تشخیص مشکلات غده تیموس با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

غده تیموس بخشی از سیستم لنفاوی بدن است که در قسمت فوقانی قفسه سینه پشت استخوان استرنوم و در بین ریه ها در جلو قسمت مدیاستن و بالای قلب قرار دارد و به رنگ صورتی مایل به خاکستری است. وظیفه این غده تولید گلبولهای سفید به نام سلولهای T یا لنفوسیت می باشد که این سلولها به سیستم ایمنی بدن کمک کرده تا با عفونت و انواع بیماریها مبارزه کند بطوریکه بیشتر سلولهای ‌T قبل از تولد و بقیه در دوران کودکی تا بلوغ تولید می شود. در ادامه به توضیح درباره مشکلات غده تیموس و تشخیص آنها با نرم افزاری جدید به نام فیلم رادیولوژی PPQ می پردازیم.

لازم به توضیح است که سیستم لنفاوی شامل عروق و اندام ها و بافت هایی مانند لوزه ، آپاندیس و طحال بوده که بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد تا از بدن در برابر بیماریها دفاع کند. از سوی دیگر غده تیموس بخشی از غدد درون ریز در بدن می باشد که چندین هورمون از جمله تیموپویتین ، تیموزین و تیمولین ، عامل هومورال تیموس را ترشح می کند. غده تیموس با افزایش سن کوچک شده و با چربی جایگزین می شود.

انواع مشکلات غده تیموس چیست ؟

  1. توده های مدیاستن : توده ها شامل انواع تومور خوش خیم یا بدخیم و یا کیست پر از مایع و دیگر ناهنجاریهای در مدیاستن و نیز تیموس دیده شود.
  2. سرطان تیموس : تیموم و کارسینوم تیموس دو نوع نادر از سرطان هستند که در سلولهای بیرونی تیموس شکل گرفته و شکل تیموم شبیه سلولهای معمولی تیموس بوده و رشد کندی دارد و در غده تیموس باقی می ماند اما کارسینوم تیموس بر خلاف تیموم نظیر سلولهای معمولی غده تیموس نیست و سریع رشد می کنند و از داخل غده تیموس به بیرون گسترش پیدا می کند. بدین جهت درمان تیموم راحت تر از کارسینوم تیموس است. از دیگر تومورهای تیموس لنفوم و تومورهای سلول زایا را می توان نام برد که جزو دو مورد فوق بشمار نمی روند.
  3. سندرم دی جورج : اختلال مادرزادی که در آن تیموس رشد نکرده و نوزاد با نقص سیستم ایمنی شدید بدن بدنیا می آید که خطرات زیادی برای نوزاد خصوصا عفونت و ابتلا به انواع بیماریها دارد.
  4. بیماری در اثر پیوند غده تیموس : در صورتی که غده تیموس از نوزاد مرده به نوزاد با سندرم دی جورج پیوند زده شود ، ممکنست تیموس پیوند زده سلولهایی تولید کند که به سلولهای نوزاد گیرنده حمله کند.

از دیگر مواردی که بطور غیر مستقیم به سرطان تیموس مربوط می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. میاستنی گراویس : بیماری خود ایمنی که در آن آنتی بادی هایی تولید شده که از انتقال سیگنال عصبی به عضلات جلوگیری می کند و این موضوع منجر به ضعف عضلات می گردد.
  2. هیپوگاماگلوبولینمی : اختلالی با تولید سطح پایین آنتی بادی در بدن
  3. آپلازی گلبول قرمز خالص : اختلال خود ایمنی نادر که بدن قادر به تولید گلبول قرمز جدید نبوده و بدن کم خونی شدید را تجربه می کند.

علائم سرطان تیموس چیست ؟

از نشانه های سرطان تیموس ، سرفه مداوم ، تنگی نفس ، درد تیموس در قسمت بالای قفسه سینه ، صدای خشن ، تورم صورت و گردن و بازو و بالای سینه  می باشد.

مشکلات غده تیموس چگونه تشخیص داده می شود ؟

در ابتدا پزشک از بیمار درباره نشانه های بیماری می پرسد چرا که برخی از علائم نشان دهنده ابتلای بیمار به تومور تیموس است. در ادامه پزشک از تاریخچه پزشکی بیمار و سلامت عمومی بدن سوال کرده و معاینه فیزیکی انجام می دهد که عموما تومور تیموس حالت پر بودن در ناحیه پایین گردن ایجاد می کند که برای پزشک در زمان معاینه فیزیکی قابل لمس است. پس از آن پزشک در صورت وجود علائم بیماری هایی مانند میاستنی گراویس ، آپلازی گلبول های قرمز و یا هیپوگاماگلوبولینمی به تیموم مشکوک شده و برای اطمینان آزمایش و تصویربرداری پزشکی تجویز می کند.

مقالات دیگر : تشخیص بیماریهای شکمی با فیلم رادیولوژی PPQ

گرچه آزمایش خون نمی تواند برای تشخیص بیماری تیموم موثر باشد اما در برخی شرایط نظیر شک به میاستنی گراویس یا دیگر اختلالات خود ایمنی و یافتن آنتی بادی خاص کمک می کند. و یا در صورت تشخیص تیموم آزمایش خون شامل شمارش گلبولهای خون به منظور بررسی سلامتی کلی فرد تجویز می شود. از انواع تصویربرداری پزشکی برای تشخیص مشکلات غده تیموس می توان به رادیولوژی ساده با اشعه ایکس ، سی تی اسکن ، ام آر آی و پت اسکن اشاره کرد که تصاویری از داخل بدن ارائه می دهند که کمک کننده تومور احتمالی در ناحیه مشکوک ، تشخیص میزان گسترش سرطان ، تعیین موثر بودن درمانهای انجام شده و پیدا کردن نشانه های بازگشت تومور می باشند.

رادیولوژی با اشعه ایکس از قفسه سینه

رادیولوژی قفسه سینه یا ریه اولین تست تصویربرداری پزشکی در صورت شک پزشک به وجود مشکل در وسط سینه می باشد که تصاویر حاصله مشخص کند که آیا تومور در تیموس وجود دارد یا خیر. حتی در برخی موارد بیمار در حال انجام رادیولوژی ریه به دلایل دیگری است اما تومور تیموس در این تست مشخص می شود. از طرفی از آنجا که برخی از تیموم ها کوچک هستند که در رادیولوژی ریه دیده نمی شوند لذا پزشک در صورت مشکوک بودن سی تی اسکن قفسه سینه درخواست می کند.

سی تی اسکن ریه

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری با اشعه ایکس روشی است که تصاویر دقیق و مقطعی از بدن تولید کرده و آن را در کامپیوتر بازسازی و تبدیل به تصاویر قابل تفسیر می نماید. اگرچه رادیولوژی ریه بافت های نرم بدن را بخوبی مشخص نمی کند اما سی تی اسکن می تواند تصاویر دقیقتری از غده تیموس ارائه دهد که البته عموما این روش تصویربرداری با تزریق ماده حاجب ورید به منظور وضوح بیشتر انجام می شود.

مقالات دیگر : تشخیص خونریزی مغز با فیلم رادیولوژی PPQ

ام آر آی قفسه سینه

از دیگر تصویربرداری های قفسه سینه می توان تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا ام آر آی را نام برد که نسبت به سی تی اسکن تصاویر بهتر و دقیقتری ارائه داده و از امواج رادیویی و مغناطیسی برای تشکیل تصاویر استفاده می کند و خصوصا در یافتن تومورهای گسترش یافته به مغز و نخاع کمک کننده است. بدین جهت برای افرادی که مشکلات پزشکی دارند و نمی توانند سی تی تزریقی انجام دهند ، ام آر آی قفسه سینه تجویز می شود.

پت اسکن

اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون یا پت اسکن از مواد رادیواکتیو برای تصویربرداری کمک می گیرد به طوریکه این ماده به بیمار تزریق شده و بیشتر در سلولهای سرطانی جمع می شوند. در ادامه یک دوربین مخصوص تصاویر نواحی پرتوزا در بدن را آشکار می کند و اگرچه تصاویر آن به مانند سی تی اسکن و یا ام آر آی قفسه سینه دقیق نیست اما مناطق احتمالی سرطان را در تمام مناطق بدن جستجو می کند. همچنین پت اسکن در تشخیص تغییر تومور و تشخیص گسترش سرطان به غدد لنفاوی و دیگر نقاط بدن کمک کننده است.

جالب است بدانید دستگاه هایی وجود دارند که هر دو اسکن سی تی اسکن و پت اسکن را بطور همزمان انجام می دهند تا پزشک بتوانند نواحی رادیواکتیویته درگیر با تومور را با تصاویر دقیقتر سی تی اسکن مقایسه کند.

معرفی یک نرم افزار

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

پس از انجام تست های تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی نیاز است تا تصاویر بر روی فیلم رادیولوژی برای ارائه به پزشک معالج چاپ شود اما به دلایل مختلف اعم از گرانی قیمت و مشکلات استفاده از آن از جمله ایجاد آرتیفکت و مه گرفتگی ، نحوه نگهداری در محیط تاریک با دما و رطوبت مناسب و بصورت ایستاده و ... استفاده از فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویربرداری پزشکی به صرفه نمی باشد. ازین رو و با توجه به پیشرفت فناوری و دیجیتالی شدن بخش رادیولوژی ، نرم افزارهایی ابداع شده اند که جایگزین فیلم رادیولوژی ساده باشند که نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از آن جمله است.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار کاربردی به جهت مشاهده تصاویر رادیولوژی است که قابلیت نمایش تصاویر در گوشی موبایل و تبلت را بصورت تحت وب دارد. در این نرم افزار از بارکد دوبعدی برای ارائه تصاویر رادیولوژی استفاده می شود و تصاویر با سرعت بالا در مرورگر موبایل به نمایش در می آید. همچنین کیفیت تصاویر مطابق مدالیته خروجی انجام خدمت بوده و جزئی ترین مشکلات بیمار را نشان می دهد.

اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص مشکلات غده تیموس با فیلم رادیولوژی PPQ

برای تشخیص مشکلات و بیماری های غده تیموس پزشک تصویربرداری هایی نظیر سی تی اسکن و ام آر آی تجویز می کند که برای مشاهده تصاویر بیمار می توان از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ استفاده کرد. از مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ برای مشاهده و تشخیص مشکلات غده تیموس می توان به تشخیص عالی به علت کیفیت بالای تصاویر با قابلیت بزرگنمایی بدون افت کیفیت تا کوچکترین مشکلات و تومورهای بسیار ریز غده تیموس بررسی شود.

همچنین به علت تحت وب بودن این نرم افزار و قابلیت نمایش در موبایل می توان در هر لحظه و هر مکان به تصاویر رادیولوژی غده تیموس بیمار دسترسی پیدا کرد و یا با استفاده از قابلیت اشتراک گذاری این نرم افزار ، لینک تصاویر بیمار را برای پزشک در ویزیت آنلاین و یا برای بررسی تکمیلی توسط پزشکان خبره در شهر یا کشور دیگر ارسال نمود.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo