آیا کاغذ سونوگرافی همان فیلم رادیولوژی است ؟

اشتراک گذاری :

کاغذ سونوگرافی و فیلم رادیولوژی هر دو از مواردیست که در مراکز تصویربرداری پزشکی از آن استفاده می شود با این تفاوت که کاغذ سونوگرافی برای چاپ تصاویر سونوگرافی بوده و معمولا از جنس خمیر چوب است و از طرف دیگر فیلم رادیولوژی ، صفحه های سیاه و سفید برای چاپ تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس بوسیله دستگاه رادیولوژی می باشد و با توجه به اینکه از چندین لایه تشکیل شده ، مهمترین لایه آن یعنی لایه امولوسیون از جنس بلورهای هالید نقره است.

فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم رادیولوژی که از آن برای چاپ تصاویر رادیولوژی بیماران با اشعه ایکس استفاده می شود ، همانند فیلم های عکاسی از چهار لایه تشکیل شده است که از آن جمله لایه های پایه ، چسبنده ، امولسیون و لایه محافظ بوده و جنس لایه پایه از پلاستیک پلی استر است که به عنوان لایه نگهدارنده مواد اولیه در فیلم رادیولوژی شناخته می شود و باعث محافظت لایه امولسیون در برابر شکنندگی می گردد. همچنین لایه چسبنده یک لایه نازک از چسب است و باعث چسبیدن لایه پایه و امولسیون به هم می شود و لایه امولسیون هم که یکی از لایه های اصلی در فیلم رادیولوژی بوده ، دارای بلور های هالید نقره حساس به اشعه ایکس می باشد.

قابل ذکر است که لایه امولسیون در فیلم رادیولوژی نشان دهنده سرعت و کیفیت فیلم است. در نهایت لایه محافظ آخرین لایه در فیلم رادیولوژی است که جنس آن ژلاتینی بوده و از ایجاد آلودگی و خراش در فیلم جلوگیری می کند.

فیلم رادیولوژی

کاغذ سونوگرافی چیست ؟

سونوگرافی که یک نوع تصویربرداری با استفاده از امواج فراصوت می باشد ، توسط پزشک در مونیتور تشخیص داده می شود ، اما به منظور ارائه به پزشک معالج تصاویر باید بر روی کاغذ سونوگرافی چاپ گردد که جنس آنها عمدتا از خمیر چوب است. از ویژگی های کاغذ سونوگرافی می توان به مقاومت در برابر رطوبت ، پارگی ، تغییرات شدید دمایی و ... اشاره کرد. با توجه به نوع دستگاه سونوگرافی ، کاغذ های سونوگرافی به دو صورت رنگی و سیاه سفید موجود می باشند و دارای سه نوع استاندارد ، چگالی بالا و براق بالا هستند.

آیا کاغذ سونوگرافی همان فیلم رادیولوژی است ؟

خیر. همانگونه که ذکر شد ، فیلم رادیولوژی جهت چاپ تصاویر حاصله از اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرد ، اما در مقابل کاغذ سونوگرافی برای چاپ تصاویر بدست آمده از امواج اولتراسوند یا فراصوت استفاده می شود. اما اشتراک کاغذ سونوگرافی و فیلم رادیولوژی در اینست که هر دو از ملزومات مراکز تصویربرداری پزشکی برای تشخیص بیماری ها به شمار می آیند تا به پزشک و بیماران در تشخیص و درمان بیماری کمک کند.

کاغذ سونوگرافی

در ادامه به توضیحات دیگری در رابطه با سونوگرافی و کاغذ سونوگرافی می پردازیم.

سونوگرافی چیست ؟

سونوگرافی یکی از روشهای پزشکی برای تشخیص بیماری هاست که با نام های پژواک نگاری ، اکوگرافی و فرا صوت نگاری معروف است و با امواج فراصوت یا التراسوند ultrasound جهت بررسی بافت های داخلی بدن مانند مفاصل ، عضلات ، تاندون ها  و اندام های داخلی بدن و ضایعات آن مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ایمن بودن امواج فراصورت برای جنین و مادر باردار ، سونوگرافی از بهترین و عمومی ترین روشهای تصویربرداری از جنین در دوران بارداری مادر می باشد که هیچگونه خطری در پی ندارد.

معمولا چه نوع کاغذی برای سونوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

کاغذ ضبط حرارتی با براقیت بالا یا کاغذ های High Gloss  یکی از بهترین مدل از کاغذ های سونوگرافی می باشد و به صورت گسترده برای سیستم هایی با طول موج اولتراسوند جهت چاپ تصاویر با وضوح بالا مورد استفاده قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است که هرچه براقیت کاغذ بیشتر باشد به طبع از قیمت بالاتری نیز برخوردارند. از این جهت مراکز تصویر برداری پزشکی برای ارائه ی تصاویر ، می توانند از کاغذ های کدرتر که از قیمت پایین تری نیز برخوردارند ، استفاده نمایند .

شاید برایتان سوال باشد که کاغذ اولتراسوند چیست ؟

کاغذهای اولترا سوند یک نوع کاغذ مصنوعی بوده که دارای روکش حرارتی است و این نوع کاغذ با مخلوط جامد رنگ لوکو ، تثبیت کننده و توسعه دهنده پوشش داده شده کاغذ های کیفیت بالای حرارتی اولتراسوند معمولا از چند لایه ساخته شده اند تا تصاویر چاپ شده از کیفیت بالایی برخوردار شوند .

تصاویر چاپ شده روی کاغذ سونوگرافی چه مدت باقی می مانند ؟

مدت زمان ماندگاری تصاویر بر روی کاغذ های اولتراسوند بستگی به نوع کاغذ و شرایط نگهداری آن دارد. در شرایط ذخیره سازی ایده آل ، تصاویر چاپ شده روی کاغذ سونوگرافی با کیفیت و براقیت بالا حداقل 10 سال و در کاغذ هایی با چگالی بالاتر تصاویر سونوگرافی حداقل 7 سال ماندگار است .

فیلم رادیولوژی

معرفی یک نرم افزار :

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

با توجه به افزایش قیمت دلار و تاثیر مستقیم آن بر قیمت کالاهای مصرفی ، خرید فیلم رادیولوژی خیلی به نفع مراکز تصویر برداری نمی باشد. از این رو نرم افزارهایی برای جایگزینی فیلم رادیولوژی به بازار ارائه شده اند که یکی از این نرم افزار های کاربردی در حوزه تصویربرداری ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  می باشد. در این نرم افزار بارکد دوبعدی جایگزین فیلم رادیولوژی شده است و بدون نیاز به ابزار خاصی برای مشاهده تصاویر از جمله نگاتوسکوپ ها ، می توانید تصاویر رادیولوژی بیمار را به راحتی با کیفیت بالا در گوشی موبایل ، لپتاپ و تبلت مشاهده نمایید.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چگونه کار می کند ؟

پس از اتمام تصویربرداری از بیمار ، بهترین و با کیفیت ترین تصاویر که اصلی ترین سکانس ها برای تشخیص پزشک می باشد توسط کارشناس رادیولوژی انتخاب می شود و به فضای ابری نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ارسال می شود. در ادامه سیستم ابری نرم  افزار یک کد رمزگذاری شده یا همان بارکد دوبعدی تصاویر را در اختیار چاپگر شبکه قرار می دهد که این کد قابل اشتراک گذاری ، قابل چاپ بر روی کارت مخصوص و یا حتی کاغذ و یا ارسال بصورت پیامک می باشد. در نهایت بارکد دوبعدی تصاویر بیمار به یکی از روشهای ذکر شده به بیمار ارائه می شود تا برای ادامه درمان به پزشک معالج خود مراجعه کند.

چگونه تصاویر را در فیلم رادیولوژی PPQ مشاهده کنیم ؟

برای مشاهده تصاویر بیمار در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ نیاز به موارد زیر است :

  1. گوشی هوشمند ( اندروید یا IOS ) ، تبلت ، لپ تاپ یا کامپیوتر متصل به اینترنت
  2. بارکد دو بعدی بیمار
  3. نرم افزار بارکد اسکنر یا بارکد اسکنر فروشگاهی از نوع دوبعدی

با توجه به اینکه نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تحت وب است لذا نیاز به اتصال به اینترنت در گوشی هوشمند یا تبلت هم دارد. برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار در ابتدا وارد نرم افزار بارکد خوان گوشی خود شوید ( در صورتی که این نرم افزار را ندارید می توانید به راحتی و رایگان از اینترنت دانلود نمایید ) و بارکد دوبعدی بیمار را در مقابل دوربین گوشی قرار دهید تا اطلاعات آن به سرعت خوانده شود و در مرورگر گوشی یا تبلت با کیفیت بالا نمایش داده شود. از طرفی گوشی های نسل جدید قابلیت نرم افزار بارکد اسکنر را در دوربین خود را دارند و لذا دیگر نیازی به وجود نرم افزارهای بارکد خوان نبوده و می توانید تنها با قرار دادن بارکد دوبعدی در برابر دوربین موبایل  اطلاعات آن را در موبایل مشاهده نمایید.

همچنین در صورتی که از کامپیوتر برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار استفاده می کنید ، می توانید از بارکد فروشگاهی از نوع دوبعدی استفاده کنید.

مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

یکی از اصلی ترین مزایای ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، حذف کامل فیلم رادیولوژی از بخش تصویربرداری پزشکی می باشد. چرا که فیلم رادیولوژی در داخل کشور تولید نمی شود ، ازین رو خرید فیلم رادیولوژی با نرخ ارز قیمت بالایی دارد و به نفع مراکز رادیولوژی نیست. بدین ترتیب با استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ می توان بار هزینه های اضافی مربوط به خرید فیلم رادیولوژی را از مراکز رادیولوژی برداشت. بعلاوه با این نرم افزار از وابستگی به بیگانگان در بخش رادیولوژی جلوگیری می شود.

از دیگر مزایای فیلم رادیولوژی PPQ ، رفع مشکلات چاپ بر روی فیلم رادیولوژی و کاغذ و رفع هزینه های مربوط به چاپگر و کاغذ و کلیشه است به دلیل اینکه تمامی تصاویر رادیولوژی بیمار در گوشی هوشمند و تبلت بصورت تحت وب قابل رویت است و نیازی به موارد فوق نمی باشد. از آنجا که مشکلات چاپ بر روی فیلم رادیولوژی و یا کاغذ باعث افت کیفیت تصاویر رادیولوژی می گردد ، لذا برای دستیابی به تصاویر بیمار با بالاترین کیفیت باید از فیلم رادیولوژی PPQ  استفاده کرد. افزون بر این با توجه به اینکه گزارش پزشک رادیولوژیست پس از آماده شدن قابل ارسال بر روی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ است ، لذا دیگر نیازی به چاپگر کاغذ برای چاپ جواب رادیولوژیست نمی باشد.

از طرف دیگر نگهداری از فیلم رادیولوژی باید در حالت عمودی و ایستاده باشد و نیاز به انبار کردن در فضای تاریک ، در رطوبت و دمای مناسب و دارد به این دلیل که نگهداشتن در حالت افقی باعث تاب برداشتن فیلم رادیولوژی و خراب شدن آن می شود. همچنین در دما و رطوبت نامناسب فیلم رادیولوژی با مه گرفتگی و افت کیفیت چاپ تصاویر رو به رو می گردد. ازین رو از دیگر مزایای فیلم رادیولوژی PPQ برای مراکز تصویربرداری ، رفع مشکلات و شرایط نگهداری خاص فیلم رادیولوژی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید .

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo