انواع فیلم رادیولوژی و کاربردهای آن

اشتراک گذاری :

فیلم رادیولوژی ، فیلمی است که برای چاپ تصاویر رادیولوژی ، سی تی اسکن ، ام آر آی ، ماموگرافی ، پانورکس و ... مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن در رادیولوژی اینگونه است که در آن اشعه ایکس از بدن انسان عبور کرده و آن را به فیلم رادیولوژی می تابانند و تصویر بر اساس مقدار نور تابیده شده روی فیلم رادیولوژی ایجاد می شود. بدین ترتیب تصویر بیمار روی فیلم رادیولوژی قابل مشاهده می باشد.

فیلم رادیولوژی چیست

فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم رادیولوژی صفحه ای برای چاپ تصاویر رادیولوژی است که مشابه فیلم عکاسی می باشد و از 4 لایه اصلی تشکیل شده است :

1- لایه پایه :

این لایه از جنس پلاستیک پلی استر ساخته می شود و استحکام فیلم رادیولوژی را تامین می کند، دارای بیشترین ضخامت بوده و نگهدارنده مواد اولیه فیلم رادیولوژی می باشد که این لایه با قابلیت انعطاف پذیری و مستحکم بودن ، وظیفه محافظت از لایه امولسیون در برابر کشش و فشار و جلوگیری از شکستن آن را به عهده دارد. همچنین از جمله ویژگی هایی که یک پایه خوب باید داشته باشد ، نظیر قابلیت اشتعال پذیری بسیارکم ، شفاف ، بدون لک و عیب و نقص ، نفوذ ناپذیری و از نظر شیمیایی غیر فعال باشد.

در گذشته این لایه از مواد مختلفی ساخته می شد و در ابتدا از جنس شیشه با مشکلات سنگینی و شکنندگی بود و پس از آن از نیترات سلولز تولید شد که علیرغم قابلیت انعطاف و شفاف و سبک بودن ، دارای قابلیت اشتعال بالایی بود و خودبخود آتش می گرفت. بعد از آن پایه فیلم رادیولوژی را از تری استات سلولز ساختند که ایرادش  عدم توانایی ساخت پایه فیلم به صورت نازک بود. در نهایت لایه پایه فیلم رادیولوژی را از جنس پلی استر ساختند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

2- لایه چسبنده :

این لایه که زیرلایه هم نامیده می شود ، همانطور که از نامش پیداست ، برای ایجاد ارتباط محکم بین لایه پایه و لایه امولوسیون بوده که مانند چسب عمل می کند و از جنس ژلاتین محلول و حلال پایه فیلم است و در دو طرف لایه اصلی یا امولسیون قرار می گیرد. بدین ترتیب لایه چسبنده فیلم رادیولوژی وظیفه جلوگیری از جداشدن امولسیون از لایه پایه و اطمینان کافی از چسبیدن امولسیون به صورت کاملاً صاف به لایه پایه دارد.

3- لایه امولسیون :

لایه امولسیون اصلی ترین لایه در فیلم رادیولوژی بوده که دارای بلور هالید نقره می باشد که این ماده نسبت به نور حساس بوده و در برخورد الکترون های پرسرعت دچار تغییرات شیمیایی می گردد. لازم به ذکر است که لایه امولسیون نشان دهنده کیفیت فیلم می باشد و اندازه این بلورهای هالید نقره و میزان پراکندگی آنها در این لایه، تعیین کننده میزان حساسیت و کیفیت فیلم می باشد. ازین رو فیلم های رادیولوژی یا دوطرفه یعنی دارای دو امولسیون و یا یک طرفه به معنای تک امولسیون هستند که البته در فیلم های عکاسی معمولاً لایه امولسیون یک طرفه بوده ولی بیشتر فیلم های رادیولوژی دارای دو امولسیون می باشند که سرعت تاثیرپذیری فیلم را افزایش داده و زمان مورد نیاز برای پرتودهی را کاهش می دهد.

حذف فیلم رادیولوژی

4- لایه محافظ :

لایه محافظ دارای جنس ژلاتین خالص و سخت است و بر روی امولسیون و در دو طرف آن برای محافظت از سطح خارجی فیلم رادیولوژی کشیده می شود و از وظایف آن می توان به این موارد اشاره کرد ; جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن در زمان استفاده از فیلم که در صورت ایجاد الکتریسیته ساکن روی  فیلم ، فیلم رادیولوژی دارای نقاط تیره رنگ می گردد. مورد بعدی ایجاد سطح صاف و صیقلی بر روی فیلم رادیولوژی بوده که از انباشت گرد و غبار روی فیلم رادیولوژی جلوگیری می کند که به فیلمهای بدون دندانه معروفند.

از آنجا که لایه امولسیون لایه ای حساس پذیر است و نسبت به صدمه ناشی از حمل و نقل ، سایش و تنش مکانیکی ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و نور و پرتوهای دیگر ، آسیب دیده و خراب می شود ، لذا وجود لایه محافظ در جلوگیری از این آسیب دیدن امولسیون لازم و ضروری می باشد.

فیلم های رادیولوژی دو طرفه که دارای دو لایه امولسیون هستند ، برخورد پرتو به این دو لایه به یک میزان بوده و بدین ترتیب دو تصویر منطبق بر هم با کیفیت پایین تر و وضوح کمتر تشکیل می شود ، اما این کاهش وضوح تاثیر چندانی بر کیفیت فیلم رادیولوژی نداشته و تفسیر رادیولوژی را دچار مشکل نمی کند. در مقابل فیلم های رادیولوژی یک طرفه با یک امولسیون علیرغم وضوح بهتر تصویر ، دارای زمان پرتودهی بالا به میزان دو برابر می باشد.

5- لایه ضد پیچش :

این لایه در فیلمهای رادیولوژی یک طرفه یعنی با یک امولسیون استفاده می گردد، چرا که لایه امولسیون در ظهور و ثبت متورم شده و تمایل به پیچیدن پیدا می کند و این لایه به عدم پیچش فیلم یک طرفه کمک می کند. در حالیکه در فیلم های رادیولوژی دوطرفه با دو امولسیون ، به دلیل اینکه در هر دو طرف فیلم امولسیون وجود داشته و به یک اندازه تورم ایجاد می شود ، فیلم رادیولوژی تمایلی به پیچیده شدن ندارد و لذا در آن از فیلم حلقه ای استفاده نمی گردد.

انواع فیلم رادیولوژی

 فیلم های رادیولوژی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1- فیلم رادیولوژی آنالوگ : گفته شد که فیلم رادیولوژی نظیر فیلم عکاسی بوده و فیلم های آنالوگ باید همانند عکاسی های قدیم به روش سنتی در تاریکخانه به چاپ فیلم با دستگاه پروسسور پرداخته شود. اما با پیشرفت علم رادیولوژی ، این نوع فیلم در حال منسوخ شدن است و با روی کار آمدن فیلم رادیولوژی دیجیتال و دیجیتالی شدن تصویربرداری پزشکی ، کمتر مرکز تصویربرداری از این نوع دستگاه استفاده می کند.

2- فیلم رادیولوژی دیجیتال : این نوع فیلم بعد از دیجیتالی شدن تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی دیجیتال و سی تی اسکن ، از یک کاست برای ثبت تصاویر در دستگاه CR (computed radiography) که دستگاهی است برای دیجیتالی کردن تصاویر رادیولوژی استفاده کرده و اطلاعات تصاویر با ارسال دستور دستگاه CR به چاپگر ، روی فیلم پرینت می شود.

کاربردهای فیلم رادیولوژی

کاربرد فیلم رادیولوژی

فیلم های رادیولوژی برای چاپ تصاویری که در انواع تصویربرداری های پزشکی نظیر رادیولوژی ساده با اشعه ایکس ، ماموگرافی با اشعه ایکس، پانورکس یا عکس دندان با اشعه ایکس، سی تی اسکن با اشعه ایکس، ام آر آی تصویربرداری با میدان مغناطیسی و امواج رادیویی و ... بکار گرفته می شود که هرکدام برای موارد مختلف و تشخیص بیماریهای متفاوت تجویز می شوند. اما لازم به ذکر است که با توجه به مواردی که در بالا گفته شد ، فیلم های رادیولوژی دارای معایبی می باشند که امروزه استفاده از این فیلم ها رفته رفته در حال جایگزین شدن با نرم افزارهای مشاهده تصاویر رادیولوژی می باشند.

معایب فیلم رادیولوژی

از معایب و مشکلات فیلم رادیولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • قیمت بالای فیلم رادیولوژی با توجه به موارد مورد استفاده نظیر هالید نقره
  • وابسته بودن به کشورهای بیگانه نظر به عدم تولید فیلم رادیولوژی در کشور
  • احتمال آسیب ، ضربه ، پاره شدن و ...
  • نیاز به محافظت از فیلم رادیولوژی برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی
  • مشکلات مربوط به چاپ و پرینتر و ...
  • مشکلات مربوط به کیفیت پایین تصاویر

معرفی یک نرم افزار :

نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی یا   PPQچیست ؟

با توجه به قیمت بالای فیلم رادیولوژی در کشور ، امروزه دیگر خرید فیلم رادیولوژی و ارائه تصویر رادیولوژی بر روی فیلم رادیولوژی به صرفه نمی باشد. لذا به جهت کاهش هزینه های مراکز تصویربرداری ، نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی ابداع شده است تا مراکز تصویر برداری دیگر از تهیه فیلم رادیولوژی بی نیاز شوند و زین پس بجای چندین فیلم رادیولوژی تنها یک بارکد دو بعدی را به بیمار ارائه دهند . از طرفی نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ  تحت وب بوده و در گوشی های هوشمند ، کامپیوتر و تبلت قابل استفاده می باشد .

نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی چیست

برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار در موبایل کافیست طبق مراحل زیر را پیش بروید :

  1. نرم افزار بارکد خوان را از گوگل ، اپ استور و یا پلی استور به صورت رایگان دانلود کنید .
  2. وارد نرم افزار شده و گوشی موبایل را در راستای کیو آر کد قرار دهید .
  3. پس از اسکن کیو آر کد ، وارد فضای نرم افزار می شوید .
  4. حال می توانید به تمامی تصاویر بیمار با وضوح بالا دسترسی داشته باشید .
  5. تصاویر قابلیت بزرگنمایی دارند و در صورت آماده بودن جواب بیمار می توانید آن را در فضای نرم افزار مشاهده کنید .

 مزایای فیلم رادیولوژی PPQ در بخش تصویربرداری پزشکی چیست ؟

 فیلم رادیولوژی PPQ مناسبترین جایگزین برای فیلم رادیولوژی قدیمی است که می تواند مراکز رادیولوژی را از هزینه های گزاف خرید فیلم رادیولوژی و پرینتر فیلم و نیز مشکلات استفاده از فیلم رادیولوژی نجات دهد. چرا که با توجه به اینکه در تهیه فیلم رادیولوژی از فلز گران قیمت نقره استفاده شده و همچنین فیلم رادیولوژی در داخل کشور تولید نمی شود ، قیمت نهایی فیلم رادیولوژی بالاست ، ازین رو نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بهترین راهکار برای حذف فیلم رادیولوژی می باشد.

از سوی دیگر استفاده از فیلم رادیولوژی ، مشکلات خاص خود را بهمراه دارد که از آن جمله می توان به شرایط نگهداری خاص فیلم رادیولوژی در دما و رطوبت مناسب ، فضای زیاد برای انبار کردن ، نگهداری بصورت ایستاده و پرهیز از افقی و بر روی هم قرار دادن فیلم ها اشاره کرد. ازین رو با استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، دیگر خبری از اینگونه مشکلات نیست.

مزایای فیلم رادیولوژی PPQ برای بیماران چیست ؟

با توجه به اینکه تصاویر در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ دارای بالاترین کیفیت معادل خروجی مدالیته انجام خدمت می باشد و با اینکه فرمت تصاویر پیچیده رادیولوژی با فرمت JPEG عکس تبدیل شده اما از میزان کیفیت آن کاسته نشده و همچنین تصاویر با کیفیت عالی با قابلیتهایی همچون بزرگنمایی بدون افت کیفیت همراه است تا پزشک بتواند جزئی ترین مشکلات بیمار را بررسی نماید ، بدین ترتیب فیلم رادیولوژی PPQ راهی عالی برای پیشرفت تشخیص پزشکی و ارتقا سطح درمان کشور و کمک به تشخیص درست و درمان به موقع بیماران می باشد.

افزون بر این به دلیل اینکه فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری تحت وب برای مشاهده تصاویر رادیولوژی در موبایل و تبلت است ، لذا مشکلات حمل و نقل فیلم های رادیولوژی قدیمی برای بیماران ، پاره شدن ، گم کردن یا آسیب دیدن فیلم رادیولوژی از بین می رود و بیمار تنها با داشتن بارکد دوبعدی می تواند در هر لحظه و هر مکان در گوشی هوشمند با اتصال به اینترنت به تصاویر رادیولوژی خود دسترسی داشته باشد.

همچنین فیلم رادیولوژی PPQ برای ویزیت های آنلاین و مشاوره های پزشکی در شهر یا کشور دیگر نیز گزینه بسیار مناسبی برای بیماران محسوب می شود به دلیل اینکه بیمار می تواند برای ویزیت آنلاین بارکد دوبعدی تصاویر رادیولوژی خود را که قابلیت به اشتراک گذاری دارد برای پزشک آنلاین ارسال کند و یا برای مشاوره های پزشکی نیازی به ارسال CD تصاویر به شهر یا کشور مربوطه نیست و تنها با به اشتراک گذاشتن لینک تصاویر ، پزشک مربوطه می تواند به بررسی تصاویر بپردازد و نظر خود را اعلام نماید.

با تهیه نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ دیگر از تهیه فیلم رادیولوژی به علاوه پرینترهای بزرگ و گران قیمت بی نیاز می شوید. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ی 09111366703 در ارتباط باشید .

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo