تشخیص پنومونی با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

پنومونی از جمله بیماریهای عفونی است که ریه را درگیر می کند و با سرفه و تنگی نفس و ... همراه است. از علل شایع پنومونی یا ذات الریه می توان به بیماری هایی مانند آنفولانزا ، کووید 19 و پنوموکوکی اشاره کرد. برای تشخیص پنومونی می توان از روشهای تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی یا سی تی اسکن کمک گرفت. در ادامه به توضیح درباره پنومونی و تشخیص آن با نرم افزار مشاهده تصاویر رادیولوژی می پردازیم.

پنومونی چیست ؟

پنومونی یا ذات الریه عفونتی است که کیسه های هوایی یک یا هر دو ریه را ملتهب یا متورم می کند که می تواند خفیف و یا شدید باشد. به بیان دیگر کیسه های هوا ممکن است با مایع یا چرک پر شود و به دنبال آن سرفه های خلطی سبز یا زرد و یا حتی خونی ، تب و لرز و مشکل در تنفس را به همراه داشته باشد که ناشی از باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها هستند. جالب است بدانید که پنومونی باکتریایی از پنومونی ویروسی شدیدتر بوده اما بصورت خودبخود رفع می شود.

پنومونی به دو شکل یک طرفه و دو طرفه بروز می کند و افرادی که یک ریه آنها درگیر می شود ، دچار پنومونی یک طرفه و بیمارانی که هر دو ریه آنها درگیر عفونت می شود ، دچار پنومونی دوطرفه هستند. لازم به ذکر است که بیماری پنومونی برای نوزادان و کودکان خردسال ، بانوان باردار ، افراد بالای 65 سال و افرادی که به بیماری زمینه ای مبتلا هستند ، مبتلایان به بیماریهای قلبی ، ریوی ، آسم ، انسداد ریه ، فیبروز ریه ، سارکوئیدوز ، آمفیزم فیبروز کیستیک ، مبتلا به بیماری عصبی نظیر زوال عقل یا سکته مغزی یا پارکینسون که بلعیدن را سخت می کند و یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند جدی تر است.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات تیموس با فیلم رادیولوژی PPQ

پنومونی چه علائمی دارد ؟

علائم و نشانه های ذات الریه بسته به نوع میکروب ، سن و سلامت جسم بیمار متفاوت است. نشانه های خفیف این بیماری اغلب علائمی همچون سرما خوردگی یا آنفولانزا دارد اما دوره درگیری بیماری طولانی تر است. علائم و نشانه های پنومونی شامل موارد زیر است :

  1. درد قفسه سینه هنگام تنفس و یا سرفه
  2. احساس سر در گمی
  3. سرفه همراه با خلط
  4. تب و لرز
  5. حالت تهوع
  6. اسهال

انواع پنومونی

پنومونی بر اساس عامل ایجاد کننده آن به سه دسته باکتریایی ، ویروسی و قارچی تقسیم بندی می شود و بر اساس نحوه ابتلا به بیماری به پنومونی اکتسابی از جامعه یا از بیمارستان یا مرتبط با ونتیلاتور دسته بندی می شود.

1- پنومونی اکتسابی از جامعه CAP : در این پنومونی بیمار از خارج از مرکز درمانی دچار پنومونی می شود که به علل زیر ایجاد می گردد.

  1. پنومونی باکتریایی : عفونت این بیماری باکتری به نام استرپتوکوکوس پنومونیه یا بیماری پنوموکوکی است که شایع ترین علت پنومونی اکتسابی است که حتی می تواند با عفونت سینوس و گوش و یا حتی مننژیت همراه باشد. از دیگر باکتری های عامل پنومونی مایکوپلاسما پنومونیه است که خفیف تر می باشد و همچنین هموفیلوس آنفولانزا ، لژیونلا و کلامیدیا پنومونیه نیز از دیگر باکتری های عامل ذات الریه است.
  2. پنومونی ویروسی : ویروسهایی همچون سنسیشیال تنفسی یا RSV ، آنفولانزا یا سرماخوردگی و یا کووید19 ( کرونا ) می توانند پنومونی ایجاد کنند.
  3. پنومونی قارچی : قارچ یا کپک نظیر پنوموسیستیس جیرووسی ، کوکسیدیوئيدس و کریپتوکوکوس از دیگر علل ابتلا به پنومونی خصوصا در افراد با سیستم ایمنی ضعیف هستند.
  4. تک یاخته ها : از دیگر علل ایجاد بیماری پنومونی تک یاخته هایی مانند توکسوپلاسما ( بیماری انگلی عفونی مرتبط با مدفوع گربه ) می باشد که به ندرت دیده می شود.

لازم به توضیح است که تفاوت پنومونی باکتریایی با ویروسی در این است که در پنومونی باکتریایی که باکتری عامل ایجاد بیماری است با آنتی بیوتیک درمان می شود اگرچه شایع و شدید بوده و نیاز به بستری در بیمارستان هم خواهد داشت. در مقابل پنومونی ویروسی دارای علائم آنفولانزا بوده و نیاز به درمان خاصی نداشته و خودبخود از بین می رود.

مقالات دیگر : تشخیص آسیبهای ورزشی با فیلم رادیولوژی PPQ

2- پنومونی اکتسابی بیمارستانی HAP :

در صورتی که بیمار در بیمارستان مبتلا به پنومونی شود به نام پنومونی اکتسابی بیمارستان نامیده شده که جدی تر از پنومونی اکتسابی از جامعه است چرا که عموما در اثر باکتری های مقاوم به درمان آنتی بیوتیکی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین تشکیل می شود. بدین ترتیب اگر فردی در بیمارستان دچار بیماری پنومونی شود ، بیماری شدیدتر و درمان آن سخت تر خواهد بود.

3- پنومونی مرتبط با مراقبتهای بهداشتی HCAP :

در این نوع پنومونی بیمار در مرکز درمانی نظیر کلینیک ها یا خانه سالمندان و امثالهم که در آن بصورت طولانی مدت اقامت دارد دچار بیماری پنومونی می شود و به مانند پنومونی اکتسابی در بیمارستان توسط باکتری های مقاوم به درمان آنتی بیوتیکی ایجاد می گردد.

۴- پنومونی مرتبط با ونتیلاتور VAP :

در صورتی که در بیمارستان در بخش مراقبتهای ویژه از دستگاه ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی برای بیمار استفاده شود ، بیمار دچار پنومونی باکتریایی اکتسابی از جامعه که مقاوم به درمان هستند ، می گردد.

پنومونی چگونه تشخیص داده می شود ؟

تشخیص پنومونی یا ذات الریه از طریق تصویر برداری با اشعه ایکس یعنی رادیولوژی یا سی تی اسکن امکان پذیر است. در صورتی که شخصی به پنومونی مبتلا باشد ، پزشک آزمایشات تکمیلی در رابطه با شناخت نوع ویروس و شدت بیماری برای فرد تجویز می کند.

  1. آزمایش خون : آزمایش خون برای تائید وجود عفونت و شناسایی نوع آن ضروری است.
  2. رادیولوژی با اشعه ایکس قفسه سینه : اشعه ایکس به پزشک کمک می کند تا پنومونی را تشخیص دهد و محل عفونت را شناسایی کند.
  3. پالس اکسیمتری : این آزمایش میزان اکسیژن موجود در خون را نشان می دهد چرا که ذات الریه می تواند از انتقال اکسیژن کافی به ریه ها جلوگیری کند.
  4. آزمایش خلط : پس از سرفه های عمیق نمونه ای از خلط بیمار گرفته می شود و برای شناسایی دقیق علت عفونت مورد آزمایش قرار می گیرد.
  5. سی تی اسکن : اگر بیماری شما طبق بازه تخمینی درمان نشود ، پزشک سی تی اسکن قفسه سینه را برای بدست آوردن تصاویر دقیق تری از ریه تجویز می کند. لازم به ذکر است که سی تی اسکن نیز با اشعه ایکس انجام می شود اما نسبت به رادیولوژی تصاویر دقیقتر و بهتری ارائه می دهد.

معرفی یک نرم افزار

چنانچه می دانید انواع تصویربرداری پزشکی از جمله سی تی اسکن و رادیولوژی بر روی فیلم رادیولوژی به منظور ارائه به پزشک چاپ می شود اما با توجه به افزایش تورم و نرخ ارز ، ارائه تصاویر پزشکی بیمار از جمله سی تی اسکن ، رادیوگرافی و ... از طریق فیلم رادیولوژی ساده بصرفه نمی باشد چرا که این فیلم ها از خارج از کشور تهیه می شود. از این رو باید به دنبال جایگزین نرم افزاری برای فیلم های ساده باشیم تا کیفیت را با قیمتی معقول به بیماران ارائه دهیم. در ادامه به توضیح درباره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می پردازیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ   

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  ، یک نرم افزار کاربردی و تحت وب است که تمامی تصاویر مربوط به بیمار به کمک کیو آر کد ارائه داده می شود و قابلیت نمایش تصاویر در گوشی موبایل و تبلت را دارد. در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ   تمامی تصاویر از کیفیت بالایی برخوردارند به علاوه حجم تصاویر کاملا کنترل شده است تا به سرعت نمایش داده شوند. تعداد تصاویر در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ   بسیار کمتر از سایر نرم افزار های مشابه است از این رو وقت پزشک جهت مشاهده تصاویر هجو گرفته نمی شود.

از طرفی قابلیت ارائه جواب از طریق کیو آر کد به شما این امکان را می دهد که تا در هزینه های اضافی مراکز تصویر برداری صرفه جویی کنید لذا ریپورت به صورت مجازی به بیمار ارسال می گردد و از خرید کاغذ ، پاکت نامه ، جوهر پرینتر و ... رهایی می یابید.

مطالب بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ  

تشخیص پنومونی با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه ذکر شد به منظور تشخیص پنومونی سی تی اسکن و رادیولوژی تجویز می شود که می توان با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تصاویر مربوط به بیمار مشکوک به پنومونی را مشاهده نمود. از مزایای تشخیص پنومونی با فیلم رادیولوژی PPQ می توان به کیفیت بالای تصاویر معادل مدالیته خروجی انجام خدمت اشاره کرد که این امکان را به پزشک معالج می دهد تا جزئی ترین مشکلات مربوط به ریه بیمار را بررسی نماید. از دیگر مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تحت وب بودن و دسترسی در هر زمان و هر مکان است تا پزشک بتواند به تصاویر رادیولوژی ریه بیمار به راحتی دسترسی پیدا کند.

و یا قابلیت اشتراک گذاری لینک تصاویر رادیولوژی این امکان را فراهم می سازد تا در ویزیت های آنلاین یا مشاوره های پزشکی در شهر یا کشور دیگر بتوان لینک تصاویر بیمار را به جهت تشخیص بیماری توسط پزشک ارسال کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از طریق شماره تماس 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo