آیا خرید فیلم رادیولوژی به صرفه است ؟

اشتراک گذاری :

از آنجا که خدمات تشخیصی تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی نیازمند روشی برای مشاهده نظیر فیلم رادیولوژی دارد، اما آیا با توجه به قیمت بالای فیلم رادیولوژی و عدم تولید داخلی در کشور ، باز هم خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز رادیولوژی به صرفه است؟ آیا روش دیگری برای مشاهده تصاویر رادیولوژی وجود دارد ؟ در ادامه با ما همراه باشید.

فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم رادیولوژی که تصاویر گرفته شده از تصویربرداری پزشکی همچون رادیولوژی ، سی تی اسکن و ام آر آی روی آن چاپ می شود ، صفحه ای متشکل از دو لایه اصلی به نام قسمت پایه و امولسیون می باشد که مابین این دو لایه ، یک لایه نازک به نام لایه چسبنده وجود دارد تا حالت یکنواختی بین لایه پایه و امولسیون ایجاد کند و در آخر بر روی امولسیون یک لایه محافظ از جنس ژلاتین قرار می گیرد تا در برابر خراش و ضربه مقاوم باشد. همچنین اصلی ترین بخش فیلم رادیولوژی که پایه نام دارد ، با ایجاد ساختار محکم ، امولوسیون روی آن قرار می گیرد و جنس آن از پلی استر شفاف می باشد.

امولوسیون در فیلم رادیولوژی بسیار حائز اهمیت است ، چرا که با تابیده شدن اشعه ایکس بر روی آن ، اطلاعات تصویر را ثبت می کند و جالب است بدانید که جنس امولسیون ، ترکیبی از ژلاتین و هالید نقره است و به دلیل وجود نقره در آن دارای قیمت بالایی می باشد. لازم به توضیح است که به فیلم رادیولوژی ، فیلم با امولسیون دوطرفه هم گفته می شود ، به دلیل اینکه در دو سمت آن از امولسیون استفاده شده است .

مشکلات فیلم رادیولوژی چیست ؟

از مشکلات فیلم رادیولوژی ، قیمت بالای آن می باشد که می تواند به مواد مورد استفاده در آن بر گردد (نقره) و همچنین به دلیل اینکه در کشور تولید فیلم رادیولوژی نداریم و با توجه به تحریم های اخیر در کشور و بالا رفتن قیمت ارز ، اوضاع اقتصادی رو به افول است ، لذا خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویربرداری ، اصلاً به صرفه نمی باشد. از طرف دیگر فیلم رادیولوژی مستعد آسیب می باشد و نیاز به نگهداری اصولی دارد. به عنوان مثال اصلی ترین دلیل در از بین رفتن کیفیت فیلم رادیولوژی ، نگهداری از فیلم در دمای بالای 20 درجه سانتیگراد و ایجاد مه آلودگی می باشد.  

فیلم رادیولوژی

از آن گذشته رطوبت بیش از 60 درصد نیز بر فیلم رادیولوژی تاثیر منفی داشته و باعث کاهش کنتراست به دلیل مه آلودگی می گردد و رطوبت کمتر از 40 درصد هم باعث تولید آرتیفکت روی فیلم رادیولوژی می باشد. لذا حفظ کیفیت فیلم رادیولوژی ، بستگی به نگهداری در مکانهای تاریک و خنک می باشد ، چرا که نور هم باعث آسیب به فیلم رایولوژی می شود.

لازم به ذکر است که نحوه قرار دادن و جابجایی فیلم رادیولوژی هم باید مورد توجه قرار گیرد ، به دلیل اینکه فیلم رادیولوژی به فشار حساس می باشد و حمل و نقل نامناسب و برخورد با اجسام نوک تیز به فیلم آسیب زده و آرتیفکت ایجاد می کند. همچنین نحوه قرار گرفتن فیلم رادیولوژی باید عمودی باشد ، چرا که نگهداری فیلم به صورت افقی باعث چسبیده شدن فیلم ها به هم و تاب برداشتن آنها می گردد.

به عنوان جمع بندی در صورتی که موارد فوق رعایت نشود ، فیلم رادیولوژی آسیب دیده و قابل استفاده نیست. حتی در صورت استفاده ، کیفیت تصاویر رادیولوژی کاهش می یابد و کم شدن کیفیت تصاویر مساویست با کاهش دقت در تشخیص و درمان بیماران. در نتیجه با مشکلات ذکر شده در استفاده از فیلم رادیولوژی باید به فکر روشهای دیگر برای جایگزین کردن فیلم رادیولوژی بود.

قیمت فیلم رادیولوژی

آیا خرید فیلم رادیولوژی برای مرکز تصویربرداری مقرون به صرفه است؟

امروزه با توجه به افزایش قیمت فیلم رادیولوژی ، بازار برای فروش فیلم رادیولوژی به گونه ای کساد شده است و نظر به هزینه بالای لوازم مصرفی در تولید فیلم رادیولوژی نظیر نقره ، تبعاً قیمت آن هم برای خریدار که عموماً مراکز رادیولوژی می باشند ، به همان نسبت بالاتر می رود. با این اوصاف خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویربرداری به هیچ وجه به صرفه نبوده و مراکز را به سمت دیجیتالی شدن سوق می دهد.

از طرف دیگر این روزها به دلیل هزینه های مربوط  به فیلم رادیولوژی ، مراکز تصویربرداری کمتر از فیلم رادیولوژی استفاده می کنند و در عوض چاپ روی کاغذ و یا رایت سی دی را ترجیح می دهند که هر یک با مشکلات خاص خود همراه است. بدین لحاظ شرکت پارس طب گیلان تولید کننده نرم افزارهای پزشکی ، اقدام به نرم افزاری بهتر و مقرون به صرفه تر داشته است که  نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی    PPQنام داشته و با حذف کامل فیلم از رادیولوژی می تواند به عنوان مناسب ترین و کم هزینه ترین جایگزین فیلم رادیولوژی در مراکز تصویربرداری ارائه شود.

حذف فیلم رادیولوژی

فیلم رادیولوژی PPQ چیست ؟

در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از QR Code   بهره گیری شده ، بدین صورت که پس از انتخاب تصاویر مورد نیاز پزشک توسط کارشناس ، به جای چاپ روی فیلم رادیولوژی ، تصاویر را بر روی بارکد دو بعدی ارائه می دهند. لذا مشاهده تصاویر رادیولوژی با بارکد دوبعدی بدین گونه می باشد که توسط یک بارکد خوان با گوشی ، تبلت و یا کامپیوتر و تحت وب قابل نمایش اند. در واقع با قرار دادن دوربین گوشی یا بارکد خوان های دستی در راستای  QR Code  ، تمامی تصاویر مربوطه به صورت اتوماتیک و تحت وب در همان گوشی به نمایش در می آیند.

بدین ترتیب با استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، تمامی تصاویر از کیفیت بالا و حجم کمی برخوردار بوده ، ضمن اینکه با استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، مراکز تصویربرداری پزشکی قادر خواهند بود به مدت 3 الی 5 سال استورج مرکز را ارتقاء دهند. به علاوه ، دیگر به ملزومات فیلم رادیولوژی اعم از کاغذ ، پاکت نامه و...  نیاز نخواهند داشت ، چرا که در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می توان ریپورت بیمار را پس از آماده شدن بر روی کد اختصاصی فرد ارسال کرد. حال دیگر مراکز رادیولوژی از ارائه کاغذی ریپورت هم  بی نیاز می شوند و این یعنی صرفه جویی بهینه در هزینه ها.

مشاهده تصاویر رادیولوژی در موبایل

از دیگر مزایای نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ  می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- قابلیت اسکن و نمایش تصاویر در گوشی های هوشمند ، تبلت و کامپیوتر

- فضای کاربری ساده و بدون نیاز به آموزش خاص

- جایگزین مناسبی برای فیلم رادیولوژی ، سی دی و یا کاغذ ها

- امکان چاپ تصاویر در صورت  لزوم

- دارای امنیت بالای SSL

- قابلیت نمایش تصاویر بدون فوت وقت به دلیل حجم پایین تصاویر

- قابلیت بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت تصاویر

- امکان ارسال ریپورت پس از آماده شدن جواب بر روی کد اختصاصی هر فرد

چگونه در فیلم رادیولوژی PPQ تصاویر بیمار را مشاهده کنیم ؟

برای استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نیاز به ابزار و دستگاه یا آموزش خاصی نمی باشد. بدین منظور تنها گوشی هوشمند و یا تبلت متصل به وب ، نرم افزاد بارکد اسکنر ( که در گوشی های هوشمند جدید موجود است و در غیر اینصورت می توانید آن را به راحتی و رایگان از اینترنت دانلود کنید ) و بارکد دوبعدی بیمار نیاز است. پس از باز کردن برنامه بارکد اسکنر بارکد بیمار را در برابر دوربین موبایل قرار دهید تا سریعا اطلاعات بارکد توسط بارکد اسکنر خوانده شود و سپس به صفحه مرورگر موبایل هدایت می شوید که در آن تصاویر رادیولوژی بیمار به سرعت ، با کیفیت معادل خروجی مدالیته مربوطه و حجم بسیار کم با قابلیت بزرگنمایی قابل مشاهده است.

چگونه در فیلم رادیولوژی PPQ ریپورت تصاویر را مشاهده کنیم ؟

شاید این سوال به ذهنتان برسد که آیا ریپورت پزشک رادیولوژیست همچون تصاویر بیمار بلافاصله به بارکد ارسال می گردد ؟ در پاسخ باید گفت بله . در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ علاوه بر ارسال تصاویر می توان ریپورت بیمار را از طریق بارکد به بیمار ارسال کرد و با این روش دیگر نیازی به حضور فیزیکی بیمار در مراکز تصویر برداری نبوده و تنها با در اختیار داشتن کیو آر کد و اسکن آن از طریق گوشی موبایل می توانید به علاوه بر تصاویر به ریپورت تصاویر هم دسترسی داشته باشید. همچنین ریپورت بیمار نظیر تصاویر از قابلیت بزرگنمایی برخوردار است و مراکز تصویربرداری بدون صرف هزینه گزاف ( نظیر خرید کاغذ و پرینتر کاغذ و پاکت ) قادر به ارائه آن به بیماران و پزشک خواهند بود. لازم به ذکر است که با توجه به خدمت مورد نظر و پزشک مربوطه ریپورت تصاویر پس از زمان معین به بارکد بیمار ارسال می گردد.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo