تشخیص انسداد روده با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

انسداد روده به معنای عدم حرکت آزادانه غذا و مدفوع در روده است بطوریکه گویی چیزی روده را مسدود کرده است. برای تشخیص انسداد روده می توان از انواع تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی و سی تی اسکن و ... کمک گرفت. از طرفی این تصاویر با استفاده نرم افزار فیلم رادیولوژی قابل مشاهده است که در ادامه به توضیح درباره مشکل انسداد روده و تشخیص آن با فیلم رادیولوژی PPQ می پردازیم.

انسداد روده چیست ؟

انسداد روده مشکلی در روده هاست که مانع از عبور غذا یا مایعات از روده کوچک یا روده بزرگ می شود. زمانی که غذا می خوریم ، غذا توسط معده هم شده و به سمت راست روده می رود بطوریکه در طول روده قسمتهای مورد نیاز برای بدن از غذا تجزیه شده و جذب بدن می شود و قسمتهای دیگر به مدفوع تبدیل می گردد. در انسداد روده شاهد بسته شدن مسیر روده هستیم که فرایند جذب و دفع را مختل می کند ، کما اینکه انسداد روده بطور کامل یک مورد اورژانسی است و باید به بیمارستان مراجعه کرد.
انسداد روده معمولا بر اساس محل وقوع انسداد تقسیم بندی می شود و از آنجایی که ظاهر تصویر برداری ، آسیب شناسی و درمان متفاوت است ، این موارد به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرند :

  • انسداد روده کوچک
  • انسداد روده بزرگ

انسداد روده ممکن است کامل یا ناقص باشد. انسداد روده کامل به این معنی است که حتی مایعات یا گاز ها هم نمی توانند از آن عبور کنند اما انسداد ناقص یا جزئی به این معنی است که مایعات و گاز ها می توانند از آن عبور کنند. درمان انسداد ساده روده با مصرف مایعات فراوان و بدون مصرف مواد غذایی جامد امکانپذیر است. اما انسداد روده پیچیده یا کامل ناشی از سوراخ شدن یا پارگی روده نیاز به جراحی اورژانسی دارد. از سوی دیگر روشهای دیگری نظیر استفاده از لوله کوچک و انعطاف پذیر در روده برای رفع انسداد در موارد ساده تر کمک کننده می باشد.

مقالات دیگر : تشخیص بیماری کرون با فیلم رادیولوژی PPQ

علت انسداد روده چیست ؟

علل انسداد روده ممکن است شامل نوار های فیبری و چسبندگی در شکم باشد که پس از جراحی ایجاد می شود. از طرفی فتق ( شکاف دیواره عضلانی شکم بهمراه برآمدگی ) ، پیچ خوردن روده ، انواژیناسیون یا لغزش بخشی از روده به روی بخشی دیگر ، سرطان روده بزرگ ، داروهای خاص ، یا تنگی های ناشی از روده ملتهبی که تحت شرایط خاصی قرار دارد مانند بیماری کرون یا دیورتیکولیت و جای زخم در روده در اثر پارگی روده یا عفونت و ... نیز می توانند از دیگر علل انسداد روده باشند.

علائم انسداد روده

علائم انسداد روده شامل درد شدید شکمی کولیکی به همراه گرفتگی ، احساس پری شکم ، استفراغ ، تورم در شکم ، اتساع شکم ، یبوست مطلق ، ناتوانی در دفع گاز ، علائم حیاتی ناپایدار می باشد. لازم به توضیح است که ترتیب و مقیاس این علائم بسته به انسداد روده بزرگ و یا کوچک متفاوت است. برای مثال یبوست و درد مداوم در انسداد روده بزرگ بارز تر است در حالیکه استفراغ از ویژگی های انسداد روده کوچک است.

افراد در معرض خطر انسداد روده چه کسانی هستند ؟

  1. افرادی که جراحی شکم انجام داده اند با خطر رشد بافت اسکار یا خطر فتق.
  2. دیورتیکولوز یا تحریک پوشش داخلی روده که منجر به عفونت ، التهاب روده و یا زخم می شود.
  3. سرطان روده
  4. بلعیدن جسم خارجی

تشخیص انسداد روده

در ابتدا پزشک از بیمار درباره سابقه پزشکی و علائم وی پرسش می کند و سپس معاینه فیزیکی انجام داده تا وضعیت روده های بیمار را بررسی کند. به گونه ای که در صورت تورم یا حساس بودن بخشی از شکم یا احساس توده در شکم در معاینه فیزیکی ، پزشک انسداد روده را در تشخیص افتراقی خود قرار داده و تصویربرداری های پزشکی برای کمک به تشخیص تجویز می نماید.

مقالات دیگر : تشخیص بیماری های کلیه با فیلم رادیولوژی PPQ

تصویر برداری پزشکی نقش مهمی در تشخیص انسداد روده و همچنین کمک به تعیین زمان بندی مناسب برای درمان دارد. اهداف اصلی تصویر برداری تشخیصی در موارد مشکوک به انسداد روده عبارتند از :

  • تشخیص علت زمینه ای
  • بررسی روده درگیر
  • تشخیص انسداد واقعی از یبوست
  • تعیین محل دقیق انسداد

انواع تصویربرداری پزشکی برای تشخیص انسداد روده

1. رادیوگرافی ساده شکم

رادیوگرافی ساده شکم ایستاده به عنوان یک ابزار غربالگری برای انسداد روده استفاده می شود. البته برخی از انسدادهای روده توسط رادیولوژی شکم قابل تشخیص نبوده و نیاز به تصویربرداری های دیگر دارد.

2. باریم انما

نوعی از رادیوگرافی از روده بزرگ است که پزشک در زمان تصویربرداری با اشعه ایکس باریم مایع را از مقعد وارد روده بزرگ می کند تا با تصویربرداری بهتر به تشخیص انسداد روده بزرگ کمک کند. همچنین تنقیه هوا نیز کمک کننده است. افزون بر این روش باریم انما یا تنقیه در کودکان عموما مشکل انسداد روده را حل کرده و درمانهای دیگری نیاز نیست.

3. سونوگرافی

سونوگرافی یک روش تصویر برداری مناسب برای نمایش انسداد روده کوچک است. خصوصا در انسداد روده در کودکان و انواژیناسیون در جوانان که به شکل پیچ خوردگی روده است ، کاربردی است.

4. سی تی اسکن

برای تشخیص انسداد روده بزرگ معمولا از سی تی اسکن کمک گرفته می شود. در سی تی اسکن تصاویر مقطعی با اشعه ایکس گرفته می شود و کامپیوتر سی تی اسکن این تصاویر را با جزئیات و بازسازی های انجام شده از زوایای مختلف قابل تشخیص می سازد.

5. ام آر آی

ام آر آی روده نیز از دیگر روشهای تصویربرداری پزشکی است که از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای تصویربرداری از روده استفاده می کند و در تشخیص انسداد روده موثر است.

معرفی یک نرم افزار

همانطور که در جریان هستید در روش های تصویر برداری برای اینکه تصاویر قابل درکی ارائه شود ، آنها را بر روی صفحه ای به نام فیلم رادیولوژی چاپ می کنند اما با توجه به تحریم ها و عدم تولید آن در داخل کشور ، برای خرید فیلم رادیولوژی لازم است با کشور های تولید کننده در ارتباط باشیم که در این صورت قیمت هر یک فیلم رادیولوژی بسیار گران می شود و خرید آن برای مراکز تصویر برداری بصرفه نیست.

از این رو بسیاری از مراکز به دنبال جایگزینی برای فیلم های گران قیمت هستند تا با قیمتی معقول تر قادر به ارائه تصاویر پزشکی بیماران باشند. اما راه حل چیست ؟ نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی

نرم افزار فیلم رادیولوژیPPQ  

نرم افزار فیلم رادیولوژیPPQ  یک محصول کاربردی برای ارائه تصاویر پزشکی بیماران است که با استفاده از کیو آر کد تصاویر بیماران را ارائه می دهد. در این نرم افزار بدون نیاز به فیلم رادیولوژی ساده و تنها با یک گوشی موبایل هوشمند که امروزه در دسترس تمامی افراد است قادر به اسکن بارکد بیمار و مشاهده تصاویر بدون معطلی خواهید بود. از مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می توان به تعداد کم تصاویر و ارسال جواب برای بیمار از طریق بارکدی که به فرد تحویل می دهید اشاره کرد.

با استفاده از این نرم افزار در بسیاری هزینه های مصرفی همچون خرید فیلم رادیولوژی ، خرید پاکت و کاغذ ، شارژ جوهر پرینتر و بسیاری ریز هزینه های اضافی صرفه جویی می شود. از طرفی تمامی تصاویر موجود در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بدون معطلی نمایش داده می شوند. همچنین تمامی تصاویر از قابلیت بزرگنمایی در گوشی موبایل و کامپیوتر برخوردار بوده تا پزشک به راحتی به تمامی نقاط تصویر دسترسی داشته باشد.

مطالب مرتبط در صفحه فیلم رادیولوژیPPQ  

تشخیص انسداد روده با فیلم رادیولوژیPPQ  

چنانچه در بخش تشخیص انسداد روده ذکر شد ، انواع تصویربرداری پزشکی همچون سی تی اسکن و ام آر آی و رادیولوژی و ... بسیار کمک کننده هستند و بدین جهت می توان این گونه تصاویر را با نرم افزار فیلم رادیولوژیPPQ  مشاهده نمود. از مزایای تشخیص انسداد روده با فیلم رادیولوژیPPQ  می توان به قابلیت مشاهده در موبایل و تبلت بصورت تحت وب ، دسترسی در هر زمان و هر مکان حتی در اتاق عمل یا بخش اورژانس بیمارستان یا در ویزیت های آنلاین ، کیفیت بالای تصاویر و کمک به تشخیص بهتر انسداد روده و ... اشاره کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo