط پزشک تجویز می شود.
  3. سی تی اسکن : توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن با اشعه ایکس تصاویری واضح بصورت برش هایی از مغز تهیه می کند که می تواند خونریزی مغزی ، سکته مغزی ایسکمیک ، تومور و ... را مشخص کند و لذا بعنوان یکی از بهترین تصویربرداری پزشکی برای بررسی سکته مغزی و یا تروما کاربرد دارد. همچنین برای بررسی عروق خونی مغز و گردن از تزریق ماده حاجب وریدی استفاده می شود که سی تی آنژیوگرافی مغز و کاروتید خوانده می شود.
  4. ام آر آی : تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا ام آر آی با میدان مغناطیسی و فرکانس رادیویی تصاویری بسیار دقیق از بافت مغز ، قسمتهای آسیب دیده مغز در اثر سکته مغزی ایسکمیک و هموراژی یا خونریزی ارائه می دهد. افزون بر این به منظور بررسی عروق خونی مغز شامل شریانها از ام آر آنژیوگرافی مغز بدون تزریق و وریدها از ام آر ونوگرافی مغز بدون تزریق کمک گرفته می شود.
  5. سونوگرافی کالرداپلر کاروتید : نوعی از سونوگرافی با امواج فراصوت بصورت رنگی است که از عروق یا شریانها و وریدهای کاروتید گردن ( عروق منشعب شده از مغز ، انجام می شود تا تجمع رسوبات چربی یا پلاک و جریان خون را مشخص نماید.

علاوه بر روشهای فوق سی تی پرفیوزن ، سی تی ونوگرافی ، آنژیوگرافی و پزشکی هسته ای نیز از جمله تصویربرداری های پزشکی هستند که برای تشخیص سکته مغزی کاربرد دارند که البته هر کدام مزایای و معایب خاص خود را دارند. از سوی دیگر اگرچه رادیولوژی ساده یا رادیوگرافی جمجمه می تواند شکستگی های جمجمه ، وجود اجسام و یا تومورهای خارجی را مشخص کند اما در تشخیص سکته مغزی کاربرد ندارد.

مقالات دیگر : تشخیص شکستگی استخوان با فیلم رادیولوژی PPQ

معرفی یک نرم افزار

همانطور که می دانید تصاویری که به واسطه دستگاه های تصویر برداری پزشکی گرفته می شود از دیرباز بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می گردد ، اما با توجه به افزایش قیمت فیلم رادیولوژی به واسطه تحریم ها و واردات سخت آن ، خرید اینگونه فیلم ها بخصوص هم اکنون که در عصر فناوری زندگی می کنیم بصرفه نیست. بنابراین وقت آن رسیده که به دنبال یک جایگزین اقتصادی و در عین حال کاربردی برای فیلم رادیولوژی ساده باشیم یعنی نرم افزار فیلم رادیولوژی.

 نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک جایگزین مناسب و اقتصادی برای فیلم رادیولوژی ساده و گران قیمت است که با استفاده از کیو آر کد ها ، تصاویر مورد نیاز پزشک را ارائه می دهد. در این نرم افزار علاوه بر ارائه تصاویر ، امکان ارائه ریپورت پزشک از طریق کیو آر کد به بیمار می باشد ، از این رو علاوه بر عدم خرید فیلم رادیولوژی ، در بسیاری هزینه ها همچون تهیه کاغذ و پاکت نامه ، چاپگر ، پرینتر ، نگاتوسکوپ و ... صرفه جویی می شود چرا که برای مشاهده تصاویر و ریپورت می توانید از طریق گوشی همراهی که در اختیار دارید اقدام نمایید و تصاویر را بدون کاهش کیفیت حتی با استفاده از بزرگنمایی مشاهده نمایید.

اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

با استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توانید تصاویر را بدون معطلی و فوت وقت در گوشی موبایل بصورت تحت وب و با کیفیت بالا مشاهده نمایید. از طرفی در مراکز تصویربرداری بزرگ و بیمارستانها ، مشاهده تصاویر رادیولوژی بیماران با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از طریق کامپیوتر نیز فراهم است. همچنین نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ برخلاف سایر نرم افزارهای مشابه بدون پیچیدگی بوده و تنها تصاویر منتخب که بهترین تصاویر برای تشخیص پزشکی است در آن مشاهده می شود.  افزون بر این اگرچه برای مشاهده تصاویر بیمار نیاز به نام کاربری و رمز عبور نیست اما این نرم افزار دارای امنیت بالا جهت حفظ اطلاعات بیمار است از این رو اطلاعات بیمار به صورت طولانی مدت در فضای ابری محفوظ می ماند.

تشخیص سکته مغزی با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه گفته شد از بهترین تصویربرداری های پزشکی برای تشخیص سکته مغزی ، سی تی اسکن یا ام آر آی مغز می باشد که برای مشاهده این تصاویر می توان به جای  فیلم رادیولوژی ساده و قدیمی از فیلم رادیولوژی PPQ کمک گرفت. بدین ترتیب تنها با داشتن بارکد دوبعدی تصاویر بیمار و یگ گوشی موبایل متصل به وب می توان به تصاویر در هر لحظه و هر مکان حتی در اتاق عمل حین جراحی دسترسی پیدا کرد.

همچنین به دلیل کیفیت بالای تصاویر مغز بیمار معادل مدالیته انجام خدمت در این نرم افزار ، جزئی ترین مشکلات مغز از دید پزشک پنهان نمی ماند و تشخیص پزشکی بخصوص در زمینه سکته مغزی ارتقا می یابد. از سوی دیگر با توجه به قابلیت اشتراک گذاری لینک بارکد دوبعدی تصاویر بیمار ، می توان برای ویزیت آنلاین یا مشاوره آنلاین نیز بهره برد و از نظر پزشکان دیگر در سایر شهرها یا کشورها بهره برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از طریق شماره تماس 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo