تفاوت نرم افزار PACS و نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

با روی کار آمدن فناوری دیجیتال در حوزه های مختلف پزشکی و رادیولوژی، نرم افزارهای مختلفی برای سهولت انجام کار ، همراه با دقت و سرعت بالا ، تشخیص های پزشکی و درمان بیماران به بازار می آید. چرا که متخصصین این فن هر روزه به فکر ایده ای نو در آسان ساختن و بهتر کردن زمینه های مختلف پزشکی می باشند. با ظهور رادیولوژی دیجیتال ، امروزه نرم افزارهای گوناگون چون PACS  و PPQ در مراکز پزشکی و تصویربرداری و بیمارستانها مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به توضیح این دو نرم افزار پزشکی - رادیولوژی و در نهایت تفاوت آنها می پردازیم.

نرم افزار PACS   :

سیستم بایگانی و برقراری ارتباط تصاویر (Picture archiving and communicating system) که معروف به سیستم PACS   می باشد ، یک تکنولوژی برای تصویربرداری دیجیتال پزشکی می باشد که بازیابی ، مدیریت ، ذخیره کردن ، توزیع و ارائه تصاویر پزشکی را فراهم می سازد . تصاویر و گزارش های الکترونیکی از طریق PACS   به صورت دیجیتال انتقال داده می شوند و با این کار دیگر نیازی به بایگانی پرونده های دستی و حمل و نقل تجهیزات مربوط به فیلم رادیولوژی و کلیشه نیست. ازین رو این فناوری اجازه می دهد تا بیمارستانها ، کلینیک ها و دیگر مراکز ، تصاویر را به صورت داخلی و خارجی ذخیره کرده و به اشتراک بگذارند.

سیستم PACS   بطور کلی تصاویر مربوط به تصویر برداری پزشکی از جمله سونوگرافی ، سی تی اسکن (CT)  ، ام آر آی (MR)  ، تصویر برداری پزشکی هسته ای ، گاما اسکن ، پت اسکن ( PET)  ، آندوسکوپی (ES) ، رادیوگرافی دیجیتال (DR) ، ماموگرافی (MG)  ، چشم پزشکی ، هیستوپاتولوژی و غیره را مدیریت و ذخیره سازی می کند.

نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی

امروزه که نیاز فراوان به جابجایی تصاویر پزشکی در قسمت های مختلف بیمارستان چه اتاق جراحی ، چه اتاق معاینه و ... لمس می شود ، بهره گیری از تله رادیولوژی یا رادیولوژی از راه دور بسیار مهم و اساسی شده است. رادیولوژی از راه دور شاخه ای از پزشکی از راه دور است که در آن از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات در جابجایی تصاویر رادیولوژی از جایی به جای دیگر استفاده می شود و بدین جهت با نرم افزار PACS و به اشتراک گذاشتن تصاویر با پزشکان رادیولوژیست و کلینیسین ، امکان تشخیص و ریپورت و مشاوره از راه دور فراهم می گردد. گاهاً یک مورد تخصصی رادیولوژی پیش می آید که نیاز به مشاوره با یک متخصص خاص از رادیولوژی بوده ، سیستم PACS تا اندازه ای با بهره گیری از فناوری مخابراتی و سیستم انتقال تصاویر رادیولوژی برای مشورت و کسب تجربه از متخصصین رادیولوژی متبحر به صورت از راه دور کمک می نماید.

نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  :

نرم افزار حذف فیلم و کلیشه رادیولوژی ، در مراکز CT scan   ، MRI ، کلینیک ها و بیمارستان های مجهز به سیستم تصویر برداری دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد و تنها یک کارت دارای بارکد دو بعدی حاوی تصاویر رادیولوژی و جواب تصاویر بیمار می باشد که با توجه به افزایش نرم ارز در کشور و تاثیر مستقیم آن بر روی خرید فیلم رادیولوژی یک راهکار به صرفه برای مراکز تصویر برداری است. بر روی این کارت علاوه بر بارکد مشخصات بیمار ذکر شده است و پزشک و حتی خود بیمار با نصب نرم افزار بارکد خوان روی گوشی یا تبلت خود به صورت رایگان می توانند تصاویر مربوط به بیمار را تحت وب مشاهده نمایند.

با این تفاوت که تمامی تصاویر آماده پرینت می باشد و از کیفیت بالایی برخوردارند ، بدین معنا که تصاویر انتخاب شده توسط تکنسین ،  اصلی ترین تصاویری می باشد که قابل پرینت بوده و پزشک کلینیسین بدون ریپورت پزشک رادیولوژیست قادر به تشخیص آن است. در نتیجه بر خلاف مشاهده فیلم رادیولوژی به ابزار خاصی همچون نگاتوسکوپ نیاز ندارند و تمامی تصاویر پس از اسکن توسط بارکد اسکنر به راحتی در گوشی موبایل و یا کامپیوتر قابل مشاهده است. البته بعد از گذشت چند روز کاری گزارش تصاویر مربوطه توسط پزشک رادیولوژیست هم در بارکد مربوطه قرار می گیرد و قابل مشاهده است که از نظر اقتصادی باز هم به نفع مراکز رادیولوژی میباشد از طرفی از ایجاد هرج و مرج و شلوغی مراکز جلوگیری می کند.

این بارکد دوبعدی را به راحتی می توان برای پزشکان و متخصصان دیگر حتی در شهرها و کشورهای دیگر از طریق اینترنت ارسال کرده تا آنها هم بتوانند نظرات و مشاوره خود را برای بیمار اعلام دارند. و بدین ترتیب تبادل اطلاعات و تصاویر بدون محصور شدن در زمان و مکان خاص شکل می گیرد که به نفع بیمار و پزشک بوده که مهمترین فایده آن تشخیص درست و در ادامه درمان اصولی بیمار می باشد.

از دیگر فواید نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ می توان به موارد زیر اشاره داشت :

* کاهش هزینه های مربوط به خرید فیلم رادیولوژی ، کلیشه ، کاغذ ، سی دی ، چاپ کلیشه و فیلم ، پرینتر و ... به واسطه نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ

* کاهش فضای مورد استفاده برای بایگانی اسناد ، اطلاعات و تصاویر پزشکی و ... به دلیل حجم کنترل شده تصاویر رادیولوژی و در عین حال کیفیت بالای آنها در نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ

* کاهش حمل و نقل و جابجایی فیلم ها و کلیشه های رادیولوژی در نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ  چرا که تصاویر تحت وب است .

* بالا رفتن کیفیت تصاویر با استفاده از فناوری دیجیتال

* رفع مشکلات مربوط به آسیب دیدن ، خراب شدن ، پاره شدن ، گم شدن و ... تصاویر رادیولوژی به دلیل اینکه در این نرم افزار کاربردی تمامی تصاویر مربوط به بیمار در فضای ابری ذخیره  می شود و از امنیت بالایی برخوردار است .

* امکان ارسال ریپورت بیمار بر روی بارکد دوبعدی پس از آماده شدن و جلوگیری از حضور مراجعه کنندگان در مراکز رادیولوژی برای تهیه جواب .

* دستیابی به تشخیص بهتر با کیفیت بالای تصاویر رادیولوژی

* کاهش قطع درختان با توجه به حذف کلیشه های کاغذی

* حذف فیلم رادیولوژی و حذف مشکلات مربوط به امحاء این فیلم ها که زمان زیادی برای تجزیه آن طول می کشد و در نتیجه دوستی با محیط زیست

* نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ قابلیت به اشتراک گذاشتن بارکد دوبعدی حاوی تصاویر رادیولوژی بیمار برای پزشکان دیگر جهت مشاوره و راهنمایی دارد.

* نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، یکی از نرم افزارهای مورد نیاز پزشکانی است که بصورت آنلاین ویزیت می کنند ، خصوصا پس از ظهور پاندمی کرونا ویزیت های آنلاین بسیار افزایش یافته است و با نرم افزار PPQ ، علاوه بر ویزیت می توان تصاویر رادیولوژی و ام آر آی بیمار را به پزشک بصورت تحت وب با کیفیت بالا ارائه داد.

نرم افزار حذف کلیشه رادیولوزی

تفاوت سیستم پکس با نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی  PPQ :

همانطور که در نرم افزار پکس توضیح داده شد ، نرم افزار پکس حاوی تمامی کات های گرفته شده از بیمار است که حتی بین 100 تا 500 کات که شامل تصاویری که بیمار در آن حرکت کرده و قابل گزارش نیست هم می گردد. البته این سکانسها همگی قابل استفاده نیستند و بسیاری از کاتها جهت پزشک رادیولوژیست و برای تشخیص بهتر مشکلات و بیماری ها در نوشتن گزارش و جواب بیمار کمک کننده می باشد و برای پزشک معالج یا همان کلینسین کاربرد ندارد و تنها تصاویری که توسط کارشناس رادیولوژی بعنوان بهترین تصاویر برای تشخیص انتخاب شده و آماده چاپ می باشد ، برای این دسته از پزشکان مفید است. از مشکلات دیگر پکس این است که همه افراد مجوز ورود به دسترسی به سیستم پکس بیمارستان یا کلینیک مربوطه را ندارند تا  تصاویر بیمار مورد نظر را مشاهده کنند.

اینگونه نبوده و دسترسی به آن بسیار آسان است و با ارائه تنها یک بارکد دوبعدی توسط کلینیک رادیولوژی به راحتی و با داشتن یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت ، با نصب یک نرم افزار بارکد خوان در گوشی ، می توان به تمام تصاویر و جواب بیمار دسترسی پیدا کرد. اگرچه این تصاویر رادیولوژی برای چاپ آماده شده است اما روی کاغذ یا فیلم چاپ نمی گردد چرا که نرم افزار PPQ قابلیت هایی چون عدم آسیب پذیری و خراب شدن ، کاهش هزینه های فیلم و چاپ فیلم و کلیشه ، امنیت بالا ، صرفه جویی در زمان و مکان و ... دارد و با یک کارت حاوی بارکد دوبعدی ، تصاویر به بیمار داده می شود تا برای ادامه درمان به پزشک معالج خود مراجعه کند.

شایان ذکر است که تمامی پزشکان معالج و کلینیسین هایی که از نرم افزار حذف فیلم از رادیولوژی استفاده می کنند ، دید رضایت بخش و قابل قبولی نسبت به آن دارند که می توانند پس از مدتها تصاویر با کیفیتی از رادیولوژی بیماران را مشاهده کنند.

همچنین از مزایای دیگر نرم افزار PPQ می توان به سرعت بالای لود شدن تصاویر با توجه به اینکه در کشور سرعت اینترنت از میانگین سرعت اینترنت بسیاری از کشورها پایین تر است ، در عین حال تصاویر با کیفیت ولی با حجم کم ارائه می شود. بر خلاف پکس نیازی به ابزار و دستگاه های خاص work station برای مشاهده تصاویر نداشته و تنها با گوشی هوشمند ساده هم می توان در کمترین زمان به تصاویر دسترسی داشت. و در نهایت این نرم افزار قابلیتی چون یک پرینتر مجازی داشته که در هر زمان و مکان که پزشک و بیمار نیاز به مشاهده تصاویر داشته باشند ، به راحتی قابل رویت و حتی چاپ می باشد که می توان گفت سیستم پکس چنین قابلیتی نداشته و تنها در همان مراکز یا بیمارستان مربوطه مجهز به پکس که تصویربرداری درآن انجام گرفته قابل پرینت و دسترسی می باشد.

چگونه از فیلم رادیولوژی PPQ استفاده کنیم ؟

همانطور که در توضیحات گفته شد ، پس از اتمام تصویربرداری از بیمار و ارسال تصاویر بر روی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، بارکد دوبعدی مربوط به تصاویر بیمار بر روی کارت چاپ شده و به بیمار برای ارائه به پزشک داده می شود. ازین رو برای رویت تصاویر رادیولوژی بیمار در گوشی هوشمند یا تبلت می توان نرم افزار بارکد اسکنر را دانلود نموده و با اسکن کردن بارکد دوبعدی چاپ شده بر روی کارت توسط این نرم افزار ، تمامی تصاویر رادیولوژی مربوط به بیمار را در گوشی بصورت آنلاین مشاهده نمود. ناگفته نماند که این تصاویر دارای کیفیت بالا بوده و علی رغم قابلیت بزرگنمایی ، از کیفیت آن کاسته نخواهد شد.

از طرف دیگر برای پزشکانی که از کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می کنند ، می توان دستگاه بارکد خوان فروشگاهی تهیه و استفاده کرد و بدین جهت تصاویر رادیولوژی را تحت وب در کامپیوتر رویت نمود.

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo