دلایل افزایش قیمت فیلم رادیولوژی

اشتراک گذاری :

امروزه با توجه به نوسانات قیمت ارز و افزایش روز افزون آن تغییراتی در قیمت فیلم رادیولوژی نیز به وجود آمده و از آنجایی که تمامی هزینه های مربوط به مراکز رادیولوژی بجز حقوق پرسنل به صورت مستقیم با قیمت ارز در ارتباط است ، در نتیجه نوسانات قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر روی این حوزه می گذارد ، چرا که مواد مصرفی دستگاه های رادیولوژی ، تعمیر دستگاه ها ، خرید فیلم رادیولوژی و داروهای مورد استفاده در این بخش همگی به صورت مستقیم با قیمت ارز تهیه می شود و افزایش قیمت دلار روی تمامی آنها بسیار تاثیر گذار است.

دلایل افزایش قیمت فیلم رادیولوژی چیست ؟

نظر به اینکه رشته رادیولوژی وابستگی کامل به تجهیزات روز دنیا دارد که همه باید از دیگر کشورها وارد شود ، از طرفی در طی سالهای گذشته و به دلیل تحریم ، بخش رادیولوژی دو بار دچار شوک قیمت شده تا جائیکه قیمت تجهیزات رادیولوژی از جمله فیلم رادیولوژی حدود 8 تا 9 برابر در طی 10 سال گذشته افزایش یافته است. البته با مشکل قطع ارز مرجع قیمت فیلم رادیولوژی به چیزی بیشتر از دو برابر خواهد رسید و در حال حاضر قیمت فیلم رادیولوژی در کشور حدود 500 الی 600 هزار تومان می باشد که با افزایش قیمت های پیش بینی شده ، قیمت هر حلقه فیلم به 800 الی 900 هزار تومان نیز خواهد رسید.

فیلم رادیولوژی

ناگفته نماند که اکثر دستگاه های فعلی مورد استفاده در رادیولوژی قدیمی می باشند و با قیمت دلار چندین سال پیش تهیه شده اند و هم اکنون نیاز به تعویض و نوسازی دارند. در نتیجه با توجه به تحریم ها و افزایش قیمت ارز در کشور ، بخش رادیولوژی نیازمند به تغییر و تحول و به سمت و سوی دیجیتالی شدن باید سوق داده شود تا بجای مواردی همچون فیلم رادیولوژی از نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی کمک گرفته شود.

افزون بر این از دیگر دلایل افزایش قیمت فیلم رادیولوژی ، افزایش هزینه ها در جهان می باشد. چنانچه در 12 آگوست سال 2010 یک شرکت تولید فیلم رادیولوژی اعلام کرد که با افزایش قیمت نقره در جهان ، شاهد افزایش قیمتهای جهانی هستیم و با افزایش قیمتها و اثرگذاری بر تولید و فروش فیلم رادیولوژی ، و از آنجا که باید کیفیت فیلم رادیولوژی حفظ شود ، قیمت فیلم رادیولوژی نیز بالا می رود. بدین جهت درصد افزایش دو رقمی قیمت فیلم رادیولوژی در سراسر دنیا ناشی از افزایش قیمت نقره ، نفت ، پلی استر و برق مورد نیاز برای تولید و ارسال آن می باشد.

جالب توجه است که قیمت نقره در 18 ماه گذشته بیش از 70 درصد بالا رفته و قیمت نفت نیز افزایش یافته است و نقره که از مواد اولیه ضروری تولید فیلم رادیولوژی است و پلی استر بکار رفته در فیلم رادیولوژی نیز از نفت گرفته می شود. از سوی دیگر با بالا رفتن قیمت نفت و به تبع بالا رفتن بهای بنزین هزینه حمل و نقل و انرژی برای ارسال فیلم رادیولوژی نیز بالا می شود که همه این موارد دست به دست هم داده تا قیمت فیلم رادیولوژی دو برابر شود.

لازم به ذکر است که در سال 2022 شرکت آگفا که یکی از بزرگترین تولید کنندگان فیلم رادیولوژی با برند آگفا می باشد ، افزایش جهانی قیمت محصولات پزشکی خود از جمله فیلم رادیولوژی را اعلام نمود. نظر به اینکه در طول سال 2022 شرکت فیلم رادیولوژی آگفا با افزایش قابل توجهی در هزینه های ناشی از تورم جهانی مواجه شده است. اما از آنجا که شرکت آگفا به ارائه محصولات خود با کیفیت بالا پایدار است ، ازین رو برای حفظ این کیفیت قیمت فیلم رادیولوژی و دیگر محصولات خود را بالا می برد.

بدین منظور با توجه به ارتقاء روز به روز تکنولوژی و بروز شدن دستگاه ها و نرم افزارها ، نرم افزاری جهت حذف فیلم رادیولوژی به نام فیلم رادیولوژی PPQ در این زمینه ابداع شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

 فیلم رادیولوژی PPQ  چیست ؟  

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  جایگزین اقتصادی فیلم رادیولوژی شده است ، به دلیل اینکه یک نرم افزار کاربردی و کامل در حوزه تصویر برداری پزشکی می باشد به گونه ای که دیگر نیاز به خرید فیلم رادیولوژی نخواهید داشت. در این نرم افزار QR Code  جایگزین فیلم رادیولوژی شده ، به گونه ای که پس از تصویربرداری از بیمار ، تمامی تصاویر مورد نیاز پزشک بر روی بارکد مربوطه ارسال می گردد و حتی جواب پزشک رادیولوژیست پس از آماده شدن بر روی بارکد مربوط به بیمار برای مشاهده قرار می گیرد.

قابل ذکر است که فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری تحت وب است که تصاویر رادیولوژی بیمار را با کیفیت و سرعت بالا و حجم کم در مرورگر گوشی هوشمند یا تبلت یا کامپیوتر به نمایش در می آورد. دلیل این امر آن است که در این نرم افزار تصاویر رادیولوژی با پیچیدگی زیاد و حجم بسیار بالا به فرمت JPEG عکس تبدیل شده و حجم آن بدون افت کیفیت بسیار پایین می آید و در نتیجه سرعت لود این تصاویر در موبایل بالا می رود. قابل ذکر است که کیفیت تصاویر رادیولوژی بیمار در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ معادل خروجی مدالیته انجام خدمت همچون ام آر آی یا سی تی اسکن می باشد.

مشاهده تصاویر رادیولوژی در موبایل

 چگونه می توان تصاویر پزشکی بیمار را در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  مشاهده کرد ؟ 

تمامی تصاویر رادیولوژی مورد نیاز پزشک با کیفیت بالا در بارکد دوبعدی بیمار موجود است و برای مشاهده تصاویر می توانید از گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر استفاده نمایید. ازین رو جهت مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار در گوشی موبایل و با تبلت ، ابتدا نرم افزار بارکد خوان را از طریق اینترنت دانلود نمایید و سپس وارد نرم افزار بارکد خوان شوید. حال با قرار دادن دوربین گوشی یا تبلت در راستای بارکد دوبعدی ، بارکد به صورت خودکار اسکن شده و تصاویر رادیولوژی در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با سرعت بالا و حجم کم به نمایش در می آیند.

همچنین جهت مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار در کامپیوتر نیاز به دستگاه بارکد خوان فروشگاهی خواهید داشت ، از طریق دستگاه ، بارکد را اسکن کرده و تصاویر رادیولوژی را با کیفیت بالا مشاهده نمایید .

 نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  از چه قابلیت هایی برخوردار است ؟ 

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  از قابلیت هایی همچون ، بزرگنمایی تمامی تصاویر بدون افت کیفیت ، قابلیت ارسال ریپورت بیمار پس از آماده شدن بر روی بارکد دو بعدی و امکان ارتقاء استورج از 3 تا 5 سال می باشد .

  1. سرعت بالا در نمایش تصاویر بدون معطلی با فیلم رادیولوژی PPQ
  2. کیفیت بالای تصاویر بدون افت کیفیت همچنین قابلیت بزرگنمایی تصاویر در فیلم رادیولوژی PPQ
  3. قابلیت مشاهده تصاویر رادیولوژی در فیلم رادیولوژی PPQ از طریق گوشی موبایل ، تبلت و کامپیوتر
  4. محیط داخلی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بدون پیچیدگی و قابل استفاده برای عموم می باشد و هر فردی حتی خود بیمار با سطح سواد معمولی می تواند به راحتی تصاویر رادیولوژی خود را موبایل شخصی مشاهده نماید.
  5. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ جایگزین مناسب برای فیلم رادیولوژی و کاغذهای بی کیفیت چاپی می باشد چرا که با استفاده از این نرم افزار دیگر مراکز رادیولوژی نیازی به فیلم رادیولوژی قدیمی و کاغذ برای چاپ تصاویر نخواهند داشت و تصاویر رادیولوژی بیمار را به صورت لینک یا بارکد دوبعدی چاپ شده بر روی کارت مخصوص به بیمار ارائه می دهند.
  6. امکان ارسال ریپورت بیمار پس از آماده شدن بر روی بارکد دوبعدی بدون نیاز به حضور بیمار در مرکز تصویربرداری و جلوگیری از تجمع و همهمه. با توجه به اینکه آماده شدن جواب پزشک رادیولوژیست به دلیل حجم زیاد کار مراکز تصویربرداری در حدود یک تا دو هفته طول می کشد و پس از آن بیمار یا همراه وی با مراجعه حضوری جواب را دریافت کند اما خوشبختانه با این قابلیت نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ جواب مستقیما بر روی بارکد دوبعدی ارسال شده تا با اسکن بارکد علاوه بر تصاویر ، جواب پزشک رادیولوژیست نیز ملاحظه گردد.
  7. جلوگیری از انباشته شدن فیلم رادیولوژی و همچنین عدم خرابی و مه گرفتگی فیلم ها و مشکلاتی از این قبیل. به دلیل اینکه فیلم رادیولوژی نیاز به شرایط خاص برای نگهداری دارد که از آن جمله می توان به فضای زیاد برای انبار کردن و نگهداری در محیط تاریک ، نیاز به رطوبت و دمای مناسب برای جلوگیری از خراب شدن فیلم رادیولوژی ، نگهداری در شرایط ایستاده و پرهیز از قرار دادن افقی و بر روی هم و ... اشاره کرد.  در نتیجه با فیلم رادیولوژی PPQ و حذف فیلم رادیولوژی قدیمی به راحتی می توان از شر مشکلات استفاده از فیلم های قدیمی رهایی یافت.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo