پرینتر سونوگرافی چیست ؟

اشتراک گذاری :

سونوگرافی یک روش تشخیصی در تصویربرداری پزشکی است که از امواج فراصوت یا التراسوند ultrasound که اولین بار در سال 1876 فرانسیس گالتون پی به وجود این امواج برد ، استفاده می کند و در سال 1937 با اختراع دستگاه سونوگرافی توسط دکتر دوسیک بر روی مغز انسان آزمایش شد. در ابتدا سونوگرافی تنها برای مشخص کردن خط وسط مغز بود ، اما امروزه کاربرد عظیمی در تصویربرداری از همه قسمتهای بدن دارد. به منظور مشاهده تصاویر گرفته شده از بیمار ، تصاویر سونوگرافی توسط پرینتر سونوگرافی بر روی کاغذ مخصوص سونوگرافی چاپ می گردد.

سونوگرافی چیست ؟

سونوگرافی یکی از روش های تصویربرداری تشخیصی در پزشکی است که به آن اکوگرافی ، فراصوت نگاری یا پژواک نگاری نیز می گویند که در این روش از امواج فراصوت یا مافوق صوت استفاده شده و برای بافت هایی مانند عضلات ، مفصل ها ، تاندون ها ، اجزای داخلی بدن و ضایعات آنها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین سونوگرافی در زمان بارداری برای بانوان یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در تصویربرداری پزشکی به جهت بررسی وضعیت سلامت و رشد جنین می باشد.

پرینتر سونوگرافی چیست ؟

در دستگاه های سونوگرافی یا کاردیوگرافی ، پس از تصویربرداری از بیمار جهت چاپ نتیجه بررسی های انجام شده توسط پزشک مربوطه از پرینترهای حرارتی استفاده می شود که این پرینترهای حرارتی به دلیل دارا بودن دستگاه از هد حرارتی ، نیازی به شارژ ندارند ، لذا اطلاعاتی که از دستگاه دریافت می کنند را بر روی کاغذ سونوگرافی که عموماً از جنس کاغذهای حرارتی هستند ، چاپ می کنند. پرینترهای مورد استفاده در سونوگرافی نیز به عنوان یکی از دستگاه های مهم در حوزه سونوگرافی جهت چاپ تصاویر سونوگرافی به شمار می آید.

پرینتر سونوگرافی که از دستگاه های لازم سونوگرافی برای چاپ تصاویر ارسال شده از دستگاه سونو بر روی کاغذ سونوگرافی است ، به منظور تهیه نسخه چاپی یا کپی از تصاویر سونوگرافی بیمار بکار گرفته می شود و باید دارای کیفیت بالایی باشد تا بتواند کیفیت تصاویر سونوگرافی را به نحو مطلوب برای تجزیه و تحلیل دقیق اسکن های دستگاه سونوگرافی فراهم کند. از جمله شرکت های معروف تولید کننده پرینتر سونوگرافی می توان سونی و میتسوبیشی را نام برد.

پرینترهای حرارتی در سونوگرافی دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال می باشند که بسته به خروجی دستگاه ها و نوع آن تعیین می شوند و البته این پرینترهای حرارتی دارای مشکلاتی از قبیل خرابی در سیستم مکانیکی پرینتر ، خرابی در برد الکترونیکی ، خرابی هد حرارتی و پاره شدن تسمه می باشند.

از دستگاه سونوگرافی برای مشاهده چه مشکلاتی استفاده می شود ؟

در دستگاه سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود که باعث ایجاد تصویری از ساختار های داخلی بدن می گردد. پزشکان معمولا از دستگاه سونوگرافی برای اطلاع از رشد جنین هنگام بارداری و یا تعیین جنسیت آنها استفاده می کنند. همچنین دستگاه سونوگرافی مختص اجزای داخلی شکم و لگن است که با استفاده از آن می توان به اندام های شکم و لگن ، ماهیچه ها تاندون ها ، عروق خونی و... دسترسی پیدا کرد.

دستگاه اولتراسوند امواج صوتی با فرکانس بالا را به سمت اندام های داخلی بدن هدایت می کند و صداهای منعکس شده از آن برای ایجاد تصویر روی مانیتور قابل مشاهده است. فرکانس صوتی بالا در این دستگاه به نحوی است که برای انسان قابل شنیدن نیست ، از این رو آن را اولترا سوند می نامند.

*********************************************************************

در حوزه درمان و تصویربرداری پزشکی روشهای دیگری بغیر از سونوگرافی نظیر رادیولوژی ، ام آر آی ، سی تی اسکن و ... هم وجود دارد که برای مشاهده تصاویر بیمار باید آن را بر روی فیلم رادیولوژی یا کاغذ چاپ کرد که هر کدام معایب خود را دارند. بعلاوه با دیجیتالی شدن بخش رادیولوژی می توان از نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی به منظور حذف مشکلات مربوط به فیلم رادیولوژی و ارتقاء کیفیت تصاویر رادیولوژی برای بالا بردن کیفیت تشخیص بیماری استفاده کرد که در ادامه به توضیح درباره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می پردازیم.

معرفی یک نرم افزار :

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چیست ؟

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه ها و نرم افزارهای جدید ، در علم تصویربرداری پزشکی نیز تغییراتی به وجود آمد که از آن جمله ابداع نرم افزارهایی در حوزه رادیولوژی جهت رفع نیاز خرید فیلم رادیولوژی می باشد. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یکی از این نرم افزارهای کاربردی در حوزه تصویر برداری پزشکی است چرا که هدف اصلی این نرم افزار ، حذف کامل فیلم از رادیولوژی و کاهش هزینه های مربوط به مراکز تصویر برداری است.

در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از بارکد دو بعدی یا QR Code بهره گیری شده است ، به صورتی که پس از انجام تصویربرداری از بیمار ، تمامی تصاویر مورد نیاز پزشک مربوطه توسط تکنسین انتخاب شده ، و بر روی بارکد ارسال می گردد ، از این رو تعداد تصاویر کم بوده و تنها تصاویر واضح و انتخابی پزشک بر روی بارکددوبعدی وجود دارد.

چگونه می توان تصاویر رادیولوژی موجود در بارکد دوبعدی را مشاهده نمود ؟

جهت مشاهده تصاویر موجود در بارکد دو بعدی در قدم اول نیاز به نرم افزار بارکد خوان خواهید داشت که البته قابل ذکر است که تصاویر رادیولوژی بیمار به واسطه گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر قابل مشاهده بوده و  لازمه استفاده از آن اینترنت می باشد. بدین منظور در ابتدا نرم افزار بارکد خوان را از طریق اینترنت به صورت رایگان دانلود کرده و سپس وارد این نرم افزار شوید ، حال با قرار دادن دوربین گوشی در راستای بارکد دوبعدی تمامی تصاویر رادیولوژی بیمار به نمایش در می آیند. ناگفته نماند که تصاویر رادیولوژی در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از کیفیت بالایی برخوردارند و قابلیت بزرگنمایی نیز دارند .

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  از چه مزایایی برخوردار است ؟

* نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یا جایگزین فیلم رادیولوژی دارای سرعت بالا در نمایش تصاویر بدون معطلی حتی در سرعت پایین اینترنت می باشد. به دلیل اینکه در این نرم افزار تصاویر پیچیده و پر حجم رادیولوژی ساده سازی و تبدیل به تصاویر عکس با فرمت JPEG شده است در نتیجه با کاهش حجم این تصاویر ، سرعت لود تصاویر رادیولوژی در موبایل و تبلت بالا می رود و حتی در سرعت پایین اینترنت به راحتی لود می شوند.

* قابلیت مشاهده تصاویر رادیولوژی در گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر متصل به اینترنت با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  فراهم است. بدین ترتیب دیگر نیازی به فیلم رادیولوژی قدیمی و جاگیر نبوده و در هر زمان و هر مکان با موبایل شخصی متصل به وب می توان تصاویر رادیولوژی بیمار را مشاهده نمود و حتی برای پزشک دیگر به اشتراک گذاشت تا بتواند ویزیت آنلاین یا مشاوره آنلاین انجام دهد.

* محیط داخلی نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  بدون پیچیدگی بوده و دسترسی به آن راحت است. از آنجا که متخصصان تولید این نرم افزار به دنبال این بودند که تصاویر رادیولوژی به راحتی قابل دسترس و مشاهده گردند ، لذا آن را به گونه ای طراحی نمودند که هیچگونه پیچیدگی نداشته و حتی نیازی به نام کاربری و رمز ورود برای مشاهده این تصاویر نباشد تا همگان حتی خود بیمار بتوانند به تصاویر رادیولوژی دسترسی پیدا کنند.

* نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یک گزینه مناسب جهت عدم خرید فیلم رادیولوژی و رهایی از هزینه های گزاف آن می باشد. با توجه به اینکه در تولید فیلم رادیولوژی از فلز نقره استفاده می شود و در سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمت جهانی نقره بهای فیلم رادیولوژی هم بالا رفته است. از سوی دیگر فیلم رادیولوژی تولید داخل نبوده و باید با نرخ ارز از کشورهای خارج تهیه شود که با بالا رفتن نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن بر واردات فیلم رادیولوژی ، قیمت این فیلم ها افزایش زیادی می یابد که خرید فیلم رادیولوژی را برای مراکز رادیولوژی با مشکل رو به رو می سازد. بدین جهت نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ که تولید داخل کشور است و تنها یکبار هزینه دارد به نسبت فیلم رادیولوژی قدیمی بهتر و مقرون به صرفه تر است.

* با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  امکان ارسال ریپورت بیمار بر روی بارکد دو بعدی پس از آماده شدن ریپورت و جلوگیری از هرج و مرج مراکز تصویربرداری فراهم است.

* نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  دارای امنیت بالا جهت حفظ اطلاعات بیماران می باشد.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo