آبله میمون

اشتراک گذاری :

آبله میمونی برای اولین بار در سال 1958 کشف شد و علت نام گذاری آن هم شیوع بیماری ای شبیه به آبله در میمونهایی بود که برای تحقیق نگهداری می کردند. آبله میمونی از دسته بیماری های نادر ویروسی می باشد که قابل سرایت به افراد بوده و اولین مورد مشاهده شده در انسان در سال 1970 در آفریقا ثبت شد. لازم به ذکر است این ویروس در اثر آلودگی با ویروس مانکی پاکس monkey pox به وجود می آید و یک بیماری زئونوز است بدین معنی که قابل سرایت از حیوان به انسان و از انسان به انسان دیگری است.

آبله میمون چیست ؟

بیماری آبله میمون یک بیمار ویروسی از خانواده Orthopoxvirus بوده که اولین بار در میمونها دیده شد ، اما منبع اصلی ایجاد آن هنوز شناخته نشده است. چنانچه آبله میمون در کشورهای امریکا ، سنگاپور ، اسرائیل و انگلیس بیشترین درصد ابتلا را داشته ، اما امروزه در کشورهای بلژیک ، آلمان ، فرانسه ، سوئد ، اسپانیا ، کانادا و پرتقال هم شیوع پیدا کرده است. شایان ذکر است این بیماری دارای علائمی همچون خارش ، تب و سردرد و ... باشد که در موارد شدیدتر می تواند در کودکان و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف باشند ، رخ دهد. همچنین میزان مرگ ناشی از بیماری آبله میمونی حدود 3-6 درصد می باشد.

آبله میمون

علائم آبله میمونی

این بیماری در انسان علائمی همانند آبله معمولی داشته اما کمی از آن خفیف تر است، بطوریکه شروع آبله میمونی با علائمی همانند خارش ، تب ، سردرد ، درد های عضلانی ، کمر درد ، لرز و خستگی ، تورم غدد همراه بوده و شایع ترین علائم آن راش پوستی است که روند آن به صورت لک ، جوش ، تاول ، جوش چرکی ، برجستگی پوست و در آخر پوسته پوسته شدن می باشد. چنانچه ظاهر شدن علائم بیماری و یا در واقع مدت زمان دوره بیماری ممکن است بین 7 تا 14 روز به طول بیانجامد و در برخی موارد بین 15 تا 21 روز هم مشاهد شده است.

تشخیص آبله میمونی چگونه انجام می شود ؟

بهترین روش برای تشخیص بیماری آبله میمونی تهیه نمونه ای از تاول های پوستی است که از طریق تست PCR  و نمونه برداری از سطح ضایعه در آزمایشگاه قابل انجام است. با توجه به اینکه این ویروس نظیر بیماری کرونا نبوده و نیاز به تشخیص اختصاصی بخصوصی ندارد ، تنها با نمونه تست PCR قابل تشخیص بوده و نیازی به آزمایش خون ، تست آنتی ژن و آنتی بادی ندارد ، چرا که در تشخیص آبله میمون کمک کننده نمی باشد. همچنین نیازی به انجام تست های دیگر نظیر تصویربرداری پزشکی وجود ندارد.

ویروس آبله میمون

آبله میمونی چگونه انتقال می یابد ؟

انتقال این بیماری بر خلاف کرونا از طریق انتقال از هوا و راه تنفسی نبوده و از طریق ترشحات تنفسی بزرگ قابل انتقال است. همچنین دیگر راه انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا  به آبله میمونی می باشد و به همین دلیل بهتر است در روابط های نزدیک، مراقبت های لازم را انجام دهیم .

راه های پیشگیری از ابتلا به آبله میمون چیست ؟

با رعایت چند نکته ساده می توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید:

* عدم تماس با افراد و یا حیواناتی که مبتلا به آبله میمونی هستند و یا می توانند ناقل ویروس باشند .

* عدم استفاده و تماس با ملحفه رختخواب و لباس حیوان و یا فرد بیمار .

* قرنطینه افراد و یا حیوانی ناقل ویروس است .

* رعایت بهداشت فردی و شستشوی دست ها با صابون و یا مواد حاوی الکل بعد از تماس با فرد و یا حیوان بیمار .

درمان آبله میمونی 

علائم آبله میمون معمولا خود به خود درمان می شوند و نیاز به انجام کار خاصی نیست، اما در صورت وجود زخم های عفونی باید داروهای آنتی بیوتیک مصرف کنید تا روند بهبودی سریع تر طی شود. همچنین رعایت موارد زیر در تسریع بهبودی کمک بسزایی می کند:

* برای مراقبت از زخم های پوستی زمان دهید تا زخم ها خشک شوند و در صورت نیاز با پانسمان روی آنها را بپوشانید .

* از لمس زخم ها خودداری نمایید .

* در صورتی که فرد نتواند داروهای حاوی کورتیزون را مصرف کند، می تواند از دهان شویه و قطره چشم استفاده نماید.

معرفی یک نرم افزار : در راستای تشخیص بیماریها از طریق تصویربرداری پزشکی ، جدیدترین نرم افزاری که ابداع شده ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بوده که با توجه به تحت وب بودن آن بدون نیاز به فیلم رادیولوژی و یا کلیشه کاغذی ، دارای کیفیت بالای تشخیص ، حجم کم ، سرعت بالای مشاهده تصویر و بهره گیری از بارکد دوبعدی می باشد و به تشخیص سریع و دقیق بیماریها به پزشک و بیمار کمک بسزایی می کند.

سوالاتی درباره آبله میمونی :

سوال : آبله میمونی چقدر رایج است ؟

 جواب : آبله میمونی جزو بیماری های نادر است اما در مناطقی نظیر آفریقا و دیگر کشورهایی که قبلا این عفونت شایع نبوده در حال افزایش است.

سوال : آبله میمونی کجا یافت می شود ؟

 جواب : برای چندین دهه آبله میمونی بیشتر در آفریقا دیده می شد اما در کشورهایی از جمله امریکا نیز گسترش یافت. چنانچه در تابستان 2021 یکی از ساکنان امریکا که از نیجریه به امریکا سفر کرده بود ، آلوده به ویروس آبله میمونی شد. سپس در سال 2022 این بیماری در کشورهایی خارج از افریقا شامل اروپا ، امریکا و استرالیا شیوع یافت.

سوال : آبله میمونی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

جواب : هر کسی می تواند آلوده به ویروس آبله میمونی شود ولی در افریقا بیشتر موارد ابتلا در کودکان زیر 15 سال می باشد. از سوی دیگر در خارج از افریقا در مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند یا همان MSM شایعه است که البته موارد متعددی هم وجود دارند که در این دسته از افراد قرار نمی گیرند.

سوال : علائم آبله میمونی چیست ؟

جواب : نشانه های آبله میمونی به صورت لکه های مسطح قرمز رنگ شروع می شوند که برجسته می شوند و حاوی مایع و چرک می باشند و در ادامه پوسته پوسته شده و می ریزند که در این میان راش آبله میمونی می تواند دردناک باشد. همچنین ممکنست بر روی دهان ، دست و پاها ، آلت تناسلی ، مقعد و یا واژن هم زخم به همراه تب و سر درد و دردهای عضلانی و ... ایجاد شود که البته همه مبتلایان به ویروس آبله میمونی همه این علائم را ندارند.

سوال : چه مدت پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آبله میمونی علائم بروز می کند ؟

جواب : پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آبله میمونی ممکنست بین چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد تا علائم آشکار گردد که تب ، کهیر ، تورم غدد لنفاوی ، دردهای عضلانی ، خستگی ، سر دردر و بثورات بصورت برآمدگی صاف و قرمز جزو نشانه های آن است. سپس این برجستگی ها به تاول های پر از چرک تبدیل می شوند و در نهایت پوسته پوسته شده و ریزش می کنند که در نهایت کل فرایند ابتلا به ویروس آبله میمونی می تواند بین 2 تا ۴ هفته بطول بیانجامد.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo