تشخیص بیماری کرون با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

بیماری کرون نوعی بیماری روده است که با التهاب و تورم دستگاه گوارش همراه بوده و باعث درگیری نواحی مختلف دستگاه گوارش خصوصا روده کوچک می شود بطوریکه باعث اسهال شدید ، کاهش وزن ، درد شکم ، خستگی و سوء تغذیه می گردد. برای تشخیص بیماری کرون از انواع تصویربرداری پزشکی نظیر سی تی اسکن و ... استفاده می شود که در ادامه به توضیح درباره بیماری کرون و تشخیص آن با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می پردازیم.

بیماری کرون

بیماری کرون بیماری دستگاه گوارش است که با التهاب همراه است و می تواند تا اندازه ای دردناک باشد که بیمار را ناتوان کند و یا حتی منجر به مرگ شود. علائم بیماری کرون عموما تدریجی بروز می یابد گرچه در برخی افراد بطور ناگهانی ایجاد می شود و حتی می تواند دوره هایی بدون علامت یا بهبودی در بیمار دیده شود. بیماری کرون درمان شناخته شده ای ندارد اما درمانهای فعلی باعث بهبودی التهاب به مدت طولانی شده و علائم و دردها را کاهش می دهد.

علائم بیماری کرون

علائم بیماری کرون می تواند در روده بزرگ یا روده کوچک یا هر دو و یا در بخشی از آنها ایجاد شود و خفیف تا شدید باشد. از علائم بیماری کرون می توان به تب ، خستگی ، اسهال ، درد و گرفتگی شکم ، زخم دهان ، کاهش اشتها ، کاهش وزن ، خون در مدفوع ، درد و ایجاد فیستول در اطراف مقعد به علت التهاب اشاره کرد. از دیگر علائم بیماری کرون در صورت شدید بودن بیماری خارج از دستگاه گوارش ، التهاب کبد و مجاری صفراوی ، التهاب چشم و مفاصل و پوست ، سنگ کلیه ، کم خونی یا آنمی ، تاخیر در رشد و تاخیر رشد جنسی در کودکان می باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورت تغییر عادات روده ، درد شکم ، حالت تهوع یا استفراع ، اسهال به مدت دو هفته و بیشتر ، کاهش وزن زیاد در مدت کوتاه ، خون در مدفوع و تب حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

مقالات دیگر : تشخیص بیماری های کلیه با فیلم رادیولوژی PPQ

علت ابتلا به بیماری کرون چیست ؟

اگرچه علت دقیق بیماری کرون مشخص نیست اما از قبل پزشکان رژیم غذایی و استرس را در تشدید بیماری دخیل می دانند اما این موارد علت اصلی ابتلا به بیماری نیست. ازین رو عوامل زیر می تواند در ابتلا به بیماری کرون تاثیر گذار باشد.

  1. وراثت : در صورتی که هر یک از اعضای خانواده به بیماری کرون مبتلا باشند ، فرد بیشتر در معرض خطر این بیماری است. گرچه بیشتر بیماران سابقه ابتلای خانوادگی ندارند.
  2. سیستم ایمنی :  بدین جهت ممکنست یک باکتری و یا یک ویروس باعث ایجاد بیماری کرون شود که هنوز دانشمندان چنین موردی را شناسایی نکرده اند. در توضیح باید گفت که در صورتی که یک میکروب ، باکتری یا ویروس یا میکروارگانیسم مهاجم به بدن حمله کند ، سیستم ایمنی بدن به مبارزه با آن می پردازد ولی پاسخ سیستم ایمنی غیر معمول می تواند باعث حمله اشتباهی به دستگاه گوارش نیز گردد.

عوارض بیماری کرون چیست ؟

بیماری کرون ممکنست با عوارض زیر همراه باشد :

  1. زخم : در هر نقطه از دستگاه گوارش حتی در ناحیه دهان و مقعد و دستگاه تناسلی می تواند رخ دهد.
  2. سوء تغذیه : درد و گرفتگی شکم و اسهال منجر به عدم جذب مواد مغذی در بدن شده و یا حتی کم خونی و آنمی و کمبود ویتامین B12 بهمراه خواهد داشت که منجر به سوء تغذیه می شود.
  3. فیستول آنال :‌ در صورتی که زخم و التهاب از دیواره روده گسترش پیدا کند ، ممکنست باعث ایجاد سوراخ در اطراف مقعد یا پری آنال شود که همان فیستول پری آنال نام دارد.
  4. شقاق مقعد : زخم و التهاب در بیماری کرون می تواند باعث پارگی کوچک در بافت مقعد شود که شقاق نام دارد و ممکنست با عفونت و حرکات دردناک روده به همراه داشته باشد که حتی می تواند باعث فیستول پری آنال نیز شود.
  5. اختلالات پوستی : هیدرادنیت چرکی یا عفونی شامل آبسه و چرک در زیربغل و زیر سینه و کشاله ران و یا نواحی پری آنال یا تناسلی دیده می شود.
  6. انسداد روده : با زخم و باریک شدن قسمتهایی از دیواره روده ، باعث تنگی و مسدود کردن جریان گوارشی شده که گاها نیاز به جراحی خواهد داشت.
  7. فیستول شکم : فیستول در داخل شکم ، مثانه یا واژن ایجاد می شود که باعث چرک و عفونت و آبسه شده و تخلیه روده به پوست این نواحی شکل می گیرد.
  8. سرطان روده بزرگ : بیماری کرون ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد که بدین جهت کولونوسکوپی از سن 45 سالگی هر 8 سال یکبار توصیه می شود که در افراد عادی هر 10 سال یکبار است.

مقالات دیگر : تشخص بیماری های شکمی با فیلم رادیولوژی PPQ

عوامل خطر ابتلا به بیماری کرون چیست ؟

  1. سن : بیماری کرون در سن جوانی یعنی قبل از 30 سالگی بیشتر دیده می شود. اگرچه ممکنست در هر سنی اتفاق بیفتد.
  2. سابقه خانوادگی : در صورتی که افراد درجه خانواده دچار بیماری باشند ، خطر ابتلا بیشتر می باشد بطوریکه از هر ۵ نفر بیماران کرون یک نفر دارای سابقه خانوادگی این بیماری است.
  3. قومیت : سفیدپوستان نظیر یهودیان اروپای شرقی بیماری کرون بیشتر شیوع دارد. گرچه این بیماری در سیاهپوستان در امریکای شمالی و انگلیس یا خاورمیانه و مهاجران در امریکا نیز در حال گسترش است.
  4. سیگار کشیدن : مهم ترین عامل ابتلا به بیماری کرون که البته قابل کنترل است. بدین جهت سیگار را ترک کنید.
  5. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی : نظیر ناپروکسن سدیم ، دیکلوفناک سدیم و ایبوپروفن می توانند باعث التهاب روده شوند گرچه به خودی خود باعث بیماری کرون نمی شوند.

تشخیص بیماری کرون

هیچ آزمایشی وجود ندارد که به تنهایی بیماری کرون را تشخیص دهد. ازین رو پزشک برای تشخیص از مجموعه ای از آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی کمک می گیرد :

آزمایش

آزمایش خون برای بررسی گلبول قرمز خون و کم خونی ، به منظور بررسی علائم عفونت ، سطوح التهاب در بدن ، عملکرد کبد ، احتمال وجود عفونت های غیر فعال همچون سل در بدن و ... توسط پزشک تجویز می شود. از سوی دیگر آزمایش مدفوع برای تعیین خون مخفی در مدفوع با باکتریهای عامل عفونت و انگل در مدفوع نیز باید انجام شود.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی برای مشاهده کل روده بزرگ و انتهای ایلئوم با استفاده از یک لوله به همراه دوربین صورت می گیرد که در این میان پزشک نمونه های کوچکی از بافت داخل روده بعنوان نمونه برداری یا بیوپسی بر می دارد که به آزمایشگاه ارسال می شود تا نمونه ها تجزیه تحلیل شوند. بدین جهت سلولهای التهابی خوشه ای به نام گرانولوم در تشخیص بیماری کرون کمک کننده است.

آندوسکوپی کپسولی

آندوسکوپی کپسولی در افرادی که بیوپسی نیاز ندارند انجام می شود و از طرفی در افراد مشکوک به انسداد روده ممنوع است. در این نوع آندوسکوپی بیمار کپسول حاوی دوربین را می بلعد تا در حین گذر از روده تصاویری ضبط کرده و به دستگاهی که بر روی کمربند بیمار می بندند ، ارسال کند. در ادامه تصاویر در کامپیوتر دانلود شده و قابل مشاهده می شود تا علائم بیماری کرون بررسی شود. در نهایت دوربین بدون درد و ناراحتی با مدفوع خارج می شود.

انتروسکوپی با بالن

در صورتی که آندوسکوپی کسپول یک سری ناهنجاری ها را در روده نشان دهد اما بخوبی قابل تشخیص نباشد از انتروسکوپی با بالن استفاده می شود که در آن از یک اسکوپ با اوور تیوب استفاده می شود. در این روش روده های کوچک جایی که ممکنست آندوسکوپ استاندارد به آن نرسد بررسی می شود.

سی تی اسکن

سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایس تصاویر واضح و استاندارد از روده و بافت خارج از روده تهیه می کند که بوسیله کامپیوتر دستگاه سی تی اسکن به تصاویر قابل تفسیر تبدیل می شود. ازین رو سی تی اسکن انتروگرافی یک نوع سی تی اسکن برای بررسی روده است که در آن از ماده حاجب خوراکی و تزریقی استفاده می شود.

ام آر آی

تصویربرداری تشدید معناطیسی MRI برای تصویربرداری از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می کند که تصاویر دقیقی از اندام ها و بافتها همچون روده ارائه می دهد. ام آر آی بررسی فیستول پری آنال یا ام آر آی انتروگرافی به منظور بررسی روده در بررسی بیماری کرون بسیار کاربردی است و در افرادی که جوانتر هستند و خطر اشعه ایکس دارند بجای سی تی انتروگرافی تجویز می شود.

معرفی نرم افزار جدید

چنانچه مستحضرید پس از انجام تصویربرداری پزشکی همچون سی تی اسکن یا ام آر آی باید تصاویر گرفته شده بر روی فیلم رادیولوژی چاپ شود اما با توجه به قیمت بالای فیلم رادیولوژی به دلیل وجود فلز نقره در آن ، عدم تولید در داخل کشور و نیاز به خرید فیلم رادیولوژی از خارج از کشور با نرخ ارز و همچنین با دیجیتالی شدن رادیولوژی ، نیاز به نرم افزاری جهت مشاهده تصاویر رادیولوژی احساس می شد که به لطف گروه نرم افزاری پارس طب ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بدین جهت ابداع شد.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، نرم افزاری تحت وب برای مشاهده تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و ... در موبایل و تبلت است که یک جایگزین نرم افزاری برای فیلم رادیولوژی ساده می باشد. در این نرم افزار از بارکد دوبعدی یا کیو آر کد استفاده می شود که این بارکد پس از تصویربرداری در فضای ابری نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ساخته شده و به چاپگر شبکه ارسال می شود. گرچه این بارکد علاوه بر چاپ بر روی کارت مخصوص یا کاغذ ، قابلیت اشتراک گذاری نیز دارد.

بدین ترتیب با اسکن بارکد دوبعدی بیمار می توان تمامی تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی بیماران را با استفاده گوشی موبایل ، تبلت ، کامپیوتر و لپ تاپ بصورت آنلاین در هر لحظه و هر مکان بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور مشاهده نمود.

اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص بیماری کرون با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه ذکر شد به منظور تشخیص بیماری کرون از انواع تصویربرداری پزشکی نظیر ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده می شود که این تصاویر را بجای چاپ بر روی فیلم رادیولوژی ساده می توان از طریق نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ مشاهد نمود. از مزایای تشخیص بیماری کرون با فیلم رادیولوژی PPQ ، به دلیل تحت وب بودن این برنامه ، دسترسی در هر مکان یا هر زمان حتی اتاق عمل می باشد. از مزایای دیگر تشخیص بیماری کرون با فیلم رادیولوژی PPQ ، کیفیت بالای تصاویر معادل خروجی مدالیته مربوطه باعث کمک به تشخیص بهتر بیماری می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با شماره 09111366703 تماس حاصل فرمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo