چگونه بیماری های شکمی با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ قابل تشخیص است ؟

اشتراک گذاری :

اختلالات گوارشی انواعی از بیماری های شکمی را شامل می شوند که می توانند بر روی کیفیت زندگی افراد موثر باشند و گاها زندگی فرد را تهدید کنند ، لذا استفاده از روش های موثر برای تشخیص به موقع این بیماری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معمولا برای تشخیص انواع بیماری های شکمی از تصویربرداری هایی همچون ام آر آی ، سی تی اسکن ، پت اسکن ، اسپکت سی تی ، توموگرافی فوتو آکوستیک و تصویر برداری چند وجهی استفاده می شود که بیشتر این تصاویر بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود اما امروزه با ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان تصاویر بیمار را در موبایل و تبلت بصورت تحت وب با کیفیت بالا مشاهده نمود.

انواع بیماری های شکمی

بیماری دستگاه گوارش

دستگاه گوارش یا GI سیستمی است که به هضم غذا در بدن کمک کرده تا بدن مواد مغذی خود را دریافت کند. دستگاه گوارش از دهان شروع شده و مری و معده ، روده کوچک و روده بزرگ ( کولون ، رکتوم ، مقعد ) را شامل می شود. بدین لحاظ در صورت ایجاد مشکلات گوارشی ، عملکرد دستگاه گوارش به هم می خورد و علائمی مانند تهوع و درد شکم و اسهال و یا یبوست اتفاق می افتد. دو نوع بیماری گوارش شامل عملکردی و ساختاری وجود دارد که اختلالات عملکردی دستگاه گوارش از انقباضات غیر طبیعی ماهیچه ، اختلال عملکرد روده و یا مغز و حساس بودن سیستم اعصاب نشات می گیرد.

اختلال عملکردی سیستم گوارش علت تغییرات فیزیکی گوارشی نداشته و با آزمایش خون ، سی تی اسکن و یا ام آر آی و آندوسکوپی قابل تشخیص می باشد. از جمله بیماری های گوارش در اثر اختلال عملکردی می توان به ریفلاکس معده به مری یا GERD   و سندروم روده تحریک پذیر یا IBS اشاره کرد. از سوی دیگر اختلالات ساختاری سیستم گوارش به دلیل تغییر فیزیکی دستگاه گوارش رخ می دهد و با آزمایش خون ، آندوسکوپی ، سی تی اسکن و ام آر آی تشخیص داده می شود که از آن جمله انواع تومور ، بیماری التهابی روده و تنگی مجرا می باشد.

مقالات دیگر : بیماری لوپوس و فیلم رادیولوژی PPQ

انواع بیماری های دستگاه گوارش

  1. ریفلاکس یا GERD : بازگشت اسید معده به مری را ریفلاکس معده گویند که شدید و مزمن بوده و با درد معده ، درد قفسه سینه ، سوزش سر دل ، تهوع ، بازگشت مجدد غذا به مری و در دهان یا گلو همراه است.
  2. زخم معده : این نوع زخم در پوشش معده یا قسمت اول روده کوچک یا اثنی عشر رخ می دهد و دارای علائمی مانند درد شدید معده ، تهوع ، نفخ و استفراغ و احساس سیری در اوایل غذا خوردن می باشد.
  3. دیورتیکولیت : التهاب کیسه هایی به نام دیورتیکول در پایین روده بزرگ که به سمت بیرون فشار وارد کرده و باعث درد و گرفتگی شکم در قسمت پایین سمت چپ ، تهوع و تب و استفراغ می شود.
  4. کرون : این بیماری مزمن شامل التهاب و تحریک روده های کوچک و بزرگ است و با درد و گرفتگی شکم ، اسهال و کاهش وزن همراه است.
  5. کولیت اولسراتیو : این بیماری مزمن التهابی باعث درگیری روده بزرگ یا کولون می شود و درد ، اسهال ، خون در مدفوع ، گرفتگی شکم و احساس پری روده دائمی از علائم آن می باشد.

مشکلات معده

مشکلات معده از مشکلات شایع بیماری های شکمی است که شامل عفونت ها و اختلالاتی بوده و بر روی هضم غذا تاثیر گذاشته و از آنجا که معده محل ذخیره و هضم غذاست لذا در صورت آسیب به معده ، روده کوچک نیز آسیب می بیند. از دلایل مشکلات معده می توان به التهاب و عفونت و یا انواع تومور و بیماری های زمینه ای اشاره  کرد که بر سلولها و پوشش داخلی معده و یا ماهیچه ها و سیستم اعصاب معده هم تاثیر می گذارد و با علائمی همچون تهوع و استفراغ ، درد معده ، نارحتی و تغییر عادات روده ای کوتاه مدت و یا در مشکلات شدیدتر با خونریزی و تب همراه است.

از انواع تصویربرداری هایی که برای تشخیص مشکلات معده استفاده می شود می توان به آندوسکوپی ، سی تی اسکن و ام آر آی شکم اشاره کرد.

بیماری التهابی روده

بیماری های دستگاه گوارش شامل گروهی متنوع از بیماری های متفاوت می شود که در عموم مردم شایع است. بیماری التهابی روده یکی از بیماری های شکمی است که بسیاری از مردم درگیر آن هستند و این بیماری یک بیماری مزمن و رایج است که برای تشخیص آن از روش هایی مانند آندوسکوپی یا فلوروسکوپی استفاده می شود. از طرفی امروزه تکنیک های تصویر برداری مانند سی تی اسکن ، ام آر آی و گاهی سونوگرافی برای ارزیابی دیواره روده مورد استفاده قرار می گیرد.

مقالات دیگر : مشکلات کیسه صفرا و فیلم رادیولوژی PPQ

بیماری التهابی روده نوعی اختلال التهابی است که چند عامل ایدیوپاتیک آن را تحت تاثیر قرار داده اند و به دو شکل بیماری کرون و کولیت اولستراتیو بروز می کند. کولیت اولستراتیو معمولا روده بزرگ را درگیر می کند و با التهابات مداوم مخاطی گسترش می یابد و منجر به تغییرات ساختاری و نفوذ التهابی می شود و حتی می تواند شرایطی مانند کولیت برق آسا و یا مگاکولون سمی را به وجود آورد. از طرفی بیماری کرون می تواند سایر بخش های دستگاه گوارش را درگیر کند و با به وجود آوردن ضایعاتی در آن نواحی باعث به وجود آمدن تنگی فیبروتیک ، فیستول ها ، گرانولوم و ... شود.

تشخیص بیماری های شکمی

برای تشخیص اولیه بیماری های شکمی ، نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی مربوط به پارامتر های آسیب شناسی از جمله ضخامت دیواره روده ، تغییرات دیواره ای ، ارزیابی عروق و تغییرات التهابی محیطی ، کولونوسکوپی ، لوله گذاری روده و مطالعه بر روی روده کوچک ، استفاده از روش های تصویر برداری تشخیصی و ... داریم.

در این بخش چند روش تصویر برداری را با هم بررسی می کنیم :

  1. تصویر برداری پت اسکن : این روش یک تصویر برداری مطمئن و قابل اعتماد برای تشخیص بیماری التهابی روده است. بر اساس مطالعاتی که روی بیماران انجام شد ، این آزمایش توانست نتایج ثابتی را ارائه دهد و یک ابزار غیر تهاجمی مفید برای شناسایی و نظارت بر بیماری باشد.
  2. توموگرافی کامپیوتری ( سی تی اسکن ) : سی تی اسکن سال هاست که به عنوان یک روش تشخیصی ثابت شده شناخته می شود و تصاویر سه بعدی از دستگاه گوارش ، اندام ها و بافت تومور را بر اساس فناوری های اشعه ایکس ارائه می دهد. سی تی اسکن می تواند اطلاعات دقیقی از چسبندگی مزانتریک ، دیواره روده و ساختار های مجاور ارائه دهد.
  3. ام آر آی : از جمله مزایای انجام تصویر برداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی توانایی آن در ارائه تصویر با وضوح بالا از بافت های نرمی مانند دستگاه گوارش  و امکان تجسم دقیق ساختار های تشریحی مانند جریان خون ، التهاب بافت ها و ... ارائه دهد.

همانطور که می دانید تمامی تصاویر برای اینکه قابل مشاهده و درک شوند بر روی صفحه ای به نام فیلم رادیولوژی چاپ می گردند اما با توجه به قیمت بالای فیلم ها و پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز ، می توانیم به دنبال جایگزینی بهتر ، با امکاناتی فراتر و قیمتی معقول تر نسبت به فیلم رادیولوژی ساده باشیم.

معرفی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، یک محصول نرم افزاری مناسب به عنوان جایگزین فیلم رادیولوژی ساده شناخته می شود. در این محصول کیو آر کد جایگزین فیلم رادیولوژی شده به نحوی که برای مشاهده تصاویر به دستگاه خاصی نیاز نخواهید داشت و تنها با استفاده از یک گوشی موبایل می توانید به تمامی تصاویر با کیفیت بالا در کسری از ثانیه دسترسی یابید. ضمنا امکان ارسال جواب از طریق کیو آر کد برای بیماران فعال است تا به صورت غیر حضوری در زمان مقرر به جواب ها دسترسی یابند.

کسب اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص بیماری های شکمی با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

همانطور که ذکر شد ، برای تشخیص بیماری های شکمی از انواع تصویربرداری های پزشکی استفاده می شود که از دیرباز این تصاویر بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود اما با ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، این تصاویر قابل رویت در گوشی هوشمند ، تبلت و کامپیوتر است که مزایایی همچون سرعت لود بالای تصاویر ، کیفیت بالای تصاویر مطابق مدالیته انجام خدمت تصویربرداری نظیر سی تی اسکن یا ام آر ای و به تبع ارتقاء تشخیص پزشکی ، قابل دسترسی در هر مکان و هر زمان به دلیل تحت وب بودن ، ارائه بارکد دوبعدی بجای فیلم رادیولوژی به بیمار ، امکان ارسال ریپورت پزشک رادیولوژیست در بارکد دوبعدی بیمار و ... دارد.

بدین ترتیب برای تشخیص بیماری های شکمی می توان از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ استفاده کرد و از مزایای تشخیص زودتر و بهتر بیماری و اقدام هر چه سریعتر برای درمان بیماری های شکمی بهره برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با شماره 09111366703 تماس حاصل نمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo