تشخیص بیماری های کلیه با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

کلیه های ما به شکل لوبیا هستند که در پشت اندام شکم در طرفین ستون فقرات قرار دارند و از آنجا که نقش فیلتر کردن سموم ، تولید گلبول های قرمز و تنظیم PH خون را بر عهده دارند ، لذا عضوی حیاتی برای ادامه زندگی می باشند. کلیه ها هر نیم ساعت حدود یک فنجان خون را تصفیه می کنند و مواد غیر ضروری و زائد را از طریق ادرار دفع می کنند. لازم به ذکر است که بیماری های کلیوی نهمین علت مرگ و میر در جهان است.

بدین جهت بیماری های مزمن کلیه می توانند باعث تجمع مایعات خطرناک ، الکترولیت ها و مواد زائد در بدن شوند که ممکنست در مراحل اولیه بیماری بی علامت و یا دارای علامت باشند. ازین رو تشخیص زود هنگام می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری های کلیوی کمک کند. بدین منظور تصویر برداری پزشکی همچون سی تی اسکن یا سونوگرافی ، اطلاعات حیاتی در مورد کلیه ها ارائه می دهد که در ادامه تشخیص بیماریهای کلیه با فیلم رادیولوژی PPQ را مورد بحث قرار می دهیم.

انواع بیماریهای کلیه

نارسایی مزمن کلیه

نارسایی مزمن کلیه یا CKD شامل از دست دادن عملکرد کلیه بصورت تدریجی است و عواملی همچون دیابت ، بیماری های قلبی و فشار خون بالا حتی ژنتیک بر آن اثرگذار است. بدین معنا که کلیه های مواد زائد و مایعات اضافی خون را تصفیه کرده و از ادرار دفع می کند اما در این بیماری این مواد زائد از خون دفع نشده و باعث ایجاد سطوح بالای مایعات اضافی و مواد زائد و الکترولیت در بدن می گردد. در نارسایی مزمن کلیه علائم کم کم مشاهده می شود بطوریکه حتی ممکنست بیمار متوجه مشکل کلیوی خود نشود اما با پیشرفت آسیب کلیه ، علائم بیشتری بروز پیدا می کند و حتی به دیالیز و پیوند کلیه می رسد. اگرچه پیشرفت نارسایی مزمن کلیه به کندی است اما با کنترل علت می توان از پیشرفت آسیب به کلیه جلوگیری بعمل آورد.

نارسایی حاد کلیه

در این نوع نارسایی کلیه که به اختصار AKF نامیده می شود ، به صورت ناگهانی ظرف چند ساعت یا چند روز علائم ظاهر می شود که عواملی همچون ضربه به کلیه ، عفونت ، انسداد نظیر سنگ کلیه ، فشار خون بسیار بالا و یا کاهش جریان خون در کلیه تاثیرگذار باشد. در این بیماری بسیاری از بیماران به طور کامل بهبود می یابند اما 12 تا 15 درصد این افراد ممکنست به دیالیز طولانی مدت احتیاج پیدا کنند.

مقالات دیگر: تشخیص آرتروز با فیلم رادیولوژی PPQ

سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات سختی متشکل از نمک و مواد معدنی است که در کلیه رسوب می کند و عواملی همچون اضافه وزن ، رژیم غذایی نامناسب ، مصرف برخی داروها یا مکمل ها در تشکیل سنگ کلیه موثرند. لازم به توضیح است که سنگ کلیه می تواند در هر قسمت از دستگاه ادراری نظیر کلیه ، مجاری ادراری یا مثانه ایجاد شود بدین صورت که با غلیظ شدن ادرار ، مواد معدنی متبلور شده و به هم می چسبند و سنگ کلیه شکل می گیرد.

از مواردی که در دفع سنگ کلیه مهم است می توان به مصرف آب زیاد و یا مصرف مسکن برای کنترل درد اشاره کرد کما اینکه در صورت گیر افتادن سنگ در دستگاه ادراری که ممکنست با عفونت و عوارض همراه باشد ممکنست پزشک از روش لیزر یا جراحی استفاده کند. به هر روی در صورت تشخیص به موقع سنگ کلیه ، آسیب دائمی به کلیه نمی رسد. از سوی دیگر در صورتی که بیمار خطر ابتلا به سنگ کلیه داشته باشد ، پزشک درمان پیشگیرانه به منظور کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه تجویز می کند.

سرطان کلیه

سرطان کلیه به صورت رشد سلولها یا تومور در کلیه می باشد و از شایع ترین سرطانهای کلیوی ، کارسینوم سلول کلیه نام دارد که در بزرگسالان رخ می دهد و در کودکان نیز سرطان کلیه به نام تومور ویلمز شایع است. آمارها نشان داده که تعداد سرطان کلیه بصورت سالانه در حال افزایش می باشد که یکی از دلایل این موضوع استفاده از سی تی اسکن است که با تصویربرداری از کلیه به صورت تصادفی تومور بدخیم کلیه یا سرطان کلیه را تشخیص می دهد. از علائم سرطان کلیه می توان به خون در ادرار ، خستگی ، کاهش اشتها ، درد پهلو و پشت که قطع نمی شود و کاهش وزن غیر قابل توجیه اشاره کرد.

مقالات دیگر : تشخیص پنومونی با فیلم رادیولوژی PPQ

انواع تصویربرداری پزشکی برای تشخیص بیماری های کلیه

انواع تصویربرداری پزشکی که برای تشخیص بیماریهای کلیه به کار می روند شامل سونوگرافی ، ام آر آی ، سی تی اسکن ، فیلم ساده ، آرتریوگرافی کلیه ، ونوگرافی کلیه ، سیستورتروگرافی تخلیه ادراری و ... می باشد که که این تست ها به تنهایی یا به صورت ترکیبی برای تشخیص و ارزیابی شرایط متعددی همچون انسداد مجاری ادراری ، سنگ کلیه ، کیست ، اندازه کلیه ، بیماری های عروقی کلیه ، ریفلاکس مثانه حالب و ... استفاده می شود.

  1. رادیولوژی دیجیتال : فیلم حاصل از تصویربرداری رادیولوژی دیجیتال با اشعه ایکس در ارزیابی اولیه برای سنگ کلیه استفاده می شود و در اندازه گیری سنگ کلیه و نمایش آن نقش دارد.
  2. سونوگرافی : به دلیل ایمنی ، سهولت استفاده و اطلاعات ارائه شده ، سونوگرافی از رایج ترین روش تشخیص نارسایی کلیه و انسداد مجاری به شمار می رود که در آن اندازه و ظاهر کلیه ، تومور ها و نا هنجاری های مادر زادی ، تورم و انسداد جریان ادرار نمایش داده می شود.
  3. سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری : سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس تصاویر مقطعی از کلیه ها تولید می کند و می تواند به تشخیص ضایعاتی همچون آبسه ، انسداد ها ، سنگ کلیه و تجمع مایع در اطراف کلیه ها و تومور کلیوی کمک کند.
  4. ام آر آی یا تصویر برداری رزونانس مغناطیسی : در ام آر آی از امواج مغناطیسی و رادیویی برای تولید تصاویر با کنتراست بالا بدون تشعشع استفاده می شود که اطلاعاتی همچون سی تی اسکن ارائه می دهد اما با وضوحی بیشتر.

تصاویر حاصل از آزمایش های تصویر برداری باید به نحوی برای پزشک قابل مشاهده باشد ، از این رو آنها را بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می کنند. فیلم رادیولوژی به دلیل استفاده از ترکیبات اولیه گران قیمتی همچون نقره ، از قیمت بالایی برخوردار است ، لذا امروزه بسیاری از مراکز به دنبال جایگزینی اقتصادی برای فیلم های قدیمی هستند تا کیفیت را با قیمتی مقرون بصرفه به بیماران ارائه دهند. در ادامه جایگزینی مناسب برای فیلم های قدیمی معرفی می کنیم که می تواند چند خدمت را با هم ارائه دهد.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک جایگزین اقتصادی برای فیلم رادیولوژی ساده است که با استفاده از کیو آر کد توانسته تصاویر را با کیفیت بسیار عالی در کسری از ثانیه در گوشی موبایل یا تبلت ارائه دهد. کیو آر کد ها نسل جدید بارکد های قدیمی هستند که به دلیل ساختار پیکسلی خود می توانند اطلاعات بیشتری را در خود جای دهند. علاوه بر ارائه تصاویر با کیفیت بالا با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، شما می توانید ریپورت تصاویر را نیز از طریق کیو آر کد برای بیمار ارسال نمایید تا از صرف هزینه هایی همچون خرید پاکت ، کاغذ و ... بی نیاز شوید.

مطالب بیشتر در صفحه : فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص بیماریهای کلیه با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه ذکر شد بیماریهای کلیه نظیر سنگ کلیه ، تومورهای کلیوی و ... با سونوگرافی ، سی تی اسکن و ام آر آی قابل تشخیص هستند که با توجه به ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، می توان تصاویر کلیه را با کیفیت بالا در گوشی موبایل ، تبلت یا کامپیوتر مشاهده نمود. بدین ترتیب با این نرم افزار می توان به تشخیص درست بیماری و مشکلات کلیه به دلیل کیفیت بالای تصاویر دست یافت. همچنین به دلیل تحت وب بودن این نرم افزار تصاویر در هر زمان و هر مکان قابل دسترسی است و به دلیل قابلیت اشتراک گذاری لینک تصاویر ، برای ویزیت های آنلاین بسیار مناسب و کاربردی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.  

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo